Mistä minä voin tietää mikä veriryhmäni on?
Missä se mainitaan? Jos ei voi luovuttaa vertakaan ja sitä kautta saada siitä tietoa.
Kommentit (23)
Jos olet edes ollut sellaisessa tilanteessa jossa on varauduttu mahdolliseen leikkaukseen, niin veriryhmä tutkitaan. Esim. kun olin vatsakivun takia päivystyksessä ja otettiin verikokeita, niin siinä tutkittiin veriryhmä (jonka kyllä jo tiesin ennen sitäkin), ilmeisesti koska pitivät mahdollisena että olisi jotain leikattavaakin.
En ole ap, mutta mietin samaa.
Olen ollut kitarisaleikkauksessa noin 16 vuotta sitten. Siinä varmaan veriryhmä selvitetty? Mitään muuta sellaista ei ole ollut, missä sitä olisi voinut edes selvittää. Tosi vähän mitään käyntejä terveydenhuollossa ja olenkin tietenkin tosi kiitollinen terveydestä ja hyvästä onnesta tässä asiassa.
Mutta kysymys onkin se, että voiko nuo 16 vuotta vanhat tiedot saada jostain? Mitään kantaahan ei sillon todellakaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Mihin te nyt tarviitte tätä tietoa?
Ilmeisesti siihen, että iskeekö korona helpommin vai vaikeemmin. Asialla oli jotain tekemistä veriryhmän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti siihen, että iskeekö korona helpommin vai vaikeemmin. Asialla oli jotain tekemistä veriryhmän kanssa.
Jep. Pitäis vaihtaa veriryhmää, mutta missä? Vaihdetaanko terveyskeskuksissa?
Me tutkittiin itse lukiossa bilsan tunnilla. Varmistuksen tietooni sain äitiysneuvolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Pitäis vaihtaa veriryhmää, mutta missä? Vaihdetaanko terveyskeskuksissa?
Toivottavasti oot provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkokysymys: mitä teette sillä tiedolla, iskeekö se korona helpommin. Tuolle veriryhmälle kun ei voi mitään...
Mutta missä se näkyy? Äitiyskortissa vai missä? En ainakaan Kannasta löytänyt...
Ja ihan mielenrauhan takia, voi kauheaa kun onkin noloa =)
A-ryhmä on yleisin Suomessa. Jos olette länsisuomalaisia niin se on todennäköisin. Itäsuomalaisilla on useammin B. AB-ryhmää on vähän samoin O-ryhmää. O-ryhmä on se, jonka veri on kaikkein alkuperäisintä ja se kelpaa kaikille. Suomessa O-ryhmä on melko harvinainen mutta muualla Euroopassa ja Afrikassa sitä on ennemmän.
Niin siis mistä sen saa selville? En keksi lähteeksi muuta kuin omakannan, ja siellä sitä ei ole. Ja leikkauksessa olen ollut viimeksi puoli vuotta sitten, ja veriryhmä taatusti on sitä ennen selvitetty.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis mistä sen saa selville? En keksi lähteeksi muuta kuin omakannan, ja siellä sitä ei ole. Ja leikkauksessa olen ollut viimeksi puoli vuotta sitten, ja veriryhmä taatusti on sitä ennen selvitetty.
Veriryhmä löytyy laboratoriovastauksista. Se kyllä otetaan aina ennen leikkauksia jos ei ole tiedossa.
Ja äitiyskortissa on myös veriryhmä, samoin paperisessa synnytyskertomuksessa jos sen on saanut.
Armeijan käyneiltä löytyy muistaakseni sotilaspassista, ainakin ennen löytyi.
Meilläkin tutkittiin koulussa biologian tunnilla. Sen jälkeen joka raskaudessa ja jokaisessa leikkauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veriryhmä löytyy laboratoriovastauksista. Se kyllä otetaan aina ennen leikkauksia jos ei ole tiedossa.
Ja äitiyskortissa on myös veriryhmä, samoin paperisessa synnytyskertomuksessa jos sen on saanut.
Armeijan käyneiltä löytyy muistaakseni sotilaspassista, ainakin ennen löytyi.
Se tutkitaan aina ennen leikkauksia, vaikka olisi tiedossakin. Makan varrella voi tulla vasta-aineita, jotka vaikuttavat siihen, millainen mahdollisesti siirrettävä veri on sopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet edes ollut sellaisessa tilanteessa jossa on varauduttu mahdolliseen leikkaukseen, niin veriryhmä tutkitaan. Esim. kun olin vatsakivun takia päivystyksessä ja otettiin verikokeita, niin siinä tutkittiin veriryhmä (jonka kyllä jo tiesin ennen sitäkin), ilmeisesti koska pitivät mahdollisena että olisi jotain leikattavaakin.
Olen ollut leikkauksessa viimeksi yli kymmenen vuotta sitten, ei ainakaan kannasta löydy siitä mitään tietoja. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkokysymys: mitä teette sillä tiedolla, iskeekö se korona helpommin. Tuolle veriryhmälle kun ei voi mitään...
Onhan se kiva silti tietää, vaikkei sille mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä koskaan tiedä, milloin joutuu luovuttamaan verta lennossa ja aika noloa vaan kohautella olkiaan "emmä tiiä".
Tämä pitäisi näkyä Kanta-palvelussa jos se on selvillä. En tiedä miksi ei näy.
Ootko ollu ikinä sairaalassa leikkauksessa? Tai ootko synnyttänyt? Löytyis niistä tiedoista ainakin.