Maatalouden kausityöntekijöiden vähyydestä huolestunut. Miksi et itse mene pellolle töihin?
Kertokaapa tekosyynne, miksi itse ette mene, mutta jonkun muun pitäisi.
Kommentit (51)
Olen aina mennyt, jos olen ollut työttömänä. Puun istutusta, mansikanpoimintaa, perunan istutusta/nostoa, navetoissa apuna jne... Töitä riitti ja jäi vielä ylikin, kun en halunnut tehdä yhtään ylitöitä.
Nyt olen muissa töissä joten jätän niille jotka ovat työttömänä ja asuvat maaseudulla. Kävi sitä tosin kaupungeistakin ahkeria nuoria välillä, mutta tuskin nykyisin enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo töissä.
Eli olet jo paremmin palkatussa ja mukavassa duunissa, josta hyvä huudella. Mikset mene kesälomasi aikana tienaamaan helppoa rahaa?
Perhe tarvitsee osansa. Mikä sinun syysi on?
En ole huolestunut mansikoiden huoltovarmuusvaraston tyhjenemisestä enkä kaalin riittävyydestä. : )
Sama juttu. Jos marjatilat eivät pysty maksamaan kunnollista palkkaa ni n koko bisnes on turha.
Vierailija kirjoitti:
Koska se palkka on niin huono, että sillä ei maksa oman asunnon vuokraa, ja samalla vielä mansikkatilan majoituskuluja ja ruokailuja. Jos majoitus ja ruoat tulisivat palkan päälle, voisin hyvinkin harkita lähtemistä, mutta kun joutuu itse maksamaan yhteismajoituksesta ladossa, en todellakaan lähde.
Se ei ole se pahin, vaan se että en pystyis ielättämään perhettäni sellaisesta työstä maksettavasta palkasta. Nyt saan työttömänä dippainssinä sentään 2500 netto.
Vierailija kirjoitti:
Hikihän siellä pelloilla pintaan pukkaisi, joten en viitsi vaivautua.
Maataloustuet pois tukikuppareilta!
Tuettu elinkeino on nostanut maanviljelijät tulonjakotilastojen PAREMMALLE PUOLELLE.
Tilastokeskuksen mukaan maanviljelijöiden käytettävissä olevat tulot olivat vuonna 2008 jopa 49 prosenttia korkeammat kuin keskivertokotitalouden. Henkeä kohti laskettuna tulot olivat 17 prosenttia korkeammat. Erot ovat kasvaneet 1990-luvulta.
– Tavalliseen duunariin verrattuna käytettävissä olevat tuet on korkeat. Tukemalla pitäisi saavuttaa korkeintaan kohtuullinen tulotaso, hän sanoo.
Lisää selvitettävää riittää. Niemi viittaa maataloushallinnon suureen byrokratiaan ja toivoo asiantuntijoilta ratkaisuja. LASKEMATTA ON esimerkiksi, mitä maataloustuotteiden HINTATUKI MAKSAA KULUTTAJILLE.
Kuten vastauksista näkyy, kyse on pelkästä rasismista, xenofobiasta ja ennen kaikkea laiskuudesta.
Saksassa kerran kokeiltiin systeemiä, jossa tiettyä vierastyövoimamäärää kohti oli palkattava aina 1 saksalainen työtön. Se ei toiminut lainkaan. Työttömstä ei todellakaan ollut töihin, vaikka turpa oli käynyt kovastikin ulkomaista työvoimaa vastaan. Eli tulli todistetuksi, että puheet siitä, että ulkomaalaiset veisivät paikallisten työt, on täyttä moskaa!
Tyytyväisiä eivät olleet työnantajatkaan juuri siksi, että työttömät olivat kelvottomia,, joko työkyvyttömiä (usein juoppoja, ylipainoisia, ei liikuntaa harrastavia edes arkiliikunnan vertaa), hyvin usein työhaluttomia eli laiskoja. Niin surkeita, että ihan vapaaehtoisesti lähtivät kesken pois, vaikka se vaikutti korvauksiin.
Kokeilua ei toistettu.
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan tarkalleen mitä työtehtävät olisi ensin? Ei pelloille mennä töihin miten vaan, eikä päästetä ketä vaan.
Päästetään kuka vain, joka jaksaa tehdä raskasta ruumiillista työtä vähällä palkalla. Käytännössä tämä tarkoittaa ihmisiä Suomen ulkopuolelta.
Olen omatoimisesti käynyt kakkimassa mansikkamaalle, jotta tulisi hyvä sato. Tänään aion mennä risumetsään.
Kivempi on persun röhistä kantabaarissa kuin olla pelloilla duunissa. ja me maksetaan heidän ilonpito....
Viime kesänä oltiin kovasti huolestuneita marjatilojen kausityöntekijöiden riittävyydestä. Suomalaisia ilmoittautui tuhansittain halukkaiksi työskentelemään näillä tiloilla, mutta ei heitä sinne lopulta palkattu, koska olis pitänyt maksaa palkkaa enemmän kuin parikymppiä päivässä.
Siihen hintaan varmaan moni muukin menisi, taidat olla hyvällä työpaikalla.