Miten saa veriryhmän selville
Mistä saan selvitettyä oman ja lasten veriryhmän? Pitääkö soittaa sairaalaan jossa lapset on syntyneet? Hassua että meillä on Kantaa ja Maisaa mutta mistään ei saa tällaisia perustietoja.
Vai pitääkö tilata Jenkeistä kotitestejä kun ei niitäkään täältä Suomesta saa..
Koronan takia haluan selvittää koska nyt on tutkimustietoa että veriryhmä vaikuttaa
Kommentit (27)
Se on kyllä omituista, että Kannassa ei näytetä. Helpottaisi varmasti hätätilanteissakin.
Sama täällä! Varmaan se joskus 20 vuotta sitten katsottiin neuvolassa tai jossain synnärillä, mutta en todella muista moista anekdoottia.
Sulla ei ole niitä neuvolakortteja tallella?
Omani on merkitty raskausneuvolakorttiin, O+ mutta nyt olis kiva tietää mies ja lapset. Toki jos mies on myös O niin sitten on lapsetkin.
Mitä merkitystä tiedolla olisi? Etkö ole nyt jo vähän tyhmä ja hysteerinen?
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä! Varmaan se joskus 20 vuotta sitten katsottiin neuvolassa tai jossain synnärillä, mutta en todella muista moista anekdoottia.
Kyllä se raskausaikana tutkittiin. Itse olen O- joten lapset tutkittiin myös ja O+ ovat.
Haluaisin myös tietää lasten veriryhmät. Itse olen A rh+, ja siis riskiryhmään kuuluva. Tosi tarkasti seuraan omaa oloa.
Ja hassua on ettei lasten veriryhmää ole neuvolakorteissa eikä synnytyskertomuksissa.
Menkää luovuttamaan verta. Siis te jotka olette luovutuskelpoisia. Siellä selviää veriryhmä.
Mitä ihmettä te sillä tiedolla teette? Sehän tutkitaan aina joka tapauksessa, jos esim. leikkaukseen joutuu.
Tieto on muutenkin oleellinen tieto jos sattuu onnettomuus ja tarvitaan verta. Silloin on hyvä tietää oma veriryhmä jos et sattunut tietämään sitä.
Vierailija kirjoitti:
Menkää luovuttamaan verta. Siis te jotka olette luovutuskelpoisia. Siellä selviää veriryhmä.
Ei kaikki voi luovuttaa verta.
Jk kirjoitti:
Ja hassua on ettei lasten veriryhmää ole neuvolakorteissa eikä synnytyskertomuksissa.
Sitä mietin että tutkitaanko sitä jos äiti ei ole Rh-? Onko tuolloin mitään riskiä?
Meillä siis on tutkittu koska olen Rh-. Ja vieläpä saatiin papereihin jonkun toisen verikokeiden tulokset kohonneista arvoista, vaikka siis oikeasti ei näin ollut.
Ei sillä normaalielämässä ole niin merkitystä, jos sairaalassa annetaan verensiirto, niin se veren oikeellisuus kyllä tarkastetaan ensin ihan kokeella, eikä aleta etsimään neuvolakorteja tai muita dokumentteja.
Tietysti voin suositella verenluovutusta aikuisille. Nyt varmaan on verestä paljon tarvetta. Luovutukseen pitää varata aika, ettei tule mitään tartuntamahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
,
Jk kirjoitti:
Sitä mietin että tutkitaanko sitä jos äiti ei ole Rh-? Onko tuolloin mitään riskiä?
Meillä siis on tutkittu koska olen Rh-. Ja vieläpä saatiin papereihin jonkun toisen verikokeiden tulokset kohonneista arvoista, vaikka siis oikeasti ei näin ollut.
Onhan muitakin veriryhmävasta-aineita, joten juuri siksi veriryhmä tutkitaan joka ikinen kerta, jos verensiirtoja joudutaan antamaan. Ja vasta-aineiden takia äidin veriryhmä tutkitaan joka raskaudessa. Myös onnettomuustilanteissa se tutkitaan . Jos ei jostain syystä ehditä, annetaan 0 miinus -verta, joka käy kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
,
Jk kirjoitti:
Meillä siis on tutkittu koska olen Rh-. Ja vieläpä saatiin papereihin jonkun toisen verikokeiden tulokset kohonneista arvoista, vaikka siis oikeasti ei näin ollut.Onhan muitakin veriryhmävasta-aineita, joten juuri siksi veriryhmä tutkitaan joka ikinen kerta, jos verensiirtoja joudutaan antamaan. Ja vasta-aineiden takia äidin veriryhmä tutkitaan joka raskaudessa. Myös onnettomuustilanteissa se tutkitaan . Jos ei jostain syystä ehditä, annetaan 0 miinus -verta, joka käy kaikille.
Äidiltä kyllä tutkitaan joo, mutta siis missä tapauksissa tarkistetaan myös lapset jos äiti on +?
Kai joku muukin nyt muistaisi kuin me rh- äidit? Vai tarkistetaanko tosiaan kaikki lapset?
Vierailija kirjoitti:
t
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
,
Jk kirjoitti:
Meillä siis on tutkittu koska olen Rh-. Ja vieläpä saatiin papereihin jonkun toisen verikokeiden tulokset kohonneista arvoista, vaikka siis oikeasti ei näin ollut.Onhan muitakin veriryhmävasta-aineita, joten juuri siksi veriryhmä tutkitaan joka ikinen kerta, jos verensiirtoja joudutaan antamaan. Ja vasta-aineiden takia äidin veriryhmä tutkitaan joka raskaudessa. Myös onnettomuustilanteissa se tutkitaan . Jos ei jostain syystä ehditä, annetaan 0 miinus -verta, joka käy kaikille.
Äidiltä kyllä tutkitaan joo, mutta siis missä tapauksissa tarkistetaan myös lapset jos äiti on +?
Kai joku muukin nyt muistaisi kuin me rh- äidit? Vai tarkistetaanko tosiaan kaikki lapset?
Silloin tarkistetaan, jos äidillä on veriryhmävasta-aine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki voi luovuttaa verta.
Jos olisit lukenut ensimmäistä lausetta pidemmälle, olisi viestisi ollut turha.
Mikä veriryhmä on vaarassa? Aako siis A? O ja B ok. Vai????
Yksityiset terveyspalvelum tarjoajat voivat tehdä veriryhmätesrin, hinta reilu 100 euroa/henkilö.