Suomalainen kuluttaa vaatteisiin 63 euroa kuussa
Voiko tämä pitää paikkansa? Itse en varmaan käytä edes satasta vuodessa vaateisiin, joten kuinka paljon joku toisessa ääripäässä oleva sitten käyttää?
Juttu maksumuurin takana, mutta otsikko vakuudeksi:
https://www.talouselama.fi/uutiset/suomalainen-kuluttaa-vaatteisiin-63-…
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku muu käyttää minun edestä, koska itse ostan vaatteita vain pakon edessä ja ehkä noin satasella vuosi. Kerran kymmeneen vuoteen täytyy ostaa uusi takki ja silloin menee useampi satanen kerralla.
Mitä sä pidät jaloissa?
Kenkiä. Viimeksi ostin vuonna 2013, vielä ei ole uusien aika.
No tämä on kyllä saavutus Suomen oloissa. Et taida kauheesti kävellä?
Kävelen paljon. Monetko kengät olet itse saanut kulutettua pohjista puhki? Itse en vielä yksiäkään.
Kolme vuotta sitten ostetuista adidaksista tulee isovarpaat jo läpi mutta kyllä ne jossain metsälenkillä vielä menee. mulla on jo uudemnat lenkkarit arkikäytössä. Kolme vuotta sitten ostetuista maiharityyppisistä talvikengistä on kerran uusittu vetoketju mutta kärki alkoi purkautua ja nahka muutenkin mennyt suolasta koppuraiseksi, joten ensi talvena tarvii uudet. Kaksi vuotta sitten ostin hyvät kesäsandaalit matkalla, kun piti kävellä paljon, nekin vetelee jo viimeisiään, niissä on sellaiset remmit jotka alkavat löystyä.
Että joo pohjat on kyllä ehjät kaikissa mutta silti aion ostaa ainakin yhdet kengät tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku muu käyttää minun edestä, koska itse ostan vaatteita vain pakon edessä ja ehkä noin satasella vuosi. Kerran kymmeneen vuoteen täytyy ostaa uusi takki ja silloin menee useampi satanen kerralla.
Mitä sä pidät jaloissa?
No tämä on kyllä saavutus Suomen oloissa. Et taida kauheesti kävellä?
Kävelen paljon. Monetko kengät olet itse saanut kulutettua pohjista puhki? Itse en vielä yksiäkään.
Mä olen saanut monetkin puhki. Niitä halppislenkkareita nimittäin.
Converset ostin aikoinaan kirppikseltä ja ovat kestäneet vuosikausia. Maiharit kestävät ikuisuuden, siis hyvälaatuiset, jos niitä jaksaa huoltaa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä pidät jaloissa?
Niin, eihän ne kulu, jos ei liiku.
Kun ostaa laatua ja osaa hoitaa kenkiä, kestävät pitkään. Toisin kuin kympin halvat kumitennarit, joita ostetaan joka viikko.
Mutta seitsemän vuotta samoilla kengillä? Ja nythän ei puhuta juhlakengistä, joita käytetään pari-kolme kertaa vuodessa ja säilyvät siksi vuosikymmeniä, vaan arkikengistä.
Seitsemän vuotta kesät talvet samoilla laadukkailla nahkakengillä. Juu kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Ensin ajattelin ettei menisi noin paljon mutta hetken mietittyäni niin todellakin käytän tuon summan vähintään. Uudet kengät ja noin kahden kuukauden rahat meni. Rintaliivit ja alushousut ja yli kuukausi. Takki ja kolmisen kuukautta vähintään. Pari paitaa ja housut töihin ja sekä sukkahousuja ja sukkia ja taas vähintään kaksi kuukautta jne jne.
Ja ostatko oikeasti joka vuosi uudet kengät, takin paitoja, housuja jne.? Siis eikö oikeasti ne kestä kuin sen vuoden käytön?
Vierailija kirjoitti:
Mä just uusin talvikengät..Merrelin entiset kesti 13-vuotta ja liikun ulkona päivittäin lasten kanssa eli kyllä kengät voi kestää pitkäänkin😊
Merrelit ostin minäkin, v 2018. 2 vk kesti ja vetoketju hajosi. Aikuisten kengät. Never again. Ostin kun moni vanha sukulainen ja keski-ikäinen oli kehunut. Kauniithan ne kengät eivät olleet mutta tuntuivat jalassa sen kolme kertaa mitä niitä käytin.
Ostan yleensä kahdesti vuodessa tietyn kokonaisuuden. Syksyllä hänkin Andiatan housupuku+hame yhdistelmän, kaksi paitapuseroa sekä neuleen ja villatakin. Lisäksi pari huivia ja yhdet sisäkengät. Katson, että uudet vaatteet sopivat entisten pariksi, in voi yhdistellä uusia ja vanhoja ja saa erilaisia asukokonaisuuksia.
