Ostin kapselikeittimen ja hitto mitä kuraa!
Ajattelin että nyt etätöissä olisi kiva surautella kaiken maailman erikoiskahveja omalla kapselikeittimellä. Se tuli eilen postissa ja into pinkeänä tietysti piti heti tehdä kahvit. Yritin tehdä kivan cappuccinon muhkealla maitovaahdolla, sain tulokseksi kauhen vetisen lirun joka ei maistunut oikein miltään. Ohjekirjasta luin että koneen maidonvaahdotin pitää pestä joka käytön jälkeen. Siinäpä sitten purin sen atomeiksi, ja pesin sekä huuhtelin osat yksitellen.
Tänä aamuna sama homma. Yhdestä kapselista saa näköjään puolikkaan kupin vetistä kahvia, ja kyllästyin maitosysteemin pesemiseen jo toisella pesukerralla. Ohjekirjan mukaan keitin pitäisi vielä joka päivä esilämmittää pelkällä vedellä, huuhdella kahvinteon jälkeen, purkaa ja pestä maidonvaahdotin 30 minuutin sisällä kahvinteosta, antaa osien liota kuumassa vedessä 30 minuuttia ja koota takaisin paikoilleen. Siis vaikka yhden kupin takia.
H-lvetti soikoon mikä ruljanssi! Mieluummin keitän kahvit suodatinkeittimellä, teen ISON kupin vahvaa kahvia, kaadan siihen maitoa suoraan jääkaapista, ja istun alas juomaan ne kahvini kuin että hääräisin ja häsläisin jonkun 'kätevän' kapselikeittimen kanssa joka viisinkertaistaa koko kahvintekemiseen tarvittavan ajan. Suodatinkoneella lataan koneeseen purut ja veden, painan nappia, kahvi tapahtuu, ja vaikka unohtaisi pussin keittimeen viikoksi niin maailma ei lopu siihenkään. Samassa ajassa kapselikeittimen maitosuutin tarvitsi viisituhatta vaahtokylpyä ja keitintä pitäisi huudella, esilämmittää, puunata, tyhjentää, täyttää ja mitä vielä. Helppoa ja nopeaa? No ei todellakaan!
Olenko nyt missannut jotain, vai miksi ihmeessä kapselikeittimiä kehutaan usein helpoiksi ja nopeiksi?
Kommentit (50)
Me muut ollaan todettu kapselikeittimet roskaksi jo monta vuotta sitten.
Warrior coffeeta kun tilaa, niin saa huippuhyvää kahvia
Niistä pikku kupeista tulee mieletön määrä muovisaastetta. Nykyään tosin ovat ehkä paperia tai jotain, koska tästä nousi haloo.
Vierailija kirjoitti:
Me muut ollaan todettu kapselikeittimet roskaksi jo monta vuotta sitten.
Joo, olen muunkin teknologian kanssa tullut aina jälkijunassa (e-kirjat, älypuhelin, tabletit...) joten ajattelin, että jos kapselikeittimiä vielä myydään noin runsaasti, niin pakko niissä on olla joku juju.
Tämä on suurin tuotepettymys ehkä sen jälkeen kun lapsuudenperheeseeni tilattiin ostos-tv:stä joku vatsalihasrinkula, joka jäi pölyyntymään vaatehuoneeseen ennen kuin ehti sulattaa yhtään vatsamakkaraa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävä turhake! Symppaan todella sinua! Mikähän olisi joku vastaavan vaovännäön tuote jonka olisin joskus erehtynyt ostamaan? Pitää oikein miettiä. No, aikoinaan ostamaani pastamankelia käytin tasan kerran, koostumus ja maku aivan per.eestä, sitten heitin koko tavaran metallinkeräykseen.
Ei sitä pastakonetta kuulukaan syödä.
Hah, kyllä meni rahat hukkaan!
Ainoat keittiön sähköiset pienlaitteet joita enää käytän, ovat vedenkeitin, sauvasekoitin ja satunnaisesti sähkövatkain. Kahvia varten keitän veden vedenkeittimessä ja kaadan kahvin kanssa pressopannuun. Helppoa, nopeaa ja hyvää.
Harmittaa että tuli joskus itsekin haksahdettua esimerkiksi monitoimikoneeseen, jäätelökoneeseen (huoh!) ja kahvinkeittimeen.
Kyläpaikassa tarjottiin kapselikahvit. Pieni kuppi pahanmakuista litkua, jota ei voinut sanoa kahviksi hyvällä tahdollakaan. En tiedä paljonko olivat laitteesta maksaneet, mutta omalla 15 euron keittimellä sentään tulee hyvää kahvia.
Jaa. Minulla seisoo Philipsin kahvimyllyllinen kahvinkeitin tyhjän panttina. Kapselikonetta käytän joka päivä. Tosin tänään juuri ostin pitkästä aikaa suodatinkahvia, koska en halua että kahvinkeitin seisoo turhaan keittiössä. Enkä aio myydä.
Vierailija kirjoitti:
Toinen aivan naurettava laite on Sodastream tai joku vastaava prööt prööt vehje. Aina olen nauranut idiootteja jotka hiilihapottavat hanavettä. Ei hemmetti miten turha laitos.
Laitos XDDDD
Hyvää maitokahvia et saa kapselista. Kahvi menettelee, jos sitä vertaa suodatinkahviin.
Vuodesta 2013 asti taloudessa ollut Nespresso-kone on ollut meidän taloudessa aika kovalla käytöllä muutenkin, mutta eritoten etätyö-viikkoina. Aina olen ihmetellyt, miksi tätä sanotaan turhakkeeksi, kovin paljoa simppelimpää ei mun kahvinlaittaminen ainakaan enää voisi olla?!?
Omalta kohdaltani ja konetta hankkiessa tarkoituksella välttelin toki näitä maidonvaahdotin-versioita, sillä ne vaikutti jotenkin työläiltä. Ja nykyisin siemaisenkin kahvina joko tupla-espresson tai jos haluan maitoa, niin lämmitän mikrossa punaista maitoa ja kaadan espresso-shotin sekaan.
Mauttomasta lirusta tulee mieleeni lähinnä se virhe, että erehtyy lorauttamaan kahvin/espresson sekaan rasvatonta tai ykkösmaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Kapselikahvi on kalliimpaa
Älä, ihan tosi?
Olen kuullut myös, että lapinmiehen appelsiini-kilju.on halvempaa, kuin 20-vuotias mallasviski...
Maito ensin mikroon ja kahvi lirutetaan nespressosta päälle. En vaihtaisi ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita (keittiö)turhakkeita on? Että vältän vahingossa ostamasta.
Hattarakone.
Olen muutamaa kokeillut ja ei enää ikinä.
En vaan tykkää.
Ainut hyvä mitä saa niin on kaakao.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostit tietenkin halvimman mahdollisen laitteen.
Jos oisit ostanut kunnon kaupasta kunnon laitteen, et varmasti olisi pettynyt.
Ja toisekseen, sulla oli liian suuret odotukset koko hommasta.
Joo, oli turhan suuret odotukset. Saan 30 euron suodatinkeittimelläni hyvää kahvia, joskus ostan kahvikaupasta spesiaalipuruja mutteripannuun. Ajattelin että 200 euron kapselikeitin saisi aikaan jotain spesiaalimpaa kuin nuo, mutta tuo lähtee jo huomenna paluupostina takaisin nettikauppaan.
- ap
Pannukahvia voi keittää aivan hyvin suodatinjauhatuksesta. Mitään eroa ei ole pannukahvina myytävään karvan verran karkeampaan jauhatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostit tietenkin halvimman mahdollisen laitteen.
Jos oisit ostanut kunnon kaupasta kunnon laitteen, et varmasti olisi pettynyt.
Ja toisekseen, sulla oli liian suuret odotukset koko hommasta.
Joo, oli turhan suuret odotukset. Saan 30 euron suodatinkeittimelläni hyvää kahvia, joskus ostan kahvikaupasta spesiaalipuruja mutteripannuun. Ajattelin että 200 euron kapselikeitin saisi aikaan jotain spesiaalimpaa kuin nuo, mutta tuo lähtee jo huomenna paluupostina takaisin nettikauppaan.
- ap
Pannukahvia voi keittää aivan hyvin suodatinjauhatuksesta. Mitään eroa ei ole pannukahvina myytävään karvan verran karkeampaan jauhatukseen.
Joo, olen kokeillut! Ihan juotavaa siitä tulee. Joskus kysyn kahvikaupan tätin jauhamaan pavut valmiiksi, joskus jauhan itse pienellä sähkömyllyllä. Mutteripannulla tulee yllättävän hyvää kahvia, vaikka joskus tulee tunaroitua ja poltettua se kitkeräksi. En tajunnutkaan miten paljon tykkään väkrätä ja säätää kahvinteon kanssa, siis itse raaka-aineiden kanssa enkä ylihintaisen hypetetyn muoviroskan, joka minimoi kontaktin itse kahviin. Tykkään raaka-aineiden kanssa säätämisestä enkä siivoamisesta ja jonkun laitteen paijaamisesta, Nespresso tappaa kaiken hauskuuden kahvinlaitosta.
Kone on muuten jo poissa, dumppasin sen juuri postiin! Toivottavasti saan lähipäivinä palautusvahvistuksen nettikaupasta että saan rahat takaisin ja huokaista helpotuksesta.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita (keittiö)turhakkeita on? Että vältän vahingossa ostamasta.
Hattarakone.
Jäätelökone. Kunnon turhake. Hävettää, että haksahdin.
Toinen aivan naurettava laite on Sodastream tai joku vastaava prööt prööt vehje. Aina olen nauranut idiootteja jotka hiilihapottavat hanavettä. Ei hemmetti miten turha laitos.