Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julkisen sektorin palkkojen tulee olla alempia kuin yksityisellä sektorilla

Vierailija
03.04.2020 |

Julkisen sektorin työntekijät säilyttävät työpaikkansa myös huonoina aikoina kun taas yksityisen sektorin työntekijät lomautetaan tai irtisanotaan. Tämän turvatun työllisyyden takia julkisen sektorin työntekijöiden alempi palkkataso on perusteltu.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Julkinen sektori tuottaa ainoastaan vahinkoa kansantaloudelle ja se on pidettävä mahdollisimman pienenä."

Tuon paremmin ei muuten voi USA:n ajatusta kiteyttää. Juuri noin amerikkalaiset ajattelevat. Tuntuu, että julkisen sektorin vastustaminen on heillä ihan geeneissä asti.

Vierailija
42/73 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 789yksityissektorin palkat on julkista sektoria suuremmat ennen pitkää yksityissektori korvaa kokonaan julkisen sektorin koska palkkaus ei julkisella seektorilla ole tai olisi kilpailukykyinen.

Jos palkat ovat julkisella sektorilla suuremmat kuin yksityisellä sektorilla, jota ne ovat koska huonoina aikoina ei irtisanota samalla tavalla, niin julkinen sektori paisuu yksityisen sektorin kustannuksella, kuten on käynyt Suomessa.

Julkinen sektori paisunut Suomessa? Ok ehkä minun ei kannata yhtään enempää kommentoida tuohon.

Päätöksen teko julkisella sektorilla on hitaampaa kuin yksityisellä. Irtisanomisia tulee ennen pitkää. Jo nyt monissa kunnissa on yt käynnissä. Hitaampi päätöksenteko aiheuttaa myös sen että julkisen sektorin elpyminen on hitaampaa. Yksityinen sektori jo sen vuoksi korvaa tulevaisuudessa julkista sektoria yhä enemmän.

Suomessa on Ranskan jälkeen Euroopan suurin julkinen sektori. Kertoo jo jotain.

Miten se liittyy julkisen sektorin paisumiseen? Parikymmentä vuotta sitten meillä oli hyvin paljon vahvempi julkinen sektori kuin nykyisin. Julkista sektoria on jouduttu karsimaan mm. 90 luvun laman seurauksena. Elpyminen laman jälkeen on lisännyt yksityissektorin "paisumista" ja niin tulee käymään myös seuraavaa laman jälkeisessä talouden elpyessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän ne palkat onkin alempia kuin yksityisellä, totta kai.

Julkinen sektori on ollut jo vuosia palkkajohtaja.

Siirryin yksityiseltä tietyn asiantuntijatason keskijohdon hommasta tismalleen samaan hommaan julkisella. Palkka pörssifirmassa oli 5000e ja aivan järjetön työmäärä. Sama homma julkisella 7000e ja leppoisaa ja lokoisaa. Oon ihan järkyttynyt julkisen puolen laiskuudesta, vetelyudestä ja siitä että kaikesta valitetaan ja kinistään ja luullaan että on rankkaa.

V*ttu julkisella ei tiedetä mitä rankka edes tarkoittaa!

Vierailija
44/73 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olin harjoittelussa Ely-keskuksessa. Olen aiemmin ollut työssä yksityisellä puolella. Huomasin sellaisen asian, nämä virkamiehet olivat hyvin väsyneen oloisia, taukeita ja pystyyn kuolleita. Ihmettelin mistä tämä johtuu koska heidän työtahtinsa oli täysin naurettava. Olivat muka kiireisiä.....kiire oli vain lounas- ja kahvitunneille ja kotiin. Liukuva työaika, etätyö mahdollisuus, kaiken maailman liikuntasetelit ja ateriaedut, työterveyshuolto, autopaikat halvalla heti työpaikan pihassa kaupungin keskustassa, ilmainen puhelin, omat tietokoneet jne. Kun aloitin siellä, kommentoin heti, että miten on mahdollista että ihmiset lorvivat kahvitauoilla 30 - 50 minuuttia joka päivä ja vielä lounaat päälle. Sanoivat vaan että nyt on hiljainen aika, juupa juu, luulenpa että tuossa paikassa kiirettä ei ole koskaan. Oli viimeisen päälle laitteet ja vehkeet toimistossa ja uudet kalusteet ja sohvaryhmät missä sai lekotella kun oli niin kovin rankkaa."

Tällaisia "kiireisiä" virkamiehiä tässä maassa riittää. Sinä - veronmaksaja - kustannat tämän "lystin".

Vierailija
45/73 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkkarin "työpäivä":

aamukahvit 8.15-9.30

lounas 10.15-12.45

päiväkahvit 13.15-14.15

Liukavaan työaikaan vedoton poistuminen työpaikalta 15

Et ole vissiin julkisella sektorilla töissä?

Vierailija
46/73 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siirryin yksityiseltä tietyn asiantuntijatason keskijohdon hommasta tismalleen samaan hommaan julkisella. Palkka pörssifirmassa oli 5000e ja aivan järjetön työmäärä. Sama homma julkisella 7000e ja leppoisaa ja lokoisaa. Oon ihan järkyttynyt julkisen puolen laiskuudesta, vetelyudestä ja siitä että kaikesta valitetaan ja kinistään ja luullaan että on rankkaa.

V*ttu julkisella ei tiedetä mitä rankka edes tarkoittaa!"

Sinäkin kuitenkin vaihdoit sinne julkiselle puolelle...

Teot puhuvat enemmän kuin sanat.

Vierailija
47/73 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä puolella ei välitetä työtunneista. Julkisella puolella hanskat tippuvat naulaan kun virastoaika päättyy.

Olemme mieheni kanssa tehneet töitä sekä julkisella että yksityisellä puolella (olemme konsultteja) ja kyllä on todella silmiinpistävä ero siinä, mikä työtahti on sekä ihmisten halu kantaa vastuuta. Yksi tuttavani vaihtoi vuosi sitten ja viidentoista työvuoden jälkeen pois työstään valtion omistuksessa olevasta yrityksestä yksityisen sektorin yritykseen. Vuoden verran olen kuunnellut valitusta siitä, kuinka työmäärä on järjetön ja on aivan uupunut. Uusi työpaikka on ollut hänella haussa jo pitkään.

Olin harjoittelussa Ely-keskuksessa. Olen aiemmin ollut työssä yksityisellä puolella. Huomasin sellaisen asian, nämä virkamiehet olivat hyvin väsyneen oloisia, taukeita ja pystyyn kuolleita. Ihmettelin mistä tämä johtuu koska heidän työtahtinsa oli täysin naurettava. Olivat muka kiireisiä.....kiire oli vain lounas- ja kahvitunneille ja kotiin. Liukuva työaika, etätyö mahdollisuus, kaiken maailman liikuntasetelit ja ateriaedut, työterveyshuolto, autopaikat halvalla heti työpaikan pihassa kaupungin keskustassa, ilmainen puhelin, omat tietokoneet jne. Kun aloitin siellä, kommentoin heti, että miten on mahdollista että ihmiset lorvivat kahvitauoilla 30 - 50 minuuttia joka päivä ja vielä lounaat päälle. Sanoivat vaan että nyt on hiljainen aika, juupa juu, luulenpa että tuossa paikassa kiirettä ei ole koskaan. Oli viimeisen päälle laitteet ja vehkeet toimistossa ja uudet kalusteet ja sohvaryhmät missä sai lekotella kun oli niin kovin rankkaa. Siis aivan uskomatonta että suomalaisten veronmaksajien piikkiin on tällaisia aikuisten päiväkerhoja kokoontuu ma - pe liukuvilla työajoilla. Seurailin ihmisiä siellä, kävivät työajalla fysioterapiassa ja ties missä, kirjailivat työaikaansa miten sattuu. Kaiken huippu oli se kun kuulin, että ihan hieroja tulee paikan päälle tiettynä päivänä hieromaan näitä "kehäraakkeja", ei muuta kun aikaa varaamaan siis keskellä työpäivää. Palkkani oli 2300 eur/kk +  kaikki edut, vakituisilla tietenkin parempi palkka + edut ja silti kehtasivat valittaa että saavat liian pientä palkkaa. Siis haloo, tuolla työmäärällä mitä he puuhastelivat siellä riittäisi kuukausipalkaksi 1500 eur.  Ihmiset olivat siellä sairaslomilla koko ajan, niin siis työhän oli todella "rankkaa", istua päivät pitkät työpisteellä, tehdä vähän "hommia" ja istua kahvitauoilla. Olin todella pöyristynyt siitä millaisia suojatyöpaikkoja Suomessa on, olin tosin joskus kuullut, mutta kun näin omin silmin, olin todella ihmeissäni että tällaista sallitaan.

Ihan faktatietona: harvassa paikassa työntekijä joutuu omalla puhelimella hoitamaan työnantajan töitä, miksi sinusta siis työpuhelin on luksusta? Ei niistä omia puheluita voi soitella, koska kaikki soitot tulee laskutuksen tietoon. Yksi kerta onnistuu, toinen ei. Toimivat työvälineet eivät ole nekään mikään ihmeellinen etu, ne ovat vain työvälineitä!

Liikuntaseteli ja ateriaetu taitavat olla arkea useimmissa yrityksissä, ELYIssä on vain minimi. Saat siis 2 kk kuntosalisi (sen halvimman) maksettua liikuntaseteleillä, eikö ole uskomatonta. Hieroja on osa työhyvinvointia, se maksetaan itse ja vaikka se tapahtuu työpaikalla, se ei ole työaikaa (leimataan siis Oma asia eikä saada palkkaa.

Liukuva työaika ei lyhennä työaikaa eikä etätyö ole mikään ihmeellinen etu. Sinulla taitaa olla hieman vanhanaikainen tapa ajatella näistä asioista.

Mielenkiintoisin on tuo sinun "leimasivat miten sattuu", koska ethän sinä voi sitä tietää, mitä on leimattu ja miten. Jokainen voi puhelimella tai omalla tietokoneella tehdä juuri ne leimaukset jotka haluaa, eikä se harjoittelija saa ikinä tietää, mitä tapahtui.

Korkeakouluharjoittelijat tulevat huhti-toukokuussa ja ovat paikalla kesälomakauden, jolloin suurin osa väestä on lomalla. Loput päivystävät ja iso osa ELYläisistä on maastossa. Maatalouden tarkastuksia ei tehdä toimistosta käsin.

Vierailija
48/73 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, että julkisella puolella touhua on vähän laiskaa ja leväperäistä. Moni ei tiedä työnkuvaansa eikä vastuualueitaan... Kun homma kusee, ei kukaan ole vastuussa. Rahat ei ole kenenkään, niin kukaan ei niitä myöskään tarkkaile sen kummemmin. Tuhlaaminen on välillä jotain järkyttävää.

Toki tärkeimpien palveluiden on oltava julkisia, mutta ehkä johtamiseen ja vastuisiin tarvittaisiin yksityisen puolen mentaliteettia. Ja myös potkujen oltava käytännössä helpompia, jos työt ei hoidu.

- Sekä yksityisellä että julkisella työskennellyt

Vierailija
49/73 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Siirryin yksityiseltä tietyn asiantuntijatason keskijohdon hommasta tismalleen samaan hommaan julkisella. Palkka pörssifirmassa oli 5000e ja aivan järjetön työmäärä. Sama homma julkisella 7000e ja leppoisaa ja lokoisaa. Oon ihan järkyttynyt julkisen puolen laiskuudesta, vetelyudestä ja siitä että kaikesta valitetaan ja kinistään ja luullaan että on rankkaa.

Julkisella ja yksityisellä ei ole mitään tismalleen samanlaisia hommia, näin pelkästään lainsäädännön perusteella.

Vierailija
50/73 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella on palkoissa eroja, riippuen, oletko valtiolla, kunnalla vai seurakunnalla. Valtiolla on hyvät palkat, kunnilla ja seurakunnilla ei niinkään. Joka alalla ei ole mahdollista tehdä töitä yksityisellä sektorilla.

Vierailija
51/73 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liukuva työaika ei vähennä työtunteja, vaan työt voi tehdä nimensä mukaisesti "liukuvasti". Jos tulet 7 töihin, lähdet klo 15. Jos tulet 9, niin lähdet klo 17 ;). Pidemmät päivät viikolla, ja lähdet pe jo klo 14.

Vierailija
52/73 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella ja yksityisellä ei ole mitään tismalleen samanlaisia hommia, näin pelkästään lainsäädännön perusteella.

Totta. Julkisella puolella monella on virka ja sen mukaisesti päätöksiä tehdään virkavastuulla. 

Vierailija
53/73 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vientialoilla ei ole mitään muuta virkaa kuin veronmaksu.

Yhteiskunnan olemassaolon syy on kansan hyvinvoinnin eli niiden julkisten palveluiden rahoittaminen.

Siksi vientialojen ja yksityissektorin liksojen pitäisi olla alempia, jotta yrityksillä on hyvä veronmaksuvara.

Tai osinkoverotusta tulee kiristää.

Vierailija
54/73 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on ollut mahdollisuus valita suuntautumisensa opiskeluvuosinaan senkin osalta, tähtääkö julkiselle vai yksityiselle puolelle.

Myöhemmällä iällä turha katua enää tehtyjä valintoja.

Vierailija
55/73 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisen sektorin työntekijät säilyttävät työpaikkansa myös huonoina aikoina

Ai jaa. Olen kahteen otteeseen ollut julkisella sektorilla ketjupätkäläinen, ts. työsopimus on tehty n. puoleksi vuodeksi kerrallaan, ja tätä on jatkettu yhtä mittaa vuosikausia. Kummallakin kerralla meno päättyi siihen että tuli ne huonot ajat, jolloin työsopimusta ei enää jatkettu. Kyllä minä koin, että huonojen aikojen takia menetin työni.

Pätkäsopparit ja jopa niiden lainvastainen ketjuttaminen ovat julkisella puolella paljon yksityistä yleisempi käytäntö. Sinun silmissäsi pätkän päättyminen ei varmaan näytä siltä, että menettää työpaikkansa.

Täällä yksi saman kokenut. Minulla päättyi 10 vuotta kestänyt ketjutusten taukoamaton putki tähän koronaan. Työsopimukseni ovat olleet kahdesta viikosta pariin kuukauteen ja olen allekirjoittanut 60-70 työsopimusta tänä aikana. Enkä ole missään budjettirahoitteisessa hienossa työssä vaan ihan perusduunari kaupungilla 1800 euron bruttopalkalla. Meitä on useita saman kokeneita. Muutama työkaverini vakinaistettiin, kun liitto puuttui tilanteeseen. Meillä on ollut todella räikeitä tapauksia näissä ketjutuksissa.

Itselleni kymmenen vuoden pätkäputken päättyminen äkillisesti tuntui henkisesti samalta kuin potkut, vaikka työnantajalleni olen vain nimi paperissa. Olen jo pitkään oireillut pätkätöiden aiheuttamaa uupumusta ja stressiä ja töiden äkillinen loppuminen romahdutti mielenterveyteni täysin. En tiedä, pystynkö palaamaan enää koskaan työhöni.

Suututtaa niin kovasti lukea näitä kirjoituksia julkisen sektorin helppoudesta ja laiskottelusta. Kaikki eivät pyörittele papereita liukuvalla työajalla jossain maisemakonttorissa vaan meitä on useita matalastipalkattuja naisia fyysisesti raskaissa töissä. Kuka tahansa voi mennä kokeilemaan vaikka siivoustyötä 1800 euron bruttopalkalla ja tulla sitten kommentoimaan uudestaan.

Vierailija
56/73 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnat kipailevat keskenään työntekijöitä. Monista asiantuntijoista on huutava pula kuten lääkäreistä, sossuista. Tämä palkkakilpailu ei ole missään tekemisissä yksityisen sektorin kanssa, mutta kuntien tulee suoriutua niille asetetuista lakisääteisistä velvotteista. Ei lääkärin palkkojen alennus kunnalla auta hoitotakuiden saavuttamisessa. 

Vierailija
57/73 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kuntahan lomauttaa jo täyttä häkää/ on lomauttanut työntekijöitä. Mitä ihmettä höpötät?

Vierailija
58/73 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, vaihdoin kun en tiennyt mihin pskaan astun. Nyt olen yrittänyt takaisin päästä yksityiselle mutta arvatkaas onko vaikeaa! Vaikka olen ollut vasta vuoden julkisella niin tästä tuli jo ”leima otsaan” sillä yksityisellä vierastetaan julkisen työntekijöitä - ja nyt ymmärrän miksi. Yritän paeta täältä koko ajan.

Vierailija
59/73 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samasta työstä sama palkka olipa työnantaja sitten julkinen tai yksityinen.

Ja samasta työstä samat lomat ja työ-ajat oli työnantaja sitten julkinen tai yksityinen.

Vierailija
60/73 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yritän paeta täältä koko ajan."

Suomessa on ainakin yksi, joka yrittää vapaaehtoisesti kiristää omaa työtahtiaan.

Luulin kaltaistesi kuolleen tässä maassa jo sukupuuttoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän