Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Remonttimelusta kysymys - onko kokemuksia? Vertaistukea?

Vierailija
09.04.2020 |

Mahtaako joku täällä tietää vaikka kokemuksensa perusteella, mitä seuraava järjestyslaissa oleva teksti käytännössä tarkoittaa:

"Remontoinnista aiheutuu yleensä meluhaittaa lähiympäristölle. Päiväsaikaan remontoinnista aiheutuvaa melua on jouduttava sietämään, kunhan se ei ole kohtuuttoman voimakasta."

Mikä on kohtuuttoman voimakasta melua? Yläkerrassani on tehty perusteellista remonttia muutama viikko, ja työ jatkuu toukokuun loppuun saakka. Olen sietänyt mukisematta esimerkiksi lattian poistosta ja märkätilojen piikkaamisesta kuuluvan metelin, koska se on ollut melko lyhytaikaista. Vasarointi tai sen kaltainen toiminta on ihan siedettävissä. Tänään on kuitenkin piikattu tai porattu jo yli 5 tuntia tauotta ja asuntoni tärisee kauttaaltaan niin, että esimerkiksi yksi kukkaruukku ehti pudota ikkunalaudalta.

Olen viettänyt koko päivän korvatulpat korvissa ja vastamelukuulokkeet päässä, mutta melu soi edelleen korvissani ja tuntuu tärinänä takapuolessa ja jaloissa. Ja esimerkiksi tietokoneessa. En kuule mitään muuta kuin jyrinän, ja hermoni alkavat olla riekaleina. Kävisin kysymässä, missä vaiheessa remontti on ja milloin metelin voi odottaa loppuvan, mutta remppamiehillä ja minulla ei ole yhteistä kieltä.

Onko palstalla jotakuta, jolta saisi vertaistukea? En voi soittaa mihinkään, koska tämän metelin yli ei voi puhua, eikä netin asiantuntijoilta saa vastauksia ennen ensi viikkoa. Minulla ei ole pakopaikkaakaan. Onko muilla kokemuksia?

Ja yksityiskohtainen kysymys vielä: mitä ihmettä voidaan pienkerrostaloasunnossa jyrätä näin pitkään? Välillä kuuluu naputusta, sitten taas jyrähtää. :(

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene kysymään ja sitten mene ulos viettään aikaa.

Vierailija
2/8 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy isännöitsijältä mitä tehdään ja milloin loppuu. Remonteistahan pitää nykyään ilmoittaa taloyhtiölle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on aika laittaa omaa virtsaa ja ulostetta pakastimeen jäätymään.

Vierailija
4/8 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta voi sanoa että tuo on tosi ikävää varsinkin kun nyt joutuu olemaan paljon kotona ja jopa työskennellä siellä. Eikö tuo eristäytyminen koske remontoijia?

Vierailija
5/8 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne kaataa siellä jotain väliseinää?

Vierailija
6/8 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meteli ei ylitä 85 desibeliä tai kuulu myös hiljaisuuden aikana, sitä on siedettävä.

Puhu omalle vuokraisännällesi. Pakene airbnb-asuntoon.

Muista myös, että vaikka remontti korpeaa nyt, pitkällä tähtäimellä on hyvä, että taloyhtiössä remontoidaan. Se pitää huolta siitä, että asuntojen kunto ja sitä myöten hintataso ei laske. Se kertoo myös siitä, että toistaiseksi taloyhtiösi on vielä sen verran arvostettu, että siellä kannattaa remontoida. Voi olla, että sun kannattais marisemisen sijasta tarjota remppapettereille kahvit...

Vierailija
7/8 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tähänastisista kommenteista. Vastaukset kaikkiin tässä kommentoijan numeron mukaan:

1. En valitettavasti voi lähteä ulos viettämään aikaa.

2. Kuten sanoin, remppa jatkuu toukokuun loppuun ja täydellinen remontti tehdään.

3. En ole aikeissa kostaa tai edes valittaa millään tavalla. Tämänpäiväinen vain on ihan liikaa.

4. Eristäytyminen ei kai koske remontoijia, kun heitä on ainakin tähän asti ollut paikalla 1-2 kappaletta yhtaikaa. Remppahan on tehtävä, joten yhtä kamalaa se on koronaeristäytymisenkin jälkeen. Onneksi nämä sentään pysyvät viikonloput poissa, toivottavasti pääsiäisenkin.

5. Juttelin rempan alussa työnjohtajan kanssa, ja hän kertoi, että vain sisäseinät jäävät paikalleen, kaikki muu lähtee. Tämänpäiväinen meteli on nähdäkseni (kuullakseni) olohuoneessa. Huoneiston pohja on samanlainen kuin minulla.

Kuulisin mielelläni kokemuksia tällaisesta ylettömästä metelistä. Mikä on sellainen määrä yhtäjaksoista meteliä, minkä naapurin voi olettaa sietävän?

Ap

Vierailija
8/8 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos meteli ei ylitä 85 desibeliä tai kuulu myös hiljaisuuden aikana, sitä on siedettävä.

Puhu omalle vuokraisännällesi. Pakene airbnb-asuntoon.

Muista myös, että vaikka remontti korpeaa nyt, pitkällä tähtäimellä on hyvä, että taloyhtiössä remontoidaan. Se pitää huolta siitä, että asuntojen kunto ja sitä myöten hintataso ei laske. Se kertoo myös siitä, että toistaiseksi taloyhtiösi on vielä sen verran arvostettu, että siellä kannattaa remontoida. Voi olla, että sun kannattais marisemisen sijasta tarjota remppapettereille kahvit...

Kiitos kommentista.

Alla on muutamia desibelilukemia. Mitä arvelisit siitä, että tätä meteliä ei pysty kuuntelemaan hetkeäkään ilman korvatulppia ja vastamelukuulokkeita päällekkäin? Sormet korvissa eivät auttaisi lainkaan. Minun arvioni on se, että minun asunnossani tuntuu siltä kuin vieressä käytettäisiin moottorisahaa.

70-80 dB Pyykinpesukone, partakone

80 dB Puhelimen soittoääni, herätyskello

85 desibelissä melun taso muuttuu haitalliseksi ja voikin vahingoittaa kuuloa pysyvästi. Etenkin pitkäaikainen altistus voi aiheuttaa vaurioita. Tällä melutasolla on kuulon suojauksesta syytä jo huolehtia.

85 dB Puskutraktori tyhjäkäynnillä

85 dB Runsas kaupunkiliikenne

90 dB Ruohonleikkuri

95 dB Hiustenkuivaaja

90-100 dB Porakone, yökerhot

100-110 dB Moottorikelkka, moottoripyörä, helikopterin nousu

110 dB Huuto korvaan

115 dB Lehtipuhallin

120 dB Rock-konsertti

125 dB Hälytyssireeni, ambulanssi

120-130 dB Moottorisaha

140 dB Lentokone kiitoradalla

145 dB Ilotulitus

157 dB Ilmapallon poksahdus

190 dB Aseen laukaus

Minulla ei ole vuokraisäntää. En aio maksaa siitä, että joudun olemaan poissa kotoani, joka on kotini ja työpaikkani.

Kerroin edellisessä vastauksessani, että remppa on tietenkin pakko tehdä, eikä sen lykkääminen yleensä paranna tilannetta. Olen minäkin remontoinut. Tämä 5 tuntia 45 minuuttia tähän mennessä yhtäjaksoista betoninporaamista alkaa kuitenkin askarruttaa.

En marise. Sitä paitsi olen tarjonnut vuosien mittaan kahvia monenmonelle remppapetterille ja asentajalle, eikä yksikään heistä ole huolinut.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän