Syke vatsassa
Äskeinen keskustelu jostain syystä poistui, joten laitetaan uudelleen. Siis vatsassa tuntuva syke, mistä voi johtua? Olen siis 18 vuotias. En ole synnyttänyt, eikä minun pitäisi olla raskaanakaan, sillä pari raskaustestiä olen tehnyt. Vatsaa olen yrittänyt tunnustella, mutta en tiedä miltä sen kuuluisi tuntua.
Lääkärille soitin tänään, joka oli sitä mieltä, ettei näinä aikoina tarvita mitään testejä. Arveli ärtyvänsuolen oireyhtymää, joka ei mielestäni kyllä sovi oireisiini. Sykkeen lisäksi vatsa tuntuu usein kovin täydeltä tai paineseilta, vaikka en esimerkiksi olisi edes syönyt. Vatsaa myös pistelee usein. Tosiaan pari negatiivista raskaustestiä tehnyt, ja ilmeisesti testit ovat yleensö luotettavia, varsinkin kun niitä on tehnyt useamman. Kokemuksia otetaan vastaan. Ärsyttää kun tunnen itse, että kaikki ei ole nyt ok, mutta lääkäri ei ota tosissaan, eikä yksityiseen ole varaa...
Kommentit (8)
Luultavasti et ole raskaana, voi olla psyykkisiä nuo oireet. Itse olen synnyttänyt ja joskus vieläkin liikkuva ilma tuntuu sikiön liikkeiltä (vaikken ole raskaana). Jos huolettaa niin lääkäriin olisi hyvä mennä. Pyydä ainakin raskaustesti tk:sta.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti et ole raskaana, voi olla psyykkisiä nuo oireet. Itse olen synnyttänyt ja joskus vieläkin liikkuva ilma tuntuu sikiön liikkeiltä (vaikken ole raskaana). Jos huolettaa niin lääkäriin olisi hyvä mennä. Pyydä ainakin raskaustesti tk:sta.
Lääkärille sanoin tänään puhelimessa, että en ole varma olenko raskaana (vaikka nuo testit tehnyt, jotta pääsisin vielä sinne testauttamaan), niin hän oli sitä mieltä, ettei kokeita tarvita, joten tuntuisi tyhmältä soittaa ja pyytää testiä kuitenkin...-ap
No, mulla paha ärtyvä suoli aiheutti/aiheuttaa just tuollaista(kin). Ikävä vaiva.
Kuolen ahdistukseen, kun netistä googlailen niin koko ajan tulee raskaus sitä raskaus tätä... mutta olisin yli ensimmäisen kolmanneksen ja kolme testiä tehneenä haluaisin olla hyvin mielin, mutta äh... -ap
Raskausoireisiin ei varsinaisesti kuulu sykkeen tuntuminen vatsassa. Sikiön sykettä ei voi tuntea itse, kohtu ei syki.
Vatsassa on valtimoita. Oman sykkeensä voi tuntea tai kuvitella sen tuntuvan.
Vatsassa on normaalisti erilaisia tuntemuksia. Voi tuntua täydeltä vaikka ei olisi syönyt, tyhjältä vaikka olisi syönyt, voi pingottaa, pistellä, tuntua kuin vatsassa olisi perhosia ja voi olla kipuakin ilman että siitä olisi haittaa.
Kun alkaa kuulostelemaan ja tunnustelemaan, vatsan "oireet" suurentuvat.
Kannattaa ehkä miettiä sitä psyykkistä puolta, ja sitä, miksi raskaus pelottaa niin, että se vaikuttaa jo pakkomielteiseltä? Miksi tulkitset sinänsä normaalit tuntemukset raskausoireiksi?
Pystyisitkö keskittymään johonkin muuhun tekemiseen? Voisitko saada keskusteluapua jostain puhelimitse?
Vierailija kirjoitti:
Raskausoireisiin ei varsinaisesti kuulu sykkeen tuntuminen vatsassa. Sikiön sykettä ei voi tuntea itse, kohtu ei syki.
Vatsassa on valtimoita. Oman sykkeensä voi tuntea tai kuvitella sen tuntuvan.
Vatsassa on normaalisti erilaisia tuntemuksia. Voi tuntua täydeltä vaikka ei olisi syönyt, tyhjältä vaikka olisi syönyt, voi pingottaa, pistellä, tuntua kuin vatsassa olisi perhosia ja voi olla kipuakin ilman että siitä olisi haittaa.
Kun alkaa kuulostelemaan ja tunnustelemaan, vatsan "oireet" suurentuvat.
Kannattaa ehkä miettiä sitä psyykkistä puolta, ja sitä, miksi raskaus pelottaa niin, että se vaikuttaa jo pakkomielteiseltä? Miksi tulkitset sinänsä normaalit tuntemukset raskausoireiksi?
Pystyisitkö keskittymään johonkin muuhun tekemiseen? Voisitko saada keskusteluapua jostain puhelimitse?
Raskaus on pelottanut mua mun koko nuoruus iän, ja todennäköisesti pelkään koko ikäni. En halua parisuhdetta, enkä muutakaan kontaktia enää miehiin, sillä pelkään raskautuvani, vaikka syön pillereitä. Tiedän, että tämä ei kuulosta normaalilta, mutta en voi tälle mitään...
Olen viimeksi ollut miehen kanssa joulukuun puolenvälin tienoilla, eli olisin yli ensimmäisen kolmanneksen ja pari testiä tämän vuoksi tehnyt... tekee kuitenkin mieli tehdä testejä koko ajan lisää, sillä ajattelen, että ne eivät pidä paikkansa.
Oireet eivät suurimmilta osin edes vastaa raskautta, ei ole ollut pahoinvointia, väsymystä, muutoksia rinnoissa tai ruokahalussa tai hajuaistissa. Kahvi ja tee esimerkiksi uppoaa yhtä hyvin kuin ennenkin. Mahan pistely ja syke vatsassa kuitenkin netin mukaan on yksi raskauden oireista, enkä pääse tästä ajatuksesta yli... Tiedän, että tämä kuulostaa tyhmältä, mutta tilanne on mikä on... Olisin halunnut siksi tk:hon testiin, vaikka tämä kuulemma tehdään samalla menetelmällä kuin kaupan testit ja kaupan testit ovat kuulemma myös yhtä luotettavia, mutta jotenkin tämä ajatus on pinttynyt päähän. (Älä ole miesten kanssa läpät voi jättää pois, en kaipaa niitä nyt)
Vatsa-aortta voi joskus tykytellä. Ja tuntuu juuri kuten kuvailit.
Vai pitääkö mun nyt kuitenkin pelätä raskautta? - ap