Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kukaan voi haluta asua maaseudulla?

Vierailija
10.04.2020 |

Joskus lapsena jouduin pakosta asumaan landella enkä halua enää ikinä takaisin maaseudulle. Maalla nyt vaan on tosi tylsää mettässä voi kävellä siinä ne aktiviteetit sitten onkin. En kyllä ymmärrä ihmisiä jotka vapaaehtoisesti haluaa asua maaseudulla.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkilaiset viihtyvät kaupungissa ja maalaiset viihtyvät maalla. Ei kai siinä mitään.

Vierailija
22/41 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi voi. Ei tehdä tästä loputonta jankkausta... Meitä on moneksi ja hyvä niin. Molempi parempi ja pahempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse kaupungissa, aika keskustassa vielä. Mietin tätä vaihtoehtokuviota nyt verraten että jos muuttaisin maalle, olettaen että asunto olisi yhä yhtä toimiva. K = kaupunki voittaa, M = maaseutu voittaa, T = tasapeli

Käyn kaupassa, tässä sinne kestää muutama minuutti ajaa isoon hypermarkettiin, maalla se olisi kaukana. K+

käyn meren rannalla kävelyllä ja nauttimassa, sinne joutuu ajamaan vartin. maalla taas jotain maisemia olisi mutta tuskin merta sen lähempänä. T

Teen töitä lähellä olevassa toimistossa, maalla todennäköisesti voisi olla joku vastaava vaja tontilla.  T

Välillä pitää ostella työkaluja sun muuta tarviketta, kaupungissa löytyy motonettejä sun muita läheltä, maalla menee varmaan helpommin tilaushommiksi K+

Kaupungissa on epämiellyttävää ja vaarallista katupölyä paljon, maalla siltä välttyisi. M+

Siinä kaikki mitä mieleen tuli mihin kaupunki vai maaseutu vaikuttaa. Näyttää että kaupunki vei niukasti voiton yhdellä pisteellä

Vierailija
24/41 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseutulla ei yhtään mitään! Sen takia ihmiset lähtee pois. Suomessa ei oikein mitään mut helsinkissä sevästi eniten. 

Vierailija
25/41 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdyn maalla. Kyläkauppaan, kouluun, punttisaliin ja urheilusaliin (lentopallo) 5 km matkaa. Hiihtolatu 300 metriä kotiovelta. Päiväkotiin matkaa 400 metriä. Kirjastoauto pysähtyy 100 metrin päässä. Kaikki muut palvelut ja kaupat löytyvät 20 kilometrin päästä ja laajat vapaa-ajan touhut (kylpylät, seikkailupuisto, elokuvateatteri) 45 kilomerin päästä. Vapaa-ajalla hoidan omia metsiä, käyn metsällä ja lenkkeilen koirien kanssa. Ainoa huono puoli on se, että työmatkani on 65 km. Mieheni työskentelee kotona.

Vierailija
26/41 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdyn maalla. Kyläkauppaan, kouluun, punttisaliin ja urheilusaliin (lentopallo) 5 km matkaa. Hiihtolatu 300 metriä kotiovelta. Päiväkotiin matkaa 400 metriä. Kirjastoauto pysähtyy 100 metrin päässä. Kaikki muut palvelut ja kaupat löytyvät 20 kilometrin päästä ja laajat vapaa-ajan touhut (kylpylät, seikkailupuisto, elokuvateatteri) 45 kilomerin päästä. Vapaa-ajalla hoidan omia metsiä, käyn metsällä ja lenkkeilen koirien kanssa. Ainoa huono puoli on se, että työmatkani on 65 km. Mieheni työskentelee kotona.

Vierailija
27/41 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesällä ei tarvitse paahtaa itseään betonikuutiossa 🙄

Riippuu kai kuutiosta. Minä en muista elämässäni kuin yhden kesän (taisi olla 2018), kun olo oli hieman liian lämmin. Tykkään kuumasta enkä ole koskaan esim. nukkunut huonosti sen takia. Minulla on aina peittokin päällä. 

Viihdyn minä maalla myös, koska olen erakko enkä kaipaa seuraa. Vietän lomani Kainuussa ja siellä ei usein kestä olla ulkona hyttysten takia. Öisin se inisevät sisällä ja silloin ei todellakaan saa unta. 

Vierailija
28/41 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun itse kaupungissa, aika keskustassa vielä. Mietin tätä vaihtoehtokuviota nyt verraten että jos muuttaisin maalle, olettaen että asunto olisi yhä yhtä toimiva. K = kaupunki voittaa, M = maaseutu voittaa, T = tasapeli

Käyn kaupassa, tässä sinne kestää muutama minuutti ajaa isoon hypermarkettiin, maalla se olisi kaukana. K+

käyn meren rannalla kävelyllä ja nauttimassa, sinne joutuu ajamaan vartin. maalla taas jotain maisemia olisi mutta tuskin merta sen lähempänä. T

Teen töitä lähellä olevassa toimistossa, maalla todennäköisesti voisi olla joku vastaava vaja tontilla.  T

Välillä pitää ostella työkaluja sun muuta tarviketta, kaupungissa löytyy motonettejä sun muita läheltä, maalla menee varmaan helpommin tilaushommiksi K+

Kaupungissa on epämiellyttävää ja vaarallista katupölyä paljon, maalla siltä välttyisi. M+

Siinä kaikki mitä mieleen tuli mihin kaupunki vai maaseutu vaikuttaa. Näyttää että kaupunki vei niukasti voiton yhdellä pisteellä

Olipa hauska tarina. :D Todella olennaiset osa-alueet. Ostelet niin harvinaisia työkaluja, että ne joudutaan tilaamaan maaseudulla, mutta et käytä niitä mihinkään. Arvelet myös, että merenrannasta suurempi osa sijaitsee kaupunkien lähellä kuin maaseudulla. Hypermarkettien ympärillä muutaman minuutin ajomatkan päässä on niin paljon maaseutua, että lähes kaikki suomalaiset mahtuisivat sinne asumaan melko väljästi.

Vierailija
29/41 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tässä nyt ainakin pari syytä:

Minun ja mieheni yhteenlaskettu bruttopalkka on "vain" n. 4500 € / kk, ja silti meillä on varaa asua 200 neliöisessä omakotitalossa ja pitää lisäksi kahta autoakin. Ei taitaisi kaupungista saada saman kokoluokan taloa yhtä pienillä tuloilla.

Kesällä ei tarvi paahtua kerrostaloasunnossa, vaan kuten sanottu, isossa omakotitalossa on tilaa ja kellarikerroksessa viileä nukkumatila pahimmillakin helteillä.

Ulkoilemaan pystyy huoletta korona-aikanakin, ei tarvi murehtia turvaetäisyyksistä, koska joka tapauksessa väki on harvassa. Eikä tällä paikkakunnalla ole yhtään vahvistettua koronatartuntaa ollutkaan.

Naapurit on hyvän etäisyyden päässä. Ei tule tunnetta, että olisi täysin eristyksissä, mutta omaa tilaa on kuitenkin.

Puhdas ilma.

Ei ruuhkia tiellä silloin kun autolla on pakko lähteä.

Kaupungin huvitukset kuitenkin vain noin 40 km päässä, joten silloin kun niitä tarvii, ne on kyllä saatavilla.

Talviöinä näkee tähtitaivaan.

Vierailija
30/41 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomana tykkäsin asua kaupungissa mutta mulle oli aina selvää että haluan maalle sitten kun saadaan lapsia. 1.5 vuotta asuttiin kaupungissa lapsen kanssa ja oli tosi stressaavaa.

Täällä maalla meillä on iso keitto, iso jääkaappi ja pakastin eli kaupassa ei tarvitse nyt korona aikana varsinkaan käydä kuin 1.5 viikon välein. 2 viikon ruoatkin mahtuisi kaappeihin.

Oma piha tarjoaa ajan vietettä sekä ruokaa. Lapsille on rakennettu oma leikkipuisto. Metsä on ihan vieressä. Meren rantaan ajaa 10-15 minuutissa, lähimpään hypermarkettiin 15 min, pizzeria ja hanppari paikka on 5 min päässä. Myös S-market, K-kauppa, Säästöpankki, kampaamot, terveyskeskus, koulut ja päiväkoti löytyy alle 5-10 min matkan päästä. Urheilu mahdollisuuksi löytyy myös esim. jäähalli, kuntosali ja yleisurheilu kenttä.

Vierailija
31/41 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa hauska tarina. :D Todella olennaiset osa-alueet. Ostelet niin harvinaisia työkaluja, että ne joudutaan tilaamaan maaseudulla, mutta et käytä niitä mihinkään. Arvelet myös, että merenrannasta suurempi osa sijaitsee kaupunkien lähellä kuin maaseudulla. Hypermarkettien ympärillä muutaman minuutin ajomatkan päässä on niin paljon maaseutua, että lähes kaikki suomalaiset mahtuisivat sinne asumaan melko väljästi.

