Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupat suosittelevat vahvasti kortin käyttöä maksuvälineenä mutta mitä jos esim. tt-tukea saava käy toisen henkilön puolesta kaupasta. Ei hän voi ottaa maksua ruoista/lääkkeistä omalle tililleen koska muuten rahat katsotaan hänelle tuloksi.

Vierailija
14.04.2020 |

Pakko näissä tapauksessa on maksaa käteisellä oli se riski tai ei. Tässä tapauksessa pahennus pitää osoittaa kelan virkailijoille, eikä sille riskiryhmäläistä ostoksissa auttavalle.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otat sen toisen kortin mukaan ja maksat sen ostokset sillä. Tuollain minä aina naapurin mummolle käyn kaupassa samalla kuin itsekin käyn. Omat ostokseni maksan tietysti omalla kortillani. Ei ole vielä kertaakaan tullut minkään kaupan kassalla mitään sanomista, vaikka näin olen toiminut jo kauan ennen koronaa ja monessa eri kaupassa.

Tuo on sen suuruusluokan rikos, että kun jäät kiinni niin seuraamukset on vähintään sakkoa. Toisen henkilön pankkikortin käyttäminen edes hänen luvallaan on rikollista.

No pöh! Mä annan teineille mun visa electronin ja pin-koodin jos käyvät ostoksilla. Niihin voi luottaa.

Kassatätiin voi myös luottaa, että nappaa kortin pois ja ilmoittaa väärinkäytöstä poliisille kun huomaa.

No mistäs se kassa tietää kenen kortilla maksetaan? Ja jos näin käy, ilomielin selitän asian laidan kassalle ja poliisille.

Pankki voi ottaa kortin pois. Toiselle luovuttaminen on käyttöehtojen vastaista.

Vierailija
42/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otat sen toisen kortin mukaan ja maksat sen ostokset sillä. Tuollain minä aina naapurin mummolle käyn kaupassa samalla kuin itsekin käyn. Omat ostokseni maksan tietysti omalla kortillani. Ei ole vielä kertaakaan tullut minkään kaupan kassalla mitään sanomista, vaikka näin olen toiminut jo kauan ennen koronaa ja monessa eri kaupassa.

Tuo on sen suuruusluokan rikos, että kun jäät kiinni niin seuraamukset on vähintään sakkoa. Toisen henkilön pankkikortin käyttäminen edes hänen luvallaan on rikollista.

Olihan tämä sarkasmia olihan? Ei siitä mitään sakkoja saa jos toinen antaa sulle korttinsa ja maksat sillä, mistä te keksitte näitä? 😂

Toisekseen, tilille saa tulla paljon enemmän kuin 50€/kk ennen kuinkuin Kela katsoo sen tuloksi, tuo on vanhentunutta tietoa. Olikohan muistaakseni 300€, sen verranhan saa tienatakin tt-tuen päälle. Olen itsekin tt-tukiasiakas, katsoin tossa, että viime kuussa tililleni siirtyi 230€ eikä Kelaa kiinnosta pätkääkään.

Lahjoituksia saa olla alle 50€/kk ja palkkatuloa alle 150€/kk, jotta se ei vaikuta ttt:een. Tämä on varma tieto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tyhmiä?

Kaikki ns. Pimeä homma hoidetaan käteisellä, omalla tilillä ei saa ikinä olla mitään ylimääräistä/outoa rahaliikennettä.

Mullakin on 14000€ käteistä kaikenlaiseen kaupankäyntiin ja tilillä palkkka ja normaali rahaliikenne, lainat, laskut ym.

Vierailija
44/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan tämä sarkasmia olihan? Ei siitä mitään sakkoja saa jos toinen antaa sulle korttinsa ja maksat sillä, mistä te keksitte näitä? 😂

Toisekseen, tilille saa tulla paljon enemmän kuin 50€/kk ennen kuinkuin Kela katsoo sen tuloksi, tuo on vanhentunutta tietoa. Olikohan muistaakseni 300€, sen verranhan saa tienatakin tt-tuen päälle. Olen itsekin tt-tukiasiakas, katsoin tossa, että viime kuussa tililleni siirtyi 230€ eikä Kelaa kiinnosta pätkääkään.

Lahjoituksia saa olla alle 50€/kk ja palkkatuloa alle 150€/kk, jotta se ei vaikuta ttt:een. Tämä on varma tieto.

Minäkin kysyin tätä Kelasta, vastaus oli 300€/kk. Eivätkä koskaan ole puuttuneet asiaan vaikka tililleni ja tililtäni liikkuu parisataa joka kuukausi kun ystävien kanssa lainaillaan toisillemme. Että se siitä varmasta tiedosta.

T. Tt-tukilainen.

Vierailija
45/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tienaan 200-280€ kuukaudessa ylimääräistä ja saan täyden toimeentulotuen...

Vierailija
46/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kysyin tätä Kelasta, vastaus oli 300€/kk. Eivätkä koskaan ole puuttuneet asiaan vaikka tililleni ja tililtäni liikkuu parisataa joka kuukausi kun ystävien kanssa lainaillaan toisillemme. Että se siitä varmasta tiedosta.

T. Tt-tukilainen.

No olet sitten saanut virheellistä tietoa. Edellinen kirjoittaja on oikeassa, rajat ovat 50 ja 150 euroa.

Vierailija
47/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tienaan 200-280€ kuukaudessa ylimääräistä ja saan täyden toimeentulotuen...

Jos näin, niin virkailija on tehnyt virheellisen päätöksen.

Vierailija
48/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myin tavaraa postitse netissä: ostajan maksettava summa oli 100 euroa, josta postikuluihin meni 20 euroa. Minulle siis 80 euroa. Toimeentulotukea vähentäväksi katsottiin tuosta 100-50= 50 euroa (kun muita ylimääräisiä tuloja ei tuona kuukautena ollut) eli sain pitää tulona 50 euroa. Tuloksi laskettiin koko summa, vaikka selvitin, että 20 euroa meni postimaksuihin.

Vierailija
49/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Tt-tukilainen.

Työttömyysturvan suojaosuus on tuo 300 € / kk

Vierailija
50/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota mitään riskejä sossun kanssa, siinä pelissä häviää aina. Ei senttiäkään ylimääräistä rahaa tilille tai joudut kuukausia kestävään selvityspyyntösuohon, jonka lopputulos on aina se, että menetät tuet. Ja nyt kun avuntarvitsijoita on niin paljon enemmän niin prosessissa kestää ja virhemarginaali kasvaa.

Käteistä ei ole kielletty eikä sen käyttämistä tule hävetä. Itseä ärsyttää kun kortit piippaa joka toinen kerta pin-koodia :( Ihan kuin tarkistuksia olisi lisätty kun niitä pitäisi olla vähemmän. Sen kortinlukijan näppis vasta onkin oikea viruspesä.

Vierailija
51/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä mennään mitä on kirjoitti:

No se korttimaksaminen on suositus. Jos on pelkkää käteistä niin sit käytät sitä. Kassoilla on hanskat kädessä.

Marketissa kassa vaihtoi käsineensä käteismaksun jälkeen. Oli kyllä melkoista säätöä ja aiheutti selkeästi närkästystä muissa asiakkaissa.

LOL

Jos myyjät ovat noin hurjassa tartuntavaarassa, niin kai heitä on myös sairastunut pilvin pimein? Naurettavaa ylireagointia.

Mistä tiedät etteivät ole?

Samat naamat kassoilla ainakin täällä.

Vierailija
52/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä mennään mitä on kirjoitti:

No se korttimaksaminen on suositus. Jos on pelkkää käteistä niin sit käytät sitä. Kassoilla on hanskat kädessä.

Marketissa kassa vaihtoi käsineensä käteismaksun jälkeen. Oli kyllä melkoista säätöä ja aiheutti selkeästi närkästystä muissa asiakkaissa.

Meillä on ohjeistus, että myös jokaisen tavaran kassaan lyömisen jälkeen vaihdetaan hanskat. Samoissa käsissä ne ovat pyörineet kuin käteinen rahakin. Hanskoja kuluu paljon.

Vierailija
53/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunot ei vieläkään hiffaa käyttää niitä vanhoja kassakuitteja siitä kiposta sormensa ja kosketusnäytön tai näppäimien välissä.

Vierailija
54/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuen asiakkaan tilille ei kannata siirtää rahaa, jollei ole valmis menettämään niitä rahoja. Kelalle voi yrittää selvittää asian, mutta en olisi kauheen toiveikas Kelan harkintakyvyn suhteen, kun eivät siellä osaa edes hoitaa niitä asioita, joihin on selvät säännöt.

Esimerkiksi reseptilääkkeiden hyväksyminen menoksi oli sellainen show, että mietin vakavasti tarvitsenko lääkkeitäni. Viimeistään huomenna pitäisi mennä apteekkiin, mutta en tiedä, onko minulla varaa odotella rahojani taas useita kuukausia. Maksusitoumusta ei ole voimassa tällä hetkellä, koska tulot ylittää menot, mutta lääkkeet maksavat enemmän kuin ylijäämä. Ehkä otan riskin ja ostan lääkkeet, mutta jos seurauksena on samanlainen show kuin viimeksi, varaan lääkäriajan ja pyydän reseptiä halvempiin lääkkeisiin. Jos halvempia lääkkeitä ei ole olemassa, lääkitykset täytyy lopettaa, koska pitemmän päälle minulla ei ole varaa maksaa niitä perusosastani.

Vierailija
55/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku, tutkiiko Kela luottokorttitapahtumia? Mietin tätä kun tuo yksi syöpäsairas sanoi joutuvansa ostamaan vanhemmilleen ruokaa luottokortilla, mutta hänellä on vanhempien tiliin käyttöoikeus. Vanhempien verkkopankistahan olisi helppo laittaa hyvitykset maksuista suoraan luottokorttitilille. Tällainen maksutapahtuma näkyy luottokorttilaskussa, mutta ei ap:n tiliotteella.

Vierailija
56/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kyllä ottanut tilille, kun pitänyt käydä läheisten puolesta kaupassa. Kirjoitin tt-tukihakemuksen lisätietoihin, että käyn nyt koronan aikana paljon läheisille kaupassa, eli tiliotteella näkyy ja tulee näkymään satojen eurojen tilisiirtoja.

Oon kahden lapsen yh, ja oon kyllä huomannut, että aiemminkin mun asiat on Kelassa hoitunut ongelmitta, siinä missä esim. melkein kaikilla tutuilla, jotka on ollut työttömiä nuoria miehiä, on tehty ongelmia ja evätty tukia samoissa asioissa missä mulle ei ole. Kova asenneongelma tuntuis olevan heillä just tätä ihmisryhmää kohtaan.

Vierailija
57/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilö antaa sinulle 50e, ostat sitten ostokset ja käytät korttia. Laitat 50e omiin säästöihisi. Jos ruokiin menee vähemmän kuin 50e, maksat hänelle tilille erotuksen.

Esim: Ruuat 45e

Sinä maksat henkilön tilalle 5e.

Ensinnäkin ei minulle jää mitään 50 euroa säästöön kuukaudessa ja toisekseen ei 50 eurolla osteta kuukauden ruokia kenellekkään.

Nyt ymmärsit ihan väärin. Tuo 50e oli esimerkki.

Tämä henkilö jolle ostat ruokaa antaa sinulle käteisenä vaikka 150e. Sinä ostat sitten käyttäen omaa tiliäsi sen 150e ruokaa. Jos menee vähemmän, niin maksat sen EROTUKSEN takaisin hänen tililleen.

Ja millähän tässä tapauksessa maksan sitten omat ruokani? Aivan käteisellä eli mikään ei muutu.

Vierailija
58/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kassa, ja mielestäni käteisellä maksaminen on lisääntynyt nyt korona-aikana.. . Mutta jos se kiellettyä olis, niin kyllä jo ulko-ovelta alkaen olisi kyltit "emme ota vastaan käteistä".

Tietysti käteismaksaminen on lisääntynyt, kun niin moni lomautettuna odottaa rahoja kassasta ja tili on tyhjä. Lasten säästöpossut on otettu käyttöön ja kaikki kesätakkien taskut ratsattu.

Mun tilanne on se, että joudun joka päivä hankkimaan käteiseni jostain. Joko myyn vähiä tavaroitani Torissa tai kerään tölkkejä ja pulloja. Sitten tekemään pikkuostokset kauppaan. Ei kaikilla ole rahaa isoihin ostoksiin, että voisi käydä kaupassa vain kerran viikossa. Ei mulla ole autoakaan, että pystyisin isot ostokset kotiin saamaan kerralla.

Vierailija
59/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona ei tartu käteisestä,  paitsi jos nuolette niitä kolikoita ja seteleitä, eikä siinäkään riitä mikään pieni nuoleskelu. Melkein varminta olis laittaa kolikko kokonaan suuhun ja imeskellä sitä hartaasti. Tosin siinäkin tapauksessa syljen entsyymit saattavat tuhota viruksen, ennen kuin se ehtii hakeutua nenänieluun. Ehkä parasta olisi, että työntäisitte kolikot ja setelit nenäänne, niin pääsisitte syyttämään käteisellä maksajia viruksen tartuttamisesta.

Vierailija
60/63 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten mitä suosittavat, saahan sitä suosittaa ja jokainen käyttää omaa järkeään tässä tapauksessa. Minun budjetti on aina toiminut sillä periaattella että ruoka ostataan käteisellä ja toimii niin kauan kuin minussa  henki pihisee tai tässä maassa on käteistä ylipäätään olemassa. Ei ne kaupasta pois potkase kun niille setelin annat. 

Maailma on täynnä suosituksia ja sääntöjä ja lakeja. Yksi taito on oppia näkemään mitkä niistä on sellaisia ettei kannata niin stressata ja käyttää maalaisjärkeä. Olen aivan varma ettei niiistä seteleistä mitään tartu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän