Maatalouden kausityöntekijöiden vähyydestä huolestunut. Miksi et itse mene pellolle töihin?
Kertokaapa tekosyynne, miksi itse ette mene, mutta jonkun muun pitäisi.
Kommentit (51)
Kyllä mä voisin mennä yhtenä päivänä viikossa ihan bensan hinnalla. Kyllä ihmisten pitää toimia jotta saadaan ruokaa jatkossakin.
Nyt olen lomautettuna osa-päivä työstäni mutta olen päätoiminen opiskelija tällä hetkellä sekä myös kesällä. Lisäksi on 2 pientä lasta hoidettavana.
Olen hakenut sairaalan kesätöihin eli saatan päätyä sinnekin kesäksi. Siinä tapauksessa en ehtisi kuin omalle kasvimaalle.
Asiasta huolestuvat vain sellaiset, jotka tietävät, ettei heidän itse tarvitse mennä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä voisin mennä yhtenä päivänä viikossa ihan bensan hinnalla. Kyllä ihmisten pitää toimia jotta saadaan ruokaa jatkossakin.
Nyt olen lomautettuna osa-päivä työstäni mutta olen päätoiminen opiskelija tällä hetkellä sekä myös kesällä. Lisäksi on 2 pientä lasta hoidettavana.
Olen hakenut sairaalan kesätöihin eli saatan päätyä sinnekin kesäksi. Siinä tapauksessa en ehtisi kuin omalle kasvimaalle.
Mäkin voisin mennä bensan hinnalla. Vain 2000 bensalitran hinnalla voisin kuukauden tehdä 8h viitenä päivänä viikossa.
"Asiasta huolestuvat vain sellaiset, jotka tietävät, ettei heidän itse tarvitse mennä."
Näin se vain on.
No kun olen ruokakaupassa töissä. Mutta omat marjat voin kyllä mennä poimimaan itse. Kunto on valmiiksi hyvä, kun on saanut heitellä painavia kolleja hyllyyn.
Ei siellä mitään pulaa ollutkaan
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tyo-pelloilla-kelpaa-jalleen-suomal…
Töissä ja lomaa saanen vasta elokuussa. Ei ole enää paljon marjoja poimittavana
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä mitään pulaa ollutkaan
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tyo-pelloilla-kelpaa-jalleen-suomal…
Varmaan alkaa kova kitinä siitä, etteivät suomalaiset tee urakkatahdilla talkoohengessä.
Koska se palkka on niin huono, että sillä ei maksa oman asunnon vuokraa, ja samalla vielä mansikkatilan majoituskuluja ja ruokailuja. Jos majoitus ja ruoat tulisivat palkan päälle, voisin hyvinkin harkita lähtemistä, mutta kun joutuu itse maksamaan yhteismajoituksesta ladossa, en todellakaan lähde.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo töissä.
Ota palkatonta ja mene oikeisiin töihin kesäksi.
Vierailija kirjoitti:
Töissä ja lomaa saanen vasta elokuussa. Ei ole enää paljon marjoja poimittavana
Kyllä on herukat.
Voidaanko puhua suomalaisesta ruuasta ja maataloudesta jos ilman ulkomaalaisia työntekijöitä suomen maatalous on vain kesantoa ja pajukkoa?
Suomalaisten heikko kunto on suurin syy miksei pelloille mennä kyykkimään? Mikään palkka ei saa suurinta osaa suomalaisista yhtä tehokkaiksi kuin itä-eurooppalaiset ja tai aasialaiset työläiset. Moni tätäkin keskustelua lukeva tietää, että oma maha ottaisi vastaan kumartuessa tai selkä ja polvet sanoo sopimuksensa irti hyvin lyhyessä ajassa. Itse en mene koska tiedän että olisin tolkuttoman hidas. Konetyössä voisin pärjätä, mutta niihin hommiin yleensä löytyykin tekijät. Me emme ole enää käsityöläiskansa.
Mulla on kesäloma kesäkuun puolivälistä alkaen neljä viikkoa. Voisin oikeastaan mennä kitkemään. Istuttamiseen taitaa olla jo myöhä. Kunhan ei tartte asua missään aitassa ja omat eväät pitää saada tuoda. Oon monelle allerginen, mutta en mansikalle. Mulla on lapsuudenkoti niin lähellä mansikkapaikkoja, että voisin asua siellä. Useita paikkoja ihan pyöräilymatkan päässä.
Olen reilusti yli 60 vuotias ja minulla on reuma ja nivelrikko. En pysty sellaiseen työtahtiin mitä tarvitaan.
Kerrohan tarkalleen mitä työtehtävät olisi ensin? Ei pelloille mennä töihin miten vaan, eikä päästetä ketä vaan.
Hyviä tekosyitä on jo löytynyt. Kertokaa uusia. Luovuus käyttöön.