Mitä jos ei jaksa enää lapsen kanssa?
Olen hoitovapaalla pienen lapsen kanssa ja oma jaksaminen alkaa olla loppu. Lapsi on kitisevä ja vaativa, ei suostu nukkumaan enää ollenkaan päiväunia, joten mitään edes 5 min lepohetkeä en saa. Toisaalta lapsi on minulle todella rakas ja söpö lapsi muutenkin, oman väsymykseni takia vaan tuntuu että on liian usein liian kitisevä ja liian vaativa.
Meidän ns. tukiverkot ei jaksa olla lapsen kanssa, sanovat että eivät pärjää tai muuten on kiireitä, esim. isovanhemmat siis, jotka kaikki neljä ovat eläkkeellä ja asuvat melko lähellä. Mieheni tekee pitkää päivää, mielestäni hän pakenee työpaikalle lapsen kitinää (ja minun väsymystä, vaikka en nalkuta niin en jaksa mikään todella iloinenkaan olla). Eli olen aika yksin lapsen kanssa. Olin alkanut valmistella sitä, että palaisin töihin, mutta sitten tuli korona, meillä töissä suurin osa lomautettiin ja tiedän että minun alalla tulee olemaan todella huonot talousnäkymät lähiajat koronan takia.
Mitä voi tehdä, jotta jaksaisi lapsen kanssa? En nyt lastensuojelusta tarvi apua vaan tarvisin joskus hengähdystaukoja vain. Täällä meidän kunnassa vaan on ajettu koronan takia alas neuvolatoiminta ja vastaava, puhelinaikoja sinne saa mutta ei muuta.
Kommentit (59)
Elämä on välillä ihan pzkaa. Mä makaan kotona sytostaattihuuruissa ja kuuntelen kun lapsi kiukuttelee legojensa kanssa. Ei jaksais kuunnella tota näitten kipujen sekaan, onneks mies vie ulos illalla kun saa työnsä tehtyä.
Tämä on kyllä ihan oikeasti LaSun paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vakava keskustelu miehesi kanssa. Hänen olisi nyt otettava enempi vastuuta lapsesta, jotta saat välillä hengähdyhetkiä.
Olen yrittänyt. Lopputulos on joka kerta se, että mies vain kertoo, että HÄN ei jaksa joten hänen mukaan minun on sen vuoksi vain pakko jaksaa. Ap
Uhkaa laittaa kakara myyntiin. Jos ei sittenkään tukea tule, myy se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakava keskustelu miehesi kanssa. Hänen olisi nyt otettava enempi vastuuta lapsesta, jotta saat välillä hengähdyhetkiä.
Olen yrittänyt. Lopputulos on joka kerta se, että mies vain kertoo, että HÄN ei jaksa joten hänen mukaan minun on sen vuoksi vain pakko jaksaa. Ap
Kuulostaa siltä, että tarvitsette ulkopuolista apua. Kyllä korona-aikanakin esim. perheneuvola toimii, tosin nyt mahdollisuuksien mukaan etäyhteydellä.
Ota ero ja jää etävanhemmaksi, joka toinen vkl.
Minkä ikäinen lapsi? Toki kannattaa hakeutua työelämään jos vaan mahdollista, niin jaksat paremmin lapsen kanssa oloa.
Nyt on hankalaa, kun kaikki perhekerhot ja avoimet päiväkodit ym on kiinni, missä olis seuraa ja ohjelmaa yksinäisiin päiviin. Mutta laske rimaa, jos sitä on varaa laskea, eli anna lapsen katsella ohjelmia vaikka että saat hetkeksi rauhaa itsellesi. Kannatta ulkoilla paljon, se parantaa omaa mielialaa yleensä ja jos pistää lapsen kävelemään paljon ja touhuamaan ulkona, niin sitten saattaa jopa nukahtaakin päiväunille.
Onhan pienten lasten ja uhmaikäisten hoitaminen, varsinkin yhden lapsen, aika tylsää ja puuduttavaa hommaa. Varsinkin jos lapsi on täysin vahdittava eikä kovin yhteistyöhaluinen persoona :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että tarvitsette ulkopuolista apua. Kyllä korona-aikanakin esim. perheneuvola toimii, tosin nyt mahdollisuuksien mukaan etäyhteydellä.
Meidän paikkakunnalla ei toimi perheneuvola nyt ollenkaan. Vain kiireelliset lasu-asiat hoidetaan.. Ap:n paikkakunnasta en tiedä..
Minkä ikäinen lapsi? Ite yh:nä kyllä sain lepohetkiä, kun vauva oli pieni niin se nukkui, vähän isompana sitten päikkärit ja sitten omatoimiset leikit... kyllä ihan kivasti omaa aikaa saa, ei sitä lasta tarvitse kaikenaikaa paimentaa. Nukkuu varmaan pidempään yöunia kuin sinä, joten vähintään silloin sitä omaa aikaa sitten.
Älä vastaa jokaiseen kitinään ja anna lapsen leikkiä välillä yksinkin. Kyllä pienikin lapsi tykkää olla omissa oloissa hetken, eikä hän oikeasti tarvi reaktiota jokaiseen äännähdykseensä
No ehkä pitäisi ekana selvittää miksi lapsi kitisee koko ajan. Onko jotain lääketieteellistä syytä. Ei ole normaalia, että lapsi kitisee koko ajan.
T. Neljän äiti
Vierailija kirjoitti:
No ehkä pitäisi ekana selvittää miksi lapsi kitisee koko ajan. Onko jotain lääketieteellistä syytä. Ei ole normaalia, että lapsi kitisee koko ajan.
T. Neljän äiti
On ollut koko elämänsä kitiseväinen. On käytetty lääkärissä ja puhuttu asiasta neuvolassa. Lopputulos aina on, että sellainen temperamentti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän paikkakunnalla ei toimi perheneuvola nyt ollenkaan. Vain kiireelliset lasu-asiat hoidetaan.. Ap:n paikkakunnasta en tiedä..
Meillä taas on . ja kyllä tuo kiirelliseltä kuulostaa, jos ei kumpikaan vanhempi jaksa hoitaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas on . ja kyllä tuo kiirelliseltä kuulostaa, jos ei kumpikaan vanhempi jaksa hoitaa lasta.
Kyllä minä hoidan, vaikka olen uupunut. Lapsi ei ole heitteillä vaan saa hyvän perushoidon ja läsnäoloa ja leikkiseuraa ja huomiota ja kehuja ja kaikkea minulta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ota ero ja jää etävanhemmaksi, joka toinen vkl.
Näin isät tekee, kun perhe-elämä kypsyttää. Joten äidit voivat tehdä samoin.
Tänään, kun se mies tulee kotiin lähdet ulos lenkille YKSIN ja sanot, että kun olet saanut tuulettua aivojasi hetken istumme alas keskustelemme miten sinä saat enemmän tilaa itsellesi ja mies tilaa olla enemmän lapsen kanssa.
Nyt on vähän huono aika suunnitella töihin paluuta, mutta siitäkin olisi hyvä alustavasti puhua.
Vierailija kirjoitti:
T. Neljän äiti
Soita sinne neuvolaan siis.
No sen ukon on nyt jaksettava. Sanot, että jos ei nyt ala hoitamaan lasta, otat eron. Sitten hän joutuu hoitamaan joka toinen viikko yksin.
Meillä on paljon samoja pulmia, mutta hetkeksi lapsi joskus rauhoittuu kun laitan lastenmusiikkia soimaan, Siinan Taikaradiota ja Soili Perkiön sävellyksiä esimerkiksi. Joskus on klassinenkin toiminut.
Joo, kirjastotkin on kiinni, mutta ehkä jonkun voi kokeeksi tilata nettikaupasta.
Ja sitten ihan hellyys, että puristaa itsestään lempeitä halipusuhetkiä lapselle ja leikkii lattialla hänen kanssaan, sylittelyä ja tietysti ulkoilua. Meillä hellyys ja oikein tekemisestä kehuminen usein auttaa silloin kun kurinpito saa aikaan vain vastahankaisuutta,