Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olipa vapauttavaa avata erillinen "autotili" jonne laittaa kuukaudessa tietyn budjetoidun summan vakiona

Vierailija
13.04.2020 |

ja sitten sieltä tililtä hoitelee tankkaukset, vakuutukset, korjaukset yms. Ei ole koskaan ns. normikäyttövaroista nuo summat pois ja huomaamattakin kerääntyy puskuria suurempiin ostoksiinkin, esim. uudet renkaat tms. Suosittelen!

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan on, jos muuten rahat on tiukilla.

Ei mulla itse asiassa ole rahat tiukilla, justhan sanoin että jää puskuria autotilille vaikka ja kuinka. Ja normitililtä menee säästötilille väh. 500 € / kk. Lisäksi kerään ylimääräisten menojen tilille esim. ylityökorvaukset, lomarahat jne. Sieltä ostetaan kaikki ylimääräiset vaate-, sisustus ym. ostokset.

Kätevää seurata kun oikeasti jää ylös mitä on milloinkin ostanut. Muuten kaikki nämä hukkuisi normitilin tapahtumien joukkoon.

Kätevää?

Ihan sama olisi olla vain pari tiliä. Käyttely niihin autoihin ja maitoon ja ylimääräiseen.

Ja toinen laskuihin ym kerryttämiseen. Jos raha polttelee, niin vielä yksi ei saa koskea säästötili.

En näe mitään syytä pitää erikseen autotiliä. Sama kuin omisi erikseen maitotili.

No pitäähän moni talousostostiliäkin. Ja toinen taas esim. laskutiliä jne. Musta toi autotili on just siitä kätevä kun sieltä myös hoitaa tankkaukset niin näkee aina mitä bensa on milloinkin maksanut jne. Mutta ihan siitä vaan, jokainen saa tehdä niin kuin itse parhaaksi näkee. Itse ajattelin jakaa tämän vinkin jos joku toinenkin kiinnostuu. Näin ei oikeasti joku kallis remppa tunnu yhtään missään eikä tarvitse milloinkaan miettiä onko varaa tankata vai ei. (Kuten tiedän joillakuilla tuttavilla olevan.)

Saman asian ajaa se, että kerryttää sitä rahaa muutenkin.

Jos haluaa, voi laskea erikseen auton kulut ja muutkin.

Ei tarvita erillisiä tilejä joka menokohdalle.

Auto

Kengät

Sähkö

Asuminen

Vaatteet

Kauneus

Leipä

Kuohuviini

Vierailija
22/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitä ihmettelen, että tuota varten pitää olla oma tili. Kai sitä nyt seurantaa pystyy muutenkin tekemään. Mun ei tarvi tosin budjetoida jotain rengasostoa tai auton huoltoa etukäteen. Ehkä on

sitten eri asia, jos tarvii.

Kannattaa ehkä tarkistaa sanakirjasta sana budjetoida. Voit yllättyä että rahankäytön suunnittelu ei välttämättä tarkoita säästämistä muuten kädestä suuhun -elintasosta.

Rahankäytön suunnittelu tai seuranta ei vaadi omaa tiliä joka menokohdalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos asiat on maksettu ja tilillä on rahaa, niin mitä väliä??? Verkkopankkiin voi tehdä seurannan autoon menevistä menoista, ei siihen mitään omaa tiliä tarvita. Ja jos on rahaa maksaa, ei kiinnosta edes seurailla.

Ai kyllä mua kiinnostaa seurailla yhtä lailla esim. sähkölaskuja mitä milloinkin tulee ja on odotettavissa (ja nekin on budjetoitu normitilille jo etukäteen). En oikein ymmärrä miksi kommentoit tällaiseen ketjuun jos sua ei talousasiat niinkään kiinnosta edes.

Edellinen juuri totesi, ettei seuraaminen vaadi erillistä tiliä.

Eihän sinulla ole erillistä sähkötiliä?

No ei. Mutta en osaa/halua/jaksa miettä autokuluja niin että vakiokäyttötilillä olisi aina kuukaudessa esim. 1000 ylimääräistä josta budjetoin 500 säästöön ja 400 autokuluihin ja 100 sähköön ja tällaista pottia kasvattaisin siinä käyttötilillä aina ja joutuisin muistelemaan mitä on mihinkin kuluihin varattu. Ei nuo erilliset tilit maksa S-Pankissa ainakaan yhtään mitään joten miksi en erittelisi kuluja? Ei kai kukaan säästöjäkään kasaa palkkatilille? Vaan siirtää ne jonnekin "säästötilille"?

Toki voi olla erillisiä tilejä ja varmaan melkein kaikilla on.

Muttei joka menoluokalle erikseen.

Silloin on tärkeää, jos raha ei muuten riitä tai se valuu käsistä.

Mutta siis väität että ihmiset hilloavat vaikkapa renkaisiin budjetoitua rahaa normaali käyttötilillään niin kauan kun saavat sen summan kasaan (aina esim. 20/kk) ja jollain tavalla muistelevat/erottelevat että okei, tämä summa on nyt sitten renkaisiin, tätä en käytä ruokakauppaan? 

Omassa tuttavapiirissä ne renkaat ostetaan sitten kun on pakko vaikka viimeisillä ruokarahoilla/luotolla. Kun ei ole ymmärretty etukäteen pistää syrjään sukanvarteen/eri tilille.

Vierailija
24/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle velkaneuvoja aikanaan neuvoi että esim sähkölaskua ja muita pakollisia laskuja varten kannattaa laittaa joka kuukausi tietty summa rahaa säästöön toiselle tilille. Arvioi kuinka paljon menee sähköön kuussa niin sitten ei ole joka kolmas kuukausi (meillä tuli lasku 3 kk välein) isoa kertasumma jne.

Ja jos arvioi aina vähän yläkanttiin niin ei pääse tulemaan mitään ylläreitä kun on aina laskutilillä rahaa.

Olisi kyllä hyvä olla montakin tiliä. Juurikin tuo autotili olisi kätevä. Paljon huolettomampaa kun näkee konkreettisesti paljonko sitä rahaa on mihinkin. Varmaan karsii heräteostoksia tehokkaasti kun kaikki rahat olisi budjetoitu.

Itse olen aika huoleton rahan käyttäjä. Siksi toimisi minulla.

Vierailija
25/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle velkaneuvoja aikanaan neuvoi että esim sähkölaskua ja muita pakollisia laskuja varten kannattaa laittaa joka kuukausi tietty summa rahaa säästöön toiselle tilille. Arvioi kuinka paljon menee sähköön kuussa niin sitten ei ole joka kolmas kuukausi (meillä tuli lasku 3 kk välein) isoa kertasumma jne.

Ja jos arvioi aina vähän yläkanttiin niin ei pääse tulemaan mitään ylläreitä kun on aina laskutilillä rahaa.

Olisi kyllä hyvä olla montakin tiliä. Juurikin tuo autotili olisi kätevä. Paljon huolettomampaa kun näkee konkreettisesti paljonko sitä rahaa on mihinkin. Varmaan karsii heräteostoksia tehokkaasti kun kaikki rahat olisi budjetoitu.

Itse olen aika huoleton rahan käyttäjä. Siksi toimisi minulla.

Tällä tavalla olen tosiaan huomannut että rahaa käyttää eri tavalla kun aktiivisesti ostojaan kirjaa ylöskin. Olin myös ennen vähän huithapelimpi tuhlari joka ei niin seurannut mitään menoja/tuloja. 

Vierailija
26/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän ap:n ideasta autotilille, vaikka meilläkin rahaa on. Mutta on tosiaan helpompi varautua isompiin remppoihin ym. oman tilin kautta.

Samalla tavalla toimii laskutilikin. X määrä joka kuukausi joka kattaa jo niitä harvoin tulevia laskuja etukäteen niin ei tule yhtäkkiä kitukuukautta eteen.

Autossa tuo voisi toimia samoin. Ja sitä voisi käyttää myös siihen että varautuu myös jo uuden auton ostoon?

Ei kengät ym vie niin paljon rahaa kuin auto eli ei ole mitenkään verrattavissa.

Vierailija
27/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos asiat on maksettu ja tilillä on rahaa, niin mitä väliä??? Verkkopankkiin voi tehdä seurannan autoon menevistä menoista, ei siihen mitään omaa tiliä tarvita. Ja jos on rahaa maksaa, ei kiinnosta edes seurailla.

Ai kyllä mua kiinnostaa seurailla yhtä lailla esim. sähkölaskuja mitä milloinkin tulee ja on odotettavissa (ja nekin on budjetoitu normitilille jo etukäteen). En oikein ymmärrä miksi kommentoit tällaiseen ketjuun jos sua ei talousasiat niinkään kiinnosta edes.

Edellinen juuri totesi, ettei seuraaminen vaadi erillistä tiliä.

Eihän sinulla ole erillistä sähkötiliä?

No ei. Mutta en osaa/halua/jaksa miettä autokuluja niin että vakiokäyttötilillä olisi aina kuukaudessa esim. 1000 ylimääräistä josta budjetoin 500 säästöön ja 400 autokuluihin ja 100 sähköön ja tällaista pottia kasvattaisin siinä käyttötilillä aina ja joutuisin muistelemaan mitä on mihinkin kuluihin varattu. Ei nuo erilliset tilit maksa S-Pankissa ainakaan yhtään mitään joten miksi en erittelisi kuluja? Ei kai kukaan säästöjäkään kasaa palkkatilille? Vaan siirtää ne jonnekin "säästötilille"?

Toki voi olla erillisiä tilejä ja varmaan melkein kaikilla on.

Muttei joka menoluokalle erikseen.

Silloin on tärkeää, jos raha ei muuten riitä tai se valuu käsistä.

Mutta siis väität että ihmiset hilloavat vaikkapa renkaisiin budjetoitua rahaa normaali käyttötilillään niin kauan kun saavat sen summan kasaan (aina esim. 20/kk) ja jollain tavalla muistelevat/erottelevat että okei, tämä summa on nyt sitten renkaisiin, tätä en käytä ruokakauppaan? 

Omassa tuttavapiirissä ne renkaat ostetaan sitten kun on pakko vaikka viimeisillä ruokarahoilla/luotolla. Kun ei ole ymmärretty etukäteen pistää syrjään sukanvarteen/eri tilille.

En tiedä onko sinulla mitään muita harvoin toistuvia menoja ja miten niiden kanssa toimit.

Minä siirrän laskutilille aina reilusti yli tarpeen rahaa joka kuukausi. Sieltä maksetaan vakuutusmaksut ym vaikka yhdessä erässä. Lainat, kaikki laskut. Rahaa kertyy myös matkoihin ja kaikkeen.

Ne renkaatkin voisin sieltä maksaa, jos muuten olisi tiukkaa. Myös ne tonnin huollot ym.

Uskon, että ihmiset osaavat pitää rahaa tilillä ilman että pitää olla kirvamerkitty sähkötili. Tai autotili.

Vierailija
28/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilijoilla on ongelmia.

Vierailija
29/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tarvitsee monta tiliä? Ymmärrän jos ei ole paljon rahaa,mutta kyllä itse voin aina tilin saldoa tarkistamatta ostaa sen uuden sarjan renkaita auton alle tai maksaa huollot ja korjaukset. Menoeriä ne on siinä missä kaupassakäyntikin .

Vierailija
30/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän ap:n ideasta autotilille, vaikka meilläkin rahaa on. Mutta on tosiaan helpompi varautua isompiin remppoihin ym. oman tilin kautta.

Samalla tavalla toimii laskutilikin. X määrä joka kuukausi joka kattaa jo niitä harvoin tulevia laskuja etukäteen niin ei tule yhtäkkiä kitukuukautta eteen.

Autossa tuo voisi toimia samoin. Ja sitä voisi käyttää myös siihen että varautuu myös jo uuden auton ostoon?

Ei kengät ym vie niin paljon rahaa kuin auto eli ei ole mitenkään verrattavissa.

Eikö se laskutili voi olla myös autotili, mikä lisäarvo tulee lisätilistä?

Vierailija
31/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kukin kuluttaa aikana miten haluaa, en todellakaan jaksaisi exelöidä jotain pirkuleen lasinpesunesteitä sarakkeelta toiselle vain siitä ilosta, että näkee, mitä milläkin sarakkeella on. Rahaa on riittävästi ja sitä tulee joka kuukausi ihan riittävästi.

Anaaliset luonteet on oma lajinsa. Toki kirjanpitäjiäkin tarvitaan. En tosin jaksaisi elää sellaisen kanssa.

Vierailija
32/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tällaisia ihmisiä vaivaa, joiden tarttee lyödä toista alaspäin sanan säilällä? Tosi rasittavia ihmisiä ja ei varmaan ole irl yhtään ystävää, jos on luonteensa mukainen myös. ei ap.

Vierailija
33/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tällaisia ihmisiä vaivaa, joiden tarttee lyödä toista alaspäin sanan säilällä? Tosi rasittavia ihmisiä ja ei varmaan ole irl yhtään ystävää, jos on luonteensa mukainen myös. ei ap.

Ja hyvin isolla osallahan ne rahat on tiukilla, juurihan tässä koronapandemiassa jo viikossa yrittäjätkin alkoivat valittaa kuinka ostajat on kadonneet jne. Mitä tällaisiin talousniksiketjuihin vastaavat ylimieliset upporikkaat?

Vierailija
34/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se laskutili voi olla myös autotili, mikä lisäarvo tulee lisätilistä?

Kulujen seuraaminen? Jos avaisin itse myös autotilin niin käyttäisin sitä myös seuraavan auton säästämiseen myös (tyyliin remppa vai autonvaihto jossain tilanteessa) ja silloin on helpompi nähdä käyttövara toisin kuin laskutililtä jossa myös on vähän extraa.

Luulen että tässä osalla on kyse järjestelmällisyydestä. Asiat ja rahat paikoilleen. Minä en pitäisi kaikkea yhdellä tilillä koska olen omalla tyylilläni tottunut siihen että mikä jää käyttötilille on tuhlattavissa satunnaisiin ostoksiin.

Vierailija
35/35 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä autotilistä tulee selkeästi sama debatti kuin eilisestä visan saldo keskustelusta.

Itse olen kokenut lapsien ja omakotitalon myötä

Käteväksi perheen yhteinen laskujenmaksutilin, jonne menee molempien palkasta 600 e per kk. Tilille jää myös lomareissupuskuria.

Itse laitan kuukausittain

- säästöön

- lasten tileille tietyn summan. Ja lasten vaatteet, tarvikkeet ja harrastukset kuittaamme lasten tileille siirretyllä rahalla.

- säästöpossutilille menee pankkikortin läytöstä 1e per kerta.

Mitä enemmän taloudessa pyörii rahaa, pyörii myös menoja ja haluan olla varautunut säännöllisiin menoihin muutenkin kuin visakortin muodossa.

Meillä ei ole koskaan riidelty yhteisen tilin rahoista tai siitä mihin omat rahansa laittaa. Siis ei koskaan! 20 vuotta oltu yhdessä ja puolet siitä perheenä.

Olemme molemmat olleet työttöminä ja sekään ei aiheuttanut ongelmaa, kun talous on budjetoitu ja laskut eivät tule koskaan yllätyksenä. Eikä meillä ole koskaan kuukausia, jolloin kaikki rahat menee laskuihin.

Stressitön valinta on useampi tili.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi