Meillä on niin paljon ylimääräistä roinaa ja vaatteita, että aloin voimaan pahoin yrittäessä järjestellä ja siivota
Lasten vaatekaappeja siivotessa laskeskelin, että jokaista vaatekappaletta on noin 15-20 kpl. Voi hyvän tähden! Tekisi mieli heittää kaikki tarpeeton tavara roskiin, mutta taas toisaalta en raaskisi heittää esim. käyttökelpoisia vaatteita roskiin, kun ajattelee, kuinka paljon niihinkin on kulunut luonnonvaroja niitä valmistaessa. Jos vien Uffin laatikkoon, ne suurella todennäköisyydellä dumpataan Afrikkaan, jossa ne häiritsee paikallisen vaateteollisuuden kehittymistä.
Taidan ihan tosissani aloittaa jonkinlaisen ostolakon siihen asti, että olen saanut kodin järjestykseen. Enkä tiedä mitä tällä julkaisulla haen, ehkä vertaistukea? Miten te muut olette selviytyneet kodin kaaoksesta?
Kommentit (16)
Entä jonnekin muualle kuin UFF:lle?
Ei roskiin hyvää tavaraa. Laita vaikka jonnekin fb roskalavalle, että saa hakea. Mut laita vasta sitten, kun olet tehnyt lajittelun, muuten ne tulee kesken sun karsimisprojektin ja menet vaan sekaisin mitä piti säilyttää ja mitä kiertoon.
En suonut kahta ajatusta mihin ne vaatteet ja lakanat yms sieltä uffin laatikosta päätyivät, kunhan eroon pääsi. Älä sinäkään mieti.
Luonnonvarat meni hukkaan siinä vaiheessa kun ostit ne vaatteet, tai siis ne valmistettiin odottamaan sinua ostoksille.
Nyt poistat ne vaatteet teiltä etkä jatkossa enää osta vain huviksesi uutta.
Ota parhaat ja laita myyntiin suoraan jonnekin. ?
Jos joukossa on sellaisia joita voisi lahjoittaa eläinläkäriasemille, tai käyttää itse siivouksissa. Sit noista vaan tosi huonot roskiin, jos on edes sellaisia?
Loput hyväntekeväisyyteen.
Vaatteita voi tosiaan lahjoittaa muuallekin hyväntekeväisyyteen, sellaisille jotka tarvitsee. Jos laitat toriin tai facebookiin annettavaksi niin luultavasti päätyvät suoraan hakijan kautta myyntiin.
Hope-yhdistys nyt ainakin, jos pkk on sellainen.
Tavaran määrä tosiaan lamauttaa, eli olisi pysyttävä vaan hyvällä mielellä eli optimismia!
Pikku läjästä aloitus, pikku hiljaa...
Kyllä se ihme on joka kerta, kun pinot vähenee edes:
Auttaa innostumaan lisää.
Näytä niille!!
Aika monella meillä on liikaa kaikkea.
Hieno juttu, että olet herännyt huomaamaan tilanteen.
Älä heitä ainakaan käyttökelpoisia roskiin, parempi minne tahansa kierrätykseen tai lahjoitukseen. Jos joku jaksaa niitä kirpparilla myydä, saa kyllä tehdä työtäkin sen eteen, älä sitä murehdi.
Kasvavien lasten kanssa tuo ongelma ei ihan nopeasti poistu, koko ajan jää tavaraa, mitä ei enää tarvita ja uutta on pakko hankkia.
Meillä poika halusi hyvin harvoin jonkun tosi laadukkaan hupparin ja tietyt kengät, mutta piti niitä sitten niin kauan kuin päälle mahtuivat. Kahden tytön kanssa oli enemmän tuota määräongelmaa, kun kantoivat viikkorahansa edullisiin ketjuliikkeisiin ja kaapit tursusivat halpoja toppeja ja paitoja.
Tsemppiä vaan urakkaan.
Mä oon antanu ilmaiseksi tori.fi kautta. Joskus kun lapset oli pienempiä vein neuvolaan kun siellä oli sellanen kierrätys laatikko. Inhoan nykyään kaikkea ylimääräistä tavaraa ja vaatetta. Haluan että kaikella on paikkansa ja kaapit siistissä järjestyksessä niin että heti näkee mitä siellä on ja kaikkea oikeasti myös käytetään. Turha kuluttaminen on ihan syvältä ja aikansa elänyttä. Aika moni taitaa nykyään jo olla samoilla linjoilla. Jatkuva sisistuksen vaihtaminen kyllästyttää myös. En jaksa siihenkään enää panostaa. Kunhan on toimivaa ja siistiä ja miellyttää omaa silmää niin hyvä on! Säästyypä aikaa, vaivaa ja rahaa kun lopettaa turhan tavaran haalimisen.
Ei ainakaan hopelle. Mielummin roskiin.
Soita seurakuntiin siellä jaetaan vaatteita, mutta varo etteivät päädy lisäbusinekseen, vaan suoraan annettavaksi eteenpäin.
Sama minulla vaikka ei lapsia enää olekaan kotona. Päätin olla hankkimatta enää lisää tavaraa, myyn mitä saan nettiin laitettua ja jotka menee kaupaksi. Vaatteita en lahjoita enkä hävitä, kuluneimmat puuvillavaatteet ja pyyhkeet käytän siivouksessa ja sitten energiajätteeseen, ei tarvitse ostaa pesurättejä pitkään aikaan. Juuri alkamassa pihan siivous ja ikkunan pesu, loistavia näihin töihin. Hidastahan se näin on tavaroita hävittää mutta jospa tässä ei kuolo vielä korjaisi. Nyt olen eristyksen aikana huomannut että rahaa on säästynyt kuukaudessa jo 200€ enemmän kuin normaalisti, olen ostanut vain ruokaa, joten aiemmin on sekin raha mennyt johonkin turhanpäiväiseen. Tekee siis hyvää olla kotona, myös taloudelle. Viimeisimmäksi virkkasin itselleni tiskiluutuja kun unohdin ostaa kaupasta uusia. Langat oli valmiina kotona, säästyi siis muutama euro jo niistä ja kestävät ehkä pitempään kuin kaupan luutut. Vaatteita aion myös tuunata, korjata, muokata. Saman värisiä t-paitojakin löytyi muovikassillinen, joten niistä solmin maton ja laitan sen terassille oven eteen.
Sama. Ahdistun ja voin pahoin pelkästä ajatuksesta. Lattiasta kattoon täynnä olevan varaston sisältöä en uskalla edes ajatella. :(
Mulla sama. Lisäksi en raaski luopua mistään. Mitä tehdä legoille ja pehmoleluille, joita lapset ei enää halua?
Pilko ja jaa karsiminen osa-alueittain, tee eri päivinä jos on paljon tekemistä. Karsiminen on uuvuttavaa.
Varaa jätesäkkejä ja laatikoita tarpeeksi, ja esim isoja Ikean kasseja. Laita eri kohtaan kodissa kierrätykseen lähtevät ja eri paikkaan säilytettävät, etteivät ne enää sekaannu keskenään karsimisen jälkeen.
Kun kaikki on tehty, on se palkitsevaa.
Ostolakko kuulostaa hyvältä.