Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin musisointi"harrastus"

Vierailija
03.04.2020 |

Neljä vuotta asunut nyt tässä luhtitalossa. Jo muuttua seuraavana yönä alkoi hillitön luukutus keskellä yötä. Tästä kävin sanomassa ensin nätisti, sitten vähemmän nätisti kun viesti ei mennyt perille. Tämä itseään "ammattimuusikoksi" tituleeraava rokkariksi haluava miekkonen jopa oikeutti asian "tästä nyt kuuluu elämisen ääniä". Tämä "muusikko" soittaa rumpuja. Hänellä on kodissaan todellakin rummut, ja on kuulemma tehnyt oikein äänieristyksen, soittaa vain päivisin. No kiva. Mutta kun sitä rummutusta voi kestää viisikin tuntia melkein putkeen, ja se kuuluu asuntooni ärsyttävänä vesitippaefektinä, tosin nopeampana ja äänekkäämpänä kuin oikea sellainen. Olen tästä jutellut myös naapureiden kanssa, koittanut käydä juttelemassa hänen luonaan asiasta (ei avaa ovea), jättänyt lapun oveen, kirjoittanut isännöitsijälle monta kertaa asiasta. Mutta ei.

Onko muilla näitä ihania musisoivia naapureita? Ja te jotka soittelette musiikkia, niin olisi erittäin kohteliasta jos voisitte käydä avointa dialogia naapureidenne kanssa tästä harrastuksesta. Mulla olisi ihan eri fiilis ainakin asiasta, jos soittelua tapahtuisi vaikka tunnin päivässä, saisin nukkua yöni rauhassa jne. Ja ylipäätään, että naapurilla on asenne ettei halua häiritä naapureitaan versus "no kun mä oon muusikko niin mulla on oikeus".

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
2/42 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni soitti (= opetteli soittamaan) huilua, ja aina kun hän aloitti harjoitukset, niin kuulin naapurin paiskovan ovia. Minulle itselle tuli tosi avuton olo, en puhunut mitään naapurille, enkä tyttärelle.

Aika kului...  ...ja nyt tytär on aikuinen, taitava huilisti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musisointi kotona on ok kohtuullisissa määrin. 5 tuntia päivässä on liikaa.

Vierailija
4/42 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rumpujen soitto muualla kuin omakotitalossa on myös kyseenalaista. Sähkörummut ok.

Vierailija
5/42 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkerrassa soitti joku pianoa niin että koko rappukäytävä raikasi. Ja se soitto kuului omaan asuntoon ihan liian hyvin. Vielä kun soitto on sitä yhden ja saman rallatusta jotenkin sinne päin soitettuna vielä. ILmeisesti on luopunut pianosta nykyisin, hyvä niin. Pyydän jos haluatte soittaa niin äänieristäkää huone tai hankkikaa digitaalinen piano esim.

Vierailija
6/42 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni soitti (= opetteli soittamaan) huilua, ja aina kun hän aloitti harjoitukset, niin kuulin naapurin paiskovan ovia. Minulle itselle tuli tosi avuton olo, en puhunut mitään naapurille, enkä tyttärelle.

Just tätä mä en ymmärrä. Miksi ei voi asiasta edes puhua? Toki naapurin käytös on ikävää, ja ei ollenkaan ok jos hän ei ole teitä muuten lähestynyt. Jomman kumman olisi pitänyt olla enemmän aikuinen ja lähestyä toista. Siitä, että tuntikaupalla antaa musisoinnin jatkua naapureista välittämättä, on todella itsekästä. 

ap

Vierailija
7/42 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläkerrassa soitti joku pianoa niin että koko rappukäytävä raikasi. Ja se soitto kuului omaan asuntoon ihan liian hyvin. Vielä kun soitto on sitä yhden ja saman rallatusta jotenkin sinne päin soitettuna vielä. ILmeisesti on luopunut pianosta nykyisin, hyvä niin. Pyydän jos haluatte soittaa niin äänieristäkää huone tai hankkikaa digitaalinen piano esim.

En ymmärrä eikö nämä tuntikaupalla rallattelijat/soittelijat mieti kuin itseään? Haluaisivatko itse kuunnella jotain inhottavaa ääntä monta tuntia putkeen joka päivä? Vahva peukku digitaaliselle pianolle ym. 

Ap

Vierailija
8/42 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Taitava” lol varmaan joo sun mielestä.

Vierailija
9/42 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman olen tässä etätöissä välillä tuskaillu, kun parin asunnon päässä ilmeisesti naapurin lapsi soittaa pianoa. Ei siinä muuten mitään, tosi hiljaa tuo tänne kuuluu, mutta kun se repertuaari on Für Elise ja The Entertainer vuorotellen, niin välillä alkaisi toivoa vähän lisää vaihtelua ohjelmistoon. Mutta helpollahan minä ap:hen verrattuna pääsen, eli jatkan musiikkiesityksestä nauttimista ja odottelen tarjonnan laajentumista.

Vierailija
10/42 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot fiksu, mutta mun naapurit ei oo fiksuja. Kuuntelen vaan 2 kertaa kuussa 2h musiikkia päiväsaikaan normaalin puheen voimakkuudella ja silti hakataan seinään koska huono äänieristys. Oon aivan samaa mieltä siinä että yöllä tulee antaa jokaiselle nukkumarauha ja 5 tuntia päivässä musisointia on kohtuutonta, normaalisti ihmisellä on yleensä muutakin elämää kuin istua 5 tuntia rumpujen ääressä... käydään töissä, tavataan ystäviä, tehdään ruokaa jne. Mutta muutama tunti päivässä tulee jokaiselle musisointia sallia myös ilman kuulokkeita jos niitä ei halua käyttää!

Vierailija
11/42 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen soitellut pianoa vuosikymmeniä välillä johtuen elämäni tilanteista riippuen enemmän tai vähemmän, ja välillä ei ole ollut edes omaa pianoa kotonani, jotta olisin voinut soitella kotonani.    Koskaan en ole itse saanut moitteita soittamisharrastuksestani, ja eikä ihme, sillä osaan soittaa nuoteista ja suurin osa soittamistani kappaleista sujuu oikein soittaen, joskus tietysti:) tulee vahingossa vääriä kosketinpainalluksia, mutta ne peittyvät kyllä, kun kokonaisuudessa kappale tulee soiteltua nuotilleen ja tahdissaan oikein.   Mutta aikoinaan omien lasteni ollessaan vielä lapsia, ja heidän soittaessaan yli kerrostalomme yhtiökokouksessa päätetyn hiljaisuuden ajankohdan ylittäen, koska silloinen myöhäinen ajankohta tuli ylitettyä soitannalla erään juhlan vuoksi noin puolella tunnilla, niin postiluukusta tuli vessapaperiin kirjoitettuna viesti, että "soitto on ihan ok, muuten mutta ei niin myöhäiseen ajankohtaan. Terveisin Nimetön Naapuri"  .   No, tuonkin jälkeen olen itse soitellut vaihtelevasti kerrostalomme sääntöjen mukaan vain sallittuina aikoina, ja saatan todellakin soittaa jopa useita kappaleita nuottikirjoistani lävitse noin tunnin parin aikana, ja kukaan ei ole minulle itselleen tullut vielä kieltoa esittämään, vaan päinvastoin jotkut naapureistani ovat jopa esittäneet kappaletoiveita, joita soittelisin ja jotkut naapureistani ovat ihmetelleet, että olenko kenties musikaalisesta suvusta lähtöisin, no onhan niitäkin suvussani joitakin.   

Ja joskus olen ajatellut itsekseni, että ehkä olenkin soittoharrastuksellani häirinnytkin ärsyttäen naapureitani harjoitellessani joitakin kappaleita soittamalla useamman kerran peränjälkeen, ja sittenkin vielä ihan vaan sen takia niitä sävellyksiä, joihin olen tykästynyt, saatanpa soittaa useammankin kerran viikon aikana samaa suosikkiani muiden kappaleiden joukossa. 

Lopuksi vielä, että vuosien kuluessa ja lapsieni aikuistuttuaan, heillä on kaikilla omat soittimensa ja esim. piano omissa kodeissaan, ja ovat kyllä oppineet jopa paremmiksi soittajiksi kuin mitä minä vanhempana.  En kylläkään kitaraa ole opetellutkaan koskaan soittamaan, vain pianoa.  Nokkahuilu oli myös peruskouluaikoihin ns. turnoff-soittimena, todellakin rasittava, jo sen takia, että se soitin vaatii keuhkojen hyvää kuntoa.

Ylipäätänsä olen ajatellut ko. harrastukseni mahdollista häiritsevyyttä siltä kannalta, että jos kerta minunkin pitää sietää esim. erään naapurin kangaspuiden louskutusta poppanoita kutoessaan, ja tai toisen naapurin nikkarointiääniä, jotka kantautuvat minun omistusasuntooni, niin vastavuoroisesti ei naapureilla olekkaan mitään sanomistakaan omasta soittoharrastuksestani äänineen, kun soitan aina vain siihen kellon aikaan kuin se on sallittua kerrostalossa.  En soita yöllä. 

En aio lopettaa harrastustani pianon soiton suhteen ennen kuin siitä tulee kirjallinen ja lainvoimainen kielto.   Kotini näet on linnani, ja saan harjoittaa omassa kodissani lain puitteisia harrastuksiani aivan vapaasti.

Vierailija
12/42 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvon alapeukuttajat, tarkoitukseni ei ole estää ketään harrastamasta eikä olla ilkeä, itsekin soitan pianoa, kuulokkeet päässä, mikä sinänsä on ihan perseestä verrattuna aidon akustisen pianon soundiin. Mutta jos se pianon soitto kuuluu omaan asuntoon kuin joku soittaisi asunnossani niin kyllä se on jo mielestäni häiritsevää. Kerrostaloissa äänet kuuluu mutta kerrostalossa elämiseenkin kuuluu se että ottaa kanssa asujat huomioon ja pyrkii minimoimaan elämisestä syntyvät äänet. Kuvitellaan tilanne että haluat olla rauhassa omassa kodissasi ja joku laittaa stereoista esim jonkun tunetun melodian päättymättömällä kasetilla soimaan, kokoajan se sama kohta ja usein vieläpä liian nopeasti tai ei keskittyen soitettuna, siis sillain että et edes yritä opetella soittamaan kyseistä kappaletta, vaan "soittelet" vain. Repikää siitä huumoria. Eri asia jos joku osaisi soittaa useampiakin kappaleita.

Vierailija
13/42 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tätä mä en ymmärrä. Miksi ei voi asiasta edes puhua? Toki naapurin käytös on ikävää, ja ei ollenkaan ok jos hän ei ole teitä muuten lähestynyt. Jomman kumman olisi pitänyt olla enemmän aikuinen ja lähestyä toista. Siitä, että tuntikaupalla antaa musisoinnin jatkua naapureista välittämättä, on todella itsekästä. 

ap

Juurikin esimerkiksi tämän soittoharrastuksen vuoksikin ei pitäisi ihmisille edes rakentaa kerrostaloja asuinsijoikseen. 

Ihminen on ääntä päästelevä olento muutoinkin, ja ihmisen harrastuksia on vähemmän äänekkäitä ja enemmän sitä tuottavia, joten parasta olisi, jos ja kun äänieristystä ei kerrostaloihin voi kertakaikkiaan sellaisia kustannusten vuoksi rakentaa, niin ihmisten pitäisi kaikkien asua vähintään muutamien kymmenien metrin etäisyydessä toisistaan omakotitaloissa.    Sillä nykyisissä kaupungeissa omakotitalotkin on rakennettu niin vieritysten kunnallistekniikanpa takia tietenkin, ettei jää edes hajurakoa talojen väliin. 

Vierailija
14/42 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvon alapeukuttajat, tarkoitukseni ei ole estää ketään harrastamasta eikä olla ilkeä, itsekin soitan pianoa, kuulokkeet päässä, mikä sinänsä on ihan perseestä verrattuna aidon akustisen pianon soundiin. Mutta jos se pianon soitto kuuluu omaan asuntoon kuin joku soittaisi asunnossani niin kyllä se on jo mielestäni häiritsevää. Kerrostaloissa äänet kuuluu mutta kerrostalossa elämiseenkin kuuluu se että ottaa kanssa asujat huomioon ja pyrkii minimoimaan elämisestä syntyvät äänet. Kuvitellaan tilanne että haluat olla rauhassa omassa kodissasi ja joku laittaa stereoista esim jonkun tunetun melodian päättymättömällä kasetilla soimaan, kokoajan se sama kohta ja usein vieläpä liian nopeasti tai ei keskittyen soitettuna, siis sillain että et edes yritä opetella soittamaan kyseistä kappaletta, vaan "soittelet" vain. Repikää siitä huumoria. Eri asia jos joku osaisi soittaa useampiakin kappaleita.

Kerrostalo elämään kuuluu myös kohtuullisuus ja se että on suvaittava muiden elämisestä lähteviä ääniä. On täysin kohtuullista kuunnella musiikkia tai tv muutaman tunnin päivässä.

Vierailija
15/42 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musisointi on sallittua siiloin kun ei ole hiljaisuus, ikävä kyllä.

Vierailija
16/42 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitan digipianoa kerrostaloasunnossani, mutta vaikka minulla onkin mahdollisuus soittaa korvakuulokkeilla soitintani, niin en tykkää niiden kanssa soittaa, sillä minulla on kuulo vioittunut aikojen saatossa, ja sen takia ilman kuulokkeita soittaminen on siedettävämmän kuuloista. 

Jos nyt joku tunnistaa minut, niin tervetuloa vaan neuvottelemaan soittoharrastuksestani, voimme siten neuvotella, että missä vaiheessa ei olisi suotavaa päiväaikaan soittamiseni.  Ymmärrän toki, jos naapuri nukkuu päikkäreitään, ja ärsyttäähän se kun kerrostalossa nyt tuppaa erilaisia ääniefektejä kuulumaan kantautuen naapureista ja heidän eri elämisensä toiminnoistaan.

Itseäni ja puolisoani huvittaa ainoastaan, kun kuulemme naapurin vessassa käyntiääniään päivittäin, ylisiisteysintoilijanaapurin imurin äänet, rykimiset ja erään naapurin herrasmiehen päiväunikuorsauksen mahtavat korinat:D, ovien paiskomistakin aika-ajoin, jota ihmettelen suuresti, koska itse laitan aina oven nätisti kiinni mahdollisimman hiljaa.   Joskus kuuntelemme puolisoni kanssa pitkiäkin käytäväkeskusteluja, kun naapuriemme etenkin naispuoliset asukkaat intoutuvat vaihtamaan aatoksiaan yhteisessä käytävätilassa.

Vierailija
17/42 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä eroa pakkokuunteleeko kauniita musiikkikappaleita, joilla tulkitaan maailman kauneutta ja rakkautta tai vaihtoehtoisesti jotain hevijytää, joka on vihaa ja väkivaltauhoa.

Vierailija
18/42 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Luoja,  että toivon näille kerrostaloissa äänistä valittaville kuulonsa menettämistä, niin sittenhän pääsevät äänistä - niistä häiritsevistäkin.  Sittenpähän on hiljaista kuin huopatossutehtaassa. 

Toivon kuitenkin, että vielä kuuntelisivat sydämmensä ääntä, jos sitä onkaan ollut koskaan, ei ainakaan empaattista sellaista.

Vierailija
19/42 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on olemassa työmaakoppeja, niin voisi olla myös betonisia isompia musisointikoppeja, joissa PITKÄÄN & kovaa soittavat ja laulavat saavat vetää rauhassa. Ympärille äänieristystä ja tarpeeksi kauas asuinrakennuksesta, helppo siivous ja ikkunasta tuuletus. Ellei läheltä löydy muuta harjoittelutilaa. Muita ideoita? 

Vierailija
20/42 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalot eivät ole ihmisasuntoja. Koittakaa nyt ymmärtää. Eivät ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi