Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka tärkeää se "yksityisyys" on teille vanhemmille?

Vierailija
08.04.2020 |

Vuosi sitten annoin oppilaille äituenpäivä tehtävän ottaa yhteiskuva itsestään ja äidistään eikä siitä silloin tullut sanomista. Nyt luin tuota toista ketjua ja voin todella kertoa että hämmästyin miten monet oli sitä mieltä että lapsen ottama kuva järjestetystä ja siivotusta vaatekaapista loukkaa yksityisyyttä. Mutta jos asia on kerran näin olisi luultavaa että siitä olisi sanottu jo aiempina vuosina. Ajattelin että olisin pyytänyt tänäkin vuonna oppilaita tekemään saman tehtävän äitienpäivä ä kuten vuosi sitten, mutta taidanpa jättää sen nyt välistä ja yrittää keksiä jotain muuta sen tilalle

Tallainen äitienpäivä tehtävä oli viimevuonna:

"Ota kuva sinusta ja äidistäsi kuva tekemässä jotain yhteistä kaikkien naisten hyväksi."

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko ap. viesti todellakin jonkun luokanopettajan kirjoittama vai olisiko se provo? Ikävää, että luokanopettaja, jonka pitäisi opettaa lapset lukemaanja kirjoittamaan, ei osaa perusyhdyssanoja. Olen kyllä hiukan järkyttynyt.

Vierailija
22/33 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

*lukemaan ja kirjoittamaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt hieman suhteellisuudentajua. Vaatekaapin sisältö on hyvin yksityinen asia ja kertoo paljon omistajastaan. Siellä on niiden julkisesti pidettävien vaatteiden lisäksi kaikki alusvaatteista pieruverkkareihin. Sen sijaan kuva itsestä äidin kanssa on ihan eri asia. Tässä tosin ottaisin huomioon erilaiset perheet (esim. yh-isän lapset) ja muotoilisin tehtävän: Ota kuva itsestäsi sinulle tärkeän naisen kanssa. Äitihahmo voi olla vaikka naapurin Ritva tai isomummo.

Mua rupes tosissaan ihmetetyttämään, että mitä ihmettä ihmiset oikein jemmaa vaatekaapeissaan jos sisältö on niin yksityistä, ettei edes siisteistä vaatepinoista (siis eihän siitä edes tunnista mitään yksittäisi vaatteita) voi ottaa kuvaa. 

Ei me siellä mitään muuta jemmata kuin niitä vaatteita. Mutta emme halua yksityistä kotirauhan suojaamaa tilaamme ikuisiksi ajoiksi nettiin kenenkään pällisteltäväksi, koska se ei vaan kuulu kenellekään muulle.

Enkä kyllä haluaisi tulla kuvatuksi mihinkään koulutyöhönkään, minä olen aina kuvissa se muiden takana josta ei näy kuin jalat.

Ja kun niitä lapsia on ihan oikeasti opetettu miettimään kannattaako kaikki julkaista ja mitä siitä voi seurata….nyt sitten kaikki pitäisi laittaa jakoon kun ope (auktoriteettiasema) pyytää.

Vierailija
24/33 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nykyaika on mielenkiintoista. Kuten jo toisessa ketjussa ihmettelin, sinne verkkoon tuutataan toisaalta kaikki mahdollinen. Kuvia aterioista, kuvia vaatteista, kuvia omista lapsista. Kännissä mennään Twitteriin huutelemaan kännisen mielipiteitä. Minäminäminä.

Mutta auta armias, jos sanomalehden toimittaja tulee kysymään kommenttia kuvan kanssa. Herranen aika, jos lääkäri kirjoittaa salassapidettävään tiedostoon jotain painosta tai yleiskunnosta. Stana jos opettaja pyytää selfietä kotona. Yhtäkkiä onkin minäminäminä ja minun yksityisyys.

Eiköhän ne ole eri yksilöt.

Vierailija
25/33 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nykyaika on mielenkiintoista. Kuten jo toisessa ketjussa ihmettelin, sinne verkkoon tuutataan toisaalta kaikki mahdollinen. Kuvia aterioista, kuvia vaatteista, kuvia omista lapsista. Kännissä mennään Twitteriin huutelemaan kännisen mielipiteitä. Minäminäminä.

Mutta auta armias, jos sanomalehden toimittaja tulee kysymään kommenttia kuvan kanssa. Herranen aika, jos lääkäri kirjoittaa salassapidettävään tiedostoon jotain painosta tai yleiskunnosta. Stana jos opettaja pyytää selfietä kotona. Yhtäkkiä onkin minäminäminä ja minun yksityisyys.

Sulla puuttuu kokonaan käsitys siitä, että yksilö voi itse päättää omasta yksityisyyden asteesta. Kukaan ei vaadi päivittään somea, se on vapaaehtoista. Kaikki eivät jokaista risahdusta someen päivitä, mutta ehkä elät sellaisessa kuplassa jossa kuvittelet muiden niin tekevän. 

Se että sinä olet postannut asioita facebookiin, ei oikeuta jotakuta toista loukkaamaan yksilön oikeutta yksityisyyden suojaan. Ei sen enempää opettajaa, toimittajaa kuin ketään muutakaan. 

Vierailija
26/33 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin.

Ihmisellä on yksityisyyden suoja. Hän päättää omista asioistaan ja kuvistaan. Mitä kohtaa tästä et tajua?

Vierailija
27/33 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää muistaa, että kaikilla lapsilla ei ole äitiä. Kaverini tyttö muistaa vielä 30-vuotiaana miten ikävää oli kun aina koulussa äidille piti tehdä jotain äitienpäivänä ja hän oli menettänyt äitinsä jo alle kouluikäisenä. 

Vierailija
28/33 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tällaisia ihmisiä edes pääsevät opettajiksi?

Vierailija
29/33 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vaatekaappeja ei kyllä kuvaa kukaan. Vaatekaapissani on pikkuhousunsuoja- ja sidepaketteja, niitä ei tarvitse näyttää muille.

Vierailija
30/33 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sitä luulisi, mutta hämmästyttävissä määrin kyseessä ovat samat ihmiset. Ne jotka somessa rakentavat itsestään kiiltokuvaa, tuntuvat olevan kaikista herkimpiä siitä, ettei kukaan saa nähdä tai kerätä heistä mitään faktatietoa edes työssään.

Vierailija
31/33 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sitä luulisi, mutta hämmästyttävissä määrin kyseessä ovat samat ihmiset. Ne jotka somessa rakentavat itsestään kiiltokuvaa, tuntuvat olevan kaikista herkimpiä siitä, ettei kukaan saa nähdä tai kerätä heistä mitään faktatietoa edes työssään.

Ja vaikka näin olisi, että kyseessä olisivat samat ihmiset, heillä on edelleen oikeus päättää siitä mitä tietoa heistä kerätään ja mihin. Tälle on olemassa oikein nelikirjaiminen lyhenne, Googlaa jos et usko. Sen nimi on GDPR. (=General Data Protection Regulation)

Vierailija
32/33 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla puuttuu kokonaan käsitys siitä, että yksilö voi itse päättää omasta yksityisyyden asteesta. Kukaan ei vaadi päivittään somea, se on vapaaehtoista. Kaikki eivät jokaista risahdusta someen päivitä, mutta ehkä elät sellaisessa kuplassa jossa kuvittelet muiden niin tekevän. 

Se että sinä olet postannut asioita facebookiin, ei oikeuta jotakuta toista loukkaamaan yksilön oikeutta yksityisyyden suojaan. Ei sen enempää opettajaa, toimittajaa kuin ketään muutakaan. 

Kovasti pistät sanoja suuhuni ja teet olettamuksia elämästäni. No, ihan vapaasti. Ei haittaa.

Mutta se minua haittaa, jos jollakulla sitä omaa yksityisyyden suojaa vaaliessa ja omaa somekuvaa säädellessä joutuvat pelinappuloiksi myös hänen omat lapsensa tai työtään tekevät ulkopuoliset.

Vierailija
33/33 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka näin olisi, että kyseessä olisivat samat ihmiset, heillä on edelleen oikeus päättää siitä mitä tietoa heistä kerätään ja mihin. Tälle on olemassa oikein nelikirjaiminen lyhenne, Googlaa jos et usko. Sen nimi on GDPR. (=General Data Protection Regulation)

”GDPR:n nojalla mulla on oikeus, ettei mun rikosrekisteriin saa kirjoittaa mitään! Ja lääkäri saa kirjoittaa vain katkenneesta jalasta, ei peräpukamista.”

Oletkohan nyt ymmärtänyt väärin GDPR:n.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi