Kysy puheterapeutilta
Kysy mitä vain lasten kielenkehityksestä tai puheterapiasta! Vastaan parhaani mukaan.
Kommentit (55)
Miksi lapsen ilmaisunvapautta tulisi rajoittaa natsumaisella pakottamisella samaan puhemuottiin muiden kanssa?
Tunnistatko persoonallisuushäiriön puheentuoton perusteella?
Voiko 12-vuotias päästä vielä eroon r-viasta?
Voiko aikuinen ihminen päästä pahasta ässä viastaan. Minua sanotaan sönköksi 35v.
Palkka ja työajat? Mahdollisuus vaikuttaa työnkuvaan tai työaikoihin? Erikoistutaanko johonkin asiakasryhmään?
6-vuotiaalla r-äänne onnistuu kyllä mutta vaatii vielä suuria ponnisteluja (mm. silmät menee kiinni), s-äänne on vähän "pehmeä" eli kieli tulee usein vähän hampaiden väliin, tätä jälkimmäistä ei esim. neuvolassa tai päiväkodissa olleet huomanneet ennen kuin huomautin.
Lapsen harjoittelumotivaatio on nolla, äännevirheet eivät haittaa häntä pätkääkään. Jatketaanko harjoittelua sirkustempuin puoliväkisin, vai antaako olla, ja kyllä lapsi alkaa itse kiinnittää huomiota äänteeseen sitten kun haluaa? Molemmat äänteet siis osaa/pystyy pyydettäessä tekemään oikein, mutta eivät ole siirtyneet puheeseen, ja lapsi ärsyyntyy jos yritän ehdottaa tapoja joilla äänne voisi yleistyä puheeseen (esim. että. ruokapöydässä puhuttaisiin täryärrällä).
Miten saada jääräpäinen aikuinen kuuntelemaan pahasti änkyttävää lasta? Tuntuu että oon lähipiirissä ainoa joka jaksaa kuunnella ja ymmärtää ku itsekin oon änkyttäjä. Järkyttää ku lapsen oma vanhempi ei jaksa yhtää yrittääkään kuunnella lastaan
Poika 6v änkyttää, kohtuu lievästi. Puheterapiaharjoituksia tehty jo kohta vuoden ajan, nykyään omatoimisesti. Onko toivoa, että änkytys menee ohi? Lähinnä sanajumeja. Isänsä änkyttää myös.
Ohiksena voin kommentoida, että olen 37-vuotias, r-vikainen nainen, virkamies. Ärsyynnyin lapsena puheharjoituksiin, enkä niitä enää ikinä sen jälkeen tehnyt. Pidän puheestani ja minua ymmärretään.
Vierailija kirjoitti:
Sori, vastaan vierailijana ja myös puheterapeuttina. Ei, kenenkään persoonallisuushäiriötä ei tunnisteta puheentuoton perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, vastaan vierailijana ja myös puheterapeuttina. Ei, kenenkään persoonallisuushäiriötä ei tunnisteta puheentuoton perusteella.
Eikä kai se olekaan puheterapian tarkoitus? ;)
Joku ajatteli saada kaikki terapiat yhden hinnalla?
Minä haluaisin myös apua 8-vuotiaalle pojalleni, joka änkyttää. Sanojen alut ovat vaikeat sanoa ja hän jää alkuäänteeseen kiinni. 😔 Olisiko jostain hengitystekniikasta apua? Vai miten voisimme kotona harjoitella?
Oletko työssäsi näin hidas myös? Ei ihme, että jonot on pitkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuushäiriö näkyy tunne-elämän köyhyytenä ja erikoisina kiinnostuksen kohteina. Psykologikaan ei heti tunnista.
Pitääkö paikkansa, että puheterapeuteista on ihan hirveä pula?
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö paikkansa, että puheterapeuteista on ihan hirveä pula?
Pitää. Kouluttaminen on työlästä ja kallista.
- ei ap
Mitäs Janille kuuluu?