Kehtaisinko mennä vaan siivoojaksi?
Mitkään opinnot ei lukion jälkeen ole sujunut, jotain pitäisi taas tehdä että pääsisi eteenpäin. Ajattelin mennä ammattikouluun johonkin kunnon käytännön alalle, jos se olisikin minun juttuni. Joo, siivoojaksi voisi päästä ilman koulutustakin, mutta koen omalla kohdallani paremmaksi mennä varmemman kautta, kun tässä on ollut epäonnistumisia ihan liikaa jo. Perhetausta vaan on korkeasti koulutettua ja mikä tahansa käytännön työ olisi kauhistus. Äitini mielestä minun pitäisi vaan sitkeästi yrittää vielä yliopistoon, mutta en näe siinä järkeä. En vaan ole riittävän hyvä. Muussa suvussa onkin sitten ihan hyvin ymmärrystä sille jos ei halua akateemista uraa. Mutta se siivooja... Se voi olla liikaa monille, ja aiheuttaisi varmasti suvun kokoontumisissa kiusallisia hetkiä. Vaikeahan sitä on kovin hulppealta saada kuulostamaan, että hinkkaa vessoja. Toisin kuin vaikka parturi-kampaaja, joka on salonkinsa kuningatar. Tai jos palkkatyöläinen, niin kuitenkin yksi prinsessoista. Ymmärrättekö mitä tarkoitan. En olisi silloin missään "piireissä" tai työlläni ei olisi ns. sarjakuvatasoa. Tietenkään en voi perustaa ammatinvalintaa perheen ja suvun ajatuksille, mutta mietin samalla koko yhteiskuntaa ja tulevaa elämää. Kuka minua sitten voisi arvostaa? "Moi mikä sä oot ammatiltasi?" "Siivooja". Tiedän että pitää itse osata arvostaa omaa ammattiaan, mutta ei se useinkaan auta jos vastapuoli pitää ihan alemman luokan ihmisenä.
Kommentit (66)
Aina voi lakkoilla viikon, niin vastapuoli huomaa että kirjallisesti kusessa ollaan 😊
Mitä ihmeen ajattelumalleja sulla on? Parturikampaaja salonkinsa kuningatar ? Wtf ikinä kuullutkaan. Mun mielestä kampaaja, lähihoitaja, roskakuski = siivoja
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen ajattelumalleja sulla on? Parturikampaaja salonkinsa kuningatar ? Wtf ikinä kuullutkaan. Mun mielestä kampaaja, lähihoitaja, roskakuski = siivoja
Eihän kampaaja tuohon porukkaan kuulu. Onhan sillä paljon helpompi mehutella, että käsittelee toisten ihmisten hiuksia, eikä roskasäkkejä tai potilaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kampaaja tuohon porukkaan kuulu. Onhan sillä paljon helpompi mehutella, että käsittelee toisten ihmisten hiuksia, eikä roskasäkkejä tai potilaita.
Toisten ihmisten hilseet, rasvaiset päänahat ja kovat kemikaalit minkä kanssa ollaan tekemisissä.
Kuulostat itsetunto-ongelmaiselta. Silloin kannattaa varmaankin valita joku toinen ala, tällä tarvitsee paksun nahan ja hyvin vähän mielenkiintoa muiden mielipiteisiin.
Harmi että työnteko ei kannata.
Kaikkeahan sitä voisi tehdä, mutta tuossahan vain väsyy ja halvalla väsyy vieläpä.
Kuulostaa melko asenteelliselta ja aika kapeakatseiselta nuo ajatukset. Voisi olla ihan hyväkin laajentaa omaa käsitystään ja ymmärtää, miten sitä palkkaansa voi ansaita ja tulla vielä toimeenkin. Ja arvostaa itse itseään.
Mä menin siivoomaan kotiäitivuosinani lukion jä'lken ja voi hitto mitä kuiraa nää ammattisiivoojat laittoivat niskaani eli teen kaiken yksin kun he juoruilivat. Onneksi olen älykäs ja tajusin, että teettivät mulla työt ja naureskelivat. Otin loparit ja perusstin oman ihan eri alan firman.
En nyt täysin ymmärrä kysymysäsi Ap. - En ainakaan itse palkkaisi siivoojaksi ketään sellaista, joka miettisi, että kehtaanko ryhtyä siivoojaksi. Ei siivojan työ ole, mikään ai miään sellaista jota kenenkäänn sen tekijän pitäisi sitä (e. työtään ja toimimistaan siivojana) hävetä. Vai miksi pitäisi? Ei siivojan työ myöskään ole tai sen ei ainakaan pitäsi olla sellainen, että sen tekijäksi vosii kuka vain, joka erottaa räin imurista mennä ja tehdä omalla tavallaan ja uskoa samalla, että kyllä, joku toinen sitten maksaa tehdystä työstä palkan ai siiä, että tällä tavoin "kehtasi".
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat itsetunto-ongelmaiselta. Silloin kannattaa varmaankin valita joku toinen ala, tällä tarvitsee paksun nahan ja hyvin vähän mielenkiintoa muiden mielipiteisiin.
Ap ei kestäisi. Eikä kannata missään mielessä. Kyllä nuorella on muitakin vaihtoehtoja. Vaikka ensin joku suorittavan tason koulutus, josta voi jatkaa myöhemmin eteenpäin samalla, tai yleissivistävällä alalla kun on aikansa haahuillut. Jos on lukionkin saanut läpi. Eikös isojen laitosten esimiehinä ole siivoustakin opiskelleita? Tosin käytännön aloilla ei ihan kädetön välttämättä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa melko asenteelliselta ja aika kapeakatseiselta nuo ajatukset. Voisi olla ihan hyväkin laajentaa omaa käsitystään ja ymmärtää, miten sitä palkkaansa voi ansaita ja tulla vielä toimeenkin. Ja arvostaa itse itseään.
Mutta miten perustelee itselleen tai muille sen, että hankaa vessanpytystä toisten sotkuja? Tai haluaako sukulaiset esim. kätellä minua tavatessa, kun ajattelevat että noilla käsillä se on tehnyt "sitä". Kädet olis tietysti pesty suorituksen jälkeen, mutta se tietoisuus siitä. Ei se minua haittaa hangata niitä, mutta kun tietää että muut tietää sen, vaikka asiasta ei puhuttaisikaan ääneen.
Kuinkahan moni lukijoista muistaa sanojen "vain" ja "vaan" eron... Tarkkuutta otsikon lukemiseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten perustelee itselleen tai muille sen, että hankaa vessanpytystä toisten sotkuja? Tai haluaako sukulaiset esim. kätellä minua tavatessa, kun ajattelevat että noilla käsillä se on tehnyt "sitä". Kädet olis tietysti pesty suorituksen jälkeen, mutta se tietoisuus siitä. Ei se minua haittaa hangata niitä, mutta kun tietää että muut tietää sen, vaikka asiasta ei puhuttaisikaan ääneen.
Vastaat niille, että saat kylmänä sen, minkä hoitajat saavat lämpimänä. Työ on työtä ja "sen" tekeminen on ihan muuta.
Mua kiinnostaa, ovatko sukulaisesi tosiaan urveloita vai pidätkö vain heitä sellaisina?
Siivoojaksi ehkä pääsee helposti mutta on eri juttu pystyykö pitämään työnsä. Kohteesta riippuen se voi olla hyvinkin raskasta ja aina kiireistä työtä. Meidän firmassa saa kyllä potkut jos työn jälki ei ole toivotulla tasolla.
Mä en arvostanut siivoojien työtä ennenkuin aloitin itse siivoojana , huomasin että siinä joutuu oikeasti rehkimään palkkansa eteen.
Esimerkiksi sairaalan laitoshuoltaja on kyllä ihmisten keskuudessa varsin arvostettu ammatti eikä suotta! Tosin arvostus ei näy palkassa, vaikka saisi kyllä työnkuvan perusteella olla muutaman satasen parempi.
Ai menit lukioon vain siksi kun perhe on korkeasti koulutettua? Aika huono peruste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisten ihmisten hilseet, rasvaiset päänahat ja kovat kemikaalit minkä kanssa ollaan tekemisissä.
Ja vieläpä täitäkin!
Mun kampaaja kertoi sillä käyneen pari "täiasiakasta". Niiden hiuksille ei ollut tehnyt mitään, vaan oli kertonut täistä, oli kuulemma ollut tosi kiusallisia tilanteita.
Tuolla asenteella ei kehtaa. Siivoojalla pitää olla rautainen ammattitaito ja ammattiylpeys..