Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku voi osata lukea nuotteja?

Vierailija
12.04.2020 |

Ei niissä ole mitään logiikkaa. ABCDFEG ymmärtää, tosin sitä en ole tajunnut miksi kaikkien välissä ei ole ylennettyjä/alennettuja säveliä.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prima vistasta on tehty tutkimuksiakin.

Vierailija
22/46 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuotit on kuin mikä tahansa kirjoitettu kieli, tai kartta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu sai minut innostumaan ajatuksesta jatkaa kouluikäisenä kesken jääneitä pianonsoiton alkeita!

Vierailija
24/46 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuottejahan on monenlaisia. AP tarkoittaa ilmeisesti sävelnuotteja. Itse luen sujuvammin rumpunuotteja, koska olen nuorena soittanut rumpuja. Sävelnuottejakin ymmärrän, mutta en lue niitä samalla tavalla automaattisesti kuin rumpunuotteja tai aakkosia. Nuotithan ovat kuin aakkosia; kirjoitetut merkit vastaavat erilaisia ääniä.

Vierailija
25/46 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauluääneni on surkea, mutta silti osaan lukea nuotteja. Merkkejähän ne ovat. Html on vaikeampaa, mutta senkin oppii.

Vierailija
26/46 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös kiinan kieli on vaikeaa suomalaiselle aikuisella, vaikka Kiinassa jopa pikkulapsi puhuu sitä sujuvasti.

Vierailija
27/46 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin pianon alkeiskurssin joskus 13-vuotiaana. Sen jälkeen en ole soittanut kuin satunnaisesti mutta kyllä osaan siltikin jotenkuten soittaa nuoteista helppoja kappaleita. Ei se ole sen kummempaa kuin muidenkaan taitojen opettelu.

Vierailija
28/46 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on semitone? Wikipediassa ei ole suomalaista sivua sille.

Vierailija
29/46 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on semitone? Wikipediassa ei ole suomalaista sivua sille.

Semitone = Half step = Puoliaskel

Vierailija
30/46 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä linkkivinkkì nuottien opetteluun: https://www.ubiikki.fi/kuvanuotit/app/

T. Ope

Vierailija
31/46 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Ope

ei toimi tabletissa.73

Vierailija
32/46 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

juhatapio kirjoitti:

Tämä keskustelu sai minut innostumaan ajatuksesta jatkaa kouluikäisenä kesken jääneitä pianonsoiton alkeita!

Suosittelen! Itse soitin 12-vuotiaaksi ja nyt olen kohta kolmekymppinen. Ostin viime syksynä nettikirppikseltä kosketinsoittimen ja sen lisäksi kolme alkeiskirjaa, joista olen nyt toisen puolivälissä.

On ollut tosi palkitsevaa opetella soittamaan taas, ihanaa aivojumppaa ja kaunista kuunneltavaa kun kappaleita oppii pikkuhiljaa. Nyt työn alla on Mozart - Air (helponnettu alkeisversio).

Vierailija
33/46 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joskus on 4 nuottia yhdistetty, mitähän sekin tarkoittaa?

Sointua, jos oikein ymmärsin, mitä tarkoitat.

Vierailija
34/46 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Ope

Täähän on hauska, kiitos.

Oisko samanlaista F-avaimesta? Se jäi lapsena oppimatta.

Vierailija
35/46 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en enää osaa soittaa juuri mitään ilman nuotteja, en osaa lukea sujuvasti nuotteja, koska opettelin kaikki kappaleet vain ulkoa aluksi mutta tarvitsen silti sen nuottikirjan nyt koko ajan eteeni, koska jossain vaiheessa halusin opetella lukemaan nuotteja ja tulin riippuvaiseksi nuoteista edessäni.

Vierailija
36/46 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

juhatapio kirjoitti:

Suosittelen! Itse soitin 12-vuotiaaksi ja nyt olen kohta kolmekymppinen. Ostin viime syksynä nettikirppikseltä kosketinsoittimen ja sen lisäksi kolme alkeiskirjaa, joista olen nyt toisen puolivälissä.

On ollut tosi palkitsevaa opetella soittamaan taas, ihanaa aivojumppaa ja kaunista kuunneltavaa kun kappaleita oppii pikkuhiljaa. Nyt työn alla on Mozart - Air (helponnettu alkeisversio).

Millaisen kosketinsoittimen? Tekisi mieli hankkia mutten tiedä noista mitään. Viimeksi olen soittanut urkuharmonia :)

Vierailija
37/46 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ope

Täähän on hauska, kiitos.

Oisko samanlaista F-avaimesta? Se jäi lapsena oppimatta.

Onko F-avain joku työkalu?

Vierailija
38/46 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kouluiässä opetellut soittamaan nuoteista. Nuotit ovat täysin loogisia. Lapsikin oppii nuotit vaikkei osaa lukea vielä. pianossa on oktaavi eli 8 säveltä aina samassa järjestyksessä CDEFGAHC. Pianonsoiton perusteet siis helppo oppia Ja opettaa vaikka 5-vuotiaalle lapselle.

Vaikeampaa on sitten kun vasen käsi säestää sointuja eli pitää hallita kahden käden samanaikaista työskentelyä Koskettimilla.

Harjoittelua se vaatii.

Itse voin soittaa silmät kiinni ja ilman nuotteja niitä biisejä joita olen harjoitellut paljon.

Itselläni on ilmeisesti musikaalista lahjakkuutta, että tarvittaessa osaan soittaa tutun biisin melodian ilman nuotteja. Uuden biisin kohdalla se on aina hieman kömpelöä aluksi kun pitää ”arvata” vasemman käden säestys mutta aika nopeasti löytyy oikea sävel.

Vierailija
39/46 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli geeneissä absoluuttinen sävelkorva ja rytmintaju. Opin soittamaan kitaraa jo pikkupoikana. Myöhemmin aloin opettelemaan pianoa ja silloin oli pakko opetella myös nuotit. Olin jo niin taitava että soitin konservatoriossa. En olisi tarvinnut nuotteja koska pystyin soittamaan suoraan kaiken mitä olin vain korvilla kuullut, mutta ne piti silti opetella.

Soittimet (kuten piano ja kitara) ovat helppoja, koska niissä nuo kielet/koskettimet ovat suoraan joku sointu ja nuotista tietää tarkalleen mistä painaa. Jos säveltä pitää hakea korvakuulolla (kuten laulussa tai huuliharpussa) niin vaatii jo vähän lahjakkuutta eikä pelkkä nuottien osaaminen enää riitä. Sen takia kaikista ei vain ole muusikoiksi. Tämä ei kyllä nykyaikana tunnu silti olevan enää esteenä kun kuuntelee näitä nykyartisteja :)

Harmi vain että omalta kohdalta käsien sairaus vei soittotaidot, eikä sormet enää taivu koskettimille. Kitaraa soittaessa ja laulaessa sai monesti aikaan euforisen olon. Liityy varmaan jollain tapaa noihin ASMR ilmiöihin.

Vierailija
40/46 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vielä vähän jatkaa tarinaa. Kun osasin nuotit niin kuuntelin biisejä levyltä, soitin ne pianolla tai kitaralla ja piirsin nuotit paperille. Tein niistä vielä monesti esim. jonkun kvinttikäännöksen C-duuriin että oli helpompi soittaa. Meidän bändin toinen kitaristi ei osannut soittaa kuin nuoteista ja hän aina ihmetteli että mistä olen löytänyt näin harvinaiset nuotit kun hän ei ole niitä löytänyt mistään. Ei tajunnut että ne oli aina räätälöity juuri hänelle :)

Absoluuttinen sävelkorva voi olla myös kirous. Sointuja ja biisejä kuuntelemalla voi tulla tippa linssiin ja euforian tunnetta, mutta vastaavasti jos joku laulaa täysin nuotin vierestä niin sen kuunteleminen koskee korvaan ja tulee ihan fyysinen paha olo. Ehkä olisi helpompi jos ei tajuaisi että metsään menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi