Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi marjanpoimioille maksetaan niin huonosti

Marjanpoimija
03.04.2020 |

Kun otetaan esimerkiksi laatikko torilla 30 - 40 euroa, marjan poimijan osuun on siitä noin 3 euroa. Eikö palkkaa ole mahdollisuus yhtään korottaa, ja kuka kerää suurimmat tuotot?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vähemmän toisen työstä tietää, sitä helpompi siihen on näköjään ottaa kantaa. Itse opiskelijana olin mansikoita poimimassa ja oli kyllä rankkaa, hankkeet riippui omasta itsestä. Nyt se on paskahommaa. 

Talvella olin siivoamassa opiskelun ohessa. Nyt sekin on paskahommaa. 

Kumpaankin työhön ottavat kantaa sellaiset, jotka eivät ole ikinä sitä tehneet eivätkä tule tekemään. 

Tällaisena aikana se on säälittävää. Minulle ei ole olemassa paskahommia. Minä olen nainen. 

Vierailija
42/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viljelijät saavat EU:lta maataloustukea. Tämä aina jostain syystä unohtuu heiltä mainita.

Marjanviljelilystä ei makseta mitään EU tukia.

Monella marjanviljelijällä on kuitenkin usein muuta työtä eli metsää ja talvella tehdään muita hommia.

Kyllä maksetaan. Poikkeuksena maasta irti olevat pensaat.

"Esimerkiksi mansikan viljely säkeissä tai laatikoissa siten, että ne ovat irti maasta, ei oikeuta jatkossa perustukeen, viherryttämistukeen eikä EU:n nuoren viljelijän tukeen."

https://mmm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/muutoksia-eu-n-pinta-alaperu…

Marjanviljelyyn ei tukea saa. Kyseessä on tuki minkä saa peltomaata jos tietyt ehdot tuensaajille täyttyy. Riittävä ha määrä ja koulutus ym ym ym.Hehtaarirajat ei ylity peltoalasta monellakaan, että tukea tulisi. Perustuki ainoa mitä voi periaatteessa saada ja siinä puhutaan vähän reilu 100 euroa hehtaarista riippuen alueesta. Marjatilat yleensä 10-15 ha tiloja muutamia suurtiloja lukuunottamatta. 1500 euron peltotuki vuodessa ei ole mikään palkka mistään.

Alle 5 ha tilat ei saa mitään tukea. Perustukea ei saa marjasta vaan siitä ihan fyysisestä peltomaata kasvaa siinä sitten mitä vaan eli viljaa tai kuminaa. Ihan sama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerää metsässä marjoja ja myy pimeänä kavereillesi ihan mihin hintaan haluat. Tai hommaa toripaikka ja näe mihin eurot katoavat. Näin vassareiden vallan aikaan sä varmaan maksaisit mielelläs vähän extraa, solidaarisuus, eikö?

Vierailija
44/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kerää metsässä marjoja ja myy pimeänä kavereillesi ihan mihin hintaan haluat. Tai hommaa toripaikka ja näe mihin eurot katoavat. Näin vassareiden vallan aikaan sä varmaan maksaisit mielelläs vähän extraa, solidaarisuus, eikö?

Kyllä ne voi valossakin myydä, luonnonmarjojen myynti kun on verovapaata. Tietysti tukiin se vaikuttaa kun tunnollinen ne kelaan ilmoittaa.

Vierailija
45/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vähemmän toisen työstä tietää, sitä helpompi siihen on näköjään ottaa kantaa. Itse opiskelijana olin mansikoita poimimassa ja oli kyllä rankkaa, hankkeet riippui omasta itsestä. Nyt se on paskahommaa. 

Talvella olin siivoamassa opiskelun ohessa. Nyt sekin on paskahommaa. 

Kumpaankin työhön ottavat kantaa sellaiset, jotka eivät ole ikinä sitä tehneet eivätkä tule tekemään. 

Tällaisena aikana se on säälittävää. Minulle ei ole olemassa paskahommia. Minä olen nainen. 

Säälittävää, säälittävää. Kuka aikuinen edes moista sanaa käyttää?

Vierailija
46/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun olin skidi niin kesäisin oli tienvarret täynnä marjanmyyjiä. Oli mansikoita ja herneitä. Silloin tuli monesti heräteostoksena ostettua. Nykyään ostan vain suunnitellusti kaupalla olevasta kojusta.

Pystyisikö tuota tienvarsi myyntiä elvyttämään? Miksi se loppui?

Vierailija
47/47 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luonnonmarjoista ei makseta enempää? Harva muistaa, että se 10 litraa mustikkaa on hyvinkin 5 tunnissa kerätty, jolloin hinnan tulisi olla 75 e eikä suinkaan 40 e, jolla moni viime vuonnakin halusi ostaa. Siinähän ei ole ketään yrittäjää vetämässä välistä, mutta eipä tunnu kuluttajakaan olevan maksumyönteinen.