Voiko sairaalaan soittaa ja tiedustella, onko omainen siellä
En saa yhteyttä isääni: numeroon ei saa yhteyttä eikä ole ollut WhatsAppissa paikalla yli viikkoon. Laitoin jopa viestiä hänen veljelleen, mutta en ole saanut vastausta vuorokauden sisällä. Olen oikeasti todella huolissani ja pelkään, että hän on koronan vuoksi sairaalassa tai joutunut psykiatriselle (ei olisi ensimmäinen kerta). Mitä voin tehdä?
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Soittaa voit, mutta vastausta et saa.
HUSin sivuilta poimittua:
"Potilastietojen luovuttaminen lähiomaisille
Potilasta koskevia tietoja voidaan antaa pääsääntöisesti vain potilaan suostumuksella. Jos potilaan suostumusta ei ole mahdollista saada esimerkiksi hänen sairautensa ja tilansa vuoksi, potilastietoja voidaan antaa vain lähiomaisille, jollei ole syytä olettaa, että potilas kieltäisi näin menettelemästä.
Lähiomaisia ovat potilaslakiin liittyvän hallituksen esityksen (HE 185/1991) mukaisesti aviopuoliso, lapset, vanhemmat ja sisarukset. Muu läheinen voi olla potilaan avopuoliso, muu potilaan kanssa pysyvästi asuva henkilö tai läheinen ystävä. HUS toivoo, että potilaan omaiset sopivat keskenään siitä, kuka tiedustelee puhelimitse esimerkiksi potilaan vointia tai kotiin pääsyä ja kertoo tarvittavat tiedot muille omaisille."
Poliisikin kehottaa soittamaan terveyskeskuksiin ja sairaaloihin ennen katoamisilmoituksen tekoa.
Miten kaukana hän asuu? Onko ketään naapureita joille voisi soittaa?
Mitään tietoa ei saa antaa soittelijoille, jokainen esitellä itsensä vaikka miksi omaiseksi.
Voit soittaa ja koska olet lähiomainen, kertovat sinulle, onko isäsi potilaana. Se asia kysytään siinä puhelun alussa ja kyllä minua ainakin on uskottu.
Voi soittaa, mutta hän on saattanut kieltää tietojensa luovuttamisen jolloin et saa tietää, onko hän hoidossa. Toivottavasti tavoitat isäsi!
Se on valmiuslakirikkomus nyt soittaa sairaalaan muussa kuin covid-19 virus asiassa.
Puhelinnumeron perusteella jäät kiinni ja saat 10-18 päiväsakkoa.
Lisäksi Kela:n etuutesi katkaistaan kuukaudeksi.
Soitin HUSin vaihteeseen ja sain tiedon, että on psykiatrisella, jonne vaihde yhdisti ja pystyin välittämään isälleni soittopyynnön. Surettaa, että on joutunut osastolle, kun on 10 vuotta pärjännyt pelkällä säännöllisellä antipsykoottilääkityksellä, mutta huojensi saada tietää, että on elossa ja hoidossa eikä kulje ympäriinsä hankkimassa koronaa.
Varmasti huojentavaa kuitenkin että löytyi.
Minulle kävi niin, että äitini katosi. Soittelin sairaaloita läpi, mutta lopulta selvisi että hän oli eräässä' sairaalassa hoidossa, viety sinne ambulanssilla. Joten kyllä saat tietää, mutta tuskallisen työn takana se on kun soittelee kaikkia läpi ja kukaan ei tiedä mitään. Kunnon salapoliisityötä.
Toivon, että kaikki on hyvin AP:n isällä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi niin, että äitini katosi. Soittelin sairaaloita läpi, mutta lopulta selvisi että hän oli eräässä' sairaalassa hoidossa, viety sinne ambulanssilla. Joten kyllä saat tietää, mutta tuskallisen työn takana se on kun soittelee kaikkia läpi ja kukaan ei tiedä mitään. Kunnon salapoliisityötä.
Jokainen voi pitää lompakossaan valtakirjaa, johon kirjaa kenelle saa kertoa sairaalassaolosta.
Vierailija kirjoitti:
Saa jos on lähiomaiseksi kirjattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa jos on lähiomaiseksi kirjattu.
Jos on, mutta valitettavasti suomessa aikuinen ihminen pystyy poistamaan kaikki lähiomaiset sairaalan tiedoista ja kieltämään tietojen luovuttamisen mihinkään. En ymmärrä miten se on mahdollista, luulisi että ihan yhteiskunnan ylläpitämistä rekistereistä nuo tiedot olisi mahdollista ylläpitää riippumatta siitä mitä henkilö itse asiasta on mieltä.
On paljon ihmisiä joiden kuolemasta lähiomaisille ilmoittaa lopulta poliisi, mitään tietoa ei sitä ennen mistään tihku kun kaikki luovutukset on kielletty ja omaiset poistettu rekistereistä.