Meneekö teidän päiväkoti-ikäiset ensi viikolla hoitoon vai pidättekö vielä kotona?
Hallituksen ohjeistus toki on edelleen sama, eli kaikkien joiden mahdollista järjestää hoito kotona, on sitä edelleen jatkettava.
Miten teillä?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työnantaja ei tykkää maksaa palkkaa lasten hoitamisesta kotona. Pitää kuulemma jotain tehdäkin.
Ei kai se, että lapset on kotona estä tekemästä töitäkin?
Kyllä se estää
Voitko kertoa miten?
En ymmärrä, miten ei muka laisinkaan jäisi aikaa töille.
? Kas, kun kaikki eivät voi tehdä töitään kotona. Miten tämä on niin vaikea ymmärtää?
t.tuotantotyöntekijä
Niin, no et varmaan tee töitä kotona, jos olet tuotantotyöntekijä --> lapset ovat päivähoidossa.
En vie ja toivon, että mahdollisimman moni pitäisi lapsensa kotona, jotta saamme Koronan kukistettua mahdollisimman pian.
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen hyvä vai oma etu?
Siinä vasta kysymys.
Helppoa.
Itse aloitin uudessa työpaikassa vuoden alussa. Koeaika vielä meneillään. Ei varaa pitää palkatonta vapaata (olin pitkään perhevapaalla tai työtön tätä ennen, säästöt menneet). Kesälomaa ei ole kertynyt. Mies kodin ulkopuolella töissä. Työnkuvaan kuuluu useita palavereita ja asiakastapaamisia verkossa päivittäin klo 8-16 välillä, jolloin myös mies on töissä. Meillä 2 alle 3-vuotiasta lasta, ja ovat todellakin päiväkodissa nyt.
Miksi?
Koska on tilastollisesti todennäköisempää menettää työpaikka, jos otan lapset kotiin, kuin sairastua saati menehtyä koronaan.
Toivottavasti te, joilla on varaa joustaa enemmän, ymmärrätte olevanne etuoikeuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työnantaja ei tykkää maksaa palkkaa lasten hoitamisesta kotona. Pitää kuulemma jotain tehdäkin.
Ei kai se, että lapset on kotona estä tekemästä töitäkin?
Kyllä se estää
Voitko kertoa miten?
En ymmärrä, miten ei muka laisinkaan jäisi aikaa töille.
Tämä ei suoranaisesti koske minua, sillä lapset isompia. Teen työtä, johon liittyy mm tietosuojaa vaativien asioiden käsittelyä. En voi kotona puhua ääneen näitä asioita. Pääsen onneksi työpaikalle pari kertaa viikossa. Minun työnantajani ainakin odottaa 8 tunnin työpanosta. Jos lapset olisivat pieniä, en pystyisi täyttämään työvelvollisuuttani eli veisin lapseni hoitoon.
Vien. Olen opettaja etätyössä. En pysty opettamaan samalla, kun hoidan 2-, 4- ja eskari-ikäistä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että joidenkin on pakko. Tai voi myös olla "pakko".
Toki omia töitä on mukavampi ja helpompi tehdä, kun ei ole lapset kotona, mutta jännästi joillakin toleranssi on todella alhainen.
Tässä pätee sama juttu kuin rokottamisessa vs rokottamatta jättämisessä, eli itsekkäät on aina jollain tapaa vapaamatkustajia. Ne, jotka vie lapset hoitoon, vaikka ei ois ihan ehdoton pakko, syövät yhteisestä kuormasta.
Meillä mies joutuu käymään vuorotöissä, ei ole mahdollisuutta etäilyyn. Itse teen nyt vajaata työviikkoa, koska lasten koulu vie niin paljon mun aikaa, että muuten omia töitä pitäis pusertaa kaikki illat ja yöt. Työnantaja suostui tähän pitkin hampain ja tulot laski toki, mutta näillä mennään.
Mutta sitten on näitä kahden vanhemman perheitä, joissa työrauhan takia lapset käy hoidossa kuten ennenkin. No, röyhkeät vissiin pärjää aina.
En näe mitään röyhkeää siinä, että tekee tynsä kuten kuuluu ja silloin kun kuuluu.
Sinulla näyttää olevan jpustoa. Kaikilla ei ole.
Sinulla ilmeisesti koululaisia ja pidät samassa asemassa pikkulapsoen vanhempia. Niitä pikkulapsia täytyy jonkun hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
1-vuotiasta ei voi jättää valvomatta. Toki nukkuu parin tunnin päiväunet eli yölläkö ne loput kuusi tuntia pitäisi tehdä?
Nukutko sinä muka yhtä pitkät yöunet kuin 1-vuotias? Eikä tietenkään ole puolisoa, jonka kanssa voisi vuorotella lapsen kanssa olemista?
Siis mistä tässä on kysymys? Ollaanko koronarajoitteita purkamassa ensi viikolla vai miksi mikään olisi ensi viikolla eri tavalla kuin nyt?
Ei mee ku omaki koulu on tauolla ainaki 13.5 asti.
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä tässä on kysymys? Ollaanko koronarajoitteita purkamassa ensi viikolla vai miksi mikään olisi ensi viikolla eri tavalla kuin nyt?
Monessa kunnassa varhaiskasvatusikäisten vanhemmat tekevät ilmoituksen tämän viikon aikana, onko lapsi sinne toukokuun puoliväliin poissa vai tarvitseeko päivähoitoa.
En ole kuullutkaan että varhaiskasvatus olisi kiinnostunut miten lapset ovat pvkodissa paikalla. Oma lapseni ollut nyt kotona 3vkoa enkä ole mitään pvkotiin ilmoitellut eivätkä kaipaa lapsia paikalle. Tuskin tällä vkolla kysellään jatkuuko kotoilu
Olisitte armollisia toisten ihmisten tilanteille. Vanhemmilla on erilaiset resurssit hoitaa etätyön ohessa pieniä lapsia kotona, vaikkapa mielenterveys- tai nepsysyistä, ja erilaiset työt ja työnantajat vaativat eri verran. Jokainen tekee nyt mahdollisuuksiensa mukaan, kenenkään ei kuulu venyä mahdottomuuksiin. Tsemppiä kaikki isät ja äidit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ei nyt usko ja pidä lapset kotona, ellei oikeasti ole pakko mennä fyysisesti työpaikalle.
Jotta saamme Koronan kuriin, pitää vetää yhtä köyttä.
Uskonhan minä, mutta työnantaja ei tykkää maksaa palkkaa lasten hoitamisesta kotona. Pitää kuulemma jotain tehdäkin.
OTA kesälomat. Nyt tekemiäsi päätöksiä et voi perua. Kuten tiedämme, on korona vaarallinen myös lapsille.
Ihan vaan tiedoksi, kesälomaa ei OTETA jos työnantaja ei sitä anna. Meillä yönantaja juuri määritteli, että kesälomalla ollaan heinäkuussa.
Ei se mitään mielenterveysongelmia vaadi, ettei pysty etätöitä tekemään samalla jos yksikään laps häärää kotona samaan aikaan. Mietipä ite. Ota laps kokeeks sun työpaikalle ja testaa, et mitä siitä tulee. Sama juttu. En käsitä, mikä siinä on vaikeata ymmärtää. Tai käsitän, näillä ei ole omia lapsia.
Yhteinen hyvä vai oma etu?
Siinä vasta kysymys.