En tiedä ainuttakaan imistä/perhettä, joka olisi kotona etätöissä koronhan vuoksi?
Silti heistä ja heidän ongelmistaan jatkuvasti jauhetaan. Kuinkahan suuri prosentti suomalisista nyt oikeesti on kotona?
Kommentit (52)
Meillä on nelihenkinen perhe, päiväkoti-ikäinen, koululainen ja it-alalla työskentelevä isä on koko ajan kotona, minä käyn työpaikalla tekemässä 1-2 päivää viikossa niiden asiakkaiden kanssa joiden kanssa puhelimessa homma ei toimi, muuten etänä. Vanhempani (valtion virastohommia) on etänä. Siskoni (insinööri ja opettaja) ovat molemmat etänä. Pari läheistä lomautettuna. Oikeastaan työpaikalla säännöllisesti käy lähipiiristä vain se joka työskentelee rakennusalalla.
Minun koko kaveripiirini on etätöissä. Kahden tiedän käyvän työpaikalla, toinen on oma aviomieheni. Hänen on oltava työnjohtajana paikalla. Toinen on lääkäri.
Me etätöiden tekijät olemme:
- arviointipäällikkö
- amk- ope
- toisen asteen ope
- kiinteistöpäällikkö
- suunnittelija
- psykologi
- psykoterapeutti
- yliopiston ope
- joku it tyyppi
- ala-asteen ope
- tutkija
- journalisti
Minä tunnen ihan valtavasti ihmisiä, jotka tekevät etänä nyt Koronan vuoksi. Kertonee enemmän sinusta, tuttavapiirisi ilmeisesti koostuu kaupanalan ja hoitoalan ihmisistä.
Minä ja koko tuttavapiirini ollaan etänä.
Olen myyntipäällikkö kansainvälisessä yrityksessä.
Täällä kokoustetaan kolme neljä tuntia päivässä ja tehdään rästiin jääneitä projekteja porukalla, kukin tahollaan.
Välissä laitan lounaan lapsille (2,5v sekä 8v kaksoset). Mies on töissä työpaikallaan päivät.
Töiden ohella viihdytän, nukutan päiväunille ja leikin pienimmän kanssa. Isompien koulujuttujen kanssa menee aika myös. Illalla kun mies tulee kotiin, avaan läppärin ja jatkan töitä.
Työpäivät ainakin venyvät ihan tolkuttomiksi ja on vaikea löytää tasapainoa työn ja vapaa-ajan välillä.
"En tunne ketään joka tekisi etätöitä. Tosin asutaan maalla."
Asun maalla metsän keskellä ja teen normaalistikin töitä omasta kotitoimistosta käsin, olen kääntäjä. Jos tekee tietokoneella töitä, niin hommat hoituu mistä vaan, kunhan on nettiyhteys.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijä, ohje koko toimistolle olla etänä niin paljon kuin mahdollista.
Täällä sosiaalityöntekijä, jonka esimiehen mielestä etätyö ei ole perusteltua edes nyt...
Aika monet tekee etänä. Opettaja, konsultti, koodareita, it-henkilöitä, joku asiantuntija kaupungilla, rahoitusasiantuntija tms, kääntäjä.
Lähipiiristä lähihoitajat, lastenhoitajat, varastomies ovat työpaikoillaan.
Etätöitä tekee pääosin älyllisesti parempi väki, kuten itse diplomi-insinöörinä. Heikompi aines ei voi tehdä.
M35
Mä olen yhdessä suurimmista ammattikorkeakouluista töissä ja lähes kaikki on määrätty etätöihin. Töitå on silti yhtä paljon kuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
No kertokaahan mitä TE etätyöläiset teette, työssäkäyviä nyt on jo lueteltu.
-sh
HR-tehtävissä toimin, nyt etänä. Teen kyllä muutenkin paljon etänä.
Miehen työpaikalta 90 %. Tiedän myös useita, jotka tekevät töitä muutenkin pääasiassa kotonaan. Mun veli käy n. yhden päivän viikossa työpaikalla.
Mä olen insinööri ja en tee etätöitä, koska pieni työpaikkani ei ole hankkinut mulle läppäriä eikä ole vpn-yhteyttä. Ohjelmat on lisenssien takana ja tiedostot pääasiassa palvelimella, ilman sitä yhteyttä, joten ei onnistu tehdä kotona omalla koneella.
Meillä tekee molemmat etätöitä: mies suunnittelutyössä, jota pystyy pääsääntöisesti tekemään missä vaan - ainoastaan jotain mittaushommia on käytävä tekemässä työpaikan laboratoriossa (siellä ovat täysin suojattuina, ja tällä hetkellä 10 henkeä vetävään laboratorioon pääsee vain kaksi kerrallaan). Itse opetan etänä lukioikäisille kieliä.