Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G:Kuinka pitkään olette imettäneet?

30.06.2006 |

Meillä tyttö nyt 13kk ja olen ajatellut imettämisen lopettamista. Menen syksyllä töihin, joten miten imetys kannattaa lopettaa. Kerralla vai vähitellen. Olen vähentänyt nyt jo päiväimetystä, imetän vain kerran päivällä. Kertokaa kokemuksia...

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden vaihteessa menin töihin, enkä mitenkään erikoisesti vähentänyt imetyskertoja ennen sitä. Luonnollisesti vähenivät pikkuhiljaa muutamaan kertaan päivässä. Kun työt alkoi, niin aamulla oli imukerta ja heti iltapäivällä, kun päästiin kotiin ja sitten illalla. Tuossa maaliskuun vaiheella jätettiin unitissi ja yöimuttelut pois kans. Nyt on toinen vauva tulossa ja maito on vähentynyt huomattavasti ja makukin muuttunut ja tyttö on kyllä huomannut sen. Käy nykyään kerran päivässä maistelemassa, mutta ei viihdy kauan. Eli taitaa ihan itsestään vieroittua tässä kesän aikana.

Vierailija
2/34 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikäisenä poju vierottui itsekseen. Tuossa kesäkuun alussa oltiin lomareissulla ja yksi ilta sai kylässä iltapuuron ja siirrettiin nukkuvana autosta sänkyyn. Siinä se. Ei pyytänyt enää seuraavana iltana.

Täysimetin tasan 6 kk ja siitä sitten osittain. Pikkuinen ei ole koskaan edes käyttänyt suussaan tuttia tai tuttipulloa. En myöskään koskaan lypsänyt mihinkään vaan sai aina maitonsa rinnalta. Myöskään vellejä tai korvikkeita hän ei ole saanut. Puuroja n 7 kk eteenpäin.

Töihin lähdin pojun ollessa 9,5 kk, kun mies jäi vuorotteluvapaalle kotiin tammikuun alusta toukokuun loppuun. Töihin lähtiessä imetin aamulla, iltapäivällä ja illalla. Iltapäiväimetys jäi pois helmikuun lopussa, aamu maaliskuun lopussa ja ilta sitten kesäkuun alussa.

Näin meillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suunnilleen 3 kk oli täynnä, kun imetys loppui. Lapsi ei suostunut rinnalle. Sitä ennen olin koittanut korviketta kaksi kertaa, kummallakaan kerralla ei kelvannut.

Kun sitten kieltäytyi rinnasta, ei huutanut, ei vaan ottanut sitä suuhunsa ajattelin, ettei kokonaan voi olla syömättä. Kunhan oltiin paastottu useita tunteja annoin korviketta ja se oli ainoa joka kelpasi. mielestäni minulta olisi maitoa riittänyt, mutta saatan olla väärässäkin.

Korvike jäi pois vajaan vuoden kohdalla ja iltavelli pari viikkoa myöhemmin. Mitään vieroitusongelmia ei ollut. Mielestäni pullotusta oli turha jatkaa kun tyttö osasi juoda vähintäänkin riittävän mä' ärän maitoa nokkamukista.

Vierailija
4/34 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen syntymän jälkeen palasin töihin, kun esikoinen oli

1 v 2 kk:n ikäinen. Imetys ei kuitenkaan hiipunut töihin paluuni

vuoksi, vaan siksi, että olin raskaana. Raskauden puolivälissä

minulla väheni maidon tulo, ja sitten se loppui kokonaan. Raskaus

ilmeisesti myös muutti maidon makua ja koostumusta, sillä

esikoinen ei enää perustanut " tisu" maidosta.

Jäin molempien lasten kanssa kotiin taas uuden vauvan synnyttyä,

ja toisella kerrallla palasin töihin, kun kakkonen oli 1 v 5 kk:n

ikäinen. Imetin häntä aamuisin, iltapäisin ja iltaisin vielä 5 kk:n

ajan töihin paluuni jälkeen.

Molemmat imetykset loppuivat hyvin luonnollisesti lapsen omasta

tahdosta. Vähitellen imetyskerrat jäivät pois, enkä siis varsinaisesti

edes vierottanut lasta imetyksestä. Kerrasta poikki voi jollain toimia,

mutta itse suosittelen ennemmin " hitaasti hyvä tulee" -tyyliä.

Vierailija
5/34 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttipullosta vierottamista ei siis tarvinnut tehdä, kun sitä

ei koskaan juuri harrastettu. Molemmat lapset alkoivat juoda

ensi vettä nokkamukista ja myöhemmin yli 1 vuotiaina

tavallista (luomu)maitoa.

Vierailija
6/34 |
03.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksosia imettelen yhä, ovat kohta 1 v 5kk, saavat vieroittua itsekseen, vaikka ympäristö painostaa imetyksen lopettamiseen

Vierailija
7/34 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä halunnut maistaa maitoa kun vauvakin syö, mutta ei ole erityisen kiinnostunut. Vieroittui itse/äidin avustamana raskausaikana.

Vierailija
8/34 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja imetin tosiaan vaikka tein kolmivuorotyötä

Vierailija
9/34 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista imetin 2 kk, mutta kun vauvan paino alkoi tippua rajusti ja lapsi vaan huusi (nälkää) niin korvike tuli kehiin ja osa imetystä vielä noin 2 kk eli max 4 kk yhteensä. Kuopus ei täysimetyksessä ollenkaan, 1 kk osittain.

Vierailija
10/34 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi 1v 10kk ja vielä imetetään. Töihin menin kun lapsi 1v 1kk ja silloin imetys väheni n. 4 kertaan vuorokaudessa. Tosin viikonloppuisin syö edelleen huomattavasti useammin. Valitettavasti syö edelleen 2 kertaa öisin: n. 3 tuntia nukahtamisen jälkeen ja uudestaan aamuyöllä n. 2 tuntia ennen heräämistä. Viime keväänä epätoivoisen 3 viikon vieroituskokeilun jälkeen luovutin ja jatkoin yöimetyksiä. 3 tunnin yöunet, töissäkäynti ja pienen lapsen äitinä olo kävi mahdottomaksi yhtälöksi, mutta jossain vaiheessa ne yöt olisi kiva kokonaisiksi saada. VINKKEJÄ?

Itselläni ei olisi mitään kiirettä lopettaa vielä imetystä, mutta on myönnettävä että ympäristön kommentit hieman häiritsevät ( vaikka tiedän, että teen varmasti lapsen kannalta oikein!) eli mitä enemmän muksulle tulee ikää sen enemmän saa selitellä imettämistä. Myös mies odottaa kovasti, että pääsisi " tasavertaiseksi" vanhemmaksi kunhan lopetan imetyksen.

Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa ja kuinka sitten lopulta raaskitte imetyksen lopettaa ja miten?

Vierailija
11/34 |
04.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysimetin 4,5kk ja kokonaisuudessaan 1v2kk. Tätä toista täysimetin melkein 6kk ja edelleen useita kertoja päivässä nytkin, kun lapsi 1v1kk. Ei aikomusta lopettaa pitkiin aikoihin (ellei itse vieroitu).

Vierailija
12/34 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopetettiin se touhu. Lopetin niin, että vähensin aina yhden imetyskerran päivästä pois ja näin mentiin viikko, sitten taas yhden kerran pois ja viikko, jne. eli pikkuhiljaa ja hitaasti. Näin on varmaan parempi sekä vauvaa että sinua kohtaan, yht´äkkinen lopetus voi tehdä rinnat tosi kipeeksi/pakkautuneeksi ja niin taas vauva voi ihmetellä kun imetys loppuu.. mutta en siis tietty sano että on vauvalle pahasta kertalaakista lopetus mutta niin en itse tekisi.

Vierailija
13/34 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pirriäinen:

lapsi 1v 10kk ja vielä imetetään. Töihin menin kun lapsi 1v 1kk ja silloin imetys väheni n. 4 kertaan vuorokaudessa. Tosin viikonloppuisin syö edelleen huomattavasti useammin. Valitettavasti syö edelleen 2 kertaa öisin: n. 3 tuntia nukahtamisen jälkeen ja uudestaan aamuyöllä n. 2 tuntia ennen heräämistä. Viime keväänä epätoivoisen 3 viikon vieroituskokeilun jälkeen luovutin ja jatkoin yöimetyksiä. 3 tunnin yöunet, töissäkäynti ja pienen lapsen äitinä olo kävi mahdottomaksi yhtälöksi, mutta jossain vaiheessa ne yöt olisi kiva kokonaisiksi saada. VINKKEJÄ?

-kokeile uudestaan, josko lapsella olisi nyt otollisempi aika luopua yösyönnistä. Itse stressasin että pitäisi päästä eroon yösyönneistä heti, kun vuosi tuli täyteen. Sainkin helposti pois tissille nukutuksen ja vähennettyä yösyönnit yhteen. Mutta silloin itki surkeana viimeisen yösyönnin perään. Keväällä tuli kuitenkin pakkotilanne (pureskelua kulmahampaiden tulon yhteydessä) vähentää imetykset 1/vrk, jolloin vain lopetin yösyönnit ja sepäs menikin helposti. Itki vähän parina yönä ja itkun sävy oli sama kuin päivällä, kun ei saa tahtoaan läpi, ei hätääntynyt. Nykyisin käsillä nokkamuki, josta juo itse vettä yöllä, jos janottaa. Ja ikää hänellä on himpun vaille 1v10kk ja minä myös työssä.

Sinuna lähtisin ensin siirtämään eteenpäin jompaa kumpaa noista yösyönneistä, kummasta haluat ensisijaisesti päästä eroon. Tällä tavalla sain itse silloin viime syksynä yösynnit yhteen kertaan. Tein niin, että annoin lapsen vähän itkeäkin ja rauhoittelin muutoin ja tarjosin vettä joka muistaaksenoi ei kelvannut ja sitten nukuttiin pätkä lisää ja sitten sai maitoa. Näin pääsin johonkin nukkumaväliin ilman syöttöä, josta sitten pidin kiinni. Yösyöntien vähentämiseen / lopettamiseen on selvästi otollisia kausia, joten hyvin voi nyt sujua. Ja oma lapsi on ihan voimakastahtoinen, että siitäkään ei ole kiinni.

Itse suunnittelen jatkavani imetystä vähintään lähellä häämöttävään 2-vuotispäivään, jopa ensi kesän kieppeille, jos oikein hyvin menee.

Ympäristöstä vain täytyy olla piittamatta. Mies ei meillä koe ongelmaksi imetystä ja näin ' isojen' lasten kanssa isä pääsee kyllä tasapuolisesti vnahemmaksi vaikka äiti imettää ihan puuhailemalla lapsen kanssa ja hoitamalla häntä.

Vierailija
14/34 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

molempia täysimetin ekat 6kk, eivät huolineet pulloja eivätkä vellejä...

imetyksen lopetus kävi molempien kohdalla helposti, loppuaikana imettelin enää aamuöisin, joten maidontulo väheni itsestäänkin. esikoinen siirtyi 8kk ikäisenä nan-maitoon, joi sitä nokkamukista. mutta nuorimmaisen kohdalla meni niin, että vaiheittain siirryttiin sitten suoraan tavalliseen maitoon.

tätä ketjua kun luki, niin huomasi, että monet ovat imettäneet tosi pitkäänkin, mikä on mielestäni ihan hienoa.

desico ja lapset 2v7kk ja 1v2kk

Vierailija
15/34 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten tyttö vieroittui itsestään. Pitkää imetystä on kyllä saanut olla moneen kertaan selittämässä. Tuttia eikä juuri pulloakaan ollut käytössä, tyttö oli reilun vuoden ikäiseksi maitoallergikko.

Vierailija
16/34 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy minunkin kertoa tästä ympäristön painostuksesta. Minulle ja tyttärelle ei imetys ole koskaan ollut ongelma eikä vieläkään ole. Minusta on kivaa, että vauhdikas taapero viihtyy äidin rinnalla vielä näinkin hyvin, mutta olen saanut ulkopuolelta kommentteja, että ai vieläkö sinä imetät ja milloin ajattelit lopettaa??

Näin on kysynyt neuvolan täti ja ravitsemusterapeutti, joiden luulisi kannustavan imetykseen!!! Mutta onneksi noista kommenteista ei tarvitse välittää, itsehän minä päätän miten pitkään imetän. Ja on tosi positiivista lukea, että on paljon äitejä jotka imettävät lastaan pitkään...

Vierailija
17/34 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina löytyy mielipiteitä suuntaan ja toiseen. Totta on, että rintamaidon merkitys ruokavaliossa vähenee ajan mittaan, mutta ei se tee maitoa sen huonommaksi ravinnoksi yht' äkkiä, kun vuosi on täynnä.

Meillä neuvolan terkkari oli sitä mieltä, että 6-kuisen yösyöntiä pitäisi alkaa rajoittaa. Keskosena syntynyt tyttömme söi (ja todellakin söi) tuolloin useamman kerran yössä. Kättärillä lastenlääkäri taas oli sitä mieltä, että kun lapsi söi päivälläkin hyvin, ei ole mitään syytä rajoittaa syömistä.

Kun tarvitsin lääkekuurin tytön ollessa vuoden ikäinen, sanoin lääkärille, että voin kyllä alkaa vieroitellakin. Lääkäri sanoi, että ei missään tapauksessa, kyllä hän sellaisen lääkekombinaation etsii, että se sopii molemmille.

Yleensäkin on tuntunut siltä, että eniten kannustusta imetyksen jatkamiseen olen saanut lääkäreiltä, kun taas neuvola on pääasiassa ihemetellyt, että ylipäätään olen pystynyt imettämään. Sitä ohjausta olen sitten saanut äidiltäni ja siskoiltani.

Vierailija
18/34 |
07.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja imetän edelleen.

Vierailija
19/34 |
07.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut, että poika saa vierottua itse, minä en ala sitä häneltä kieltämään. :)

Saitkin paljon vastauksia äideiltä, jotka ovat imettäneet vaikka menneet töihin. Minäkin kannustaisin imetyksen jatkamiseen (vaikka omaa kokemusta ei ole, kun teen töitä kotona), sillä imetys on hyvä tapa lievittää lapsen stressiä hoidossaolosta sekä omaa stressiäsi siitä, että olet lapsesta erossa. Työssäkäynti vähentää toki imetyskertoja (josta voi saada sysäystä luontaiseen vierottumiseen jos sitä haluat), mutta lapsi tankkaa tarvitsemansa maidon ja läheisyyden, kun olet paikalla. Rinnatkin sopeutuvat varmasti uuteen rytmiin viikossa parissa.

Tässä artikkelia aiheesta: http://www.imetystukilista.net/faq/tyo.php

Vierailija
20/34 |
07.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat lopettaa, paras tapa sekä äidille että lapselle on tuo vähitellen vieroittaminen.

Meillä imetys jatkuu edelleen, toinen imetys menossa. Esikoinen lopetti itse ollessaan 1v5kk ja minä kahdeksannella kuulla raskaana. Tämä toinen siis edelleen tissittelee, ikää nyt 1v6kk. Kolmas vauva on masussa rv 32+3 :) En aio vieroittaa, tandemiin olen varautunut, jos sinne asti mennään.

Ympäristöstä voi tosiaan tulla kaikenlaista kommenttia, itse olen vastaillut, jos joku on oikeasti ollut kiinnostunut, mutta jos kommentoija on vain lykkäämässä nenäänsä asiaan, joka ei hänelle kuulu, kerron sen suoraan.

Tuttipulloja tai korvikkeita ei meillä ole käytetty, lehmänmaitoa annettiin vuoden iässä taikamukista ja sittemmin ihan mukista tai lasista.