Vastasinkin omasta näkövinkkelistä, miettien aktiivisesti mitä teen elämässä mihin asuinpaikka vaikuttaa. Mun päivien sisältö viime kuukausina:

herään yöunien jälkeen. 

teen ruuan

menen töihin viereiseen taloon

tulen kotiin ja käyn kaupassa siinä hypermarketissa.

meen kävelylle merenrantaan.

teen ruokaa ja syön ja jatkan töitä koneella

nukun.

välillä haen työtarvikkeita ja työkaluja 

joten mietin vaan että miten se asuinpaikka elämään vaikuttaisi

Vierailija
32/41 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt kokeilemassa siellä maalla elämistä mutta se ei ollut mun juttu. Huonoista puolista huolimatta Suomessa voin elää vain Helsingissä. Tää on mun kotikaupunki ja mun tutut huudit ja kaikki. Täällä voin hengittää vapaasti.

Tuohan on kuin eläisi jossain aidatussa territoriossa.

Mutta onhan maallakin ihmisiä, jotka eivät lähde tutuilta nurkilta mihinkään.

Vierailija
33/41 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt kokeilemassa siellä maalla elämistä mutta se ei ollut mun juttu. Huonoista puolista huolimatta Suomessa voin elää vain Helsingissä. Tää on mun kotikaupunki ja mun tutut huudit ja kaikki. Täällä voin hengittää vapaasti.

Hengitä sinä ne pakokaasut sisääsi.

Vierailija
34/41 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin!

Rauha

Luonto

Kasvillisuus

Marjat,sienet

Iso kotipuutarha

Tilaa

Vierailija
35/41 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungissa istut betonin sisällä. Ei omaa pihaa, ei omaa kasvipalstaa. Et voi lekotella omalla pihalla kun sitä ei ole.

Kun menet ulos, kaikki on julkista tilaa.

Saattaa olla että eteen avautuu asfalttinen parkkipaikka ( maalla se näkymä olisi kaunis oma piha ja luonto) voi olla että kymmenet ihmiset näkee sut. Ei yksityisyyttä.

Paahdut betonin sisälle helteellä.

Lisänä melu ja autot sekä pakokaasut.

Myöskään luonnon antimia ei ole lähellä vaan joudut ostamaan ne.

Maalla tämä kaikki toistepäin.

Tilaa on enemmän kaikin puolin.

Lapset voivat leikkiä omalla pihalla.

Lemmikit voi päästää omalle pihalle.

Vierailija
36/41 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ja mieheni yhteenlaskettu bruttopalkka on "vain" n. 4500 € / kk, ja silti meillä on varaa asua 200 neliöisessä omakotitalossa ja pitää lisäksi kahta autoakin. Ei taitaisi kaupungista saada saman kokoluokan taloa yhtä pienillä tuloilla.

Kesällä ei tarvi paahtua kerrostaloasunnossa, vaan kuten sanottu, isossa omakotitalossa on tilaa ja kellarikerroksessa viileä nukkumatila pahimmillakin helteillä.

Ulkoilemaan pystyy huoletta korona-aikanakin, ei tarvi murehtia turvaetäisyyksistä, koska joka tapauksessa väki on harvassa. Eikä tällä paikkakunnalla ole yhtään vahvistettua koronatartuntaa ollutkaan.

Naapurit on hyvän etäisyyden päässä. Ei tule tunnetta, että olisi täysin eristyksissä, mutta omaa tilaa on kuitenkin.

Puhdas ilma.

Kaupungin huvitukset kuitenkin vain noin 40 km päässä, joten silloin kun niitä tarvii, ne on kyllä saatavilla.

Kyllä se tähtitaivas Helsingissäkin näkyy eikä välttämättä tarvitse ollenkaan autoa. Sillä rahalla saa Helsingistä hyvän asunnon.

Vierailija
37/41 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin!

Rauha

Luonto

Kasvillisuus

Marjat,sienet

Iso kotipuutarha

Tilaa

Totta. Kaupunkilaiselle tulee kalliiksi kun joutuu kaiken ostamaan kaupasta ja itse asuminen on jo kallista.

Vierailija
38/41 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhdas ilma.

Kyllä se tähtitaivas Helsingissäkin näkyy eikä välttämättä tarvitse ollenkaan autoa. Sillä rahalla saa Helsingistä hyvän asunnon.

Kuule kun ei koskaan Helsingissä ole näkynyt tähtitaivasta ja sitten kun olen maalla, se näkyy.

Mikä tarkoitus on asunnolla kaupungissa? Ihan kuin se olisi jokin onni tai päämäärä.

Vierailija
39/41 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Helsingissä, meillä on rauhaa, tilaa, luontoa ja kulttuuria, jota ei ole maalla. Täällä on naapureita ja naapurisopua, mutta täällä ei olla uteliaita toisten asioista. Se on asia miksi en koskaan muuta maalle.

Vierailija
40/41 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat naapurit on maalla. Naapurini toi kakkua, ruokaa silloin kun isäni kuoli ja oli maailman ihanin ihminen.

Auttoi lastenhoidossa.

Kaupungissa on yksinäisimmät ihmiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän