Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka saa päättää lapsen yökyläilyistä? Mummi on loukkaantunut, kun ei saa lasta yökylään.

Vierailija
13.05.2008 |

.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
13.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemmeko kohtuuttomia, kun emme päästä 3 vuotiasta lasta yöksi mummolaan? Lapsi on ollut hyvin huono nukkuja aina, heräillyt pahimmillaan tunnin välein ja nykyisinkin vielä useasti yössä. Meistä Mummi on jo aika vanha ja huonokuntoinen ja osoittanut toisten lastenlapsien kanssa väsymyksensä lasten ympärivuorokautiseen hoivaan (itkemällä väsymystä esim, minulle).

Vaikka lapsi pitää kovasti mummostaan, hän ei halua jäädä mummolaan yöksi ilman vanhempiaan, kun olemme sitä ehdottaneet.

Joidenkin sukulaisten mielestä olemme kohtuuttomia, kun emme laske lasta yökylään. Olemmeko sinusta?

Vierailija
2/34 |
13.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitten asia ok, mutta muuten olette kyllä kohtuuttomia, jos lapsi jo 3v. ja mummi hänet toivoisi yökylään ettekä laske. Meillä ainakin lasten elämän kohokohtia ovat yövierailut mummilassa. Eikähän teidän tarvitsisi lasta ympärivuorokautiseen hoitoon viedä, vai asuuko mummi kovin kauakana? Meillä ainakin aloitettu niin, että illansuussa ollaan viety ja pian aamusta haettu pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
13.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät olisi kyllä lapset halunneetkaan (eivätkä halua vieläkään usein, ovat 4- ja 6-vuotiaat).

Varsinkin jos lapsi heräilee yöllä usein, en päästäisi tuollaisessa tilanteessa.

Vierailija
4/34 |
13.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikamme oli 4-vuotias ollessaan ensimmäisen kerran isovanhempien luona yökylässä. Tässä vaiheessa hän osasi itse päättää, meneekö yökylään. Sen mukaan toimimme.

Vierailija
5/34 |
13.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänellä on muutama krooninen sairaus, jotka vaikuttavat mm. liikkumiseen - ei sitä kuitenkaan kokonaan estävästi, mutta jaksaminen on välillä koetuksella ja hän on heikentynyt voimiltaan. Pappa on myös kuvioissa, mutta hänellä on parkinssonin tauti (muistiongelmia mm.) ja siinä on oma haasteensa kummankin jaksamiselle ja toimintakyvylle.

Mummi on tosi loukkaantunut, kun en laske lasta sinne ja että hän kuvittelee etten luota häneen hoitajana - no, minusta kunto tosiaan ei ole enää ihan huippua ja ainakin aiemmin lapsi olisi satavarmasti nukkunut hyvin huonosti kylässä, kun kerran nukkuu kotonakin huonosti, jos en ole kotona.

Käymme kyllä päiväkylässä ja olen ollut kaksistaan lapsen kanssa mummolassa, mutta se ei mummolle riitä. Pitäisi saada olla kahden.

No, minusta päätös on kumminkin enemmän meidän ja lapsen kuin kenenkään muun asia.

Vierailija
6/34 |
13.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan lapsi ei ole pystynyt siirtymään rem-univaiheesta heräämättä seuraavaan univaiheeseen (asiantuntijan lausunnosta) mm. keskosuuden aiheuttamien neurologisten ominaisuuksien vuoksi.

En kyllä mielelläni ole jättänyt vastahakoista lasta yökylään, kun ei ole ollut kerran pakko. Matkaakin on sata kilometriä ajokertaa kohti.

Vierailija
7/34 |
13.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

SIlti mummi on todella loukkaantunut. Ongelma ei siis olekaan lapsen yökyläily sinänsä, vaan mummin suhtautuminen asiaan ja joidenkin muiden sukulaisten päivittely.

ap

Vierailija
8/34 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olisi pystynyt soittamaan jos mummille olisi sattunut jotain.

Meillä myös vanha ja pitkäaikaissauraitta sairastava mummi.

Siskoni jätti surutta 3 lastaan mummille hoitoon.

Jokainen tavallaan.

Vierailija
9/34 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat voivat toivoa, ja heillä on tietysti oikeus olla pettyneitä kun selitätte miksi yökyläily ei onnistu, mutta tehän sen päätätte.

Mitään hysteriaan viittaavaa en ap:n käytöksessä näe.

Vierailija
10/34 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ettehän te aikuisen ihmisen loukkaantumisille mitään voi. Jos lapsi ei halua jäädä niin miksi pitäisi pakottaa? Unohtakaa koko asia.

Vierailija
11/34 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei halua jotain mitä ei ole koskaaan tehnyt? Teidän pitäisi rohkaista lasta, eikä lähteä haluttomuuteen mukaan. Mummo ja lapsi voisivat molemmat ilahtua yhteisestä ajasta, sitähän ei ole enää edes paljon tarjolla.

Minusta olette hysteerisiä.

Vierailija
12/34 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3v. ei halua olla yökylässä enää mumminsa luona, vaikka mummi on siis hyväkuntoinen ja kaikin puolin ok, joten saa sitten kyläillä päiväseltään. Mä en halua lapsia pakottaa yökyläilyyn, jos ei nyt tilanne ole se, että meidän on aivan pakko päästä jonnekin ilman lapsia(työt, sairaala tm. pakollinen meno). Toistaiseksi sellaista ei ole ollut.

Vierailija
13/34 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oli silloin n. 3v10kk eli melkein nelivuotias. Kuopuksemme täyttää kohta kolme, eikä ole vielä ollut yökylässä ilman vanhempiaan. Sitten kun itse haluaa, saa mennä.

Meilläkin esikoinen oli hyvin huonosti nukkuva. Onneksi hänellä alkoivat unet maittaa n. 3-vuotiaana. Sitä ennen nukuttiin tosi repaleisia öitä. Esim. 2½-vuotiaana lapsi saattoi herätä yöllä kahdelta-kolmelta eikä nukahtanut enää sen jälkeen. En halunnut "kiusata" isovanhempia enkä muitakaan tällaisella. Onneksi yöt alkoivat sujua pikkuhiljaa. Nykyään esikoinen on 6½-vuotias ja on nukkunut täysiä öitä kohta kaksi vuotta. (Onneksi, sillä kuopuksen yökukkumisiin tulee nyt suhtauduttua kevyemmin, kun tietää, että vaiva voi olla ohimenevä - toivottavasti. Eikä kuopus koskaan ole ihan niin kovasti kukkunut kuin esikoinen, joka edelleenkin on erittäin herkkäuninen.)

Vierailija
14/34 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsi tietää ettei halua jotain mitä ei ole koskaaan tehnyt?

Toivottavasti kukaan ei pakota mua. En kestäisi anoppia!

Vierailija
15/34 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei halua jotain mitä ei ole koskaaan tehnyt? Teidän pitäisi rohkaista lasta, eikä lähteä haluttomuuteen mukaan. Mummo ja lapsi voisivat molemmat ilahtua yhteisestä ajasta, sitähän ei ole enää edes paljon tarjolla.

Minusta olette hysteerisiä.

Ei muitten rohkaisemana/pakottamana. Arka lapsi saa vain traumoja, jos patistetaan yökyläilyyn ennen kuin on valmis siihen.

Ei siinä mitään hysteeristä ole. Päinvastoin. Kunnioitetaan lapsen itsemääräämisoikeutta.

Meillä ainakin lapsi on itse saanut päättää, haluaako jäädä yökylään vai ei. Olemme aina välillä tarjonneet vaihtoehtoa. Tai kertoneet, että sitten kun on tarpeeksi vanha/iso omasta mielestään, saa jäädä yökylään.

Vierailija
16/34 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, emmehän me voi mitään toisten loukkaantumisille, haluamme kuitenkin tehdä itse omat päätöksemme, olkootkin, että ne eivät kaikkia miellytä. Minusta on kuitenkin parempi kunnioittaa lapsen mielipidettä tässä nukkumisasiassa, sillä nimenomaan nukkuminen on ollut se "heikoin lenkki" lapsen kehityksessä. Liekö keskosuudesta johtunut erillään olo äidistä ensimmäisten elinviikkojen aikana on sitten aiheuttanut sen, että äiti on erityisen tärkeä juuri yöaikaan ja lapsi helposti hätääntyy vieraassa paikassa nimenomaan yöllä. Aikuisen luulisi omaavan enemmän kokemusta sekä välineitä käsitellä pettymystä kuin lapsen (alkää huolestuko, meillä lapsi saa kyllä kohdata aivan riittävästi pettymyksiä ja harjoitella hankalien tunteiden läpikäymistä vaikka nukkuukin kotona). Tylsää kumminkin, että jotkut ovat nyt katkeroituneita päätöksestämme ja meidän kasvatustyyliämme on arvosteltu moneen otteeseen asian johdosta ja asia näyttää tosiaan hiertävän. Tällaista tämä on ollut vuosikymmenet: aina pitäisi tehdä toisten mieliksi ja auta armias, jos minulla on oma tahto ja omat tavat toimia... ap

Vierailija
17/34 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olisin maailman onnellisin, jos mummi ottaisi lapset yökylään!! Mutta ei, eivätpä vielä ole kertaakaan pyytäneet... Pitkin hampain ottavat, jos me itse pyydämme jonkun menon takia :(.

Vierailija
18/34 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka on nukkunut aina omassa sängyssään omassa huoneessaan, pienestä vauvasta asti. Ei liene johtuvan hysteriasta jos lapsi on huono nukkumaan!Ap:lle. Sinä päätät meneekö lapsi mummilaan vai ei. Jos lapsi ei halua, en häntä veisi. Toisaalta joskus olisi hyvä jos lapsi oppisi olemaan muuallakin kuin kotona, ja näkisihän mummi sen yhden yön jälkeen että lapsi on huono nukkumaan eikä ehkä enää mielellään ota yökylään.

Vierailija
19/34 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olisin maailman onnellisin, jos mummi ottaisi lapset yökylään!! Mutta ei, eivätpä vielä ole kertaakaan pyytäneet... Pitkin hampain ottavat, jos me itse pyydämme jonkun menon takia :(.

Jos lapsi selkeästi ei vielä ole yökyläilyyn kypsä. Tuli muuten ap mieleen: voisiko mummi tulla teille yöksi ja lapsi saisi nukkua hänen kanssaan yön. Siis sekin on jo lapselle seikkailu. Meillä lähti yökyläilyhalu tällaisesta. Pienestä liikkeelle.

Vierailija
20/34 |
14.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni 2v 8kk ja 1v8kk lapset. Vanhempi ollut 2krt ja nuorempi kerran yökylässä mummilassa. (Eri kerroilla siis). Ovat itse halunneet mennä - nuorempikin osaa siis puhua jo selkeästi yms. Nyt vanhempi lapsi jo odottaa, koska pääsisi uudestaan yökylään :) On lapsille kohokohta päästä ilman toista sisarusta saamaan mummin huomiota.Meillä lapset ovat alkaneet nukkumaan kokonaisia öitä 1v jälkeen - joten sen puolesta ei ole ollut ongelmia. Tosin mummi "vasta" 55v ja jaksaa touhuta lasten kanssa ;) Kyllä lapsi itse ilmaisee sitten kun yökylään haluaa mennä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi