Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä olen sitä mieltä, että sinne maatiloille pitäisi mennä töihini lomautetut ja työttömäksi jääneet freelancerit

Vierailija
09.04.2020 |

Olen itsekin tehnyt töitä nuorempana puutarhoilla ja tiedän, että työ sattaa olla kyllä rankkaa, mutta toisaalta, jonkunhan se työ on tehtävä.

Miksi lomautetit tai freelancerit eivät mene töihin maatiloille? Onko tässä kriisiajassa ihmisillä oikeus oikeasti kieltäytyä töistä?

Jos työttömyystukea saa, ne palkkiot tulee sen tuoen päälle. 300 euroa saa tienata ilman, että työttömyystuki/ansiosidonnainen pienenee. Pitäisi myös tällaisessa kriisiajassa ottaa huomion meidän yhteinen hyvä - halutaanko me, että meillä on myös jatkossa kotimaisia tuotteita, mm marjoja? Vastuu pitäisi kantaa kaikkien.

Ajatuksia?

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko, että nämä pullamössöt lähtevät?

Suomessa on niin paljon pumpulissa kasvaneita. Sen on todistanut tämä koronakriisi.

Vierailija
2/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on sellainen ajatus, että vain sitä työtä voi tehdä, mihin on saanut koulutuksen.

Selitys tähän, ettei työntekijöitä löydy on se, ettei ole saatu koulutusta maatalousalalle. Tosiasiassa ne työt kuitenkin opetetaan siellä tilalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene. Kenekään ei tarvitse saada työpanostani sellaisella "palkalla", joka tuosta työstä maksetaan. Mene itse asumaan kesäksi johonkin ulkoliiteriin muiden ihmisten kanssa, joilta saat koronan, lisänä mitätön palkka ja fyysinen työ missä saa rikkoa selkänsä. Miksiköhän tuolle alalle ole halukkaita?

Vierailija
4/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä että olet idiootti

Vierailija
5/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuota noin, kysäisen vaan, jotta tiedätkö mitä freelancer tarkoittaa?

Vierailija
6/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tässä juuri ollut uutisissa, että maatilat ovat saaneet nyt paljon työhakemuksia? Mikä niin suuri vika näissä hakemuksissa oikein on, että pitää joku freelancer väkisin raahata sinne maatilalle?

Vierailija
7/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä ap:n kanssa.

Nyt tarvitaan kaikkien työpanosta. Hallituksen pitäisi laatia laki, jolla kaikki kelan työttömyystukia saavat velvoitetaan sellaiseen työhön, jota nyt tarjolla.

On täysin käsittämätöntä, että ulkomailta rahdataan valtion maksaman porukkaa maataloustöihin ja marjanpoimintaan. Samaan aikaan Suomessa lomautettujen ja irtisanottujen määrä vain kasvaa. Lyhyellä perhdytyksellä näitä töitä osaa tehdä kuka vain. Ja kyllä lähtisin töihin toisella paikkakunnalle.

Itse toimin terveydenhuollossa, joten töitä on ainakin toistaiseksi. Toki työpisteeni ja työtehtäväni ovat jo nyt muuttuneet!

Vierailija
8/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä sinne lähtee joku helsinkiläinen lomautettu? Ei ole autoa ja julkiset ei kulje syrjäkylille. Asuntolaina ja vastike on Helsingissä maksettava ja päälle vielä asuminen jossain hyyskässä. Työpäivän jälkeen ei pääse näkemään perhettä eikä kavereita tai edes baariin. 

Vierailija
9/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai, kunhan palkkataso on sama kuin ukrainalaisille heidän maansa keskipalkkaan suhteutettuna.

Vierailija
10/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Suomessa maatalous ei oikeasti kannata, niin maatalousyrittäjillä ei ole varaa maksaa hyviä palkkoja.

Maataloustyöt ovat matalapalkka töitä.

Jotta maatalousyrittäjät voisivat maksaa kunnollisia kilpailukykyisiä palkkoja, pitäisi tuottajahintoja nostaa todella rajusti.

Ja se tarkoittaa sitä, että ruuan hinta kallistuu todella lujaa, koska sen tuottaminenkin kallistuu, kun palkat maataloustyöntekijöille nousevat.

Hyvin yksinkertaista mutta vaikeaa, sama homma kaikilla aloilla.

Vierailija
11/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuonne on porukkaa lähetettävä, niin ensimmäisenä ne vuosia kortistossa maanneet, joilla ei ole mihinkään oikeaan työhön osaamista.

Nyt lomautetut saavat varmaan työnsä takaisin viimeistään kesään mennessä, jollei firma ole sattunut menemään konkkaan. Toisaalta kilpailijat ovat voineet kasvaneet siihen tilalle ja kaipaavat lisää työvoimaa?

Vierailija
12/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nyt olis niiden pitkäaikaistyöttömien vuoro kantaa kortensa kekoon.

Vierailija
13/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä ap:n kanssa.

Nyt tarvitaan kaikkien työpanosta. Hallituksen pitäisi laatia laki, jolla kaikki kelan työttömyystukia saavat velvoitetaan sellaiseen työhön, jota nyt tarjolla.

On täysin käsittämätöntä, että ulkomailta rahdataan valtion maksaman porukkaa maataloustöihin ja marjanpoimintaan. Samaan aikaan Suomessa lomautettujen ja irtisanottujen määrä vain kasvaa. Lyhyellä perhdytyksellä näitä töitä osaa tehdä kuka vain. Ja kyllä lähtisin töihin toisella paikkakunnalle.

Itse toimin terveydenhuollossa, joten töitä on ainakin toistaiseksi. Toki työpisteeni ja työtehtäväni ovat jo nyt muuttuneet!

Lopeta työsi ja lähde poimimaan mansikoita jos se kerran on noin tärkeää.

Vierailija
14/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on sellainen ajatus, että vain sitä työtä voi tehdä, mihin on saanut koulutuksen.

Selitys tähän, ettei työntekijöitä löydy on se, ettei ole saatu koulutusta maatalousalalle. Tosiasiassa ne työt kuitenkin opetetaan siellä tilalla.

Miksei samalla tavalla voisi paikata lastensuojelun työvoimapulaa? Otetaan freelancereita ja opetetaan työ niille työpaikalla

Vierailija
15/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun Suomessa maatalous ei oikeasti kannata, niin maatalousyrittäjillä ei ole varaa maksaa hyviä palkkoja.

Jotta maatalousyrittäjät voisivat maksaa kunnollisia kilpailukykyisiä palkkoja, pitäisi tuottajahintoja nostaa todella rajusti.

Ja se tarkoittaa sitä, että ruuan hinta kallistuu todella lujaa, koska sen tuottaminenkin kallistuu, kun palkat maataloustyöntekijöille nousevat.

Jostain ihmeen syystä kaikilla muilla aloilla on varaa maksaa parempaa palkkaa. Miksi?

Vierailija
16/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä sinne lähtee joku helsinkiläinen lomautettu? Ei ole autoa ja julkiset ei kulje syrjäkylille. Asuntolaina ja vastike on Helsingissä maksettava ja päälle vielä asuminen jossain hyyskässä. Työpäivän jälkeen ei pääse näkemään perhettä eikä kavereita tai edes baariin. 

Poikkeusaikoina voi joutua tekemään määrättyjä tehtäviä muualla, kuin siinä Punavuoren kahvilassa. Junat ja bussit kuskaa työntekijät paikalle, ja siellä asutaan kunnes työt on tehty. Ei sota-aikanakaan menty joka ilta kotiin TISiä katsomaan telkkarista.

Vierailija
17/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, emme halua että meillä on jatkossa kotimaisia tuotteita. Ne on tuotettu ulkomaisella työvoimalla vuosikaudet. Joten ainut joka tästä hyötyy, on muutama ison tilan suomalainen omistaja. Eivät nuo tuotteet oikeasti suomalaisia ole. Suomalaisen ruuan arvostus tulee romahtamaan kun ihmiset nyt tajuavat tämän.

Vierailija
18/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun aloittajalla: TERVEMENOA!

Vierailija
19/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain ihmeen syystä kaikilla muilla aloilla on varaa maksaa parempaa palkkaa. Miksi?

Ruuan tuotannossa on muutama välistäveto kerros, jotka kuorivat tuotot. Ei jää juuri ruuan tuottajalle käteen, kun tukkurit ja kaupat kuorivat 80-90% välistä.

Vierailija
20/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sitä mieltä että jokainen voi itse mennä tekemään niitä töitä, sen sijaan että vaatisi muita menemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan