Onko jotkut oikeasti jääneet koronan takia kokonaan kotiin jo viikoiksi?
Luin tuota ketjua missä joku kertoi olleensa kolme viikkoa kotona ja kun vihdoin meni kauppaan niin ihmetteli vilpittömästi, kun ulkona olikin ihmisiä!
Ihanko oikeasti on tälläisiä ihmisiä? Edelleenkään täällä Turussa koronaa ei huomaisi mistään muusta kuin kiinni olevista ravintoloista ellei uutisia lukisi. Normaalisti käydään töissä, naapureissa koko pääisiäisen käynyt vieraita kuten ennenkin, jokiranta ollut vilkas lenkkeilypaikka monelle jne.. Mikä tässä koronassa saa ihmiset lukittautumaan kokonaan kotiin viikko tolkulla ja vielä enemmän ihmettelen miten joku voi ajatella, että kaikki ihmiset tekisivät niin? Katsotaan uudestaan sitten kun joku oikea kriisi tulee...
Kommentit (357)
Rakennusala vetää ainakin täydellä teholla. Ajelin tänään yhden uuden tulevan asuinalueen läpi ja kaivinkoneita töissä ainakin kahdeksassa eri kohteessa samalla alueella. Omakoti-, pari- ja rivitaloja kyseessä ja uusia aloituksia siis. Ei näitä hankkeita koronan takia jäihin laiteta, kyllä ihmiset uudet kotinsa haluavat valmiiksi niin pian kuin mahdollista.
Siis todellakin olen ollut eristyksissä viimeiset 4 ja puoli viikkoa. No joka päivä käyn lenkillä ja pari kertaa viikossa kaupassa. Opiskelut sujuu etänä. Mielummin kestän epämukavuutta nyt kuin otan sen riskin että omilla toimillani levitän koronaa ja epidemia pitkittyy kesälle. Taudin toinen aalto tulee joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin, mutta jos nyt edes välissä saisi hengähtää. Kaiken lisäksi kuulun riskiryhmään sairauteni vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
1/5.
Varmaan joo onkin rampannut teillä vieraita koko viikonlopun.
Meillä ainakin on. 2 eri kaveriporukkaa.
Kaikki eivät ole hysteerisiä...
Salilla on ainakin meno vilkastunut pääsiäispyhinä.
Kuukausi tehty etätöitä ja lapset etäkoulussa. Ryhmäharrastukset tauolla. Ketåän sukulaista tai ystävää ei olla kasvokkain nähty.
Lähikaupassa käyn 2krt/vko ja noutoruokaa haetaan ravintoloista 1krt/vko. Ulkoillaan joka päivä lähistöllä.
Pienet on piirit mutta en voi sanoa ettei poistuttaisi kotoa. Ei olla riskiryhmää joten ei varsinaisesti eristäydytä.
Minä olen ollut pelkästään kotona jo neljä viikkoa. Terveydentilani takia vakava tautimuoto tarkoittaisi varmaa kuolemaa, joten mitään riskejä ei oteta. Ruuat tilataan verkosta, samoin apteekki toimittaa lääkkeet kotiinkuljetuksella.
Paljon pahempaakin olen elämässäni kokenut, joten en valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1/5.
En minä noin väittänytkään? Me olemme mieheni kanssa käyneet pääsiäisenä vain vanhempieni luona syömässä siskon ja hänen miehensä kanssa. Asumme omakotialueella ja kirjaimellisesti jokaisessa naapuritalossa (4kpl) on käynyt koko pääsiäisen ajan enemmän tai vähemmän tuttuja. Ainakin pihat täynnä eri autoja jatkuvasti. Naapurien lapsetkin pelaavat pihapelejä aikuisten kanssa kuten ennenkin.
Meillä molemmilla miehen kanssa työt jatkuvat normaalisti. Käymme esimerkiksi jokirannassa lenkkeilemässä ja siellä siis paljon muitakin.
En yritä tällä provoilla vaan ihan vilpittömästi ihmettelen kun jotkut eivät millään voi uskoa, että tällä tavalla ainakin meidän silmin katsottuna kaikkien lähellä olevien elämä on jatkunut pintapuolisesti ainakin ihan normaalisti? Varmasti on monella muullakin vastaavia kokemuksia.
Mitä? Miksi ihmeessä olette tavanneet sukulaisia? Eikö ohjeistus "vältä kaikkia tarpeettomia ihmiskontakteja" päde teihin vai miksi näin olette päättäneet tehdä?
Olen vilpittömästi aika järkyttynyt viestistäsi.
Jos kaikki meistä käy töissä normaalisti eri aloilla niin ei tämä koko korona tunnu eikä näy missään. Miksi emme siis söisi keskenään hyvin pääsiäisenä? Sentään isovanhempien luo emme lähteneet tänään mukaan kahville, tosin syy oli se, että emme oikeastaan edes halunneet ja tästä sai hyvän tekosyyn. Tulisit oikeasti käymään täällä omakotialueella, eilenkin oli minun nähdäkseni kolmen eri perheen lapsia tuossa naapurin pihassa pelaamassa jalkapalloa ja vahemmat istuivat terassilla. Enkä edes provoa!
Miksi ette söisi keskenään hyvin pääsiäisenä? Jaa, no vaikka siksi, että jos vaikka sinä olet saanut töistä koronan niin nyt sen saa parhaimmillaan myös vanhempasi, sisaresi ja hänen puolisonsa (sekä heidän mahdolliset lapsensa). Jos näin tapahtuisi, niin myös he omalta osaltaan tartuttaisivat jälleen tautia uusia henkilöitä tavatessaan. Tämä on oikeasti hyvin yksinkertainen asia.
Uskon kyllä, että myös naapurinne päättävät tavata koko sukua aivan kuin mikään ei olisi muuttunut. Minunkin naapurissani on lapannut porukkaa vaikka kuinka. Tämä ei muuta hämmennystäni, pettymystäni ja ällistystäni asian suhteen. Minulle "vältä tarpeettomia kontakteja" on hyvin selkeää suomea ja myös koko sukuni on ymmärtänyt ohjeistuksen juuri samalla tavoin kuin minäkin: emme tapaa nyt ketään, ellei ole aivan pakko. Olemme jatkaneet tällä tavalla jo 4 viikkoa.
Keuhkosairas sukulaiseni kävi heti hamstraamassa pakasteita, säilykkeitä ja kuivamuonaa, niin että pärjää niillä kotonaan kuusi kuukautta, enkä ihmettele yhtään vaikka pysyisi eristyksissä puoli vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Pitäis hakata kaikki jotka ei jää kotiin yhyeiseksi hyväksi. Ei tunnu muuten menevän kaaliin.
Olipa kommunistinen kommentti. Haluat siis, että välivallan uhalla yhteiskunta kiinni ja kaikki pakotetaan jäämään kotiin eikä ketään käy töissä? Se olisi sitä yhteistä hyvää vai?
Vähän voi taas ajatella mitä laukoo..
Vähänkö pitää olla w t jos ei osaa yksinkertaisia rajoitteita noudattaa.
Mää ole linnottautunu tänne kotii, rakentanu vallihauda, ettei ruokakuljettajatkaa pääse tänne. Ammun, jos joku tulee lähelle. Kauhee nälkä!
Vierailija kirjoitti:
Pitäis hakata kaikki jotka ei jää kotiin yhyeiseksi hyväksi. Ei tunnu muuten menevän kaaliin.
Nyrkit ovat huonoja ysimillistä vastaan. Kannattaa muistaa se.
Siis miettikää oikeasti, nuokin ihmiset saa äänestää ja lisääntyä jotka ei ymmärrä näitä yksinkertaisia viranomaisohjeita. Huhhuh.
Turussa on kyllä näitä oman elämänsä sankareita paljon. Joka päivä salille, kauppaan, shoppailemaan ja jatkuvasti muunmuassa juhlia. Otin palkatonta töistä kuukauden, sillä en uskalla mennä sinne nyt. Työkaverini käyvät porukalla salilla päivittäin ja viimeksi lauantaina oli viini-ilta kollegan luona. Lieneekö sitten vaikuttimena Tukholma ja Ruotsin löysä korona politiikka?
Täällä suurin murhe on talous, raha ja oman elämän rajoitus. Ketään ei kiinnosta korona, enkä tunne itseni lisäksi muita, jotka olisivat mitenkään muuttaneet arkeaan. Käsiäkään ei kuulemma pestä, kun ei pöpöt pelota. En halua edes takaisin töihin, koska jouduin koronahysterian (eli terveen pelon) vuoksi kiusatuksi siellä. Olen riskiryhmää niin tottakai pelottaa. Myös siltä kannalta, että miten lapset pärjäävät jos me astmaatikkovanhemmat menehdymme koronaan.
Vierailija kirjoitti:
Turuus hysteria saa jo uusia muotoja. Kohta on katupartiot vahtimassa itse keksittyä ulkonaliilkumiskieltoa.
Meillä oli YT:t ja yritys sulki ovensa. Matkailuala. Niin kauan, kun juoksette levittämässä tautia, niin ollaan kiinni "turhaan". Eli kunnioittakaa nyt suomalaisia työpaikkojakin ja pysykää kotona! Mitä pidemmäksi aikaa nämä toimenpiteet ovat tarpeellisia, sen suurempi on taloudellinen tappio ja sen syvempi lama edessä. Nyt on aika miettiä yhteistä hyvää!
Yks ukko kehu tinderissä edelleen käyvänsä salilla. Kysyin onko se oikeasti täysin välttämätöntä, miksei välttele tuollaisia paikkoja, miksei tee kotona kehonpainotreeniä. Kuulemma ei aio välttää mitään mitä ei ole pakko, ja kun hallitus ei ole erikseen kieltänyt salillakäymistä, niin ei hän voi tietenkään omia aivojaan käyttää. Mutta sitten kuitenkin samantien haukkui hallitusta että on annettu viruksen levitä hallitsemattomasti. Siis itsellään ei ole mitään vastuuta siitä leviääkö vai ei? Poistin samantien matcheista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No noi kotonaistuskelijat kuitenkin sen koronan saa, ihan sama onko nuori tai vanha. Ne on niin sairaita, että sairastuvat vakavasti.
Olen ihan mielelläni viimeinen, joka sen saa :)
Te olette ensimmäisten joukossa niitä saamassa, kun olette niin heikkokuntoisia, vaikka olisittekin nuoria.
Ja mistähän sen tartunnan saa, kun ei tapaa ketään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1/5.
En minä noin väittänytkään? Me olemme mieheni kanssa käyneet pääsiäisenä vain vanhempieni luona syömässä siskon ja hänen miehensä kanssa. Asumme omakotialueella ja kirjaimellisesti jokaisessa naapuritalossa (4kpl) on käynyt koko pääsiäisen ajan enemmän tai vähemmän tuttuja. Ainakin pihat täynnä eri autoja jatkuvasti. Naapurien lapsetkin pelaavat pihapelejä aikuisten kanssa kuten ennenkin.
Meillä molemmilla miehen kanssa työt jatkuvat normaalisti. Käymme esimerkiksi jokirannassa lenkkeilemässä ja siellä siis paljon muitakin.
En yritä tällä provoilla vaan ihan vilpittömästi ihmettelen kun jotkut eivät millään voi uskoa, että tällä tavalla ainakin meidän silmin katsottuna kaikkien lähellä olevien elämä on jatkunut pintapuolisesti ainakin ihan normaalisti? Varmasti on monella muullakin vastaavia kokemuksia.
Mitä? Miksi ihmeessä olette tavanneet sukulaisia? Eikö ohjeistus "vältä kaikkia tarpeettomia ihmiskontakteja" päde teihin vai miksi näin olette päättäneet tehdä?
Olen vilpittömästi aika järkyttynyt viestistäsi.
Jos kaikki meistä käy töissä normaalisti eri aloilla niin ei tämä koko korona tunnu eikä näy missään. Miksi emme siis söisi keskenään hyvin pääsiäisenä? Sentään isovanhempien luo emme lähteneet tänään mukaan kahville, tosin syy oli se, että emme oikeastaan edes halunneet ja tästä sai hyvän tekosyyn. Tulisit oikeasti käymään täällä omakotialueella, eilenkin oli minun nähdäkseni kolmen eri perheen lapsia tuossa naapurin pihassa pelaamassa jalkapalloa ja vahemmat istuivat terassilla. Enkä edes provoa!
Jos te tekisitte töitä perheyrityksessa ja olisitte näin muutenkin työpäivät yhdessä, niin sitten teidän yheinen pääsisäislounas ei aiheuttaisi uusia mahdollisia tartuntoja, mutta kun työskentelette eri työpaikoissa, niin joku teistä on saattanut saada töistä tartunnan ja nyt tartuttanut loputkin perheestä.
Isovanhemmilta onnistui sotiminen ja Suomen jälleenrakennus. Meiltäkö ei onnistu edes kotisohvalla kalsareissa oleminen?