Suomalainen kuluttaa vaatteisiin 63 euroa kuussa
Voiko tämä pitää paikkansa? Itse en varmaan käytä edes satasta vuodessa vaateisiin, joten kuinka paljon joku toisessa ääripäässä oleva sitten käyttää?
Juttu maksumuurin takana, mutta otsikko vakuudeksi:
https://www.talouselama.fi/uutiset/suomalainen-kuluttaa-vaatteisiin-63-…
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku muu käyttää minun edestä, koska itse ostan vaatteita vain pakon edessä ja ehkä noin satasella vuosi. Kerran kymmeneen vuoteen täytyy ostaa uusi takki ja silloin menee useampi satanen kerralla.
Mitä sä pidät jaloissa?
Kenkiä. Viimeksi ostin vuonna 2013, vielä ei ole uusien aika.
No tämä on kyllä saavutus Suomen oloissa. Et taida kauheesti kävellä?
Ostan vain (alennettuja) laatuvaatteita uutena tai perusvaatteita kirpparilta. Mitään huonolaatuista en sieltäkään.
Viimeksi ostin helmikuussa alesta rintsikat kaksilla pikkuhousuilla, -60% ja satanen jäi silti hintaa. Joulun jälkeen puoleen hintaan neule, 125,-
Vaikka farkut haen uffin vitosen päivänä, niin kyllä mä tuohon keskiarvoon pääsen, helposti.
Tuo on vähän.
Mulla meni viime kuussa 180e. Vuodessa menee n. 2000-3000e ja sisältää myös lapsen vaatteet ja kengät.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla menee useampi tonni vuodessa, enkä edes osta paljon. Mutta laatu maksaa.
Et kovin laadukasta osta, jos joka vuosi menee useampi tonni. Minullakin saattaa mennä useampi tonni vuodessa, jos pitää ostaa samana vuonna esim.takki, parit kengät, ulkoiluvaatteita ym. Mutta tuohon hintaan saa jo niin laadukkaita tuotteita, ettei tarvitse vuosikausiin ostaa uutta, joten ei siitä paljon vuotta kohti tule.
Itse käytän kuukaudessa n. 20e, max 40e. Riippuu kuukaudesta. Nyt on pitänyt uusia vaatteita pikkuhiljaa kuukausittain kun paino vaihdellut rajusti ja tarvii uusia pikkuhousuja + sukkia. Ei ole varaa ostaa kerralla kaikkia. En seuraa muotia enkä osta muotivaatteita. Ostan perusvaatteita, joita käytän pitkään, puhki asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku muu käyttää minun edestä, koska itse ostan vaatteita vain pakon edessä ja ehkä noin satasella vuosi. Kerran kymmeneen vuoteen täytyy ostaa uusi takki ja silloin menee useampi satanen kerralla.
Mitä sä pidät jaloissa?
Niin, eihän ne kulu, jos ei liiku.
Kun ostaa laatua ja osaa hoitaa kenkiä, kestävät pitkään. Toisin kuin kympin halvat kumitennarit, joita ostetaan joka viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä pidät jaloissa?
Kävelen paljon. Monetko kengät olet itse saanut kulutettua pohjista puhki? Itse en vielä yksiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla menee useampi tonni vuodessa, enkä edes osta paljon. Mutta laatu maksaa.
Itseasiassa useimmat prisma-rätit ja kengöt ohittavat laadussa stockmann -vastineet 10-0.
Esim. Bugatin 200€:n kengät ovat LAADULTAAN surkeita, vaikka nättejä ovatkin. Pomarit taas erittäin laadukkaita.
Pomaria myydään myös prismassa ja bugattia jossain aleksi13lla.
Miksi mollaat stokkaa, ei se noita kumpaakaan merkkiä itse valmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä pidät jaloissa?
Kun ostaa laatua ja osaa hoitaa kenkiä, kestävät pitkään. Toisin kuin kympin halvat kumitennarit, joita ostetaan joka viikko.
Mutta seitsemän vuotta samoilla kengillä? Ja nythän ei puhuta juhlakengistä, joita käytetään pari-kolme kertaa vuodessa ja säilyvät siksi vuosikymmeniä, vaan arkikengistä.
No, pitää muistaa että harva osuu juuri tuohon keskikulutukseen. Kasvavien lasten vaatevarastoja pitää uusia jatkuvasti, ja osa lapsista on sellaisia rymyäjiä että vaatteet eivät kelpaa eteenpäin annettavaksi/kirpparille. Ja vaikka kukaan ei osta hääpukua joka vuosi, niitä myydään joka vuosi monia, sama juttu kaiken maailman valmistujaisasujen suhteen. Se nostaa keskiarvoa, jollei näitä ole rajattu laskujen ulkopuolelle. Muoti- ja bränditietoiset päivittävät myös tyyliään jatkuvasti, usein kalliilla vaatteilla.
Sitten toisessa ääripäässä ovat aikuiset joilla ei ole varaa tai halua ostaa jatkuvasti uusia vaatteita, ja se mikä ostetaan ostetaan Prismasta mahdollisimman halvalla.
Vuoden vaatteet
Kuusi uutta paitaa
Neljät shortsit
Kahdet farkut
Yhdet suorathousut
Kolmet sandaalit
Yhdet kävelykengät
Yhdet sukat
Kaksi takkia
Yksi pikkutakki
Kravatti
20 kalsarit
Yhteensä 3100 eli 85 euroa vuodessa.
M. 55
Bangkok
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä pidät jaloissa?
Kävelen paljon. Monetko kengät olet itse saanut kulutettua pohjista puhki? Itse en vielä yksiäkään.
Jollekin puolen tunnin koirankävelytys on paljon...
Joskus olen pitänyt "älä osta mitään" -vuotta ja pärjännyt ihan hyvin, mutta se kuitenkin edellyttää, että niitä vaatteita on tullut aiemmin kerrytettyä kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kovin laadukasta osta, jos joka vuosi menee useampi tonni. Minullakin saattaa mennä useampi tonni vuodessa, jos pitää ostaa samana vuonna esim.takki, parit kengät, ulkoiluvaatteita ym. Mutta tuohon hintaan saa jo niin laadukkaita tuotteita, ettei tarvitse vuosikausiin ostaa uutta, joten ei siitä paljon vuotta kohti tule.
Vaatteita voi ostaa myös silleen, että sulla on varastossa myös ehjiä, käyttökelpoisia vaatteita.
Ei se kaikilla mene silleen että ostat yhdet kengät ja ostat seuraavat vasta sitten kun edelliset on kuluneet puhki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä pidät jaloissa?
Mutta seitsemän vuotta samoilla kengillä? Ja nythän ei puhuta juhlakengistä, joita käytetään pari-kolme kertaa vuodessa ja säilyvät siksi vuosikymmeniä, vaan arkikengistä.
Niin? Mikä tässä on sinulle ongelma? Miten sinä hoidat kenkiäsi vai ostatko siinä vaiheessa uudet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä pidät jaloissa?
Jollekin puolen tunnin koirankävelytys on paljon...
Vähintään tunti päivässä työmatkakävelyä ja muu normaali liikkuminen päälle. Miksi sinua häiritsee se, etten tuhlaile huolettomasti turhuuksiin kun entiset kengät on kunnossa ja toimivat?
Kyllä mulla menee varmaan tuo summa. En kylläkään osta kuukausittain vaatteita, vaan kerralla kunnollista.
Syksyllä ostin uuden talvitakin, siihen sopivan pipon ja kaulahuivin. Maksoi 450. Edellistä takkia käytin 8 vuotta.
Tammikuussa ostin rintaliivejä ja alushousuja 300 eurolla. Vihaan liivien ostoa ja sovitusta, niinpä ostan myyjän avustuksella kerralla enemmän. Ei tarvi aikoihin taas ostaa, ja on varmasti hyviä kun ammattilainen katsoo koon, istuvuuden jne.
Helmikuussa ostin kevääksi trenssin ja kengät, 200 euroa. Niille ei kyllä taida korona-aikaan olla käyttöä, kun käy vain lenkillä ja ruokakaupassa.
Muuta en tarvitse kevääksi ja kesäksi. Uudet lenkkitrikoot ehkä tilaan, olleet harkinnassa pitkään ja nyt näytti olevan hyviä aleja. Trikoissa tässä kotosalla tulee oltua.
Teinit ja mies ostavat samalla periaatteella vaatteita, kerralla kunnollista useaksi vuodeksi. No tyttö jonkun verran shoppailee halpismuotia, mutta sekin nyt jäänyt kun kotona ollaan ja käydään vain lenkillä.
Mä just uusin talvikengät..Merrelin entiset kesti 13-vuotta ja liikun ulkona päivittäin lasten kanssa eli kyllä kengät voi kestää pitkäänkin😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä pidät jaloissa?
Kengät eivät ole vaatteita. Ne ovat jalkineita.