Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorilla ei kesätöitä tänä vuonna - marja -ja vihannestiloilla ei työntekijöitä tänä vuonna - kaupoissa ei suomalaista ruokaa ainakaan tänä- ja ensivuonna. Keksittekö ratkaisun ongelmaan?

Vierailija
03.04.2020 |

Minä keksin!

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjat ja sienet saa poimittua itsekin, ei siihen mitään kalliita välikäsiä tarvita sotkemaan.

Vierailija
22/30 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä on jo poimijat sovittuna. Soitin läheiseen lukioon ja tarjosin hyvällä palkalla duunia. Laitoin reksin suostumuksella ilmoituksen heidän kauttaan ja sain saman tien parikymmentä halukasta, joilta osalta oli juuri mennyt toiset kesäduunit alta.

Toki se nostaa meidän marjalitran hintaa, mutta jos muilla jää mansikat peltoon, niin saankin noista ihan kohtuuhinnan myydessä. Eli kannattaa silti. Ja kaikille win-win: nuoret saa lähiseudulta töitä, minä poimijoita ja paikkakuntalaiset marjoja torilla.

Sen sijaan työttömien nöyryyttäminen ilmaistöihin on kusipääidea, ja kertoo kyllä todella paljon persepuolueesta, että juuri heillä tulee sellainen ehdotus mieleen. Ei koronaepidemia ole mikään peruste kyykyttää ketään, ja sanon siis tämän ihan vaikka ehkä itsekin hyötyisimme tuollaisesta työvoimasta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pk-seudun alaikäiset nuoret lähtevät maatiloille töihin, kun edes maakuntarajan yli ei pääse? Ja vaikka pääsisi, kuka ne majoittaa ja syöttää ja millä rahalla?

Tuohan olikin hyvä pointti, ettei rajojen yli pääse. En taas edes muistanut, kun elän omassa uusimaakuplassani.

Onhan täälläkin muutamia tiloja. Itsekin oli teininä kaaleja istuttamassa, se tapahtui jo toukokuussa, että koulun jälkeen poljettiin duuniin...

Myöhemmin kesällä pääsin sitten pöndelle rajojen taakse mansikoita ja vadelmia poimimaan. Siellä asuttiin homeisessa parakissa se kaksi viikkoinen. Kovin oli alkeelliset tilat, mutta kyllä sinne uimapatjansa ja makuupussinsa sai, että pään sai kallistettua välillä. Asuntolan vahti (tilallisen vähän vanhempi sukulaisvesa) kavereineen ryyppäs yöt ja pitivät muutenkin kauhua yllä. Nukahtavien päälle kustiin välillä jne.

Se oli maatilan ylläpitämä ja saatiin ilmaiseksi asua, aamupalan ja yhden lämpimän ruuan tarjos. Eli työstä saatava palkka ei kovin häävi ollut. Sitten kun siihen vielä lisättiin se kiusaaminen ja muu henkinen paska.... Ei ollut sen väärtti. Suuri pettymys. En mennyt enää toiste. Enkä päästä lapsianikaan niihin hommiin.

No teillä oli ehkä astetta erikoisempi tila, suoraan Kummelisketsistä. Itse olin asiallisessa paikassa mutta hirveän sateinen kesä oli ja tulin sairaaksi.

Vierailija
24/30 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eivät he palkkaa suomalaisia, koska suomalaiselle täytyy maksaa palkkaa eikä häneltä voi takavarikoida passia. Suomen kieltä osaavaa ei voi huijata ja suomalainen on tietoinen oikeuksistaan. Osaa suomalaisen palkasta ei voi korvata "asunnolla" eli jollain sänkypaikalla kontista tai vessan kokoisesta varastokopperosta.

Törkeä oletus, että suomalaiset maatilatyönantajat olisivat jotain huijareita.

Vierailija
25/30 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kasiluokkalaiseni haluaisi poimimaan mansikoita, vaikka olen varoitellut että se on kovaa työtä. Itse olin samanikäisenä poimimassa mansikoita ja tienasin rahat ensimmäiseen etelänmatkaani. Ei se työ herkkua ollut mutta meillä oli hyvä porukka.

Ongelma tässä nyt vain on ettemme tiedä mitä kautta pääsisi. Mol. Fi sivuilta ei löydy mitään.

Vierailija
26/30 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eiköhän tässä ketjussa tullut selville, mikä on ongelma. Jo pelkkä ajatus työnteosta. 

Totta kai kulkeminen on nuorille ongelma. 

Mutta jos tuo maatalous on noin kauhea riistosektori, niin miten olisi. Ruvetaanko kaikki myös poikotoimaan sen tuottamia tuotteita? Jotenkin ne riistotyöllä tuotetut tuotteet tuntuu kelpaavan, enkä usein kuule myöskään valitusta liian halvasta ruuasta. 

Vierailija
27/30 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin oikein mielelläni, jos sopiva paikka löytyisi täältä Uudeltamaalta. Minulla ei ole autoa, eikä missään nimessä varaa sellaiseen tai sen ylläpitoon, joten paikalle pitäisi päästä edes suht lähelle julkisilla. En muuta kotoani johonkin homeiseen yhteisparakkiin, josta ei pääse liikkumaan peltoa kauemmas, vaan haluan asua kotonani, tähänkin tuo vaatimus julkisten kulkuneuvojen kulkemisesta. Lisäksi käteen pitää jäädä sen verran pakollisten menojen jälkeen (vuokra, HSL:n kk-kortti, sähkö, netti), että työpaikalle on edes jotenkin mielekästä ylipäätään mennä. En odota missään nimessä rikkauksia, mutta en myöskään väännä täyttä työviikkoa siitä ilosta, että viikoksi jää puhtaana käteen alle satanen. Nämä ehdot kun on kunnossa, niin olen ämpäreinäni bussipysäkillä noin vartissa.

Vierailija
28/30 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kasiluokkalaiseni haluaisi poimimaan mansikoita, vaikka olen varoitellut että se on kovaa työtä. Itse olin samanikäisenä poimimassa mansikoita ja tienasin rahat ensimmäiseen etelänmatkaani. Ei se työ herkkua ollut mutta meillä oli hyvä porukka.

Ongelma tässä nyt vain on ettemme tiedä mitä kautta pääsisi. Mol. Fi sivuilta ei löydy mitään.

Ottakaa suoraan yhteyttä lähialueen marjatiloihin. Kasiluokkalaisen olisi helpompi päästä töihin, jos voi käydä kotoa käsin, mutta aina voi kysyä. Kauemmas töihinpääsyä voisi helpottaa, jos mukana tulisi joku tuttu 18 vuotta täyttänyt henkilö, joka ottaa vastuun nuoresta. Tässä lista, josta puuttuvat sellaiset tilat joilla ei ole suoramyyntiä tai itsepoimintaa:

https://www.hmlry.fi/suoramyynti/

Vierailija
29/30 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiloilla vaaditaan 18 vuoden ikää.

Eivät halua asuntoloihin nuorempia rellestämään ilman valvontaa?

Mansikanpoimintaan pääsi ennen kun oli 15v.

Juu, toista se oli ennen vanhaan. ;) Jos tuttu tilallinen pääsi nuorempanakin.

Nyt olen nähnyt viisi eri tilan työhönhakuilmoitusta ja kaikissa oli vaatimus 18 vuoden iästä.

sama

Minä olen nähnyt monta ja kaikissa oli 15 vuoden ikäraja. Esimerkiksi http://www.jarmovaltari.fi/summerwork/

Vierailija
30/30 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä löytyy useita ilmoituksia https://app.toitasuomesta.fi/fi/job-list

Kannattaa myös olla suoraan yhteydessä tiloihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän