Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko ne mansikat 80-luvulla huomattavasti kalliimpia kun ne poimittiin suomalaisella työvoimalla?

Vierailija
07.04.2020 |

Ihmettelen vaan.
Samoin kun 90-luvulla esimerkiksi tuntemani tyttö siivosi ruotsinlaivoja ja siivoojat oli muutenkin suomalaisia, miten siihen silloin oli varaa? Oksun siivoamisesta sai jonkun lisän (nykyään ilmeisesti ei saa?). Nyt kaikki laivasiivoojat on ulkomaalaisia. Oliko risteilyt silloin kalliimpia?

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos kun monessa työssä täytyy osakkeidenomistajille, omistajille ja vuokrafirmalle jäädä massia. Tämä työelämä on sairasta nykyään, ahnetta välistä vetoa.

Vierailija
2/68 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä mansikat oli suhteessa edullisempia kuin nyt. Meillä teineilläkin oli varaa ostaa mansikoita torilta muuten vaan.

Nykyään hyvä jos raaskii kotiin ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrafirmoista menee moni konkkaan, jeeeee! Upeeta, loppuu hyväksikäyttö.

Vierailija
4/68 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla oli vielä yleistä, että yläasteikäiset olivat kesätöissä marjoja poimimassa. Sen ikäiselle huonokin palkka on suuri raha.

Vierailija
5/68 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla pelloilla ahersivat suomalaisnuoret minipalkoilla, nykynuoret eivät samaan tapaan ole yhtä halukkaita lähtemään mansikkapelloille raatamaan.

Vierailija
6/68 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kolmena kesänä 80-luvun lopussa mansikoita poimimassa yhdellä suurella tilalla. Kaikki poimijat olivat suomalaisia. Nuoret eivät enää uskaltaneet mennä sinne, kun ulkomaalaisia miehiä alkoi tulla. Nyt suomalaisille nuorille kesätöitä tiloille ilman ollenkaan mitään ulkomaalaisia! Muut kesätyöt kun ovat pitkälti peruuntuneet.

Vierailija
7/68 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä tiedä, mutta olisiko tuolta ajalta peräisin sanonta, että jokin maksaa mansikoita?

Vierailija
8/68 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut. Ihan hyvin niillä yrittäjillä riitti rahat suomalaisten palkkaamiseen ja ihmisillä niihin mansikoihin.

Vierailija
9/68 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi valita. Ostaa ulkomaista halvemmalla. Tai kasvattaa itse. Tulee paljon halvemmaksi. Ei ole pakko tyytyä kalliisiin suomalaisiin.

Vierailija
10/68 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä tiedä, mutta olisiko tuolta ajalta peräisin sanonta, että jokin maksaa mansikoita?

Se on vaan sanonta. Maksaa mansikoita rimmaa, ei tarkoita, että mansikat olisi ollut mikään luksustuote.

Vierailija
11/68 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monessa paikassa kohdevastaava (laiva tässä tapauksessa) tai ryhmäjohtaja on suomalainen nuori nainen.

Sillä olen mielessäni hykerrellyt, kun nämä verhoamattomat vaaleat naiset komentelee keski-ikäisiä muz ulmaani miehiä työkseen.

Vierailija
12/68 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpoja olivat mansikat vielä 80-luvulla. Muistan että kilon eli kaksi litraa saattoi saada 4 markalla. supermarketista.

Vierailija
13/68 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla moni asia oli suhteellisesti kalliimpaa. Mansikoista en osaa sanoa, mutta esim risteilyt ihan oikeasti maksoivat rahaa, kun nyt lippu Tallinnaan tai Tukholmaan maksaa samaa luokkaa kuin paikallisjunalippu lentoasemalle. Lentäminen oli vielä hyvin paljon kalliimpaa.

Kaikilla oli työtä ja siitä maksettavalla palkalla pystyi elämään (ei tosin aina kovin leveästi).

Vierailija
14/68 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni asia, joka ennen oli käytännössä mahdollista, on nykyään laskennallisesti täysin mahdotonta. Yhtenä esimerkkinä tämän suomalaisen työvoiman käyttö.

Ehkä matematiikka on jotenkin muuttunut 

Vierailija
15/68 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan espanjalaista mansikkaa aina kun väin löydän. Espanjalaiset kasvattavat puhtaasti ja torjunta-aineettomasti. Siellä on myös työntekijöiden olot kohdallaan ja palkat ja muut edut kunnossa, toisin kuin täällä. Ei käytetä halpatyövoimaa.

Vierailija
16/68 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -85 ja kaverit kävivät kesätöissä mansikkapelloilla vielä joskus 98-99. Itse sanoin heille jo tuolloin, että mieluummin olen ilman ylimääräistä rahaa ja lomailen kuin lähden niin kitkupalkalla kyykkimään paarmojen syötäväksi auringonpaahteeseen pellolle.

Ja sama lomailuperiaate pitää vielä aikuisenakin. En todellakaan osallistu työelämään, kun voin olla osallistumattakin.

Vierailija
17/68 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

80- ja 90-luvulla marjanpoiminnasta sai pienempää palkkaa, mutta siihen aikaan palkat oli ylipäänsä pienempiä kuin tänään. Eli niiden mansikoiden hinta pitäisi suhteuttaa senaikaiseen yleiseen palkkatasoon, ennen kuin voi puhua halvemmista tai kalliimmista marjoista. Nykynuorelallahan on jo lähtökohtaisesti niin huono selkä, että se ei marjanpoimintaan taivu. Joskus ennen koululaiset poimivat marjoja maatiloilla ja sitten metsissä ja hankkivat sillä tavalla rahat seuraavan kouluvuoden kirjoihin, koulutarvikkeisiin ja vaatteisiin. Jokunen killinki jäi vielä säästöönkin. 

Vierailija
18/68 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikan viljely ei ollut niin tehotuotantoa, mansikat kypsyivät heinäkuussa muutaman viikon aikana, nuoret viettivät muutaman viikon pellolla ja illat yhdessä iloista leirielämää, syksyllä isäntäväki istutti uudet taimet ja kaiketi keväällä lannoittivat.

Nykyisin keväällä istutetaan ja viljellään kasvihuoneessa niin, että mansikoita saa yo-kakun päälle tai ei tänä vuonna, ilmeisesti noista keväällä istutuista taimista saadaan Syksymmällä marjoja eli mansikoita saadaan yhdeltä tilalta 3kk ja sitten vielä syystyöt. Tilakoot ovat nykyisin niin isoja että isäntäväki on työnjohto ja markkinointi tehtävissä.

Vierailija
19/68 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla moni asia oli suhteellisesti kalliimpaa. Mansikoista en osaa sanoa, mutta esim risteilyt ihan oikeasti maksoivat rahaa, kun nyt lippu Tallinnaan tai Tukholmaan maksaa samaa luokkaa kuin paikallisjunalippu lentoasemalle. Lentäminen oli vielä hyvin paljon kalliimpaa.

Kaikilla oli työtä ja siitä maksettavalla palkalla pystyi elämään (ei tosin aina kovin leveästi).

Ihmiset muistelee vain sitä numeraalista hintaa, eikä ota huomioon inflaatiota. Jos sulla silloin oli 6 markkaa, niin se ei vastannut yhtä nykyeuroa, vaan yli kahta euroa.

Vierailija
20/68 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla pelloilla ahersivat suomalaisnuoret minipalkoilla, nykynuoret eivät samaan tapaan ole yhtä halukkaita lähtemään mansikkapelloille raatamaan.

Kyllä moni olisi, mutta eivät kelpaa kun eivät pärjää _aikuisten_ ulkomaalaisten työtahdille (tietenkään) eivätkä välttämättä haluaisi asua tilalla. 

Eikä ennenkään kaikki nuoret halunneet lähteä mansikankeruuseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme