Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko taalla ihmisia jotka kayttavat no-poo metodia? (shampooton)

Vierailija
09.04.2020 |

Ja milla pesette/olette pesematta? Olen kyllastynyt jatkuviin muovipurtiloihin, maksaa jarkyttavan maaran kemikaaleista ja huonoista shampoista jotka saavat hiukseni likaisen nakoisiksi ja lattaniksi. Talla hetkella mulla on sulfaatiton shampoo joka ei toimi mulle yhtaan, ja siltikin se ainesosalista on todella pitka ja taynna kemikaaleja. Voitteko kertoa omasta no-poo rutiinistanne? Mita kaytette, kestiko kauan tottua jne. Kaikki vinkit tervetulleita.. itse harkitsen jauhopesujen aloittamista silla en tieda kestanko olla kokonaan ilman 'shampoota' Jauhoilla kuulemma tulee puhdas, tuuhea jne hius mutta en ole aloittanut viela.
Itse en varjaa hiuksia enka juurikaan kasittele, enka kayta muotoiluaineita kuivashampoota lukuunottamatta. Musta tuntuu etta mulla oli ennen enemman hiuksia paassa. Ja omassa hiuksessa voisi olla paljon potentiaalia koska vaikka hiukseni on ohut, se ei suomalaisittain ole piikkisuora vaan kihartuva. Talla hetkella hiukset ovat yli olkapaiden, huonon shampoo litistyttamat ja latvoista vahan huonokuntoiset mutta en talla hetkella paase parturiin...

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vaimo valittelee usein kärsivänsä no-poo-metodista. Kuulemma edes Microlax auta.

Vierailija
2/34 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vaimo valittelee usein kärsivänsä no-poo-metodista. Kuulemma edes Microlax auta.

Huono

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kokeilin jossain mielenhäiriösä 10 vuotta sitten. Lopulta pää oli täynnä taliköhnää ja hiukset haisi ja näyttivät todellakin likaisilta. Häpeällinen elämänvaihe, josta onneksi sitten viimein heräsin. Yritin kyllä kaikkia eri pesukikkoja ja kampaamisjuttuja, mutta ei sitten vain sopinut mulle. Mutta ihmeellistä miten nopeasti hiukset ja päänahka elpyi, kun aloitti uudestaan shampoopesun. Mutta mitä jäi käteen oli, että käytän sentään nykyään aina silikonitonta shampoota.

Vierailija
4/34 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen joka toisen kerran tällä https://www.yliopistonapteekki.fi/cutrin-vieno-sensitive-cleansing-cond…

Omenaviinietikallakin voi pestä, se vaahtoaa. Olen kokeillut https://www.xz.fi/tuotteet/xz-omena-hiushuuhde/

Luonnontuotteita en ole kokeillut.

Vierailija
5/34 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on poopää jos hiuksia ei ikinä pese

Vierailija
6/34 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen se ainesosalista sitten on, mikä shampoo?

Vierailija
7/34 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ogx argan oil of morocco:   "Water (Aqua), Sodium C14-16 Olefin Sulfonate, Cocamidopropyl Hydroxysultaine, Sodium Cocoyl Isethionate, Ppg-2 Hydroxyethyl Coco Isostearamide, Argania Spinosa (Argan) Kernel Oil, Panthenol, Dimethicone, Amodimethicone, Glycol Stearate, Peg-120 Methyl Glucose Dioleate, Guar Hydroxypropyl Trimonium Chloride, Polyquaternium-6, Polyquaternium-10, Laureth-4, Laureth-23, Cocamidopropyl Betaine, Cetrimonium Chloride, Trideceth-12, Citric Acid, Fragrance (Parfum), Tetrasodium Edta, Sodium Chloride, Diazolidinyl Urea, Iodopropynyl Butylcarbamate, Yellow 5 (CI 19140), Red 40 (CI 16035)

Etta kyllahan tuossa nayttaa olevan vaikka minkalaista.  

Vierailija
8/34 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivashampoo ja hiusten ”peseminen” pelkillä jauhoilla ei kuulosta kovin hyvältä yhdistelmältä, en usko että kuivashampoon jämät poistuvat päänahasta ilman edes satunnaista kunnollista puhdistusta.

Liikutko kaupungissa paljon? Hiuksiin tarttuu likaa esimerkiksi katupölystä kaupungissa.

Vierailija
9/34 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ogx argan oil of morocco:   "Water (Aqua), Sodium C14-16 Olefin Sulfonate, Cocamidopropyl Hydroxysultaine, Sodium Cocoyl Isethionate, Ppg-2 Hydroxyethyl Coco Isostearamide, Argania Spinosa (Argan) Kernel Oil, Panthenol, Dimethicone, Amodimethicone, Glycol Stearate, Peg-120 Methyl Glucose Dioleate, Guar Hydroxypropyl Trimonium Chloride, Polyquaternium-6, Polyquaternium-10, Laureth-4, Laureth-23, Cocamidopropyl Betaine, Cetrimonium Chloride, Trideceth-12, Citric Acid, Fragrance (Parfum), Tetrasodium Edta, Sodium Chloride, Diazolidinyl Urea, Iodopropynyl Butylcarbamate, Yellow 5 (CI 19140), Red 40 (CI 16035)

Oletko kokeillut mitään muuta sulfaatitonta shampoota? Tämän tuotteen yksi pesevistä ainesosista (Sodium C14-16 Olefin Sulfonate) on monesti hyvin kuivattava ainesosa (vaikka toki joillakin hiustyypeillä taas toimiva).

Vierailija
10/34 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli hyvä että tarkensit shampoo. Muuten olisin luullut että jotkut tosiaan "pesevät" hiukset sillä itsellään.

Vierailija
11/34 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut mitään muuta sulfaatitonta shampoota? Tämän tuotteen yksi pesevistä ainesosista (Sodium C14-16 Olefin Sulfonate) on monesti hyvin kuivattava ainesosa (vaikka toki joillakin hiustyypeillä taas toimiva).

Olen kokeillut vaikka mita tuotteita vuosien aikana (olen 29v nainen)  mutten akkiseltaan muista mita merkkeja.  Olen kayttanyt enimmakseen kampaamotuotteita,  valilla marketti ja en huomaa suurta eroa eri merkkien valilla.   Aion kokeilla ruisjauhopesua seuraavaksi.  Jos tama ei toimi niin voin leipoa lopusta jauhosta vaikka leivan eika rahaa menee hukkaan ollenkaan.  

Vierailija
12/34 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuivashampoo ja hiusten ”peseminen” pelkillä jauhoilla ei kuulosta kovin hyvältä yhdistelmältä, en usko että kuivashampoon jämät poistuvat päänahasta ilman edes satunnaista kunnollista puhdistusta.

Liikutko kaupungissa paljon? Hiuksiin tarttuu likaa esimerkiksi katupölystä kaupungissa.

Liikun kaupungissa jonkin verran.  Asun yhdessa Euroopan isoista paakaupungeista,  etta valitettavasti taalla on hieman enemman saastetta kuin Suomessa.   Olen valmis lopettamaan kuivashampoon kayton jos pystyisin pesemaan hiuksiani harvemmin.   

Vierailija
13/34 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono

Itseasiassa ei, kosk kyllähän tuo AP:n termi käytännössä tarkoittaa "ei-kakkaa". 

Vierailija
14/34 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kokeillut vaikka mita tuotteita vuosien aikana (olen 29v nainen)  mutten akkiseltaan muista mita merkkeja.  Olen kayttanyt enimmakseen kampaamotuotteita,  valilla marketti ja en huomaa suurta eroa eri merkkien valilla.   Aion kokeilla ruisjauhopesua seuraavaksi.  Jos tama ei toimi niin voin leipoa lopusta jauhosta vaikka leivan eika rahaa menee hukkaan ollenkaan.  

Sillä tosiaan ei ole niin suurta väliä onko tuote marketista vai kampaamosta kunhan se toimii omille hiuksille.

Sisältö kannattaa aina tarkistaa pakkauksesta ja huonon tuotteen jälkeen kannattaa kokeilla selvästi erilaista (esim. täysin silikoniton, ilman potentiaalisesti kuivattavia aineita jne) eikä vain summamutikassa vaihtaa merkkiä toiseen.

Kuivashampoon poisjättämistä suosittelen suuresti jos ja kun jauhopesuun vaihdat.

Vierailija
15/34 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono

Itseasiassa ei, kosk kyllähän tuo AP:n termi käytännössä tarkoittaa "ei-kakkaa". 

Juu, mutta ei pelkastaan ole minun termini.  On suuri joukko ihmisia jotka ovat lopettaneet shampoo kayton ja pesevat hiuksensa jollain luonnollisilla ainesosilla.  Itseani kiinnostaa ajatus jauhopesusta, koska koostumus siina tahnassa on shampoomainen ja pesutulos on kuulemma narisevan puhdas.  

Vierailija
16/34 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joskus huvikseni kokeillut pesun tai parin ajan vaihtoehtoisia metodeja (kaikenmaailman kananmuna- ja etikkapesuja yms.) mutta en ole koskaan vakavissani harkinnut niihin siirtymistä.

Ihminen hikoilee, käyttää välillä likaisia vaatteita ja myssyjä, nukkuu enemmän tai vähemmän nuhjaantuneissa vuodevaatteissa, monet laittavat hiuksiinsa ties mitä muotoiluaineita, katupölyä yms. ilmansaasteita tarttuu, hiuksia kosketellaan likaisin käsin ja niin edelleen.

On mielestäni hyvä välttää pahimpia kemikaalipommeja & silikoneja yms., mutta fakta on, että hiukset ja päänahka *tarvitsevat* puhdistusta siinä missä muukin keho ja ehkä jossain määrin enemmänkin, jos nyplää paljon hiusten kanssa ja laittaa kaikenlaisia muotoilutuotteita.

Mielestäni ei pidä ujostella tai pelätä liikaa ainesosalistoja. Usein omien viritysten kanssa menee huomattavasti enemmän aikaa ja säätämistä, ja lopputulos on monesti myös aika huono, vaikka itse ehkä ajan myötä tottuukin likaisempiin hiuksiin ja hiuspohjaan hajuineen. Kyllä noiden no-poo -metodíen kanssa joutuu myös epämääräisten ainesten kanssa tekemisiin, vaikka ne pikaisella tarkastelulla ja ovelan puolestapuhumisen kautta voivat äkkipäätä vaikuttaa jotenkin yksinkertaisemmalta ja puhtaammalta vaihtoehdolta.

Vierailija
17/34 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen luonnonshampoilla, joissa yleensä aika vähän turhia ainesosia. Nyt Ole hyvä -sarjan shampoo käytössä.

Esimerkiksi hajusteettoman shampoon ainesosat tässä:

Aqua

Cocoamidopropyl Betaine

Sodium Coco-Sulfate

Capryl/Capryl Glucoside

Sea Salt

Benzoic Acid

Citric Acid

Täältä voi katsoa muitakin sarjan tuotteita: https://www.olehyvaluonnontuote.fi/category/40/hiukset-ja-vartalo

Vierailija
18/34 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen hiukset joka toinen päivä pelkällä vedellä ja oon tehnyt sitä vuosia. Toimii mulla hyvin, tukka on puhdas ja tuuhea. Päänahka tosin vaatii hieman tavallista jämäkämpää hieromista, jotta tali lähtee liikkeelle ja rasvat emulgoituvat, mutta ei mitään valtavaa ponnistusta, ja pieni hierominenhan on hyväksi päänahalle. Tylppäpiikkistä, pyöreää, hierontaan tarkoitettua harjaa voi halutessaan käyttää apuna, se helpottaa, mutta ei ole missään nimessä välttämätön, ilmankin pärjää hyvin.

Kun aikoinaan siirryin, ostin alkuun Frantsilan nokkos-yrttishampoon, sitten Flow kosmetiikan hamppu-turve-shampoopalan ja tämän jälkeen jätin vain shampoon kokonaan pois. Ongelmia ei näin ollut mulla missään välissä. Suosittelen portaittaista lopetusta miedompien ja luonnollisten shampoiden kautta. Frantsilan shampoo on luonnonkosmetiikaksi varsin pesevää, mutta kuitenkin tavallisia shampoita hieman miedompaa, joten se sopii hyvin alkuun. Esim. I am econ hamppushampoo voisi olla hyvä viimeiseksi shampooksi.

Hoitoaineiden on myös oltava luonnollisia jotta peseytyminen onnistuu. Synteettiset hoitoaineet on tarkoitettu vastaavien shampoiden kanssa käytettäviksi ja niitä käyttämällä tukka jää nahkeaksi eikä (ainakaan mulla) puhdistu kunnolla.

Shampoo on kuitenkin aika tuore keksintö. Ihmisillä oli ennen sitäkin puhtaita ja hyvinvoivia, pitkiäkin hiuksia.

Vierailija
19/34 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen joskus huvikseni kokeillut pesun tai parin ajan vaihtoehtoisia metodeja (kaikenmaailman kananmuna- ja etikkapesuja yms.) mutta en ole koskaan vakavissani harkinnut niihin siirtymistä.

Ihminen hikoilee, käyttää välillä likaisia vaatteita ja myssyjä, nukkuu enemmän tai vähemmän nuhjaantuneissa vuodevaatteissa, monet laittavat hiuksiinsa ties mitä muotoiluaineita, katupölyä yms. ilmansaasteita tarttuu, hiuksia kosketellaan likaisin käsin ja niin edelleen.

On mielestäni hyvä välttää pahimpia kemikaalipommeja & silikoneja yms., mutta fakta on, että hiukset ja päänahka *tarvitsevat* puhdistusta siinä missä muukin keho ja ehkä jossain määrin enemmänkin, jos nyplää paljon hiusten kanssa ja laittaa kaikenlaisia muotoilutuotteita.

Mielestäni ei pidä ujostella tai pelätä liikaa ainesosalistoja. Usein omien viritysten kanssa menee huomattavasti enemmän aikaa ja säätämistä, ja lopputulos on monesti myös aika huono, vaikka itse ehkä ajan myötä tottuukin likaisempiin hiuksiin ja hiuspohjaan hajuineen. Kyllä noiden no-poo -metodíen kanssa joutuu myös epämääräisten ainesten kanssa tekemisiin, vaikka ne pikaisella tarkastelulla ja ovelan puolestapuhumisen kautta voivat äkkipäätä vaikuttaa jotenkin yksinkertaisemmalta ja puhtaammalta vaihtoehdolta.

Voitko tarkentaa,  etta millaisten epamaaraisten ainesosien kanssa tekemisiin tarkalleen?  Mitenkaan en halua sun mielipidetta kumota mutta miten nykyajan lansimaalaiset kuvittelee , etta hiukset on ajan saatossa pesty?  Nama nykyajan kemikaalishampoot ovat suhteellisen uusi keksinto ja lahinna kaytetaan lansimaissa.   Esim Intiassa usein pestaan edelleen kikhernejauhoilla ja nailla naisilla on upeimmat hiukset mita olen nahnyt (toki tahan paljolti vaikuttaa genetiikka,  myonnan)

Ymmarran,  etta jotkut ihmiset tosiaan nyplaa enemman.  Mulla on perheenjasenia,  jotka kayttavat paivittain muotovaahtoa,  hiustenkuivaajaa,  hiuslakkaa,  kihartimia jne.   Itse en kayta mitaan, enka varjaa.  Mulla on ohut mutta hiuksia on ok-maara,  kihartuva,  porroinen hiuslaatu  joka valitettavasti on usein suora ja lituskainen ja mulla on lahtenyt jonkinlainen maara hiuksia paasta vuosien aikana kun olen joutunut pesemaan useammin ja useammin

Vierailija
20/34 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko tarkentaa,  etta millaisten epamaaraisten ainesosien kanssa tekemisiin tarkalleen?  Mitenkaan en halua sun mielipidetta kumota mutta miten nykyajan lansimaalaiset kuvittelee , etta hiukset on ajan saatossa pesty?  Nama nykyajan kemikaalishampoot ovat suhteellisen uusi keksinto ja lahinna kaytetaan lansimaissa.   Esim Intiassa usein pestaan edelleen kikhernejauhoilla ja nailla naisilla on upeimmat hiukset mita olen nahnyt (toki tahan paljolti vaikuttaa genetiikka,  myonnan)

Ymmarran,  etta jotkut ihmiset tosiaan nyplaa enemman.  Mulla on perheenjasenia,  jotka kayttavat paivittain muotovaahtoa,  hiustenkuivaajaa,  hiuslakkaa,  kihartimia jne.   Itse en kayta mitaan, enka varjaa.  Mulla on ohut mutta hiuksia on ok-maara,  kihartuva,  porroinen hiuslaatu  joka valitettavasti on usein suora ja lituskainen ja mulla on lahtenyt jonkinlainen maara hiuksia paasta vuosien aikana kun olen joutunut pesemaan useammin ja useammin

Epämääräiset ainekset riippuvat tietysti siitä, mitä käyttää hiustensa puhdistumiseen. Lähinnä tarkoitin vain sitä, että monilla tuntuu olevan pelkoa pitkiä ainesosalistoja kohtaan, jotka vilisevät vaikeita ja kummallisen näköisiä sanoja. Ja sitten jos joku sanoo, että pese hiukset kananmunalla ja etikalla, niin se tuntuu ihanan yksinkertaiselta ja luonnolliselta vaihtoehdolta, vaikka jos kananmunan ja etikan ainesosat avaisi kemikaalilistaksi, niin taatusti silläkin olisi pituutta ja näyttäisi hurjalta.

Vanhojen, hyvien aikojen ihailussa on tärkeää aina kuitenkin muistaa, että hygienia oli aiemmin aivan toista kuin tänä päivänä. Ihmisillä oli vaikka mitä syöpäläisiä ja niiden aiheuttamia vaivoja.

Toki on hyvä olla kriittinen ja vähän miettiä, mille kaikille kemikaaleille itsensä altistaa, mutta kultainen keskitie on tässäkin mielestäni järkevin vaihtoehto.

Omakin hiuslaatuni on pörröinen ja kihartuva. Minulla auttoi se, että jätin silikoneja sisältävät shampoot pois, koska aloin epäillä olevani niille hieman allerginen (päänahan kutina ja mähläisyys jäivät samalla myös pois :D). Käytän markettishampoita ja luonnonshampoita, jotkut toimivat paremmin kuin toiset, mutta minusta on hauska kokeilla erilaisia shampoita ja koen/kuvittelen, että hiuksenikin pysyvät paremmassa kunnossa, kun vähän vaihtelen. Pesen yleensä 2-3 päivän välein.

Jos sinulla tippuu paljon hiuksia päästä, niin se voisi viitata myös siihen, että tarvitsisit ruokavalioosi lisää jotain vitamiineja/hivenaineita?