Olen pessyt hiukseni normaalisti joka aamu. Nyt olen harventanut pesuja, eikä tulokset ole kovin rohkaisevia
Joka aamu siis olen tottunut pesemään hiukseni, koska ne rasvoittuvat vuorokaudessa. Nyt kotona ollessa päätin kokeilla harventaa pesuvälejä, kun usein saa kuulla että pesuvälini on liian tiheä. Suunnilleen kahden-kolmen päivän välein olen nyt pessyt hiukseni, ihan kamalan näköisethän ne ovat suurimman osan ajasta mutta ajattelin sinnitellä kun missään ei edes tarvitse/voi käydä. Pipo päässä kaupassa.
No, tällä viikolla alkoi päänahka kutiamaan. Siellä on muutama iso ja kipeä näppylä sekä oikean korvan taus on auennut siitä poimun kohtaa😳 Juu, taitaa tämä kokeilu jäädä tähän ja palaan vanhaan tyyliini. Nähtävästi päänahkani on sellainen että se on pestävä päivittäin jotta voisi hyvin.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on erinlainen talinmuodostus. Jos sulla on rasvoittuva hiuspohja, niin ei se siitä muutu, vaikka pesuväliä pidennät. Kokeilin itse noin 1,5 vuoden ajan erilaisia pesutekniikoita (ruokasooda, pesupähkinät, palashampoot, pelkkä vesi + etikkahuuhtelu, savi jne. ) Ei yhtään mitään vaikutusta pesuväliin, koska minulla vain rasvoittuu päänahka nopeampaan ja se myös näkyy hennoissa ja ohuissa hiuksissa selvemmin kuin esim. paksussa kiharapilvessä. Jos saat pesuvälin pitenemään, niin olet vain alunperinkin pessyt joillakin sopimattomilla tuotteilla hiuksiasi ja päänahkaasi.
Olisit laittanut öljyä. Nyt lähinnä tuhosit ja poistit kaiken luonnollisen rasvan iholta.
Upee logiikka. Hiukset ovat rasvaiset = laita öljyä. Tiedän mihin pyrit ajatuksella, öljy voi toimia talinerityksen hillitsijänä ihmisellä jolla on paksut hiukset, mutta tällaisella jolle kampaajakin on sanonut että hiukset ovat kuin hämähäkinseittiä tuo ei oikein toimi kun tarkoituksena on saada puhtaannäköiset hiukset. Kun se pisarakin öljyä hiuksissa aikaansaa likaisennäköisen tukan jolla ei kehtaa mennä ulos.
Minä olin pesemättä shampoolla tukkaa pitkään eli en poistanut luonnollista rasvaa, ja rasvoittuminen ei vähentynyt tippaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hellouu kirjoitti:
Täh? Kyllähän hiukset pestään pari kertaa päivässä, mutta vedellä vain suihkun yhteydessä. Shampoolla pestään sitten kerran pari viikossa. Mulla hiukset rasvoittuu jos niitä pesee liian usein shampoolla. Eihän nyt pelkkä vesi hiuksissa ohenna tai haittaa niitä. Eikai jengi nyt ole hiuksiaan pesemättä edes vedellä useita päiviä?
Miten ehditte kuivata hiuksianne? Sehän siinä työläintä on. Jos pesen illalla ja menen pyyhekuivina nukkumaan, on hiukset edelleen aamulla kosteat tai märät. Hiustenkuivaaja päivittäisessä käytössä ei myöskään tee hyvää. Jos pesisin aamulla, menisi hiusten kuivumiseen monta tuntia ilman kuvaajaa!
Ihan pyyhkeellä kuivaan hieromalla kovin hiuksia. Tunnin päästä ne on kuivat. Mulla on myös paksut hiukset.
Sulla on korkeahuokoiset hiukset (googlaa). Siksi kuivuu nopeasti. Voi myös olla, että on vain huonossa kunnossa.
Hiuksia ei koskaan kannata hieroa pyyhkeellä, ei ainakaan froteisella. Hiukset katkeilee ja muuttuu pörröiseksi.
Mulla on vähähuokoiset paksut hiukset ja niiden kuivuminen kestää 8 tuntia, joskus aamulla on alimmat hiukset vielä hiukan kosteat. Mutta mun hiukset ovat myös hyvässä kunnossa ja käsittelemättömät. Tuon kuivumisen takia yritän pestä hiuksia niin vähän kuin pystyn. Ei vaan jaksa odotella kuivumista. Fööniä en käytä, koska se tuppaa rasvoittamaan enemmän.
-Eri vastaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on erinlainen talinmuodostus. Jos sulla on rasvoittuva hiuspohja, niin ei se siitä muutu, vaikka pesuväliä pidennät. Kokeilin itse noin 1,5 vuoden ajan erilaisia pesutekniikoita (ruokasooda, pesupähkinät, palashampoot, pelkkä vesi + etikkahuuhtelu, savi jne. ) Ei yhtään mitään vaikutusta pesuväliin, koska minulla vain rasvoittuu päänahka nopeampaan ja se myös näkyy hennoissa ja ohuissa hiuksissa selvemmin kuin esim. paksussa kiharapilvessä. Jos saat pesuvälin pitenemään, niin olet vain alunperinkin pessyt joillakin sopimattomilla tuotteilla hiuksiasi ja päänahkaasi.
Olisit laittanut öljyä. Nyt lähinnä tuhosit ja poistit kaiken luonnollisen rasvan iholta.
Jaa. No on kokeiltu myös mm. kookosöljyä, oliiviöljyä, jojobaa, manteliöljyä... Ja myös perusvoiteella pesua, jos kiinnostaa.
MIKÄÄN PESUTEKNIIKKA TAI MÖMMÖ EI VAIKUTA PESUVÄLIIN JOS ON LUONNOSTAAN NOPEASTI RASVOITTUVA PÄÄNAHKA.
Jep, itsekin sitkeästi uskoin liian tiheän pesun myyttiin, ja pesin hiukset 2-3 päivän välein noin 35-vuotiaaksi saakka (siis 35 vuotta...). Hiukset oli AINA toisesta päivästä lähtien rasvaiset, ja päänahka kutisi. Lopulta annoin periksi ja aloin pestä joka päivä - ei kutise enää päänahka, ja välillä voin jopa jättää yhden pesun välistä jos en urheile ja hiukset on päivän kiinni (ts. en koskettele tai kampaa niitä). Eli ihan päinvastoin kuin väitettiin, pesuvälin lyhentäminen PARANSI hiusten ja päänahan kuntoa, ja VAHENSI rasvoittumista. Kuivuminen ei ole ongelma, pesen pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, ja ovat sänkyyn mennessä kuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda shampoo sulfaatittomaan.
Mulla sulfaatiton vasta pahensikin kutinaa kun tali alkoi kerääntyä päänahkaan.
Minullakaan ei auta pesuvälin harventaminen. Itsellenikin tulee finnin tyylisiä, kutisevia, verta tihkuvia paiseita päänahkaan. Haju on ällöttävä. Olen kokeillut harventaa pesuväliä ja käyttää luomukaupan ekoshampoota.
Olen palannut päivittäiseen tai vähintään joka toiseen pesuun. Hiukseni voivat paremmin ja päänahka on terve. Miksi kiusaisin itseäni kilpailemalla jostain pesuvälistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. No on kokeiltu myös mm. kookosöljyä, oliiviöljyä, jojobaa, manteliöljyä... Ja myös perusvoiteella pesua, jos kiinnostaa.
MIKÄÄN PESUTEKNIIKKA TAI MÖMMÖ EI VAIKUTA PESUVÄLIIN JOS ON LUONNOSTAAN NOPEASTI RASVOITTUVA PÄÄNAHKA.
Olen eri mieltä ja itsellä ohuet rasvoittuvat hiukset ollut aina ja nyt pari vuotta olen pessyt mahdollisimman harvoin. Nykyään pystyn olemaan suht siistin näköisellä päällä pari päivää ilman shampoota.
KOTONA ollessa kuten nyt olen pitänyt viikon välejä shampoo pesulla ja tukka ollut limaletti...
Mutta se rasva on selvästi ollut hiuksille hoitoaine.
Miksi ihmisille on edes tullut mieleen, että hiuksia ei saisi pestä usein? Miksi kasvojen pesu on ok, mutta päänahkan ei? En ole kuullut, että pitäisi estää ketään pesemästä naamaansa, jos on rasvoittuva iho.
Lisäksi hilse joka johtuu sienestä yleensä. Sieni vaan pahenee jos pesuvälejä pidentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä ja itsellä ohuet rasvoittuvat hiukset ollut aina ja nyt pari vuotta olen pessyt mahdollisimman harvoin. Nykyään pystyn olemaan suht siistin näköisellä päällä pari päivää ilman shampoota.
KOTONA ollessa kuten nyt olen pitänyt viikon välejä shampoo pesulla ja tukka ollut limaletti...
Mutta se rasva on selvästi ollut hiuksille hoitoaine.
Silloin päänahkasi ei ole rasvoittuva. Varmaan johtui jostakin aineyliherkkydestä päänahkasi aikaisempi rasvaisuus ja nyt kun et altistu tuolle yliherkkyyttä aiheuttavlle ainesosalle yhtä usein, niin päänahka ei reagoi siihen. Mutta jos jollakulla ei ole millään muutoksilla yhtään mitään väliä pesutiheyteen, niin silloin hänellä on luonnostaan rasvoittuvampi päänahka kuin sinulla ja hänen PITÄÄ pestä päänahkansa useammin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisille on edes tullut mieleen, että hiuksia ei saisi pestä usein? Miksi kasvojen pesu on ok, mutta päänahkan ei? En ole kuullut, että pitäisi estää ketään pesemästä naamaansa, jos on rasvoittuva iho.
Lisäksi hilse joka johtuu sienestä yleensä. Sieni vaan pahenee jos pesuvälejä pidentää.
No koska on tuollaisia edelläsi kommentoivien kaltaisia ihmisiä, jotka väittävät, että kenenkään päänahka ei ole luonnostaan rasvoittuva jos heidänkään ei ole. Eli jos kaikki pesevät samalla tavalla (pidentävät pesuväliä), niin kaikkien hiukset ja päänahka olisivat samassa kunnossa. Eli he uskovat siihen, että kaikilla on samanlainen iho, päänahka ja hiuset, joten jos hoidat niitä samalla tavalla, saat myös samat tulokset.
Ohut päätämyöten menevä tukka on pakko pestä päivittäin että kehtaa käydä ihmisten ilmoilla. Kerran kokeilin 3v ajan pidentää pesuväliä ja tuloksena pilalle mennyt liimatukka.
Hiusten pesutiheydellä ei oikeasti ole juuri mitään merkitystä hiuspohjan rasvoittumisen kanssa. Usein päänahka vain menee huonompaan kuntoon. Tuo "tottuminen" johtuu siitä, että kun hiukset pesee päivittäin, huomaa niissä pienenkin rasvaisuuden. Kun pesuväliä harventaa, ajan kanssa siihen olemattoman likaisuuteen ei kiinnitä niin herkästi huomiota. Varsinkin useimpien iho-ongelmien kanssa iho, päänahka mukaanlukien on syytä pestä (lähes) päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokavaliokin vaikuttaa. Tulehdusta ylläpitävät ruoka-aineet, huonot rasvat... panosta hyviin, pehmeisiin rasvoihin ja jätä ranskalaiset kauppaan.
Tämä. Mun paksun pähkinän ruskean aragorn tukan salaisuus on ruokavalio. Paljon kananmunia, voita, oliiveja ja oliiviöljyä. Kesällä hiuksiin tulee aurinkoraitoja auringon vuoksi.
Mulla on samanlainen tukka ja salaisuus on perintötekijät.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää nämä sulfaatittomien shampoiden suosittelut tässä yhteydessä. Itselläni on teini-iästä asti ollut rasvoittuva iho ja myös päänahka, eikä ne sulfaatittomat shampoot pese tarpeeksi, tukka jää rasvaiseksi. Tarvitsen erittäin pesevän sulfaattishampoon ja joka toinen päivä voin pestä niin, että aina se toinen pv on tukka kiinni, niin ettei rasvaisuudesta yhteen lähmääntyvät latvat erotu.
Sama! Olen kokeillut valehtelematta varmaan kymmentä eri sulfaatitonta shampoota, kaikkien noiden käytön yhteydessä tukan on joutunut pesemään joka ikinen päivä. Kun käytän perus sulfaatillista shampoota, esim useimmat XZ-shampoot, hiukset pysyy hyvänä kaksi kertaa viikossa pesulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla pesemättä joka päivä, jos ei halua, että hiukset valuu rasvaisina pitkin päänahkaa + ne haiseekin todella pahalta, jos ei pese päivittäin.
En ymmärrä, miksi ihmeessä pidentäisin pesuvälejä, kun pesulla kuitenkin päivittäin pääsee.
Rasvoittuminen ja etenkin tuo haju viittaavat siihen, että sulla on aivan väärä ph hiuspohjassa tai jopa hiivaa.
Päänahkani voi erinomaisesti, kiitos kysymästä :)
Ei hilseile, kutia tmv. mutta rasvoittuu kyllä hurjasti, kuten ihoni muutenkin.
Vaikea uskoa, että päänahka, joka alkas haista, jos sitä ei pese joka päivä, voi hyvin. Päänahan ph on jopa happamampi kuin muun ihon, ei se voi hyvin, jos sitä pesee päivittäin emäksisellä pesuaineella.
Ainakaan oma shampooni ei ole emäksinen, pH noin viisi. Lähinnä saippuapohjaiset palashampoot ovat emäksisiä.
Hei ihmiset joilla päänahka rasvoittuessaan kutiaa ja mahdollisesti hilseilee rasvaista hilsettä, kyseessä voi olla tali-ihottuma (seborrooinen ekseema). Kutina johtuu talin härskintymisestä ja tähän ei auta muu kuin säännöllinen pesu, eli peskää rauhassa!
Kauneusblogi Nudessa on hyvä juttu päänahan tali-ihottumasta: https://www.lily.fi/blogit/nude/seborrooinen-ihottuma/
Tässä vielä duodecimin artikkeli tali-ihottumasta yleisesti: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Tuolla muuten todetaan, että iho voi olla samaan aikaan rasvoittuva ja kuiva, koska talin eritys ja kuivuminen tapahtuu eri mekanismeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda shampoo sulfaatittomaan.
Mulla sulfaatiton vasta pahensikin kutinaa kun tali alkoi kerääntyä päänahkaan.
Jos ostit persikkanektarii shampoota. Siinä on Methylparaben joka pahentaa tilannetta.
Itse löysin toimivan shampoon vasta kansalaisopiston luonnon kosmetiikka kurssilta.
Loppui kutina ja rasvoittuminen.
Osalla ongelmana on myös liian kuuman veden käyttö hiuksien pesussa.
Onko muita, joilla on kuiva iho, mutta päänahka silti rasvoittuu ihan hirveästi? Mulla on myös hennot hiukset,jotka pakko pestä päivittäin tai näyttävät ihan järkyiltä. Hiuspohjan kutina myös pahenee jos jättää pesemättä. Toisaalta hiuspohja kutisee myös jos pesee sulfaattishampoolla. Pesuvälin pidentämistä on kokeiltu, parhaimmillaan kestin muutanan kuukauden joka toinen päivä pesulla ja joka toinen päivä hiukset näytti kamalalta. Parhaimmaksi keinoksi olen todennut pestä sulfaatittomalla shampollla päivittäin.
Sama mulla. Teen sellaista työtä että hiukset on pestävä joka päivä, käyn myös saunassa joka päivä.
Kokeilin myös tuota pesuvälin pidentämistä kampaajan suosituksesta koska hiuslaatu on kuiva luonnonkihara ja ei toimi ei. Päänahan hikoilu ei siitä mihinkään muutu enkä pysty tai halua olla likaisen tuntuisella tukalla. Hiuksiin tarttuu myös hajuja ja hikoileva päänahka haisee.
Siirryin sitten takaisin pesemään hiukset joka päivä. Pesemättömistä hiuksista jäi aina myös vähän likainen olo.