Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten taipuu sukunimet, jotka päättyvät -as? Possessiivisuffiksi haussa.

Vierailija
09.04.2020 |

Teen opinnäytetyötä ja kahdella haastateltavalla on -as -loppuiset sukunimet. Onko tähän joku yleispätevä sääntö, miten nuo taipuvat?

En sano tunnistettavuussyistä oikeita sukunimiä, mutta ovat siis tyyliä "Airas, Kailas, Hellas, Puollas". Esimerkiksi Uuno Kailas taipuu pikaisen googlauksen perusteella Uuno Kailaan, vaikkakin pari 'Kailaksen' -osumaa tulee myös.

Ovatko nuo siis Airaan, Kailaan, Hellaan, Puollaan vai Airaksen, Kailaksen, Hellaksen, Puollaksen vai Airasin, Kailasin, Hellasin ja Puollasin? Vai jotain ihan muuta? Ranskalaiset sukunimet merkittäisiin jotenkin Airas'n (kun lausuttaisiin eri tavalla), mutta nämä ovat suomalaisia nimiä.

Hjälp!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö saa itse päättää, miten nimi taivutetaan. Voitko kysyä haastateltaviltasi?

Vierailija
2/8 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilö saa itse päättää, miten nimi taivutetaan. Voitko kysyä haastateltaviltasi?

Nää haastattelut oli viime lokakuussa. Voisin toki lähettää niille sähköpostia ja kysyä, mutta en jaksaisi näin pientä asiaa lähteä kyselemään.. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erisnimien taivutukseen ei ole yleistä sääntöä. Se tapa, millä suvussa yleensä on nimeä taivutettu, on "oikea".

Vierailija
4/8 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen kaksi, joiden sukunimi päättyy -as. Toinen taivutetaan -aksen ja toinen -aan.

En tiedä, onko tähän joku yleispätevä vastaus. Sanatkin taivutetaan eri tavalla. Esim. sairas - sairaan, Hellas (pianomerkki) - Hellaksen, Aillohas (Nils-Aslak Valkeapään, saamelaisen taiteilijan taiteilijanimi) - Aillohasin.

Vierailija
5/8 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole possessiivisuffiksi.

Vierailija
6/8 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Genetiivimuotoa kysyy.  

Jos tekee opinnäytetyötä, niin kyllä minä näkisin sen vaivan, että ottaisin yhteyttä ko. henkilöön ja kysyisin häneltä itseltään.  Ei ainakaan siinä voi sitten tehdä virhettä, kun voi sanoa, että tieto on saatu henkilöltä itseltään.

Näissä pitäisi olla tarkkana, koska voi mennä niin vikaan, että itse henkilö muuttuu toiseksi.  Täällähän oli se pitkä ketju siitä sukunimestä Korte, jota ensin taivutettiin Korren -muodossa ja sitten alkoi meteli.  Siinähän todellakin ihmisen nimi muuttuu nimeksi Korsi.  Näin se vaan menee.  Minä en tykkäisi, jos minun nimestäni tulisi ihan toinen nimi väärän taivutuksen takia.  Ei sitä kyllä voi väärin taivuttaakaan, ellei ole ihan täysi tollo.

Vierailija
7/8 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää haastattelut oli viime lokakuussa. Voisin toki lähettää niille sähköpostia ja kysyä, mutta en jaksaisi näin pientä asiaa lähteä kyselemään.. 

ap

Ei se välttämättä heille ole pieni asia. Jaksa nyt vain.

Vierailija
8/8 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Genetiivimuotoa kysyy.  

Jos tekee opinnäytetyötä, niin kyllä minä näkisin sen vaivan, että ottaisin yhteyttä ko. henkilöön ja kysyisin häneltä itseltään.  Ei ainakaan siinä voi sitten tehdä virhettä, kun voi sanoa, että tieto on saatu henkilöltä itseltään.

Näissä pitäisi olla tarkkana, koska voi mennä niin vikaan, että itse henkilö muuttuu toiseksi.  Täällähän oli se pitkä ketju siitä sukunimestä Korte, jota ensin taivutettiin Korren -muodossa ja sitten alkoi meteli.  Siinähän todellakin ihmisen nimi muuttuu nimeksi Korsi.  Näin se vaan menee.  Minä en tykkäisi, jos minun nimestäni tulisi ihan toinen nimi väärän taivutuksen takia.  Ei sitä kyllä voi väärin taivuttaakaan, ellei ole ihan täysi tollo.

Korte-sanaa tai -nimeä ei millään logiikalla tai säännöllä taivuteta korren. Kielen mukainen genetiivi on kortteen, sen niminen voi itse taivuttaa vaikkapa Korten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi