Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tapan kaikki kukat! Help!

Vierailija
13.04.2020 |

Voisko joku kiltti vääntää rautalangasta minkä verran ja kuinka usein huonekasveille kuuluu kaataa vettä?! Mun kasvit AINA joko mätänee tai kuivuu pystyyn. Tiedän, että riippuu kasvista, mutta mulla esim. idioottivarmat ja vähän vettä kaipaavat aloe verat ja palmuvehkatkin kuolee. Paljonko on "vähän" vettä? Desi parin viikon välein? Enemmän? Vähemmän?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä ole kastelussa vika vaan mullassa. Onko tuoretta puhdasta multaa vai moneen kertaan kierrätettyä ja "tautista" multaa. Itselläni on palmuvehka jota olen talven aikana kastellut ehkä kerran kuukaudessa noin desin verran. Hyvin on pärjännyt. Nyt vaihdoin sille uuden ruukun ja mullat kun entinen oli ihan täysi. Jos kasvi on ikkunalla kuuman patterin päällä, tarvitsee enemmän vettä. Valon määräkin vaikuttaa hyvin paljon. Ikkunalla paras ellei ole kasvivaloa. Opettele tunnustelemaan multaa ja katsomaan miltä se näyttää kuivana ja märkänä. Haju kertoo paljon etenkin jos on aina märkä multa. Ruukun painokin voi kertoa onko multa kuivaa vai märkää.

Vierailija
2/16 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut kaktukseni, aloe verani ja muut mehikasvit pysymään kunnossa ohjeella, jonka sain kukkakaupasta kaktusta ostaessani: pluraus vettä kerran viikossa. Pluraus tarkoittaa pienikokoisilla kasveillani n. 2-3 teelusikallista vettä.

Palmuvehkaa minulla ei ole, en osaa sanoa siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole yksin ongelmasi kanssa

Vierailija
4/16 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi!

Just vähän aikaa sitten vaihdoin mullat ja muutamassa kukassa oli juuret ihan mädät. Nyt laitoin jotain lähikaupasta ostamaani Pirkan kukkamultaa niille kasveille, jotka on vielä hengissä. Onko sillä suurta merkitystä mitä multaa käyttää? Jos on, niin mitä kannattaa käyttää esim. tuolle palmuvehkalle?

Ap

Vierailija
5/16 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut kaktukseni, aloe verani ja muut mehikasvit pysymään kunnossa ohjeella, jonka sain kukkakaupasta kaktusta ostaessani: pluraus vettä kerran viikossa. Pluraus tarkoittaa pienikokoisilla kasveillani n. 2-3 teelusikallista vettä.

Palmuvehkaa minulla ei ole, en osaa sanoa siitä.

Loistavaa! Tämä oli hyvä ja konkreettinen neuvo! Kiitos paljon :)

Ap

Vierailija
6/16 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile sormella painaa multaan. Jos tuntuu tai näyttää märältä älä kastele.

Palmuvehkaan sain ohjeen että 1 rkl kerran viikossa.

Eikä sittenkään vielä kärsi kuivuudesta.

Vierailija
7/16 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile sormella painaa multaan. Jos tuntuu tai näyttää märältä älä kastele.

Palmuvehkaan sain ohjeen että 1 rkl kerran viikossa.

Eikä sittenkään vielä kärsi kuivuudesta.

Kiitos! Olen ilmeisesti kastellut ihan liikaa!

Ap

Vierailija
8/16 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiset ruukut? Onko reikä pohjassa?

Useimpien kanssa pintamulta saa kuivahtaa kastelujen välillä. Tai odottele että lehdet alkaa nuupahtamaan ja kastele sitten. Jos vesi menee suoraan läpi niin liata vaikka tiskialtaaseen ja anna imeä vettä pohjan läpi.

Vierailija
9/16 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 rkl vettä? Sehän jää pintamultaan ja haihtuu pois tavoittamatta juuria ikinä. Tarkoitettiinko tässä desiä kenties?Palmuvehkalla on juurimukuloita joihin se varastoi vettä ja itse kastelen ne n. 2 viikon välein reilusti tiskipöydällä ja annan ylmääräisen veden valua pois. Luulen että paljon harvempikin kastelu riittäisi mutta ovat patterin päällä.

Pennimuorin kastelen kesäaikaan 2 kertaa viikossa ja talvella kerran ja olen testannut sopivan vesimäärän mikä jo hieman tulee lautaselle ja annan aina saman määrän (mittaan kupilla). Kukka on amppelissa niin ei tarvitse arvailla menikö liikaa.

Rahapuut kastelen sitten kun lehdet on kunnolla pehmenneet, vettä niin että seisovat siinä ja annan pari tuntia imeä. Ovat saviruukussa niin sekin imee. Sitten taas pitkä tauko kunnes lehdet taas pehmenee.

Vierailija
10/16 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään saa aivan aidonnäköisiä tekokukkia joten mitä turhaan kamppailee ja rimpuilee elävien kasvien kanssa kun tekokasvit ovat aivan yhtä hyviä. Ellei odota niistä jotain hedelmiä. :D

Vierailija
11/16 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen entinen huonekasvimurhaaja, nykyinen viherpeukalo. Täydellinen game changer oli se, kun tajusin että jokaisen kasvin hoito-ohje on niiden käyttöohje. Kun sitä noudattaa ne pysyy hengissä. Hyvään kasvualustaan myös kannattaa panostaa.

Vierailija
12/16 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkiensuojeluun tehty ilmoitus.

Vierailija
13/16 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi!

Just vähän aikaa sitten vaihdoin mullat ja muutamassa kukassa oli juuret ihan mädät. Nyt laitoin jotain lähikaupasta ostamaani Pirkan kukkamultaa niille kasveille, jotka on vielä hengissä. Onko sillä suurta merkitystä mitä multaa käyttää? Jos on, niin mitä kannattaa käyttää esim. tuolle palmuvehkalle?

Ap

Liikakastelun merkkihän se jos juuret mädäntyneet, juuret kun tarvitsevat myös happea. Pirkka-multaa ostin itsekin just palmuvehkalle. Eiköhän se ihan kelpoa ole ja ravinteita voi kasvukaudella antaa kasteluveden mukanakin. Aina olen tainnut ostaa kaikkein edullisinta kukkamultaa. Puutarhamultaa ei kannata huonekasveille koskaan laittaa, saa riesaksi pikkukärpäsiä miljoonittain. Rutikuiva multa päästää kaiken veden heti läpi ja ruukku tuntuu tosi kevyeltä, korkea kasvi ei välttämättä pysy edes pystyssä jos ruukkukin on kevyt. Silloin kannattaa upottaa ruukku vaikka kulhoon ja antaa veden imeytyä pohjareijän kautta hiljalleen. Tai voi kastella aluslautaselle. 

Vierailija
14/16 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä laita kukkamultaa. Se kuivuu todella tiiviiksi ja juuret tukehtuu. Kannattaa suosia kaktusten kanssa kaktusmultaa tai taimimultaa ja muiden viherkasvien kanssa viherkasvimultaa. 

Vierailija
15/16 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään saa aivan aidonnäköisiä tekokukkia joten mitä turhaan kamppailee ja rimpuilee elävien kasvien kanssa kun tekokasvit ovat aivan yhtä hyviä. Ellei odota niistä jotain hedelmiä. :D

Totta tuokin, itse olin aikoinaan kovasti muovikukkia vastaan, ennen kuin muutin nykyiseen asuntooni ja aloin taistella paahteisen terassin kesäkukkien kanssa. Luovutin viimein ja ostin muovikukat. Huonekasveina pidän aitoja edelleen ja parasta on kun saa siemenestä ne kasvattaa.

Vierailija
16/16 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1 rkl vettä? Sehän jää pintamultaan ja haihtuu pois tavoittamatta juuria ikinä. Tarkoitettiinko tässä desiä kenties?Palmuvehkalla on juurimukuloita joihin se varastoi vettä ja itse kastelen ne n. 2 viikon välein reilusti tiskipöydällä ja annan ylmääräisen veden valua pois. Luulen että paljon harvempikin kastelu riittäisi mutta ovat patterin päällä.

Pennimuorin kastelen kesäaikaan 2 kertaa viikossa ja talvella kerran ja olen testannut sopivan vesimäärän mikä jo hieman tulee lautaselle ja annan aina saman määrän (mittaan kupilla). Kukka on amppelissa niin ei tarvitse arvailla menikö liikaa.

Rahapuut kastelen sitten kun lehdet on kunnolla pehmenneet, vettä niin että seisovat siinä ja annan pari tuntia imeä. Ovat saviruukussa niin sekin imee. Sitten taas pitkä tauko kunnes lehdet taas pehmenee.

Kyllä, ruokalusikallinen, pidän kukan varjoisassa nurkassa, on ollut siellä 14 vuotta.

Viime kesänä jaoin kahteen ruukkuun.

Kerran on ollut kukassa

Kukan toinen nimi on komerokukka eli viihtyy lähes pimeässä.