Pianon soittaminen kerrostalossa
Minkälaisen heippalapun kirjoittaisitte aloittelijalle, joka soittaa pianoa tasaisesti klo 9-23? Sininen ja valkoinen on nyt kuulu parikymmentä kertaa eilen ja on todella häiritsevää kuultavaa.
Jos itse harrastatte soittamista niin kysykää edes naapureilta, mihin aikaan voi soittaa ja rajoittakaa aika siihen. Erityisesti nyt sairasteluaikana nukkumattomuus tappaa.
Kommentit (51)
Piano kerrostalossa on suurinta mielisairautta sitten monikulttuuristavan maa-han-muut-on sallimisen.
Hyi, toivottavasti naapurini eivät kuule minun konserttojani! Olen vasta aloittelija, joten tankkaan samoja yksinkertaisia lauluja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan, ja virheet kertyvät aina samoihin kohtiin kappaletta jolloin aloitan tietty alusta... Ja jo oppimiani kappaleita soitan sitten kiihtyvällä ja kiihtyvällä tahdilla, monet niistä ovat kivoja pimputusremputuksia kuten erilaisia polkkia tai toistuvia sävelmiä :D
Just olin tosi iloinen kun asun pitkästä aikaa yksin että saa sydämen kyllyydestä pimputtaa, enkä taatusti lopeta nyt!
Sähköpianot ovat nykyisin todella laadukkaita ja niissä on dynaaminen kosketus aivan kuin oikeissakin pianoissa. Akustisista pianoista on tullut ongelmajätettä, joita ihmiset eivät tahdo huolia ilmaiseksikaan. Sähköpianosta joutuu maksamaan, joten helposti se vaaka saattaa aloittelijan kohdalla kallistua akustiseen, jonka saa kotiinsa kuljetuskustannuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Hyi, toivottavasti naapurini eivät kuule minun konserttojani! Olen vasta aloittelija, joten tankkaan samoja yksinkertaisia lauluja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan, ja virheet kertyvät aina samoihin kohtiin kappaletta jolloin aloitan tietty alusta... Ja jo oppimiani kappaleita soitan sitten kiihtyvällä ja kiihtyvällä tahdilla, monet niistä ovat kivoja pimputusremputuksia kuten erilaisia polkkia tai toistuvia sävelmiä :D
Just olin tosi iloinen kun asun pitkästä aikaa yksin että saa sydämen kyllyydestä pimputtaa, enkä taatusti lopeta nyt!
Kannattaa ennemmin tehdä niin, että soitat vain sitä kohtaa, jossa virhe tulee, monta kertaa. Aluksi hitaasti, niin hitaasti, että varmasti osut oikeisiin koskettimiin. Sitten vähitellen nopeammin. Ja sitten kun mielestäsi suunnilleen osaat sen, aloita pari tahtia aiemmin, niin että vaikea paikka tulee vauhdissa vastaan. Tätäkin kannattaa toistaa muutama kerta. Se että aloitat aina alusta, ei auta sinua juurikaan sen vaikean kohdan oppimisessa.
Soitan itse pianoa ja täytyy sanoa, että joka tunti soittaminen on liikaa. Kyllä soitto tulisi kerrostalossa rajata yhteen hetkeen päivässä ja antaa naapureille niitä hiljaisia hetkiä.
Itse olen joka kerta uuteen paikkaan muuttaessani jättänyt ilmoitustaululle lapun, että soitan ja pyytänyt naapureita ilmoittamaan, mikäli soitto häiritsee. Pyrin ottamaan huomioon naapureiden lasten päiväunet ja naapurin vuorotyöt, enkä soita päivällä. Illalla lopetan viimeistään kahdeksalta, enkä soita joka päivä. Jos olisin itse hankkinut pianon, kerrostaloon hankkisin sähköversion. Kuitenkin silloin, kun itselleni piano 30 vuotta sitten hankittiin, akustiset olivat niitä yleisimmin käytettyjä. Olen kuitenkin harkinnut akustisen vaihtamista sähköpianoon naapureiden vuoksi, vaikkei se samalta kuulostakaan.
Kerrostalossakin saa soittaa maltillisesti, mutta ymmärrän kyllä, että se voi häiritä naapureita. Suosittelen ap, että menet naapureiden juttusille ja neuvottelette soittamiselle ajat.
Harkittu m.urha, maanpetos, pianon soitto kerrostalossa, lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö, rais.k.aus...
Niistä ku.ole.mantuomio on paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ennemmin tehdä niin, että soitat vain sitä kohtaa, jossa virhe tulee, monta kertaa. Aluksi hitaasti, niin hitaasti, että varmasti osut oikeisiin koskettimiin. Sitten vähitellen nopeammin. Ja sitten kun mielestäsi suunnilleen osaat sen, aloita pari tahtia aiemmin, niin että vaikea paikka tulee vauhdissa vastaan. Tätäkin kannattaa toistaa muutama kerta. Se että aloitat aina alusta, ei auta sinua juurikaan sen vaikean kohdan oppimisessa.
Soitan usein kappaleen vaikeinta riviä/rivejä ensin erikseen vasemmalla ja oikealla, sitten yhdessä niin monta kertaa että alkaa sujua. Soitan sitten koko roskan samaan soittoon heti tuon tankkauksen perään jos menee oikein. Kun koko kappale sujuu ilman virheitä, laitan metronomin päälle (70-80 aluksi) ja siitä nostan asteittain 120 tahtiin jos virheitä ei tule. Hämmentävintä on kun vasemman käden sormet 2-4 ja oikean käden 1-3-5 pitäisi soittaa jotain ristiin menevää melodiaa joka hyppii eri tahdissa eri hypyillä eri suuntiin. Tuleehan tuosta toistoja aika mukavasti.
Anteeksi naapurit!
Meillä on pieni koti ja vanhalla pianollani on tunnearvoa. Se on kulkenut mukanani koko elämäni. Meille ei mahdu enää toista sähköistä. Soitan kuitenkin klo 9 - 20 välillä. En soita joka päivä, vaan ehkä tunnin, pari viikossa. Joskus on kuukausia välissä, etten soita lainkaan. Kerran edellisen naapurin aikana minulla oli PUOLI VUOTTA väliä edellisestä soitosta. Erehdyin soittamaan 30 min. Seuraavana päivänä heti valitus soitosta. Itse tämä naapuri piti kännibileitä, ja jumputus ja naurunrämäkkä kuului meille monesti sisään, samoin kuului TV ja musiikin kuuntelu.
Mä olen sitä mieltä, että äänet kuuluvat elämään. Jos minua häiritsee naapurin kovaääninen naurunremakka, niin laitan TV:n isommalle tai kuulokkeisiin jotain hyvää musiikkia. Samoin toivon, että naapuri kestää kerran viikossa pianon soittoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa pitäisi soittaa sähköpianoa kuulokkeilla tai ainakin rajattuna aikana. Ei tuo ole enää normaalia elämää.
Minä ostin sähköpianon juuri tämän takia, kun halusin ajatella myös mukavia naapureita.
Saatan soittaa yhtä kappaletta moneen kertaan, ja kyllä siinä jollain saattaisi hermot mennä.
Samasta syystä ostin teini-ikäiselle pojalleni ihan vasarakoneistolla varustetun sähköpianon.
Osaa soittaa ihan sillä tasolla, ettei varmaan laadun puoleen olisi kenelläkään valittamista. Valitettavasti etenkin näin karanteeniaikaan "inspiraatio" voi iskeä vaikka klo 3 aamuyöllä.
Siskoni asui aikoinaan kerrostalossa, jossa joku naapuri treenasi vaimoaan (tai oli opetettavia) laulamaan . Ei se laulu haitannut, mutta ne iänikuiset C-E-G-E-C ts. priimi-terssi-kvintti-terssi-priimi -harjoitukset tuntuivat puuduttavilta,
Vierailija kirjoitti:
Piano kerrostalossa on suurinta mielisairautta sitten monikulttuuristavan maa-han-muut-on sallimisen.
Muuten oikein, mutta subbari tulee kyllä mielisairauksissa ennen pianoa.
Jostain syystä nämä ketjut keräävät aina nämä "on ihmisoikeus tehdä x:ää kerrostalossa" ihmiset. Näkee, kuinka helvetin typerää väkeä tällä palstalla majailee. Ei minkäälaista myötäelämisen kykyä. Hävetkää, jos edes osaatte.