Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”Traumatisoitunut ihminen on eniten peloissaan”. Oletko samaa mieltä?

Vierailija
08.04.2020 |

Luin juuri, että traumatisoitunut ihminen on se, joka näitä uhkiä ja tragedioita kehittelee. Tässä tilanteessa ja muutenkin.

Onko näin? Kokemuksia haen, en mutu-tuntumaa.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole traumoja, enkä pelkää.

Vierailija
2/53 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkkiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narskujen kohdalla näin voi ollakin?

Vierailija
4/53 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä mieltä, että se joka on tavalla tai toisella joutunut elämään kovia aikoja ja katsomaan kuolemaa silmästä silmään, on nyt rauhallinen eikä pelkää kuolemaa. Pumpulissa eläneet panikoivat.

Fiksu on se, joka hankkii tietoa faktoista eikä laita päätään pensaaseen. Uhkia ja tragedioita ei tarvitse kehitellä, niitä kyllä maailmassa riittää.

Oikeastaan koko kysymyksesi on aika outo.

Vierailija
5/53 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin kuitenkin keuhkosairasta.

Vierailija
6/53 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin. Minä olen (diagnosoidusti) vaikeasti traumatisoitunut, ja tämän johdosta en pelkää mitään. En edes kuolemaa tai kärsimystä.

7/53 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lähipiirissäni eniten ovat menneet raiteiltaan pari pienen lapsen vanhempaa. Naisia kummatkin.

Ainakin toisella heistä on ollut turvattomuutta lapsuudessa ja siksi varmaan perusturvallisuuden tunne on hyvin hauras.

Nyt Koronan vuoksi on oltu ihan sekaisin, eristäydytty mökille maalailemaan kauhukuvia eikä voi edes viesteillä pitää yhteyttä kun varmaan siitäkin voisi tarttua jotain...

Toisen taustoja en tunne niin hyvin.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
8/53 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/53 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita kokemuksia?

Vierailija
10/53 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohonnut (nor)adrenaliinin määrä saa ihmisen tarkkailemaan enemmän uhkakuvia kuin henkilö, jonka tasot eivät ole koholla. Sen sijaan kun mennään tietyn pisteen yli ja siirrytään normaalielämästä kriisitilanne-elämään niin joku hyytyy ja jostain tulee viileänrauhallinen toimija. 

Olen pitkäkestoisen trauman uhri ja huomaan kevyessä stressissä olevani uhkakuvien havainnoija. Sitten kun on tosi kyseessä (esim akuutti hengenuhka), muutun kylmänrauhalliseksi suorittajaksi ja selviydyn tehtävistä eikä ole paniikkia. 

Vierailija
11/53 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen traumatisoitunut enkä pelkää koronan takia. Elämä on ollut huonoa parista muustakin syystä traumojen lisäksi jo muutaman vuoden, niin että parin viikon tauti ja mahdollinen kuolema ei kauheasti vaan pelota. Ei myöskään mikään kaaos ja yhteiskunnan sekasorto, jos en kuole ja jään sellaista näkemään.

Vierailija
12/53 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritän miettiä mihin tämä tauti kehittyy, miten tämä vaikuttaa tuontituotteiden saatavuuteen, asuntojen hintoihin ym. lähinnä uteliaisuudesta ja siksi että tykkään miettiä kokonaiskuvia. En ole ahdistunut itse. Tämä on vain yleistä uteliaisuutta. Palstalla saan jatkuvasti kuulla olevani hysteerinen ja pelonlietsoja. Minkä minä sille voin jos se pelottaa ihmisiä mitä on todennäköisesti tulossa. Lakatkaa lukemasta jos ei päänne kestä.

Vierailija
13/53 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Omassa lähipiirissäni eniten ovat menneet raiteiltaan pari pienen lapsen vanhempaa. Naisia kummatkin.

Ainakin toisella heistä on ollut turvattomuutta lapsuudessa ja siksi varmaan perusturvallisuuden tunne on hyvin hauras.

Nyt Koronan vuoksi on oltu ihan sekaisin, eristäydytty mökille maalailemaan kauhukuvia eikä voi edes viesteillä pitää yhteyttä kun varmaan siitäkin voisi tarttua jotain...

Toisen taustoja en tunne niin hyvin.

Ehkei vaan jaksa viestitellä jonkun kanssa joka ei ota tilannetta tosissaan.

Vierailija
14/53 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut elämässä pari traumaa, vakava kolari, jossa vammauduin ja perheväkivaltaa, olin uhri.

En jaksa olla peloissani ETUKÄTEEN koronasta, se tulee, jos tulee, ja sitten kuollaan, jos kuollaan.

Vierailija
15/53 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen mielikuva, että tilanteen vähättelijät ovat sisäisesti eniten paniikissa. Vähättelyllä ja naureskelulla sulkevat mielestään pelottavat mielikuvat, joita eivät osaa ja uskalla käsitellä.

Vierailija
16/53 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sellainen mielikuva, että tilanteen vähättelijät ovat sisäisesti eniten paniikissa. Vähättelyllä ja naureskelulla sulkevat mielestään pelottavat mielikuvat, joita eivät osaa ja uskalla käsitellä.

Tämä.

Vierailija
17/53 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sillon kun tilanne on päällä eli kun todella tietää kuolevansa pian, tai silloin kun se kuoleman prosessi siis vääjäämättömästi on jo alkanut, niin lähes jokainen on peloissaan. Näin olen kuullut. Siinä kohtaa ei ole eroa, millainen oli ennen.

Vierailija
18/53 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti näinkin voi olla, mutta uskon kyllä että on myös ihmisiä jotka eivät ole huolissaan tai panikoi.

Eikä se naureskelu tarkoita että nauraa tilanteelle tai ei ymmärrä vakavuutta, vaan hysterialle ja nyt kun mietin niin väärinhän sekin on koska onhan se hyysterikko aidosti hädissään asiasta.

Ehkä sen tiedostaminen että se elämä päättyy jos on päättyäkseen itsellä tai muilla rauhoittaa, ns. laajemman kokonaiskuvan kartoitus.

Vierailija
19/53 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ihmeessä kertomaan tämä Tiroliin.

Vierailija
20/53 |
08.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti näinkin voi olla, mutta uskon kyllä että on myös ihmisiä jotka eivät ole huolissaan tai panikoi.

Eikä se naureskelu tarkoita että nauraa tilanteelle tai ei ymmärrä vakavuutta, vaan hysterialle ja nyt kun mietin niin väärinhän sekin on koska onhan se hyysterikko aidosti hädissään asiasta.

Ehkä sen tiedostaminen että se elämä päättyy jos on päättyäkseen itsellä tai muilla rauhoittaa, ns. laajemman kokonaiskuvan kartoitus.

Miksi rinnastat asian vakavasti ottavat realistit hysteerikkoihin?

Aika ylimielinen suhtautuminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi