Kannattaako ottaa pneumokokkirokote?
Olen siis 20 vuotta, eikä minulla ole perussairauksia. Kuitenkin olen sairastanut 12-vuotiaana pahan bakteeriperäisen keuhkokuumeen, jonka vuoksi olin viikon osastolla tiputuksessa ja senkin jälkeen pitkään tosi väsynyt. Vaikka itse koronaan rokote ei tehoa, voi se kuulemma auttaa sekundääritauteihin, kuten pneumokokkiin. Lisäksi rokote vaikuttaisi olevan elinikäinen (Prevnar 13), joten sekin olisi hyvä puoli, että se suojaisi tietyiltä bakteerikannoilta myöhemminkin. Mietin vain, ylireagoinko, jos käyn ottamassa rokotteen, ja onko se pelkkää rahantuhlausta. Mitä te olette mieltä, kannattaako rokote käydä ottamassa ihan vain varmuuden vuoksi? Oletteko itse harkinneet tai käyneet ottamassa sen?
Kommentit (8)
Mites se suoja on elinikäiseks muuttunu? Puoliso otti joku vuosi sitten ja sanottiin, että suojaa 5 vuotta.
En tiedä kannattaako, mutta itse olen sen aina ottanut. Milloin rokote on muuttunut elinikäiseksi?
Vastaajat sotkee nyt tuon influenssarokotteeseen. Sehän pitää uusia vuosittain. Pneumokokkirokotetta on kahta laatua: konjugaatti- ja polysakkaridirokote. Tuo jälkimmäinen pitää uusia 5 v kuluttua, mutta edellinen antaa elinikäisen suojan. Kävin toissapäivänä pneumokokkirokotuksessa yksityisellä, ja otin juurikin tuon Prevnar 13. Maksoi 111,71 euroa kaikkinensa. Minäkin kuulun riskiryhmään, ja olen jo 60-v. Mielestäni kannattaa ottaa. Ja ihankuin Ap kirjoitti, se ei auta koronaan, mutta voi auttaa sekundääritauteihin kuten pneumokokin aiheuttamaan keuhkokuumeeseen.
Pneumokokkirokotetta on kahta erilaista. Toinen suojaa 5 vuotta, toinen lopun ikää.
Raju Korona - virus altistaa bakteeritulehduksille. Niiltä tuo pneumokokkirokote suojaa.
Kävin ottamassa tuon eilen. Itse jouduin rokotteen maksamaan n.90 e mutta olen yli 50 v, joten ajattelin satsata itseeni. Työterveys ei maksanut itse rokotetta mutta käynnin korvasi.
Vierailija kirjoitti:
Kävin ottamassa tuon eilen. Itse jouduin rokotteen maksamaan n.90 e mutta olen yli 50 v, joten ajattelin satsata itseeni. Työterveys ei maksanut itse rokotetta mutta käynnin korvasi.
Prevnar 13 oli rokote. Nyt kättä ja päätä särkee vähän mutta ei muita sivuoireita.
Itse otin, kun työterveydestä reseptiä tarjottiin maaliskuussa. Hoitajana tk:ssa työskentelen. Pelottaa Korona - virus.