Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Astmaatikkoja ja siitä tietäviä?

Vierailija
06.04.2020 |

Minulla on vuosia sitten todettu astma ja olen vuosia käyttänyt Symbicortia.
Maaliskuun alussa tuli hengenahdistusta, joka jatkui 4 vkoa. Tuntui etten saanut sisäänpäin vedettyä happea lähinnä silloin kun tarvitsisi ottaa syvempi henkäys. Tätä siis jatkui viikkoja.
Vaihdettiin lääke Relvariin ja Montelukastiin. Ei auttanut. Hengenahdistuksen lisäksi tuli karmeat
vilunväristykset aina hieman Relvarin ottamisen jälkeen. Vatsanväänteitä, ripulia jotka yhdistettiin Montelukastiin ja jätin sen käytön. Tosin ripulia oli vielä seuraavallakin viikolla parina päivänä, eli olikohan syynä Montelukast sittenkään?
No, palasin Symbicortiin ja hengenahdistukset vaan jatkui. Lopetin Symbicortin muutamaksi päiväksi ja oireet katosi. Oli hyvä hengitellä. Lääkäri epäili hengenahdistuksen syyksi Symbicortin pitkäaikaista avaavaa lääkettä ja määräsi pelkkää hengitettävää kortisoinia, Flixotidea. Sanoi että harvinaista mutta epäili siis tuota avaavaa lääkettä hengenahdistuksen syyksi.
Hengenahdistus on nyt melkein poissa, tosin tuntuu että tuo Flixotide tekee sellaista limaisuutta, tuntuu kuin olisi limatulppa kokoajan kurkun päässä. Ja yskää myös.
Olin viikonloppuna pari päivää ilman Flixotidea. Taas oli parempi olo.
Alan jo epäilemään onko mulla astmaa ollenkaan. Ikinä ei ole uloshengitettäessä ollut oireita, ja sehän ilmeisesti on astmaatikon ongelma. Ikinä ei ole yöllä yskittänyt.
Onko muilla astmaatikoilla tullut astmalääkkeistä oireita? Olen alkanut jo epäilemään olenko sairastanut koronan. Lääkäri sanoi että mulla on ollut joku virustauti. No, kummallista kun hengenahdistuksen lisäksi ei ole muita oireita ollut..

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samanlaista oireilua kun sulla. Myös vatsaoireita. Tuntui että astmapiippu ekaks auttoi oireisiin, sittemmin aiheutti huonon olon. En usko että Koronaa tuo kun kuumetta ei ollu, mutta tosi outoa.

Vierailija
2/9 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä oli joku virustauti, muu kun Korona. Oiskin ollu Korona niin se olis nyt ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa flixotide puskee keuhkoista limaa ylös. 

Vierailija
4/9 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se sinun astma todettiin? Kai sinulle tehtiin spirometria? Lääkkeet ja niiden vaikutukset ovat yksilöllisiä, se mikä sopii toiselle, ei sitten toiselle sovi. Joissain astmalääkkeissä on sivuvaikutuksena keuhkoputkien supistumista.

Vierailija
5/9 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ollut myös vaikea kuukausi takana astman ja allergian kanssa. Ajattelin vain, että nyt on sitten tavallista enemmän allergeeneja ja katupölyä ilmassa.

Vierailija
6/9 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä huonommassa hapessa oma astmani on, sitä paskempi olo lääkkeiden otosta tulee. Olo on ilman lääkkeitä melkein parempi, koska lääkkeet saa limat liikkeelle, jolloin tuntuu, että tukehtuu. Elin vuosikausia diagnosoimattoman astman kanssa, koska ei ollut ikinä hengenahdistusta. Astma selvisi vasta, kun alettiin tutkia, miksi olin jatkuvasti flunssassa.

Tänä keväänä on ollut jo 2 kahden viikon tautia, jolloin on ollut hankala hengittää. Ei auttanut innovair annoksen nosto eikä auttanut myöskään alvesco. Ventolinea en käytä, koska saa sydämen hakkaamaan tuhatta ja sataa ja kädet tärisemään niin ettei puhelin pysy kädessä. Pärjäsin kotona mutta oli kyllä oudot taudit, kun ei kuumetta nostanut ollenkaan kummallakaan kerralla.

Vierailija
7/9 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astma on ylidiagnosoiduin sairaus Suomessa ! Lääkitys tällöin aiheuttaa vain haittaa.

Vierailija
8/9 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös flixotide työntää limaa ylös yskittäväksi. Ikävää näin korona-aikaan.

Vierailija
9/9 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aamulla herättyäni kiskaisee kahvin kanssa pari vihreää norttia, ei paljoa astmat kiusaa.