Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista elämäsi olisi 70-luvulla

Vierailija
02.04.2020 |

Useasti miettinyt, missä ammatissa olisin, jos olisin syntyny esim. 50-luvulla ja olisin 20-30 vuotias 70-luvulla.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/08/20/poliisin-kyydissa-1970-luvulla Tämän olen katsonut useasti.
Tuohon aikaan ylioppilaskin kuulosti jotenkin hienolta ja korkeastikoulutetulta.
Eikä ollut paljoakaan lihavia ihmisiä. Suunnistus oli tuohon aikaan kova juttu. Varmaan olisin poliisi tmv. valtion virkamies.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Garderobiin kuuluisi ainakin polven alle ulottuva takki, koska ilman sitä ei voisi liikkua missään.

Vierailija
2/16 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin varmaan 3 lapsen äiti ja naimisissa nuoruuden rakkauden kanssa jota en ole rakastanut 15 vuoteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta ennen wanhaan ylioppilailta oikeasti vaadittiin osaamista; oli kirjalliset ja suulliset kuulustelut.

70-luvulla olis ollut varmaan jänskää- ainakin töitä olisi löytynyt heti Ruotsista. Olisi päässyt brassailleen finskitutuille kesäisin tuliterän Volvon ratissa.

Vierailija
4/16 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli se hienoa aikaa silloin. Nykymeno onkin ihan outoa. Mistään ei saa nauttia, kiire, kiire...

Vierailija
5/16 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämä 70-luvulla - olisin luultavasti kuollut

Vierailija
6/16 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet ja tyyli oli huikeeta.

Vierailija
7/16 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luku oli elämäni parasta aikaa, erityisesti vuodet 1975-1976. Pääsisinpä sinne takaisinm mutta tällä "järjellä".

Vierailija
8/16 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta ennen wanhaan ylioppilailta oikeasti vaadittiin osaamista; oli kirjalliset ja suulliset kuulustelut.

70-luvulla olis ollut varmaan jänskää- ainakin töitä olisi löytynyt heti Ruotsista. Olisi päässyt brassailleen finskitutuille kesäisin tuliterän Volvon ratissa.

Eikö suullisista kuulusteluista luovuttu jo kauan ennen 1970-lukua?

Yo-kirjoituksia kyllä jännitettiin, kyse oli elämästä ja kuolemasta vielä 80-luvun lopullakin.

Vierailija
9/16 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luku oli elämäni parasta aikaa, erityisesti vuodet 1975-1976. Pääsisinpä sinne takaisinm mutta tällä "järjellä".

Minä taas elin varhaislapsuutta varsinaisessa gehennassa.

Kivaa oli vain harvoin ja vahingossa.

Vierailija
10/16 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteet ja tyyli oli huikeeta.

Mutta äärimmäisen epämukavaa.

Vierailija
11/16 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1978 olin 15-vuotias ja seurustelin ensimmäistä kertaa. Kävin yläastetta ja mietin menenkö sen jälkeen lukioon vai kauppaopistoon. Vanhempani halusivat minusta ylioppilasta, itse olisin halunnut kauppaopistoon päästäkseni ensinnäkin opiskelemaan pois kotipaikkakunnaltani ja toisaalta nopeammin töihin. Eli jonkinlaista toimistotyötä suunnittelin tekeväni. Onneksi vanhemmat pakottivat lukioon, koska siellä aikuistuin sen verran, että hakeuduin sen jälkeen yliopisto-opintoihin ja ihan toiselle alalle.

Vierailija
12/16 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 70-luvulla enää ylioppilasta sillain arvostettu, eikä ollut mitään suullisia kokeita.

Elin nuoruuttani 70-luvulla, ja se oli hienoa aikaa. Tyyli, musiikki. Tuli Queen, David Bowie ja punk. Ja monta muuta:)

Kesätöitä löytyi helposti. Ja tosiaan, ylioppilaskirjoitusten jälkeen tosi moni lähti välivuodeksi Ruotsiin töihin. Sairaaloihin moni. 

Vierailija
13/16 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fantsua.

Nyt en saa töitä koulutuksellani, mutta 70-luvulla olisin ollut hyvin työllistetty ja luksusammatissa. Matkustanut viiden tähden hotelleissa ja tienannut hyvin. 

(Olen jutellut vanhojen kollegojen kanssa, millaista työ oli 70-luvulla.)

Vierailija
14/16 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuisit Ruotsissa, työskentelisit tehtaassa, kuuntelisit Abbaa. Kävisit katsomassa vanhempia kesällä.

Vierailija
15/16 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 v isäni sanoi kerran, että meidän ikäluokalla ei ole mitään ymmärrystä luokkaeroista. 60/70-lukuoli jakutunutt. Olit joko duunari siinä kulttuurissa tai koulutettu (lue:sivistynyt). Tai vapaamielinen hippi tai traditionaalinen kristitty.

Vierailija
16/16 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostalgiamatka 70-luvulle, kauppa-automuseo:

https://yle.fi/uutiset/3-12037648

Vanhempani ovat syntyneet 50-luvulla, joten 70-luvulla olivat noin parikymppisia kun minä synnyin vuosikymmenen puolimaissa. Itsellä on aika hataria ja hajanaisia muistoja 70-luvun jälkipuoliskolta, 80-luku on paremmin muistissa.