Eikö ole erikoista kuinka suhtautuminen rusketukseen on muuttunut eri aikoina?
Nykyään ei palvota aurinkoa niin kuin vaikka 80-luvulla ja auringonoton haitoistakin on enemmän tietoa.
Kommentit (5)
Mitään videoita en jaksa katsoa, mutta miten niin erikoista? Ihan tavallista muodin kiertoa. Minkä lisäksi hyvin paljon imagokysymys.
Esim. näin:
1700/1800-luvuilla alaluokka tekee töitä ulkona ja ruskettuu > rusketus on köyhän merkki ja täysin out.
1800-luvun aikana ja 1900-luvun alussa moni työläinen siirtyy tehtaisiin, kun taas rikkain kansanosa saa mahdollisuuden matkustella helpommin lämpimiin maihin ja rantalomille > rusketus alkaa muuttua paremman väen ja terveellisen ulkoilman merkiksi.
1900-luvun lopulla alkaa tulla yhä enemmän tietoa auringon vaaroista, samalla kun matkustelu on yhä useamman (myös työläisten) ulottuvilla > rusketuksen status laskee.
Mun suhtautuminen on aina ollut sama. Kevyt päivetys on kaunista ja terveen näköistä. Liika on liikaa. Syvä rusketus on paitsi terveyshaitta, myös luonnottoman ja ruman näköistä. Varsinkin tummaksi paahtunut iho ja vaaleat hiukset on kamala yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Mun suhtautuminen on aina ollut sama. Kevyt päivetys on kaunista ja terveen näköistä. Liika on liikaa. Syvä rusketus on paitsi terveyshaitta, myös luonnottoman ja ruman näköistä. Varsinkin tummaksi paahtunut iho ja vaaleat hiukset on kamala yhdistelmä.
Ei se "kevyt päivetyskään" ole varsinaisesti terveellistä, ruskettuminen on aina epäterveellistä ja lisää ihosyöpäriskiä, vaikka ruskettunut iho kestääkin aurinkoa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se "kevyt päivetyskään" ole varsinaisesti terveellistä, ruskettuminen on aina epäterveellistä ja lisää ihosyöpäriskiä, vaikka ruskettunut iho kestääkin aurinkoa paremmin.
On se munkin mielestä paljon paremman näköistä olla vähän päivittynyt kuin kalman kalpea. Varsinainen rusketus on rumaa.
Ei ole erikoista, vaan hyvä asia, että suhtautuminen on muuttunut.