Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G:Kuinka pitkään olette imettäneet?

30.06.2006 |

Meillä tyttö nyt 13kk ja olen ajatellut imettämisen lopettamista. Menen syksyllä töihin, joten miten imetys kannattaa lopettaa. Kerralla vai vähitellen. Olen vähentänyt nyt jo päiväimetystä, imetän vain kerran päivällä. Kertokaa kokemuksia...

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
07.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaa lasta: 12 kuukautta. Menin töihin kun lapsi oli 10 kk.

Toista lasta: 10 kuukautta. Lopetin kun aloitin työt.

Kolmatta lasta imetän edelleen, hänellä on ikää nyt 1 vuosi ja 10 kk. Elokuussa alkaa työt, mutta imetyksen lopettaminen ei ole suunnitelmissa lähitulevaisuudessa. Lapsi saa vieroittautua omaan tahtiinsa, sitten kun hän haluaa.

Ihmettelijöille sanon, että vauvalla on maitoallergia eikä voi juoda tavallista maitoa. Todellisuudessa hän sietää jo maitotuotteita ja kypsennettyä maitoa, vain " raaka" maito on vielä poissa hänen ruokalistaltaan. Oikeastaan selittely vaivaa minua, minusta pitkää imetystä ei pitäisi joutua puolustelemaan.

Ainoa asia, mikä imetyksissäni on jäänyt harmittamaan, on keskimmäisen lyhyeksi jäänyt imetys.

T. Ankkis

Vierailija
22/34 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika 1v 6kk ja edelleen jatkamme imetystä. Aloitin työt huhtikuussa ja aluksi jännitin miten työnteon ja imetyksen yhdistäminen onnistuu. Hyvin on kuitenkin mennyt. Kun tulen kotiin, poika haluaa melkein aina ensimmäiseksi rinnalle ja se on ollut mielestäni mukavaa itsellekin. Poika nauttii edelleen imetyksestä silminnähtävästi, joten en ole raaskinut yrittää vieroitusta. Tarkoitus olisi syksyn aikana vieroittaa pikku hiljaa.

Minäkin olen saanut monia " hyviä" neuvoja ja kommentteja lähipiiriltä kun imetän näin kauan, mutta olen sitkeästi pitänyt pääni. En ole edes kauheasti selitellyt muille kantaani, esim. töissä en ole kauheasti mainostanut että imetän edelleen. Kuitenkin olen varma, että toimin lapseni parhaaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli 1v4kk kun vierottautui puuhasta ja olin tuolloin rv30 menossa.

Kuopus vierottautui 1v9kk iässä ja en ollut raskaana.

Kumpikin oli melkein 7kk täysimetyksellä ja meilläkään ei ole ollut pulloja, korvikkeita tai vellejä käytössä.

Ainun taikamukista alkaneet juomaan vetensä täysimetyksen jälkeen, maidon saaneet rinnoista melkein 1v2kk ikäisiksi saakka jonka jälkeen myös lehmän (luomu)maito otettu kuvioihin.

Maustamaton jogurtti oli se eka hapanmaitovalmiste kun olleet 10½kk ikäisiä.

Itse olisin imettänyt kauemminkin mutta eipä sitä taaperoa voi rinnalle pakottaa mutta hyvä näin ja tyytyväinen olen:o).

Vierailija
24/34 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista 1v 2kk

keskimmäistä 1v 3kk

kuopusta 2v

Yksitellen olen imetyskertoja vähentänyt ja pikkuhiljaa tissuttelut ovat unohtuneet muun puuhailunn ohessa.

Vierailija
25/34 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkään. Minun lähipiirikin on välitettävästi sitä mieltä, että olen jotenkin " epänormaali" ja liian kiinni lapsessani, kun jatkan edelleen imettämistä ( lapsella oli siis ikää 1v 10kk ). Jopa mieheni on samaa mieltä, koska meidän kenenkään ystäviemme vaimot eivät ole imettäneet yli vuoden ikäiseksi ja harva edes sinne saakka. Vaikka tiedän, että tämä on vain hyväksi lapselle, niin liian suuri ympäristön vastustus luo kyllä ikävää kireyttä ilmapiiriin. Jatkuvasti saa olla vetoamassa tuohon WHO:n suositukseen ja siihen, että haluan antaa lapselle mahdollisimman hyvän alun elämälle.

Kiitokset Mannahille vinkeistä. Valitettavasti mies on ottanut imetyksen syntipukiksi kaikkiin hänen ja lapsen välisiin ongelmiin eli jos lapsi ei tottele, syy on siinä ettei mies voi imettää..

Imetyksestäkin voi valitettavasti saada ongelmia parisuhteeseen vaikka kuinka yrittää asiaa miehelle järkeistää. Olenko ainoa, joka painii tällaisen ongelman kanssa vai löytyykö muitakin?

Vierailija
26/34 |
30.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin 11-12kk välillä, siis pikkuhiljaa kuukauden aikana. Samalla siirryttiin juomaan tavallista maitoa. Illoiksi otettiin käyttöön vellipullo, jonka joi sylissä ja nukahti sitten. Vellipullo oli käytössä meillä 1v11kk vanhaksi asti.

Onnistui hyvin, ei lapsi kaivannut imetystä (enkä minä!). Hampaita ei vellipullon jälkeen (muistaakseni) pesty, mutta ihan on hyvät ja reiättömät hampaat (ikää nyt 4v6kk).

Vierailija
27/34 |
30.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikäinen poika ja lopettelen imetystä. Pikkuhiljaa olen lopettanut, ensin jätin iltamaidon pois ja sitten pikkuhiljaa päiväimetyksen vielä on jäljellä aamu imetys, senkin lopetan varmaan viikon sisällä. Olen tenhyt niin, että kun poika pyytää maitoa, ohjaan lempeästi hänen kiinnostuksen muualle. Yöimetys loppui, kun poika siirtyi isoveljen kanssa samaan huoneeseen. Pikkuhiljaa kannattaa lopettaa, minulla taka rajana oli elokuun loppu. Poika itse alkoi vähentämään maidon imemistä, siitä se alkoi =)

Mareila+Poika

Vierailija
28/34 |
30.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatuani varmuuden opiskelupaikasta syksyksi, päätin aloittaa imetyksen ´lopettamisen´ajoissa. Poika tällöin 10,5kk. Ajattelin jotenkin, että se tulee olemaan vaikeaa, kun poika on ollut todellinen tissitakiainen, fiilistelijä rinnalla. Tosin kävi, lopetus sujui todella helposti. Vähensin ensi päivällä imettämistä ja sitten aloinkin antaa jo iltamaidonkin pullosta ennen nukkumaan menoa.

Tämä vaiheittain lopetus vei 3 viikkoa. Olisin varmaan pystynyt sen lopettaa aikaisemminkin tai nopeammin, mutta aamuiset köllimiset/imetyshetket olivat vain niin suloisia, ainutlaatuisia hetkiä.

Poika täyttää vuoden, viikon päästä ja nyt maito juodaan nokkamukista, ainoastaan iltamaito pullosta.

Minulla tuli maitoa koko ajan todella hyvin. Jännitinkin, että miten maidon tuotanto tulee loppumaan ja kuinka kauan rinnat täyttyvät. Muutaman päivän oli hiukan täydemmät rinnat, mutta kun pikkuhiljaa lopettaa, niin kaikista paras. En tietysti tiedä niistä, joiden lapset ei tuttipulloa huoli. Nokkamukiin totutteleminen ja sitä kautta riittävä maidon saanti voikin olla kinkkisempää.

Tsemppiä sinne, hyvin se menee. Varaa vain aikaa..

Terkuin,

Niinaliini ja Elmeri

Vierailija
29/34 |
02.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kolmas nyt imee vielä joitain kertoja päivässä. Vähiin on käynyt tai olen vähentänyt tietoisesti viimeisten viikkojen aikana.

Olen itse vähentänyt imetystä aina pikkuhiljaa. Imetyskerrat ovat olleet lapsen mukaan. Esikoisella viimeiseksi jäi iltaimetys aamuimetyksen lopetuksen jälkeen, toisella taas päiväimetykset hereillä ja tällä kolmannella päiväuniin liittyvät imetykset (välillä vielä lisäksi aamu tai iltaimetyksiä tarpeen mukaan).

Imetyksen vähenemisen/loppumisen jälkeen meillä ei ole siirrytty mihinkään pulloihin (eivät ole lapsilla mitään tuttipulloja käytetty), vaan normaalisti ovat syöneet ja juoneet (nokkamukista tai tavallisesta) ruoka-aikoina. Eli ollaan opeteltu noita isompien lasten tapoja. Vellejä meillä ei ole koskaan edes annettu. Ennen imetyksen lopetusta olen yrittänyt vaan huomioida että lapset syövät riittävästi maitotuotteita ja juovat edes vähän normaalia maitoa (siis on totutettu siihen, vaikkeivat välttämättä tykkääkään sitä juoda paljoa- tässä meillä lapsikohtainen ero joka on säilynyt lasten kasvettuakin).

Vierailija
30/34 |
02.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin lopetin yöimetyksen (en muista tarkkaan mutta joskus kai ennen vuoden ikää) ja sitten pikkuhiljaa vähensin päiväimetyksiä. Lopetus meni paremmin kuin etukäteen kuvittelin. Jos olisin tiennyt, että poika tottuu yöimetyksen lopettamiseen näin hyvin, olisin lopettanut sen jo paaaaljon aikaisemmin. Yöimetykset olivat kuitenkin aika raskaita.

Vierailija
31/34 |
02.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja samoin kuin insinööriäiti, ei pulloja eikä vellejä. Mun mielestä niitä on ihan turha opettaa tässä vaiheessa tai vaikka ois käyttänytkin, niin samalla on hyvä luopua niistä. Mutta tämä on vain mun mielipide, kuten huomaat, tapoja on monia. Mutta tosiaan parasta varmaan sekä lapsen että rintojen /maidontuotannon kannalta on lopetaa vähitellen. Makuasia on, jättääkö ilta- aamu vai minkä imetyksen viimeksi pois. Ihan kivasti meillä ainakin on sujunut ja nokkamukiin on totuteltu heti, kun on alettu 6kk iässä kiinteitä maistellemaan. Ja 1v iässä juovat pian jo ite tavallisesta mukista ja syövät myös.

Tsemppiä sulle, mihin päädytkin.

T@hti

Vierailija
32/34 |
02.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokaa 1v11kk :), vieroitin pikkuhiljaa.

Vierailija
33/34 |
02.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin töihin, kun tyttö oli 7-kuinen. Siitä alkoi vieroitus. Menetin aluksi 2 imetyskertaa/vrk ja tytön ollessa jotain 11-kuinen jäi taas yksi imetyskerta pois. Yösyömisen tyttö lopetti itse 11 kk:n iässä. Kun tyttö oli 13-kuinen, jätettiin viimeinenkin, iltaimetys, pois. Tosi hienosti sujui, ei tullut protesteja. Oli muutenkin alkanut tuntua siltä, että tyttö oli vieroitukseen valmiimpi kuin äitinsä ;)

Aluksi töihin palattuani lypsin omaa maitoa töissä, mutta pian en enää jaksanut/viitsinyt. Viikonloppuisin ja lomilla imetin tyttöä säännöllisesti ehkä siihen 11 kk:n ikään. Maanantaisin tissit tuntuivat täydemmiltä, mutta nopeasti siihen tottui. Tyttö söi töissä ollessani maidon aluksi pullosta ja myöhemmin nokkamukista. AP:n tapauksessa en alkaisi enää pulloa käyttää.

Vierailija
34/34 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus nyt 1v 3kk ja samaa yritän. Saa nähdä onnistuuko yhtä helpolla.