Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kokkauskemiallinen pohdinta: kumpi palaa pahemmin kiinni: proteiini vai sokeri? jne...

Vierailija
04.04.2020 |

Paistan uunissa vuoassa lammaspaistia. Vuoassa on rasvaa joka suojelee kiinnipalamiselta. Olen silti huolissani vuoasta, en tahtoisi pilata sitä, en tahtoisi saada siihen kiinni likaa jota ei millään saa irti. Joten pohdin seuraavanlaista...
Lampaassa on proteiinia joka on kuuluisa siitä että se palaa pahasti kiinni.
Lisäksi joissain resepteissä suositellaan että lampaan päälle kannattaa laittaa hunajaa eli sokeria. Mutta eikös sokerikin pala helposti kiinni?
Kumpi palaa pahemmin: proteiini vai sokeri? Onko jokin aine joka palaa kiinni vielä noitakin pahemmin??? Mitä ei ikinä kannata paistaa koska se aivan varmasti jäisi kiinni vuokaan ikiajoiksi?
Jos proteiini palaa pahasti kiinni JA sokeri palaa pahasti kiinni niin onko mahdollista että niiden YHDISTELMÄ palaa vielä pahemmin kiinni? Voiko olla että väärien aineiden yhdistelmä palaa pahemmin kiinni kuin aineet yksinään palaisivat? Mikähän olisi katastrofaalisin mahdollinen yhdistelmä???
--
Mielestäni hypoteettinen pohdiskelu on AINA AINA AINA miljoona kertaa hyödyllisempää kuin silkka käytännön ratkaisujen etsiminen. Käytännölliset ihmiset ovat mielestäni aivan järkyttävän tylsiä ihmisiä joilla ei ole minullle yhtikäs mitään tarjottavaa. Saan kyllä lampaan paistettua muuteskin, mutta tämä kemiallinen kysymys mietityttää minua. Kokkaaminen on helppoa, mutta kaikkien taustalla vaikuttavien kemiallisten aspektien ymmärtäminen on vaikeaa.
Kunpa olisin Breaking Bad tv-sarjan tähti Walter White joka ymmärsi kemiasta KAIKEN kuin joku yli-ihminen.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiini palaa kaikista pahiten.

t. karppaaja

PS. Wautsi, mun tarkistusnumero on 999! Tämä päivä pitää muistaa!

Vierailija
2/4 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemiasta en ymmärrä mitään, mutta käytännössä olen todennut että proteiini palaa kiinni pahimmin. Sokerin voi aina sulattaa pois tai tarpeeksi kuumassa se hiiltyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenties pitäisi ottaa huomioon vuoan materiaali. Kenties eri ravintoaineet jumiutuvat eri vuokamateriaaleihin eri lailla.

Vierailija
4/4 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kemiasta en ymmärrä mitään, mutta käytännössä olen todennut että proteiini palaa kiinni pahimmin. Sokerin voi aina sulattaa pois tai tarpeeksi kuumassa se hiiltyy.

Voi sulattaa pois? Täh, miten? Tarkoitatko vain kuumaa vettä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme