No niin mammat, nyt mä sit sain sen mun miljoonaperinnön
Mutta ositusta ei olla vielä tehty, mutta sinne jäi niin pieniä omaisuuden rippeitäkään, ettei ole kauhea kiire. Tai no jäi sinne aika iso osakesalkku ja puolikas asunto, mutta koska nekin ovat käytännössä katsoen minun, niin aivan sama, milloin ne jaetaan.
Voi että!
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä aijot nyt ensimmäiseksi tehdä? Juhlistaa?
En tiedä. Jotenkin vähän epätodellinen olo. Ja siis tuntuu pahalta, kun ei ole ketään, joka olisi samassa tilanteessa. Kun onhan se siis niin tosi siistii. Mutta sitten toisaalta samalla jos esim. pitää asunnot, niin se rahavirta / kk on oikeasti aika kämänen. Näissä. Niissä on isoja yhtiövelkoja.
ApLainaa mulle vaikka 100k niin maksan takas joskus jos pystyn. xD voin bilettää ja juhlia sun kanssa niin et oo yksin. xD
Heh. Ei minua mikään biletys ja juhlinta varsinaisesti kiinnosta. :) Ennemmin se on harmillista, kun kellään ei ole samoja ongelmia tai sitten tavallaan samaa onnen aihetta kuin itsellä tästä johtuen on tai tulee olemaan. Ongelmina siis se, etten haluaisi menttää pääomaa, mutta asunnot ovat velkaisia ja pörssikin juuri romahti. Myymällä voi maksaa velkoja pois mutta silloin varmasti menettää pääomaa tai niin no, ei tavallaan, koska asunto on sen jälkeen velaton. Mutta jos sen taas päätyykin myymään parin vuoden sisällä, poismaksaminen olikin ehkä tyhmää, koska verot tai markkina tai en mä tiedä.
Ap
Ja kaikkein hirveimpänä peikkona on tietenkin perintövero, joka nappaa käytännössä yhden asunnon paketista pois. Eli jos sydänverellä myyn yhden, ja saan ison kasan rahaa, niin kuka ne ottaa? Verottaja. Sitten on kaikki loput velat vielä olemassa. Eli se ei auttanut yhtään! Että siis kyseessä on eräällä tavalla positiivinen ongelma, mutta on se silti ONGELMA.
Ap
Lisäksi ahdistaa lasten isä, joka on tässä ennen kun sain asunnot ja osakkeet, käyttäytynyt todella häiritsevästi minua kohtaan. Hän on melken raivonnut minulle, kun en ole saanut perintöä lesken suusta aikaisemmin. Pelkää ilmeisesti itse jäävänsä ilman rahoja. En tajua, miten se kuvittelee minun tällä rikastuvan? Ei ainakaan itsestä vaikuta yhtään siltä. Mulla on sellaiset lainajärjestelyt, että kun ne puretaan, niin hyvä että perinnön tuotto riittää sen kattamaan. VARSINKIN, kun osingonmaksu menikin tällaiseksi kakkapyllyilyksi nyt, ettei niitäkään ehkä makseta. Jos osingot saisi verovapaasti, omaisuus tuotti niitä viime vuonna 15 000e.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Fatalji kirjoitti:
Eli ositusta ei ole tehty? silloin ei perinnönjakoakaan. Missä ne varat on? kuolinpesän tilillä kuten ennenkin.... Odota nyt vielä ne allekirjoitukset papereihin. Sitten pankkiin noin isojen summien kanssa.... Menee vielä aikaa.
Mikä siis on juridinen tilanne? Itse satunnaisesti seurannut, mutta oli apltä niin sekavaa tekstiä, että putosin moneen otteeseen....
Tehtiin sellainen erotteluasiakirja, jossa pesästä eroteltiin avio-oikeuden ulkopuolinen varallisuus ja annettiin niille, keille se kuuluu. Ainoana perillisenä siis mulle.
Ap
Erotteluasiakirja? Miten sinulla voi olla tämä termistö näin hukassa? Se on ositus, missä vainajan omaisuudesta erotellaan hänen aviopuolisonsa osuus hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fatalji kirjoitti:
Eli ositusta ei ole tehty? silloin ei perinnönjakoakaan. Missä ne varat on? kuolinpesän tilillä kuten ennenkin.... Odota nyt vielä ne allekirjoitukset papereihin. Sitten pankkiin noin isojen summien kanssa.... Menee vielä aikaa.
Mikä siis on juridinen tilanne? Itse satunnaisesti seurannut, mutta oli apltä niin sekavaa tekstiä, että putosin moneen otteeseen....
Tehtiin sellainen erotteluasiakirja, jossa pesästä eroteltiin avio-oikeuden ulkopuolinen varallisuus ja annettiin niille, keille se kuuluu. Ainoana perillisenä siis mulle.
ApErotteluasiakirja? Miten sinulla voi olla tämä termistö näin hukassa? Se on ositus, missä vainajan omaisuudesta erotellaan hänen aviopuolisonsa osuus hänelle.
Sen otsikko on Sopimus osittaisesta omaisuuden erottelusta ja perinnönjaosta sekä hallintaoikeudesta viimeiseen yhteiseen kotiin. Se kulki nimellä erotteluasiakirja, ehkä sulla on vähän vajaat tiedot lakitekstistä itselläsi, pöllö.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fatalji kirjoitti:
ApErotteluasiakirja? Miten sinulla voi olla tämä termistö näin hukassa? Se on ositus, missä vainajan omaisuudesta erotellaan hänen aviopuolisonsa osuus hänelle.
Sä kuvittelt, että kun oot joskus kuullut osituksesta, niin se on KAIKKI mitä ikinä voi auringon alla olla liittyen perinnönjakoon. Ootpa nolo. Oletko aina noin ylimielinen, että luulet, että jos et jostain tiedä, sitä ei ole olemassa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fatalji kirjoitti:
Vainajan omaisuus ei kuulu leskelle btw. Osituksessa erotellaan lesken omistamat asiat hänelle. Tasinko on mielestäni lesken ahneutta, se EI ole lesken omaisuutta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fatalji kirjoitti:
Sä voisit sanoa tän näille kolmelle lakimiehelle tässä 😅 Enpä minäkään ollut siitä aikaisemmin kuullut, mutta sinuna katsoisin ja oppisin, enkä ryhtyisi vänkyttämään, kun et selkeästikään itse ymmärrä kauhean syvällisesti juridiikkaa.
Ap
Mun AA kehui, että mulla on hyvä juridinen tietämy ja niin mulla onkin :)
Ap
Perinteinen saan perinnön ja nyt tappelen kynsin hampain viimeisistäkin senteistä. Relaa ,rahaa se vain on ja niin väliä ole saatko miljoonan vai 800ke. Anna nyt vähän siimaa ja muutama roponen muillekin perintöä janoavalle.
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen saan perinnön ja nyt tappelen kynsin hampain viimeisistäkin senteistä. Relaa ,rahaa se vain on ja niin väliä ole saatko miljoonan vai 800ke. Anna nyt vähän siimaa ja muutama roponen muillekin perintöä janoavalle.
No ei ole. Juridisten perusteiden mukaan mennään. Eli siitä määräytyy tasingon suuruus. Neuvotella voidaan siitä, millaisina varoina se suoritetaan tai siitä, huomioidaanko kaikki tasingon suuruuteen vaikuttavat seikat. Siis lähinnä se, että on yksi lahjakirja, jossa perittävän puolison oikeus lahjakirjassa annettuihin pörssiosakkeisiin on poissuljettu. Lahjakirjassa on muotovirhe (todistajien esteellisyys). Saattaisin silti voittaa sen oikeudessa. Jos olen niin kiltti, etten pidä oikeuksistani kiinni, voidaanko summaa sovitella, vai mennäänkö oikeuteen katsomaan asian juridinen tulkinta?
Ei se ole mitään hampain kiinni pitämistä, vaan juridisen periaatteen noudattamista.
Ap
On outoa, jos maallikkojen mielestä se, ettei mennä juridisten perusteiden mukaan on ahneutta tms. Tosin itse pidän lesken oikeutta tasinkoon juridisena vääryytenä. Lahjakirjasta taas pitäisi selvitä lahjan antajan tarkoittama tahto, sen takia minusta todistajien esteellisyydestä nipottaminen, kun lahjanantajan tarkoitusperistä ei ole epäselvyyttä, on noloa ja tyhmää. Ja ahneutta.
Ap
Lainaa mulle vaikka 100k niin maksan takas joskus jos pystyn. xD voin bilettää ja juhlia sun kanssa niin et oo yksin. xD