Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologeja paikalla? Miksi yhtäkkiä en kykene sanomaan kunnolla nimeäni (tätä ennen tuli ajatuksena ja toteutui sitten oikeasti!)

Vierailija
12.04.2020 |

Ongelma alkoi noin vuosi sitten työtehtävissä. Soitin eri tahoille kun yhtäkkiä mieleeni tuli ajatus, jos en pystyisikään esittelemään itseäni kunnolla. Seuraavan puhelun alussa töksähtelin nimeni kanssa (änkytin)

Siitä lähtien olen hoitanut asiani usein sähköpostilla ja tekstiviesteillä. Oman nimen sanominen ei enää tule puhelimessa vanhaan tapaan rohkeasti. Harjoittelen ennen soittoa nimen sanomista ja onnistuu. Jännitys kuitenkin kasvaa, kun puhelin tuuttaa ja kun vastaan, nimi katkeaa aina tietystä kohdasta.

Mitä tämä on, mistä johtuu ja miten pääsen tästä itse eroon? Mainitaan vielä, että tämän tapahtuessa olin stressaantunut.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnosta ap, onko sinulla joskus todettu anemiaa tai oletko ajatellut omaavasi adhd-, add- tai aspergerpiirteitä?

Vierailija
22/28 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa neuroosilta tai pakko-oireiselta häiriöltä. Sinulla voi olla vakava raudanpuute, itselläni se ainakin laukaisee neurooseja. Nyt korona-aikaan on hyvä syödä ekstrasti C-vitamiinia, ja samalla voisit ottaa ohjelmaan raudan. Koska rauta imeytyy paremmin C-vitamiinin kanssa.

Lääkäreiden mukaan jos saa koronan, C-vitamiinia voi syödä jopa 6g päivässä, siis 6000mg. Kuutena annoksena mieluiten, koska C-vitamiini hajoaa elimistössä aika nopeasti.

Ennalta olisi hyvä syödä 0,5-2g päivässä.

En tekisi asiasta isompaa ongelmaa, eli ei ole syytä olla kovin huolissaan. Tuon tyyppisiä neurooseja on helposti herkillä ihmisillä, tai ihmisillä, joilla on joitain neuroepätyypillisiä piirteitä, kuten adhd, asperger tai tourette. Ei siis tarvitse olla em. diagnooseja!

Mielesi asiaan lietsoma pelko on ennemminkin asian ylläpitävä voima, kuin asia itse.

Näin äskettäin you tubessa jakson naisesta, joka oli meinannut tukehtua ruokaan, eikä sen jälkeen kertakaikkiaan enää uskaltanut syödä mitään kiinteää. Hän pystyi ainoastaan juomaan, eikä neste saanut olla paksua. Hoitokeino tähän oli siedättäminen kiinteän ruokaan vähitellen.

Ehkä sinunkin pitäisi lähteä tilanteista, joissa oman nimen sanominen onnistuu?

Rauta-arvoni olivat viime mittauksessa juuri ja juuri asteikolla, mutta lukema oli alhainen. Tällä saattaa olla siis myös vaikutusta, hyvä tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiinnosta ap, onko sinulla joskus todettu anemiaa tai oletko ajatellut omaavasi adhd-, add- tai aspergerpiirteitä?

Anemia oli aiemmin, mutta nyt arvot ovat asteikolla (alhaiset silti). Minulla ei ole diagnosoitu mitään neurologisia poikkeamia, mutta voihan jotain lievänä olla. Mitään ei ole tutkittukaan, kun ei ole ollut tarvetta (pärjään elämässä ihan hyvin).

Vierailija
24/28 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa neuroosilta tai pakko-oireiselta häiriöltä. Sinulla voi olla vakava raudanpuute, itselläni se ainakin laukaisee neurooseja. Nyt korona-aikaan on hyvä syödä ekstrasti C-vitamiinia, ja samalla voisit ottaa ohjelmaan raudan. Koska rauta imeytyy paremmin C-vitamiinin kanssa.

Lääkäreiden mukaan jos saa koronan, C-vitamiinia voi syödä jopa 6g päivässä, siis 6000mg. Kuutena annoksena mieluiten, koska C-vitamiini hajoaa elimistössä aika nopeasti.

En tekisi asiasta isompaa ongelmaa, eli ei ole syytä olla kovin huolissaan. Tuon tyyppisiä neurooseja on helposti herkillä ihmisillä, tai ihmisillä, joilla on joitain neuroepätyypillisiä piirteitä, kuten adhd, asperger tai tourette. Ei siis tarvitse olla em. diagnooseja!

Mielesi asiaan lietsoma pelko on ennemminkin asian ylläpitävä voima, kuin asia itse.

Näin äskettäin you tubessa jakson naisesta, joka oli meinannut tukehtua ruokaan, eikä sen jälkeen kertakaikkiaan enää uskaltanut syödä mitään kiinteää. Hän pystyi ainoastaan juomaan, eikä neste saanut olla paksua. Hoitokeino tähän oli siedättäminen kiinteän ruokaan vähitellen.

Rauta-arvoni olivat viime mittauksessa juuri ja juuri asteikolla, mutta lukema oli alhainen. Tällä saattaa olla siis myös vaikutusta, hyvä tietää.

Arvasin 👍

Ja siis rauta-arvojen nostaminen on hidasta hommaa. Itse en yleensä saa syötyä rautaa, siis lopetan sen aina kesken, vaikka tiedän, että siitä voisi olla hyötyä. Mutta tosiaan koronan takia aloin itse syödä 2g C-vitamiinia päivässä. No, se tekee ripulia. Mutta mutta, rauta taas ummettaa (sekin on yksi ongelma sen syömisessä minulla!) joten tämä antaa suorastaan tarpeen syödä rautaa :) Ja nyt se sujuu. Mietin, että mitenköhän energinen olenkaan, kun koronatilanne päättyy!

Vierailija
25/28 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvasin 👍

Ja siis rauta-arvojen nostaminen on hidasta hommaa. Itse en yleensä saa syötyä rautaa, siis lopetan sen aina kesken, vaikka tiedän, että siitä voisi olla hyötyä. Mutta tosiaan koronan takia aloin itse syödä 2g C-vitamiinia päivässä. No, se tekee ripulia. Mutta mutta, rauta taas ummettaa (sekin on yksi ongelma sen syömisessä minulla!) joten tämä antaa suorastaan tarpeen syödä rautaa :) Ja nyt se sujuu. Mietin, että mitenköhän energinen olenkaan, kun koronatilanne päättyy!

Otan ehdottomasti rautalisän käyttöön, se löytyykin kaapista, C-vitamiini myös. Kyllä tämä on päänsisäinen asia. Itsetunnon laskua oli myös tuolloin, kun "ongelma" alkoi. Luulen, että täytyy vain löytää se kadotettu itsetunto uudelleen ja sen myötä tämäkin lähtee itsestään.

Vierailija
26/28 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anemia oli aiemmin, mutta nyt arvot ovat asteikolla (alhaiset silti). Minulla ei ole diagnosoitu mitään neurologisia poikkeamia, mutta voihan jotain lievänä olla. Mitään ei ole tutkittukaan, kun ei ole ollut tarvetta (pärjään elämässä ihan hyvin).

Ferritiininhän olisi hyvä olla yli 50.

Vierailija
27/28 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ferritiininhän olisi hyvä olla yli 50.

Ferritiiniä ei verikokeissa mitattu, mutta hemoglobiini oli 118. Punasolut olivat pienikokoisia ja niiden hemoglobiinimäärä oli alle asteikon (kävin verikokeissa juuri tarkistaakseni tuon hemoglobiinin tilanteen). Toivottavasti rauta-arvoja parantamalla lähtee tämä ongelmakin.

Vierailija
28/28 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuin työssäni paljon puhelimessa. Eräänä päivänä oman nimen sanominen tuntui vaikealta. Etunimi puuroutui ja R:stä tuli L. En tiedä mistä johtui vaikka kuinka tsemppasin itseäni sanomaan nimeni selvästi. Stressitasot olivat kyllä valtavan korkealla eikä muita neurologisia oireita ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi