Onko Ffp2-hengityssuojain kertakäyttöinen?
Kommentit (110)
Valhetta! Laboratorio-oloissakin todettu,että säilyy hengissä korkeintaan kolme päivää. Kun ei koskettele (puhtaat kädet) maskia kuin nauhoihin, niin voi aivan hyvin käyttää uudelleen. Riisuttu maski puhtaseen käyttämättömään hedelmäpussin ja kotona pois odottamaan seuraavaa käyttöä päivän päätteeksi. Ostaa esim. 10 kpl ja vaihtaa päivittäin eli jokainen maski on käyttämättä yhdeksän päivää. Kannattaa ostaa siis kunnon maskeja (FFP2 tai 3). Muut suojaavat vain toisia ihmisiä, ei itseä.
Tässä ketjussa esitetyt tiedot ovat pahasti vanhentuneita. Useissa yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa eri maissa on todettu, että normaalin 'kertakäyttöisen' FFP2/N95/KN95-maskin voi desinfioida 70 - 100 asteessa noin tunnin ajan useita kertoja ilman, että se menettää lainkaan toimintakykyään: yhdessä tutkimuksessa vähintään kahdesti toisessa jopa 20 kertaa. Myös pari minuuttia mikrossa hoiti asian, mutta siihen tarvitaan erityinen kosteuttaja. Yhdessä tutkimuksessa käytettiin mm. riisikeitintä.
Siis tunti vähintään 70 asteisessa saunassa riittää.
Sen sijaan pelkkä seisottaminen ei välttämättä riitä. Virus säilyy pidempään kosteassa.
Olen käyttänyt uudestaan ffp2 maskeja. Käytetty maski on ollut lepäämässä 5-15pv. Mutta nyt kun sää on kylmä ja kostea on vaikeampi löytää niille kuivauspaikkaa, mihin jättää useampia roikkumaan pitkäksi aikaa :/ Ehkä pitäisi vaan alkaa pestä kattilassa keittämällä... voisin piirtää sisäpuolelle aina merkin pesun jälkeen ja vaikka viiden pesun jälkeen heittää roskiin.
Voiko venttiilillä varustetun hengityssuojaimen keittää kattilassa?
Mulla on tommonen ffa2 p3 liuotinmaski, mikä peittää puoli naamaa. Se ei ole kertakäyttöinen. Ilmatiivis säilytyspussi. Lasikuitutöissä käytän koska hartsin liuottimenhajuun kuolisi.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt uudestaan ffp2 maskeja. Käytetty maski on ollut lepäämässä 5-15pv. Mutta nyt kun sää on kylmä ja kostea on vaikeampi löytää niille kuivauspaikkaa, mihin jättää useampia roikkumaan pitkäksi aikaa :/ Ehkä pitäisi vaan alkaa pestä kattilassa keittämällä... voisin piirtää sisäpuolelle aina merkin pesun jälkeen ja vaikka viiden pesun jälkeen heittää roskiin.
Puhdistatko niitä jotenkin vai onko tuo ajan kuluminen ainoa puhdistuskeino?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhdistatko niitä jotenkin vai onko tuo ajan kuluminen ainoa puhdistuskeino?
En oo putsannut mitenkään. Kyllä se 5-15pv riittää koronan häviämiseen maskin pinnalta. Mutta jatkossa varmaan pitäis alkaa pestä, kun ei tosiaan oo enää tilaa mihin niitä laittaa..
Kertakäyttöisen FFP3-tasoisen hengityssuojaimen käyttö on taloudellisinta siten, että ostaa niitä useampia, vaikka 10 kpl (10 kpl maksaa n. 100-130 eur), ja käyttää niitä siten, että yhden käyttökerran jälkeen laittaa hengityssuojaimen karanteeniin viikoksi, paikkaan jossa siihen kukaan ei voi koskea, vaikka kaapiin, pienessä avoimessa pahvilaatikossa. Peseminen ja kuumentaminen eivät ole hyviä vaihtoehtoja.
Koronavirus ei säily pahvi, muovi tai metallipinnoilla 72 tuntia pidempään, joten luulisi, että se kuolisi FFP2-maskistakin viikossa.
https://yle.fi/uutiset/3-11262015
Itse luulisin, että on järkevämpää käyttää näitä FFP2-maskeja ja vaikka uudelleen kuin kirurginmaskeja.
Löysin tällaisen ketjun googletellessani. Tietääkö kukaan, miten usein näitä nyt suositeltuja kangasmaskeja pitää käytännössä vaihtaa? Siis jos joutuu olemaan ihmisten ilmoilla pitempään kuin perus kauppapyörähdyksen verran.