Nyt pitäisi hankkia ainakin uudet sandaalit, valkoiset housut ja punainen Kapteenskan takki. Ikkunaostoksilla olen vasta käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä just uusin talvikengät..Merrelin entiset kesti 13-vuotta ja liikun ulkona päivittäin lasten kanssa eli kyllä kengät voi kestää pitkäänkin😊
Merrelit ostin minäkin, v 2018. 2 vk kesti ja vetoketju hajosi. Aikuisten kengät. Never again. Ostin kun moni vanha sukulainen ja keski-ikäinen oli kehunut. Kauniithan ne kengät eivät olleet mutta tuntuivat jalassa sen kolme kertaa mitä niitä käytin.
Siis tuntuivat hyvältä.
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla menee useampi tonni vuodessa, enkä edes osta paljon. Mutta laatu maksaa.
Et kovin laadukasta osta, jos joka vuosi menee useampi tonni. Minullakin saattaa mennä useampi tonni vuodessa, jos pitää ostaa samana vuonna esim.takki, parit kengät, ulkoiluvaatteita ym. Mutta tuohon hintaan saa jo niin laadukkaita tuotteita, ettei tarvitse vuosikausiin ostaa uutta, joten ei siitä paljon vuotta kohti tule.
Vaatteita voi ostaa myös silleen, että sulla on varastossa myös ehjiä, käyttökelpoisia vaatteita.
Ei se kaikilla mene silleen että ostat yhdet kengät ja ostat seuraavat vasta sitten kun edelliset on kuluneet puhki.
Kengätkin kestävät kauemmin mikäli ne saavat välillä levätä eli on muutama pari ,joita käyttää vuototellen. Mitä kenkiä voi Suomen omoissa käyttää sekä kesällä että tavella? Vaelluskenkiä?
Suomalaisessa kulttuurissa on ihmeellinen tapa oikein ylpeillä sillä, kuinka vähän panostaa ulkoasuunsa. Jos ostat laadukkaista materiaaleista tehtyä ja eettisesti sekä ekologisesti valmistettua, niin tuo summa tulee täyteen tosi nopeasti - ellei osta käytettynä, mikä sekin on toki hyvä ellei jopa parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä pidät jaloissa?
Niin, eihän ne kulu, jos ei liiku.
Kun ostaa laatua ja osaa hoitaa kenkiä, kestävät pitkään. Toisin kuin kympin halvat kumitennarit, joita ostetaan joka viikko.
Mutta seitsemän vuotta samoilla kengillä? Ja nythän ei puhuta juhlakengistä, joita käytetään pari-kolme kertaa vuodessa ja säilyvät siksi vuosikymmeniä, vaan arkikengistä.
Seitsemän vuotta kesät talvet samoilla laadukkailla nahkakengillä. Juu kukin tyylillään.
Millaisilla nahkakengillä pärjää kesät talvet ja vieläpä kaikkien asujen kanssa?
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla menee useampi tonni vuodessa, enkä edes osta paljon. Mutta laatu maksaa.
Itseasiassa useimmat prisma-rätit ja kengöt ohittavat laadussa stockmann -vastineet 10-0.
Esim. Bugatin 200€:n kengät ovat LAADULTAAN surkeita, vaikka nättejä ovatkin. Pomarit taas erittäin laadukkaita.
Pomaria myydään myös prismassa ja bugattia jossain aleksi13lla.
Miksi mollaat stokkaa, ei se noita kumpaakaan merkkiä itse valmista.
Ohi meni.
Pomar on yleisesti ns. halpamerkiksi noteerattukenkä, kun taas bugatti on kallis merkkikenkä.
Pomarin laatu on erinomainen, nahka kestävää ja kenkä pysyy muutenkin kasassa vuosia.
Bugatin lastu on heikko, nahkapinta olematon ja jatkuvasta ylläpidosta huolimatta kengät lähtevät kulumaan käytössä näkyvästi jo ensimmäisen käyttökuukauden aikana.
Äläkä vain päästä bugatteja kastumaan. Layerit irytavat kuin kuin käärmeen nahka, koska laatu on heikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä pidät jaloissa?
Itselläni on talvikengät, juhlakengät kesään, juhlakengät talveen, kesäkengät, goretex kengät, juoksulenkkarit eli ei siis turhia kenkiä. Ja silti niitä pitää uusia useammin kuin kerran 10 vuodessa, etenkin juoksukenkiä. Toki jos ei harrasta liikuntaa eikä missään käy... En kyllä silti ymmärrä miten joku muistaa vuosiluvut jokaiselle vaatteelleen mitä ostanut.
Meitä on moneen, mutta itse koen tuon summan olevan realistinen ja käyttäväni sen verran rahaa keskimäärin. Vaikka suosinkin myös käytettyä. Eihän se edes ole paljoa. Juoksukengätkin maksavat yleensä 80-150e, joten siinä meni jo kahden kuukauden budjetti. Talvitakki 50-200e. Yhteensä jo lähes puolen vuoden budjetti on voinut kulua noihin kahteen asiaan, eli ei tarvitse edes usein ostella. Seuraavana vuonna välikausivaatetta ja juhlakengät ja taas on puolet kulutettu.
Tämän kalenterivuoden puolella, siis noin 3½ kk:ssa, olen tärvännyt vaatteisiin seuraavasti: pitkähihainen puuvillaneule n. 25 € ja trikoohousut kotikäyttöön poistorekistä 10€. Viime syksynä todella tuhlasin, kun ostin kevyesti topatun välikausitakin tyyppiä maihari, josta maksoin peräti n. 150 €, mutta siitäpä riittääkin sitten palttoota vähintään viideksi vuodeksi. Jalkinepuolella on vieläkin hiljaisempaa. Toissa syksynä ostin alennusmyynnin loppuerästä laadukkaat lenkkarit n. 40 €. Niilläkin meinaan pistellä tossua toisen eteen melkoisen pitkän ajan. Feikkikrokseilla (3 €) käpyttelen kauppaan vielä pitkään. Nehän tutntuvat olevan ikuiset. Ja ihan akkaihmisestä on kysymys. Käytän yleensäkin tarjoukset ja alennusmyynnit hyväkseni. Sutta ja sekundaa en oste silloinkaan, vaan katson, että hinta ja laatu kohtaavat.
Raskausaikana harva mahtuu samoihin vaatteisiin. Imetysliivit, imetystoppi jne. Myös uudet kengät voi joutua ostaan raskauden takia.
Itse jouduin raskauden jäljiltä uusimaan kaikki kenkäni, koska kengännumero kasvoi.
Itsellä menee ehkä tuo summa vuodessa, eikä välttämättä aina edes joka vuosi. Ostan, kuten taisi joku muukin, yleensä kerralla hyväksi havaitsemiani alusvaatteita ja useat parit sukkia. Vaatteet käytän aina kirjaimellisesti loppuun asti :D En ole yhtään shoppailijasielu, kirpparilta ostan kaikki vaatteet muutenkin paitsi alusvaatteet. Kenkiin tosin sitten menee ehkä kolmen vuoden välein 10-50e, mutta yritän nekin ostaa alesta. Töissä on turvakengät, joten omia monoja ei tule pidettyä 247 jalassa, joten kestävätkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vielä kovin laadukasta tainnut ostettavaksi löytyä, jos noin paljon pitää uusia niitä vaatteita.
Minusta tuo summa tuntuu pieneltä, mutta sehän on keskiarvo.
Toiset eivät osta vaatteita juuri koskaan, toiset kerran kuukaudessa.
Näin niitä tilastoja syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin ajattelin ettei menisi noin paljon mutta hetken mietittyäni niin todellakin käytän tuon summan vähintään. Uudet kengät ja noin kahden kuukauden rahat meni. Rintaliivit ja alushousut ja yli kuukausi. Takki ja kolmisen kuukautta vähintään. Pari paitaa ja housut töihin ja sekä sukkahousuja ja sukkia ja taas vähintään kaksi kuukautta jne jne.
Ja ostatko oikeasti joka vuosi uudet kengät, takin paitoja, housuja jne.? Siis eikö oikeasti ne kestä kuin sen vuoden käytön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin on kenkiä ja takkia ym vaatteita eri käyttötarkoituksiin. Talveksi maiharit, nilkkurit ja saappaat. Nilkkurit ja saappaat on sekä matala että korkeakorkoiset. Sitten on vielä lumikelien ulkoiluun vetskarittomat talvikengät. Vähiten käytetyt ovat sen kymmenen vuotta vanhoja, enemmän käytettyjä joutuu muutaman vuoden välein uusimaan. Sama takeissa.-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vielä kovin laadukasta tainnut ostettavaksi löytyä, jos noin paljon pitää uusia niitä vaatteita.
Aika paljon vaikuttaa sekin, paljonko niitä vaatteita löytyy ennestään kaapista.
Kyllä meillä mieheni kanssa menee varmaan 4000€/v. kenkiin ja vaatteisiin