Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä olen sitä mieltä, että sinne maatiloille pitäisi mennä töihini lomautetut ja työttömäksi jääneet freelancerit

Vierailija
09.04.2020 |

Olen itsekin tehnyt töitä nuorempana puutarhoilla ja tiedän, että työ sattaa olla kyllä rankkaa, mutta toisaalta, jonkunhan se työ on tehtävä.

Miksi lomautetit tai freelancerit eivät mene töihin maatiloille? Onko tässä kriisiajassa ihmisillä oikeus oikeasti kieltäytyä töistä?

Jos työttömyystukea saa, ne palkkiot tulee sen tuoen päälle. 300 euroa saa tienata ilman, että työttömyystuki/ansiosidonnainen pienenee. Pitäisi myös tällaisessa kriisiajassa ottaa huomion meidän yhteinen hyvä - halutaanko me, että meillä on myös jatkossa kotimaisia tuotteita, mm marjoja? Vastuu pitäisi kantaa kaikkien.

Ajatuksia?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua tienata 300 euroa ylimääräistä, koska jo pelkästä ansiosidonnaidesta jää kuukaudessa enemmän säästöön vaikken tee mitään. En halua olla ahne, joten jätän jalomielisesti paikan sellaiselle joka sen 300 euroa tarvitsee.

Vierailija
22/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun Suomessa maatalous ei oikeasti kannata, niin maatalousyrittäjillä ei ole varaa maksaa hyviä palkkoja.

Maataloustyöt ovat matalapalkka töitä.

Jotta maatalousyrittäjät voisivat maksaa kunnollisia kilpailukykyisiä palkkoja, pitäisi tuottajahintoja nostaa todella rajusti.

Ja se tarkoittaa sitä, että ruuan hinta kallistuu todella lujaa, koska sen tuottaminenkin kallistuu, kun palkat maataloustyöntekijöille nousevat.

Hyvin yksinkertaista mutta vaikeaa, sama homma kaikilla aloilla.

Jostain ihmeen syystä kaikilla muilla aloilla on varaa maksaa parempaa palkkaa. Miksi?

Ruuan tuotannossa on muutama välistäveto kerros, jotka kuorivat tuotot. Ei jää juuri ruuan tuottajalle käteen, kun tukkurit ja kaupat kuorivat 80-90% välistä.

Jaa 89-90% :D Just joo. Ja välikäsiä ei muka millään muulla alalla ole?

Ja jos tuottaja oikeasti antaa jonkun viedä 90%, silloin tuottaja on liian tyhmä yrittäjäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maatiloille tarvita amatöörejä häärimään, ne hommat tehdään koneilla. Joku marjojen poimiminen taas on muutenkin ihan turhaa hommaa.

Vierailija
24/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju todistaa, että Suomessa asuu nyhveröitä.

Ei kriisiaikoina yleensä kysellä mikä on sun koulutus. Sitä tehdään mikä yhteiskuntaa hyödyttää

Vierailija
25/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun Suomessa maatalous ei oikeasti kannata, niin maatalousyrittäjillä ei ole varaa maksaa hyviä palkkoja.

Jotta maatalousyrittäjät voisivat maksaa kunnollisia kilpailukykyisiä palkkoja, pitäisi tuottajahintoja nostaa todella rajusti.

Ja se tarkoittaa sitä, että ruuan hinta kallistuu todella lujaa, koska sen tuottaminenkin kallistuu, kun palkat maataloustyöntekijöille nousevat.

Jostain ihmeen syystä kaikilla muilla aloilla on varaa maksaa parempaa palkkaa. Miksi?

Ruuan tuotannossa on muutama välistäveto kerros, jotka kuorivat tuotot. Ei jää juuri ruuan tuottajalle käteen, kun tukkurit ja kaupat kuorivat 80-90% välistä.

Ja jos tuottaja oikeasti antaa jonkun viedä 90%, silloin tuottaja on liian tyhmä yrittäjäksi.

On alkutuottaja eli viljelijä, siitä seuraava on kuljetus, siitä seuraava varasto ja valmistus ja siitä seuraava tukku tai suoraan kauppa eli monta välikättä ja koska viljelijä ei voi tuotteelleen markkinahintaa korkeampaa hintaa laittaa niin käteen jäävä osuus on pakostakin pieni.

Viljelijä tosin joissakin tapauksissa pystyy myymään tuotettaan suoraan kaupalle esim. porkkanoita joissa viljelijän käteen voi jäädä isompi osuus mutta ei paljoa koska kilpailua ei paljoa ole kiitos keskon ja sok.

Vierailija
26/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako tuntia maataloustöitä kuukaudessa voi tehdä sen 300 euron eteen?

Vierailija
27/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kriisiaikoina yleensä kysellä mikä on sun koulutus. Sitä tehdään mikä yhteiskuntaa hyödyttää

Niin että mitä? Mä kaupunkilaistollo kasvatan ite vehnän, sipulit, mansikat ja yrttejä. Verkkokaupasta saa yllättävän tehokkaita lamppuja, jos haluan jatkaa vielä kesänkin jälkeen viljelemistä. Kuulemma maalla toimii toistaiseksi vielä tilat mistä voi halutessaan käydä ostamassa lihoja. Vegaanina en näe tarvetta lihoille, mutta ne ketkä näkee voivat ottaa yhteyttä lähimpään tilaan.

Vierailija
28/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On alkutuottaja eli viljelijä, siitä seuraava on kuljetus, siitä seuraava varasto ja valmistus ja siitä seuraava tukku tai suoraan kauppa eli monta välikättä ja koska viljelijä ei voi tuotteelleen markkinahintaa korkeampaa hintaa laittaa niin käteen jäävä osuus on pakostakin pieni.

Viljelijä tosin joissakin tapauksissa pystyy myymään tuotettaan suoraan kaupalle esim. porkkanoita joissa viljelijän käteen voi jäädä isompi osuus mutta ei paljoa koska kilpailua ei paljoa ole kiitos keskon ja sok.[/quote

Turhaan näille mitään selittää. He jankkaavat näitä, koska yrittävät löytää jonkun oikeutuksen sille, että heidän ei tarvitse osallistua näihin koronatalkoisiin. Ovat näitä vapaamatkustajia.

Kiitos sinulle, että jaksat tehdä työtäsi.

Vierailija
29/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kirjoittelet sieltä pellon reunalta?

Vierailija
30/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sitä mieltä että jokainen voi itse mennä tekemään niitä töitä, sen sijaan että vaatisi muita menemään.

Niin juuri ja aloitetaan vielä siitä, että fyysinen kunto on sopiva sellaiseen, eli saliharrastus on hyvä meriitti siihen että voimaakin löytyy jonkinverran.

Vierailija
31/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minäpä menen ja jätän lapseni tänne kotiin pärjäämään keskenään.

Vierailija
32/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viljelijä tosin joissakin tapauksissa pystyy myymään tuotettaan suoraan kaupalle esim. porkkanoita joissa viljelijän käteen voi jäädä isompi osuus mutta ei paljoa koska kilpailua ei paljoa ole kiitos keskon ja sok.

Tuo selostus ei muuta miksikään sitä faktaa, että jos antaa jonkun viedä 90%, ihmisestä ei ole yrittäjäksi. Ongelma taitaa olla liian isot tuet. Yleensä yrittäjän pitää olla kekseliäs ja ymmärtää jotain markkinoinnista. Mutta tukien varassa eläminen tekee liian laiskaksi ajattelemaan.

Vierailija
33/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viljelijä tosin joissakin tapauksissa pystyy myymään tuotettaan suoraan kaupalle esim. porkkanoita joissa viljelijän käteen voi jäädä isompi osuus mutta ei paljoa koska kilpailua ei paljoa ole kiitos keskon ja sok.[/quote

Turhaan näille mitään selittää. He jankkaavat näitä, koska yrittävät löytää jonkun oikeutuksen sille, että heidän ei tarvitse osallistua näihin koronatalkoisiin. Ovat näitä vapaamatkustajia.

Kiitos sinulle, että jaksat tehdä työtäsi.

Miksi sinä vapaamatkustaja et ole koronatalkoissa vaan lorvit täällä palstalla? No?

Vierailija
34/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sitä mieltä että jokainen voi itse mennä tekemään niitä töitä, sen sijaan että vaatisi muita menemään.

Tää on muuten hassua, kun mm. Iltalehtien kommenttikentissä näkee paljon tätä samaa settiä, mitä ap kirjoittaa, että kyllä niiden ja niiden pitää mennä maatiloille töihin, eikä loisia korvauksilla kotona. Mutta kun joku kysyy, että minnes tilalle sä olet menossa, joko olet tarjoutunut töihin, niin alkaa selittelyt miksi juuri tämä henkilö ei voikaan mennä.

Se on aina se "joku muu" jonka pitäisi orjapalkalla tehdä töitä, tai jopa ilmaiseksi, mutta itse nämä ehdottelijat ja vaatijat eivät vaivaudu persettänsä nostamaan "yhteisen hyvän vuoksi".

Vierailija
35/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on muuten hassua, kun mm. Iltalehtien kommenttikentissä näkee paljon tätä samaa settiä, mitä ap kirjoittaa, että kyllä niiden ja niiden pitää mennä maatiloille töihin, eikä loisia korvauksilla kotona. Mutta kun joku kysyy, että minnes tilalle sä olet menossa, joko olet tarjoutunut töihin, niin alkaa selittelyt miksi juuri tämä henkilö ei voikaan mennä.

Se on aina se "joku muu" jonka pitäisi orjapalkalla tehdä töitä, tai jopa ilmaiseksi, mutta itse nämä ehdottelijat ja vaatijat eivät vaivaudu persettänsä nostamaan "yhteisen hyvän vuoksi".

Luitko aloitusta? Siinä heti mainitsin, että olen tehnyt töitä maatilalla. Mulla on muuta työtä - en ole siis lomautettu enkä työtön freelancer -, joten siinä on oma syy, miksi en osallistu näihin talkoisiin. En voi tehdä kahta työtä päälekäin.

Vierailija
36/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä että olet idiootti

Olen idiootti, koska olen rehellinen ja teen viillon sinun kuplaasi. Totuus joskus satuttaa. Silloin pitää haukkua toisia idiooteiksi, kun mitään muuta järkevää argumenttia ei löydy.

Vierailija
37/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko aloitusta? Siinä heti mainitsin, että olen tehnyt töitä maatilalla. Mulla on muuta työtä - en ole siis lomautettu enkä työtön freelancer -, joten siinä on oma syy, miksi en osallistu näihin talkoisiin. En voi tehdä kahta työtä päälekäin.

Mitäs merkitystä sillä muka on, mitä olet joskus tehnyt? Jos kerran nyt on niin tärkeää saada työntekijöitä maatiloille, otat nyt heti palkatonta lomaa/lopputilin nykyisestä työstäsi ja lähdet maatilalle. Kun sinulla kerran on sitä kokemustakin. -eri

Vierailija
38/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten ihmisiä voisi hiljalleen alkaa kannustamaan omavaraisuuteen. Tietenkään kaikki eivät tähän pysty vaan ne ketkä voi ja kykenee voisivat alkaa mainostamaan itseään lähialueensa torissa, Facessa, lehdissä myydäkseen tuotteitaan. Verkkokauppakin saattaa tulla kysymykseen, mikäli saa tarpeeksi tiedusteluita muualtakin päin Suomea (lähiruoka rinki yms. toiminta)

Orjatyölle ei tulee koskaan antaa sijaa oli tilanne mikä hyvänsä. Silloin aletaan kehittämään jotain muuta joka tuottaisi kuitenkin väestölle apetta kohtuuhinnoilla.

Vierailija
39/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on sellainen ajatus, että vain sitä työtä voi tehdä, mihin on saanut koulutuksen.

Selitys tähän, ettei työntekijöitä löydy on se, ettei ole saatu koulutusta maatalousalalle. Tosiasiassa ne työt kuitenkin opetetaan siellä tilalla.

Koska koulutuksen ja töiden ei kuulu korreloida keskenään mitenkään, voisimmekin hyvin lähettää tämän mindsetin omaavia korkeakoulutettuja - mielellään kokoomuslaisia, heillähän omien puheiden mukaan on työn intoa enemmän kuin muilla - maaseudulle rehkimään. Eihän kauppatieteiden maisterin koulutus estä tätä mitenkään, sillä "tosiasiassa ne työt kuitenkin opetetaan siellä tilalla".

Vierailija
40/64 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kunnissa voisivat yt-neuvotteluissa tarjota vaihtoehtona lomautuksille apua siellä missä sitä tarvitaan. Kaikki vähillä töillä olevat avustajista virkamiehiin voisi olla tekemässä sitä millä saadaan Suomessa elantoa ja varmuutta. Samalla se olisi hyvä kädenojennus maanviljelijöille, jotka eivät tähän saakka ole saaneet kunnilta tai muilta mitään muuta kuin heikennyksiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi