Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalainen kuluttaa vaatteisiin 63 euroa kuussa

Vierailija
13.04.2020 |

Voiko tämä pitää paikkansa? Itse en varmaan käytä edes satasta vuodessa vaateisiin, joten kuinka paljon joku toisessa ääripäässä oleva sitten käyttää?
Juttu maksumuurin takana, mutta otsikko vakuudeksi:
https://www.talouselama.fi/uutiset/suomalainen-kuluttaa-vaatteisiin-63-…

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku muu käyttää minun edestä, koska itse ostan vaatteita vain pakon edessä ja ehkä noin satasella vuosi. Kerran kymmeneen vuoteen täytyy ostaa uusi takki ja silloin menee useampi satanen kerralla.

Mitä sä pidät jaloissa?

Kenkiä. Viimeksi ostin vuonna 2013, vielä ei ole uusien aika.

Niin, eihän ne kulu, jos ei liiku.

Kun ostaa laatua ja osaa hoitaa kenkiä, kestävät pitkään. Toisin kuin kympin halvat kumitennarit, joita ostetaan joka viikko.

Klassinenkin muoti muuttuu yli seitsemässä vuodessa jo niin paljon, että ei voi kuin ihmetellä, miten joitakin ulkonäkö ei kiinnosta enempää. Ei esim. voi olla työelämässä, jos ostaa noin harvoin uusia kenkiä.

Vierailija
62/76 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta summa tuntuu pieneltä, vaikken kova shoppailija olekaan. Nytkin pitäisi ostaa kasvaville lapsille alusvaatteita, sukkia, kevätkenkää, takkia. Kirpparilta ei isommille lapsille enää juuri mitään löydy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen korona-aikaa ostin vaatteita ja kenkiä kuukauden tai kahden välein. Työssäni edellytetään siistiä, huoliteltua ja ajanmukaista pukeutumista.

Nyt kun teen kotitoimistolla etätyötä, en ole ostanut ainoatakaan uutta vaatetta. Olen tyytyväinen, kun nyt voin käyttää loppuun vanhoja vaatteitani.

Vierailija
64/76 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin ajattelin ettei menisi noin paljon mutta hetken mietittyäni niin todellakin käytän tuon summan vähintään. Uudet kengät ja noin kahden kuukauden rahat meni. Rintaliivit ja alushousut ja yli kuukausi. Takki ja kolmisen kuukautta vähintään. Pari paitaa ja housut töihin ja sekä sukkahousuja ja sukkia ja taas vähintään kaksi kuukautta jne jne. 

Ja ostatko oikeasti joka vuosi uudet kengät, takin paitoja, housuja jne.? Siis eikö oikeasti ne kestä kuin sen vuoden käytön?

En käytä samoja kenkiä ympäri vuoden. Esimerkiksi viime vuonna ostin talvikengät sekä goretex-kengät ulkoiluun ja sisäpelitossut niin ja lenkkarit. Tänä vuonna ainakin lenkkarit ja kengät töihin ostettava ja kesäkenkää ehkä myös. Lenkkarit ostan joka vuosi kengistä sillä käytän paljon. En kulje koko vuotta samassa takissa vaan tilanteesta riippuen erilainen. Vime syksynä esimerkiksi elämäni ensimmäinen villakangastakki. Uutta sellaista en osta vuosiin mutta tänä vuonna kesäksi joku takki vähintään sekä ehkä työvälivaatetusta myös harkittava koska nyt pyöräilen töihin ja usein sataa. 

Vierailija
65/76 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kasvavia lapsia tai jos on työssä, jossa pitää näyttää asialliselta ja aikaansa seuraavalta, niin helpostihan tuo menee. Ei joka kuukausi tarvitse ostaa vaan tuo on keskiarvo.

Vierailija
66/76 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa vaatteet ovat kalliita. Kunnolliset kengät maksavat ihan vähintään satasen. Niitä kun pitää ostaa kahdet vuodessa, niin siinä on jo neljäsosa tuosta summasta. En yhtään ihmettele. Joitain vaatteita saa toki kirpputorilta, mutta esim. farkkuostoksilla kirpputorilla saisi kuluttaa useamman päivän. Alusvaatteet kuluvat myös nopeasti ja maksavat paljon. Sukkahousut 10-15 euroa. En vertailisi eri maalaisten kulutusta rahan avulla. Suomessa kun saa samalla rahalla paljon vähemmän kuin jossain köyhemmässä maassa. Pitäisi mitata tekstiilin massana.

Vierailija
67/76 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ip

Vierailija
68/76 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2018 ostin viimeksi mekon häihin. Käytettynä ja myin sen häiden jälkeen.

Oon ommellu uusia sukkia vanhoista teepaidoista.

Joku ostaa munkin puolesta.

Vierailija
69/76 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku muu käyttää minun edestä, koska itse ostan vaatteita vain pakon edessä ja ehkä noin satasella vuosi. Kerran kymmeneen vuoteen täytyy ostaa uusi takki ja silloin menee useampi satanen kerralla.

Yhdet hyvät lenkkikengät maksavat voivat helposti maksaa 150 euroa, jos ne eivät ole missään erityisessä tarjouksessa: https://www.intersport.fi/fi/lenkkarit/

Vierailija
70/76 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö noiden sun sukkien saumat hierrä ikävästi?

Vierailija
71/76 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä pidät jaloissa?

Kenkiä. Viimeksi ostin vuonna 2013, vielä ei ole uusien aika.

Niin, eihän ne kulu, jos ei liiku.

Kun ostaa laatua ja osaa hoitaa kenkiä, kestävät pitkään. Toisin kuin kympin halvat kumitennarit, joita ostetaan joka viikko.

Klassinenkin muoti muuttuu yli seitsemässä vuodessa jo niin paljon, että ei voi kuin ihmetellä, miten joitakin ulkonäkö ei kiinnosta enempää. Ei esim. voi olla työelämässä, jos ostaa noin harvoin uusia kenkiä.

Nyt en ymmärrä, miksi ei voi olla työelämässä, jos ei osta jatkuvasti uusia kenkiä?

Töitä kun on monia erilaisia, niin ei jokaisessa työssä tarvitse kopistella avokkaissa/nauhakengissä tmv.(miehet). Jos on sellaisessa työssä, missä annetaan työpaikan puolesta varusteet, niin eihän omat kengät kulu.

Tai niin kuin minä olen pesulassa töissä, niin siellä tarvitsee ns. terveyskengät, jotta jaksaa painaa koko päivän. Työmatkoilla pidän näin talvella maihareita (oli jo ostettaessa suht halvat, n. 50e), jotka ovat 10 vuotta vanhat. Kesällä on käytössä ballerinat, n. 8 vuotta vanhat tai pari vuotta vanhat tennarit, jotka ostin kirppikseltä viidellä eurolla. Sadekelille on kuminilkkurit, nekin kirppikseltä 2e. 

Minä en ole kiinnostunut muodista, mutta muut saavat olla. En osta vaatteita joka vuosi. Kun ostan, niin usein ne ovat kirppikseltä. En jaksa pyöriä kaupoissa, koska tuntuu siltä, että vartalotyypilleni ei ole suunniteltu mitään. Netistä en osta, koska tulisi todennäköisesti hutiostoksia. En jaksa palautusrumbaa. Ei ole kyllä varaakaan ostaa kuin harvoin, niin vanhoilla vaatteilla pitää pärjätä.

Melkein kaikki vaatteeni ovat 10-15 vuoden takaa, jopa alusvaatteet ovat vanhoja. Paino ei ole paljoa heitellyt, niin aina mahtuu. Alusvaatteet ovat pesuista huolimatta pysyneet hyvinä, koska ovat puuvillaisia mummopöksyjä. Rintaliivit ovat vähän kulahtaneita, mutta eipä kukaan ole niitä näkemässä, niin so what. Käytän aina ohuita ihonvärisiä sukkia, joko polvi- tai nilkkasukkia, joten tavallisiin nilkkasukkiin ei mene rahaa. Noita ihonvärisiä ostan ison paketin ehkä parin vuoden välein, niin riittää taas. 

--Sivusta vastaaja

Vierailija
72/76 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö noiden sun sukkien saumat hierrä ikävästi?

Ei. Tein aika monta kokeilua, kunnes kaava toimi.

Varjopuoli on, ettei kantapää kauaa kestä.

Hyväntekeväisyyskirppiksen lahjoituskasasta olen materiaalia ottanut ja yhtenä vkonloppuna tein 8 paria sukkia.

Kaava on tallella.

Nyt teen kotoa töitä, sukille ei ole tarvetta, kuin ulkoillessa . Itse tehdyt sukat ovat siistimpiä ulkonäöllisesti, käytän niitä töissä, työpaikalla.

Vierailija
73/76 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime syksynä ostin farkut hintaan 39,90 euroa. Vuosi sitten keväällä talvikengät tarjouksesta hintaan 45 euroa. Siinä viime vuoden kontribuutio.

Tänä vuonna en ole ostanut yhtään vaatetta, mutta uusia boksereita ja t-paitoja pitänee hankkia. Boksereita saa kympillä kolmet, paitoihin saatan panostaa jopa kaksi kymppiä. Uudet pohjalliset pitänee myös hankkia kävelykenkiin.

Saattaa olla, että ostan myös uuden anorakin kevätalesta ensi talveksi. Villakangastakki on vielä uuden veroinen, kun se on vasta viisi vuotta vanha.

En oikein ymmärrä, miten tuollaisia avauksessa kuvattuja summia saa uppoamaan vaatteisiin. Ja kun se on keskiarvo, joku haalii kaapit täyteen rätei ja lumpui.

Tietenkin joskus menee rahaa enemmän, jos vaikka pitää uusia juhlapuku. Tai, jos päästää itsensä lihomaan. Tummaa laadukasta rippipukuani käytin yli 30 vuotiaaksi ja vieläkin sen pikkutakki on käytössä. Reilut 15 vuotta sitten ostin uuden ja se on pukupussissa, ehkä 10 kertaa ollut käytössä. Lisäksi on yksi irtotakki, noin 20 vuotta sitten ostettu sekä smokkipuku, jonka sain sponsoroituna 50 euroon kuoron esiintymisasuksi.

Arkikäyttöön ostan vuodessa yhdet uudet laadukkaat farkut ja edelliset menevät pihatyökäyttöön. Yhdet varafarkut ovat kaapissa, kun esimerkiksi matkalle ei voi lähteä yksien housujen turvin. Päällyspaitoja on hieman enemmän, mutta ei niitäkään uusia tarvitse kuin keskimäärin yhden vuodessa. Nyt en ole vuosikausiin hankkinut uutta.

Vierailija
74/76 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastoin juuri alkuvuoden ostokset, yhteensä mennyt vaatteisiin 216,61 € jotka jaettaessa 4 kuukaudelle tekevät 54,15 €/kk. Kallein tuote oli Torstain ohuttoppatakki 99,95 € Budget Sportista ja edullisin 1,25 € Esmara by Heidi Klum -neulepusero kirpputorilta. Viimeisin hankinta oli parka Lidlistä 29,99 €.

Vierailija
75/76 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin ajattelin ettei menisi noin paljon mutta hetken mietittyäni niin todellakin käytän tuon summan vähintään. Uudet kengät ja noin kahden kuukauden rahat meni. Rintaliivit ja alushousut ja yli kuukausi. Takki ja kolmisen kuukautta vähintään. Pari paitaa ja housut töihin ja sekä sukkahousuja ja sukkia ja taas vähintään kaksi kuukautta jne jne. 

Ja ostatko oikeasti joka vuosi uudet kengät, takin paitoja, housuja jne.? Siis eikö oikeasti ne kestä kuin sen vuoden käytön?

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin on kenkiä ja takkia ym vaatteita eri käyttötarkoituksiin. Talveksi maiharit, nilkkurit ja saappaat. Nilkkurit ja saappaat on sekä matala että korkeakorkoiset. Sitten on vielä lumikelien ulkoiluun vetskarittomat talvikengät. Vähiten käytetyt ovat sen kymmenen vuotta vanhoja, enemmän käytettyjä joutuu muutaman vuoden välein uusimaan. Sama takeissa.-eri

No niinhän useimmilla on. Mutta juuri sen vuoksi joka vuosi ei tarvitsekaan uusia kaikkea kerralla. Samoja vaatteita ei käytetä ympäri vuoden. Ei joku kevät- tai talvitakki ole käyttökelvoton muutaman kuukauden käytön jälkeen. Eli uusiminen tapahtuu vähitellen eikä niin, että joka vuosi on pakko ostaa vähän kaikkea lisää, joten tottahan toki rahaa menee joka vuosi vaatteisiin ja paljon. Yleensä vaatteet ja kengät kestävät useita vuosia.

Vierailija
76/76 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän pitää ottaa huomioon sekin, mitä tekee työkseen. Vaikuttaa kyllä vaatteiden ostamistarpeeseen. 

Jos olet töissä alalla, jossa työvaatteet tulevat työnantajan toimesta (hoitoala, pelastusala, poliisi, ravitsemusala jne.) ei tarvitse ostaa kuin vapaa-ajan vaatteita. Jos taas työvaatteet pitää hankkia itse, nostaa se vaatekustannuksia. Päiväkodissa työskentelevällä pitää olla vaihteleviin sääolosuhteisiin sopivia ulkovaatteita ja kenkiä. Toimistotyötä, johon sisältyy neuvotteluita ja palavereita, tekeviltä edellytetään siistiä pukeutumista. Työpaikasta riippuu, tarkoittaako se pukua/jakkupukua vai riittääkö siistit housut ja neule tai paitapusero jne. Näitäkään ei riitä yksi, vaan muutama työvaate pitää kaapissa olla, täytyyhän ne välillä pestäkin. 

Hoitoalalla oleva ystäväni on kovin nuuka vaatteiden oston suhteen. Ostaa harvoin itselleen vaatteita, ja jos ostaa niin nekin ovat usein ulkoiluvaatteita, leggareita, trikoopaitoja tms. Jos tarvitsee johonkin tilaisuuteen siistimpää vaatetta, tuskailee ettei ole ja lainaa minulta. Minulla kun täytyy kaapissa työn takia olla sitä siistimpää vaatetta. Palkkataso meillä on kuitenkin sama, minun vain täytyy käyttää osa palkastani työvaatteisiin, hoitoalalla työskentelevien ei. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi