Oikeastiko USA:ssa ei pääse koronan tehohoitoon, jos ei ole sairausvakuutusta?
Eivätkö edes ambulanssit ota kyytiin, jos ei ole vakuutuskorttia?
Vai trollaavatko Suomen vihervassarit?
Suomen Sote-uudistushan kaatui Kokoomuksen ja Kepun kiistaan yksityisestä sairaanhoidosta ja maakuntahallinnosta.
Kokkarithan halusivat sairaanhoidon yksityisille (ulkomaalaisomisteisille) lääkärifirmoille ja Kepulaiset siltarumpuja huonokulkuisille metsäautoteille.
Kommentit (285)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hupaisinta on se, että USA:n vakuutuspohjainen järjestelmä on asukasta kohti paljon kalliimpi kuin Suomen kaltainen järjestelmä, vaikka Suomessa kaikki saavat hoitoa.
Mihin perustuu käsitys, että meillä kaikki saavat hoitoa? Meillähän on sekä julkinen että yksityinen puoli. Pääsy julkiseen on aika rajallista, joutuu pitkään jonoon. Jossain Kanadassa on kai yksityinen terveydenhoito kielletty, joten joutuvat käymään USA:n puolella hoidossa.
Jaa. Melkein neljäkymmentä vuotta olen täällä Kanadassa jo asunut enkä ole ikinä mennyt hoitoon Meksikoon sen paremmin kuin USAan, enkä tunne ketään muutakaan joka sinne asti olisi hoitoon lähtenyt. Meillä on ihan kelpo terveydenhoito täällä, mukaanlukien omalääkärit, ei ole tarvetta maksella kymmeniä tai satoja tuhansia jollekin jenkkilän klinikalle.
Minä taas tunnen useita kanadalaisia, jotka käyvät Meksikon puolella ja aivan erityisesti hampaita hoidattamassa. Viisaudenhampaan poisto olisi maksanut siellä teillä Kanadassa useita tuhansia, näin ainakin kaveri väitti. Enhän mä tietysti varmaksi tiedä, mutta uskon ennemmin häntä kuin anonyymiä av:lla.
Itse olen asunut Kaliforniassa (LA, Burbank) aikoinaan opintojen takia pari vuotta, en onneksi sairastunut sinä aikana kertaakaan. Vakuutus toki oli, Suomesta.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta USAssa vero% on todella alhainen, alle 10. Siellä työnantaja maksaa vakuutusmaksut ja saa vähentää ne verotuksessaan.
Mihin tämä käsitys USAn veroprosentista perustuu? Siellä asuva veljeni (USAn kansalainen) maksaa palkastaan tuloveroa yli 20 %. Sen lisäksi hän maksaa kiinteistöveroaw perusomakotitalosta 11 000 dollaria vuodessa. Työnantaja maksaa kyllä sairasvakuutuksen, mutta siitäkin veljeni pitää maksaa omavastuuosuutena kymppitonnin vuodessa. Tosin vakuutettuna on veljeni lisäksi koko hänen nelihenkinen perheensä.
WTF? Mikä juttu tuo on? Ihan tolkuton vero.
USAssa paikallisvero kerätään kiinteistöverona. Sillä rahoitetaan esim. kunnan koulut. Senpä vuoksi kiinteistövero on iso. Suuruus kyllä vaihtelee paikkakunnittain ja osavaltioittain, ja tuo taitaa olla suurimmasta päästä, mutta monta sataa dollaria kuukaudessa on ihan normaali kiinteistövero tavallisesta omakotitalosta.
Property tax maksetaan talon arvosta. Meillä on ihan tavallinen pienehkö talo, n. 200 neliöä, ja maksamme property tax vähän yli $7000/v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hupaisinta on se, että USA:n vakuutuspohjainen järjestelmä on asukasta kohti paljon kalliimpi kuin Suomen kaltainen järjestelmä, vaikka Suomessa kaikki saavat hoitoa.
Mihin perustuu käsitys, että meillä kaikki saavat hoitoa? Meillähän on sekä julkinen että yksityinen puoli. Pääsy julkiseen on aika rajallista, joutuu pitkään jonoon. Jossain Kanadassa on kai yksityinen terveydenhoito kielletty, joten joutuvat käymään USA:n puolella hoidossa.
Jaa. Melkein neljäkymmentä vuotta olen täällä Kanadassa jo asunut enkä ole ikinä mennyt hoitoon Meksikoon sen paremmin kuin USAan, enkä tunne ketään muutakaan joka sinne asti olisi hoitoon lähtenyt. Meillä on ihan kelpo terveydenhoito täällä, mukaanlukien omalääkärit, ei ole tarvetta maksella kymmeniä tai satoja tuhansia jollekin jenkkilän klinikalle.
Minä taas tunnen useita kanadalaisia, jotka käyvät Meksikon puolella ja aivan erityisesti hampaita hoidattamassa. Viisaudenhampaan poisto olisi maksanut siellä teillä Kanadassa useita tuhansia, näin ainakin kaveri väitti. Enhän mä tietysti varmaksi tiedä, mutta uskon ennemmin häntä kuin anonyymiä av:lla.
Itse olen asunut Kaliforniassa (LA, Burbank) aikoinaan opintojen takia pari vuotta, en onneksi sairastunut sinä aikana kertaakaan. Vakuutus toki oli, Suomesta.
Eri
Jos nyt yhtään maantietoa muistan, niin Kanadasta on melkoisen pitkä matka Meksikoon. Ihanko tosissaan jotkut viitsii muutaman pennosen vuoksi tehdä tuollaisia reissuja?
Asun Yhdysvalloissa. Minulla todettiin pneumonia pari viikkoa sitten. Menin sairaalan autojonoon. Kun vuoro tuli niin tutkittiin mutta ei otettu korona-testiä koska minulla ei ollut vakavan tuntuisia oireita. Pneumonia meni ohi. Luultavasti olisin ollut korona-positiivinen. Mitä tutkimuksen aikana tehtiin niin tietoni pistettiin ylös ja käskettiin soittamaan jos tilanne muuttuu. Viimeiset kaksi viikkoa joku on soittanut lääkärin puolesta tiistaisin ja perjantaisin että mikä on olo. Tämä tulee tapahtumaan vielä seuraavat kaksi viikkoa. Itse tunnen oloni jo paremmaksi. Meidän koko perhe oirehti heti karanteenin alettua. Nyt ollaan kuvilla. Ja edelleen karanteenissa. Hoitoa saavat myös ne joilla ei ole vakuutusta. Kodittomille on yritetty hoitaa paikkoja jonne voivat mennä mutta asia ei ole niin yksinkertainen koska he eivät halua pysyä niissä paikoissa. Lisäksi poliittiset tahot omaavat ihmisiä jotka kulkevat tuolla ulkona ja maksavat parikymppiä siitä että koditon valittaa kameralle kuinka on kokonaan hylätty. Tämä on Amerikka. Ei kannata uskoa kaikkea propagandaa. Se on kaikkien ihmisten etu että myös vakuudettomat ja kodittomat hoidetaan. He ovat suuri uhka palloillessaan tuolla ulkona. Mä en myöskään ole nähnyt mitään hurjia tilanteita. Kokonaisvaltaisesti täällä on rauhallisempaa kuin koskaan ennen. Rikollisetkaan eivät uskalla niin helposti toimia. Aseita en ole nähnyt eikä aseellisia yhteenottoja ole ollut.
Ja täällä saa edelleen kaupoista ihan kaikkea. Joitakin asioita viiveellä mutta totaalista ei-oota ei myydä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö siellä sitten saa hoitoa laskulla, jos vakuutusta ei ole? Tarkistavatko siinä tilanteessa maksukyvyn ja jättävät hoitamatta, jos olisi luultavaa ettei asiakas pysty laskuaan maksamaan?
Ne laskut on sellaista luokkaa ettei niitä keskituloinen saati köyhempi omasta pussista pysty maksamaan. https://thehill.com/policy/healthcare/488678-us-woman-gets-3492743-bill…
Vierailija kirjoitti:
USA on pahempi kuin kehitysmaa. Jopa kehitysmaissa voi saada sairaanhoitoa. Ne on siellä kaikki jotenkin ihan aivopestyjä ja ne saa englanninkielisellä kulttuurilla levitettyä propagandaansa jopa ympäri maailmaa - esim. monet kattoo jenkki realityjä ja kuvittelee, että koko homma on jotain Beverly Hilssiä tai Manhanttania. Todellisuudessa suuri osa on elää kunnollisen terveydenhuollon ja koulutuksen ulkopuolella, pahimmassa tapauksessa kodittomana kadulla.
Kiinassa ei ole mitään julkista sairaanhoitoa vaan potilaan on maksettava kaikki. Siellä ei uskalleta soittaa auton alle jääneelle edes ambulanssia kun soittaja voi joutua maksajaksi. Sama on monessa muussakin enemmän tai vähemmän kehittyneessä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Jos nyt yhtään maantietoa muistan, niin Kanadasta on melkoisen pitkä matka Meksikoon. Ihanko tosissaan jotkut viitsii muutaman pennosen vuoksi tehdä tuollaisia reissuja?
Taannoin näin netissä jonkun jenkin laskelman että sillä rahalla mitä lonkkaproteesi kaikkinensa USA:ssa kustantaa voi lentää Espanjaan laitattamaan sen, asua maassa puolitoista vuotta, hankkia proteesin toisellekin puolelle ja lentää takasiin kotiin USA:han. Tiedä sitten miten tuo todellisuudessa menisi, mutta aika hurjia laskuja olen nähnyt. Eräs Amerikassa asuva blogaaja jota seurasin sai maksaa kolarin jälkeen pelkästä ambulanssikyydistä jotain $500. En muista kertoiko lopullista hintalappua, muistan vain sen blogimerkinnän jossa taivasteli ambulanssin hintaa.
Okei. Mä olen asunut kummassakin maassa, USA ja Suomi. Jenkeissäkin hoitoa on annettava kiireellisissä tapauksissa, myös ilman vakuutusta. Mutta lasku tällaisesta hoidosta lankeaa aina potilaalle ja saattaa välillisesti tuhota credit scoren loppuelämäksi, kun maksukykyä ei tietenkään löydy. Sairaalan kanssa on mahdollista yleensä neuvotella laskun summasta ja maksuajasta, mutta yleensä kulut jäävät korkeiksi. Vakuutusyhtiöitä tosin laskutetaan huomattavasti enemmän samoista toimenpiteistä, kuin itse maksavaa potilasta.
Työnantaja usein hankkii sairausvakuutuksen työntekijöille tai työntekijä voi valita, ottaako vakuutuksen työnantajan kautta.
Mulla sairausvakuutuksen omavastuu oli n. $600 kuussa, kattoi myös perheenjäsenet. Tämän lisäksi siinä oli jotain muitakin kuluja, esim. joistain hoidoista olisi vakuutus maksanut kaikki $5k yli menevät kulut. Eli sen $600/kk lisäksi vielä tommonen lisäomavastuu. Aivan saakelin surkea systeemi. Tää kattoi myös jonkinlaiset psykologiset palvelut, tyyliin 10 kertaa vuodessa terapiakäyntejä, mutta kun olis ollut tilausta tälle palvelulle, oli lähes mahdotonta löytää instanssia, jonka palvelut mun vakuutus olisi kattanut. Lopulta löysin ja ajankin sain jo kuukauden päähän, mutta henkisesti täysin shittinä oli aika raskasta.
Palkka toki oli huomattavan iso, eli toi $600 ei tuntunut erityisen pahalta. Hoidon laatu välillä hyvää, välillä huonoa. Ensiavussa jonotus ihan samanlaista tuntien kärsimystä kun suomessa.
Lopulta päätettiin muuttaa Suomeen, koska lapsella diagnosoitiin perussairaus, jonka lääkitseminen ja hoito olisi maksanut jenkeissä vakuutuksesta huolimatta n. $1200/kk. Suomessa täyskorvattavat lääkkeet ja hyvä asiantuntemus sairaudesta, kulut ei mene edes lähellekään tonnia vuodessa. Hetkeäkään ei olla kaduttu, edes muualta kotoisin oleva puoliso. Palkkaan tuli iso lovi, mutta täällä sillä rahalla ei ole niin paljon väliä. Jotenkin ympäristö silloin jenkeissä sai kuvittelemaan, että se jatkuva stressi, turha materia, iso tilipussi ja urakeskeisyys oli jotenkin tavoiteltavaa mutta oikeasti olen tullut onnelliseksi vasta päästyäni eroon siitä. Suomen pitkät lomat on myös mahtavia, samoin kuin palkalliset sairaspäivät. Jenkeissä mun työnantaja myönsi myös palkallista saikkua, mutta tyyliin viikko vuodessa. Lomaa palkallisena kaksi viikkoa, mutta tää ei ole siellä lakisääteistä. Muukin työlainsäädäntö on aika sekavaa ja osavaltiokohtaista. Pahimpia on osavaltiot joissa on "right-to-work" -lait.
En ihmettele enää yhtään, miksi monet vanhat kollegat ja kaverit rapakon takaa unelmoi muutosta Pohjoismaihin. Ennen mietin että miksi, täällähän(USA) tienaa paljon enemmän. Nyt osaan taas arvostaa omaa kotimaatani. Kummassakin maassa on puolensa ja puolensa, mutta meillä on oikeasti ihan saakelin hieno, pieni maa. Oltaisiin yhdessä ylpeitä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Tämä ei nyt ainakaan kerro sinun älykkyydestäsi. Itse asun Kaliforniassa. Täkäläinen vakuutussysteemi on hyvä eikä edes kallis. Suomessa maksat sen vakuutuksen veroina palkastasi. Opiskelijoille on todella hyvät alennukset ja suureksi osaksi myös ilmaista moni asia. Suomestakin ihmiset käyvät hammashoidossa muualla. Suomen ulkopuolella. Suomen hammashoito ei ole erityisen hyvää laatua. täällä kun menin ekaa kertaa hammaslääkäriin niin hän sanoi että Suomessa on ilmeisen antiikkiset systeemit käytössä. Laatukaan ei ole kovin korkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Taannoin näin netissä jonkun jenkin laskelman että sillä rahalla mitä lonkkaproteesi kaikkinensa USA:ssa kustantaa voi lentää Espanjaan laitattamaan sen, asua maassa puolitoista vuotta, hankkia proteesin toisellekin puolelle ja lentää takasiin kotiin USA:han. Tiedä sitten miten tuo todellisuudessa menisi, mutta aika hurjia laskuja olen nähnyt. Eräs Amerikassa asuva blogaaja jota seurasin sai maksaa kolarin jälkeen pelkästä ambulanssikyydistä jotain $500. En muista kertoiko lopullista hintalappua, muistan vain sen blogimerkinnän jossa taivasteli ambulanssin hintaa.
Höpö höpö. Ja muurahaisetkin ovat Usassa hevosen kokoisia.
Vierailija kirjoitti:
Koronatapukset ilmaiseksi kirjoitti:
Normaalisti ei aina hoitoa saa, mutta nyt saa kuluitta. Tai näin on ainakin valtionjohto luvannut. Mutta vaan tähän epidemiaan liittyen.
Tai sanotaan, että hoito on ilmaista, mutta eri asia onko sitä saatavilla.
Niin, tai se ilmainen hoito on vain Trumpin lupauksissa. Joka päivä on tullut uusi ennätys tartuntojen määrissä. Eilen uusia tuli lähes 27 000 ja yli tuhat kuollutta. Tämän päivän luvut näyttää siltä, että taas mennään molemmissa uuteen ennätykseen.
Voipi olla, ettei vakuutuksettomille hoitopaikkaa löydy, kun ei niitä tahdo löytyä vakuutetuillekaan. New York on kohta jo ihan kaaoksessa. Siellä tartuntojen määrä meni jo eilen Kiinan ohi ja huomenna saattaa se mennä jo Espanjan ja Italiankin ohi. Kyllä siellä vakuutuksettomat on nyt aivan kusessa. Tämä toki parantaa Usan koronakuolleisuuslukuja, kun vakuutuksettomat kuolee kaduille ja koteihinsa, tilastoihin kun merkitään ainoastaan hoidossa kuolleet.
New Yorkin osavaltiossa ja NYC on aika paljon sairaaloita, ja pystyvät varmasti kaikki vakavimmat tapaukset hoitamaan. Kaikki sairastuneet eivät tarvitse sairaalahoitoa. Jos itse olisin sairastunut tai sairastuisin, niin lääkärini varmasti olisi järjestänyt tai järjestäisi minut johonkin hoitoon jos sitä tarvitsisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta USAssa vero% on todella alhainen, alle 10. Siellä työnantaja maksaa vakuutusmaksut ja saa vähentää ne verotuksessaan.
Mihin tämä käsitys USAn veroprosentista perustuu? Siellä asuva veljeni (USAn kansalainen) maksaa palkastaan tuloveroa yli 20 %. Sen lisäksi hän maksaa kiinteistöveroaw perusomakotitalosta 11 000 dollaria vuodessa. Työnantaja maksaa kyllä sairasvakuutuksen, mutta siitäkin veljeni pitää maksaa omavastuuosuutena kymppitonnin vuodessa. Tosin vakuutettuna on veljeni lisäksi koko hänen nelihenkinen perheensä.
WTF? Mikä juttu tuo on? Ihan tolkuton vero.
USAssa paikallisvero kerätään kiinteistöverona. Sillä rahoitetaan esim. kunnan koulut. Senpä vuoksi kiinteistövero on iso. Suuruus kyllä vaihtelee paikkakunnittain ja osavaltioittain, ja tuo taitaa olla suurimmasta päästä, mutta monta sataa dollaria kuukaudessa on ihan normaali kiinteistövero tavallisesta omakotitalosta.
Property tax maksetaan talon arvosta. Meillä on ihan tavallinen pienehkö talo, n. 200 neliöä, ja maksamme property tax vähän yli $7000/v.
Vau. Look at Mr Maneybags over here.
Sosialismin vakioteema on haukkua jenkkejä. Aina sama virsi. Aivopestyt ihmiset luulevat meillä olevan korkea elintaso. Mutta ei se näin ole. Meidät luokitellaan eu:ssa itä-eurooppaan. Ollaan sosialismin mallimaa. Missä kaikilla on yhtä köyhää ja kaikki ovat korkeastikoulutettuja. Kaikilla hienot tittelit ja vanhat autot. Eläkeläiset ostaa lääkkeitä virosta ja työläiset autoja ruotsista. Itärajalla haetaan ruokaa ja bensaa viipurista. Se aivopesu alkaa koulusta, tasapäistetään ja kehutaan, kuinka on lottovoitto syntyä tänne paratiisiin.
Ehkä kriittisiin tapauksiin saa hoitoa jenkeissäkin, mutta mikäli ei ole vakuutusta, lievemmät tapaukset jäävät vaille hoitoa. Juurikin esim. aiemmin mainitut lonkkaproteesit ja muut vastaavat. Koska rahaa leikkaukseen ei ole, lenkutellaan sitten menemään huonolla jalalla. Tai yritetään pärjätä yhdellä kädellä jne. Leikkaukseen saa uppoamaan rahaa kymmeniä tai satoja tuhansia, tilanteesta riippuen.
Mutta he, joilla tarvittava vakuutus on, saavatkin sitten hyvää hoitoa. Tätini asui pitkään Kaliforniassa, ja kehui paikallista terveydenhoitoa Suomeen verrattuna. Mutta hänellä olikin kaikki vakuutukset kunnossa, ja hän oli toiminut siellä pitkään itsekin sairaanhoitajana, kunnes jäi eläkkeelle ja muutti vanhoilla päivillään takaisin Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Urgent care saattaa kyllä olla myös ihan lääkäriasema. Meille tehtiin urgent care -asemalla green varsiin vaadittu lääkärintarkastus. Palvelivat sekä ajanvarauksella että ilman.
Mun käsittääkseni Yhdysvalloissakin on laitonta jättää ihminen kuolemaan, eli sen verran hoidetaan, että hengissä pysyy ja sit siirretään muualle.
Ei sillakaan laakariasemalla ketaan olisi otettu yon yli hoidettavaksi, menevat kiinni klo.8PM. Tiedan siksi etta minulla on mailin paassa samanlainen ja hyva onkin.
Vierailija kirjoitti:
Trump on luvannut, että kaikki hoidetaan ja siihen pitää luottaa. Kannattaa pitää kyllä mielessä sekin, että suositus on kärsiä se covid19 kotona, eikä lähteä muita tartuttamaan ellei ole pakko.
Siis oikeastiko vielä on olemassa ihmisiä, jotka uskovat Trumpin hölötyksiä? 😮
Vierailija kirjoitti:
Okei. Mä olen asunut kummassakin maassa, USA ja Suomi. Jenkeissäkin hoitoa on annettava kiireellisissä tapauksissa, myös ilman vakuutusta. Mutta lasku tällaisesta hoidosta lankeaa aina potilaalle ja saattaa välillisesti tuhota credit scoren loppuelämäksi, kun maksukykyä ei tietenkään löydy. Sairaalan kanssa on mahdollista yleensä neuvotella laskun summasta ja maksuajasta, mutta yleensä kulut jäävät korkeiksi. Vakuutusyhtiöitä tosin laskutetaan huomattavasti enemmän samoista toimenpiteistä, kuin itse maksavaa potilasta.
Työnantaja usein hankkii sairausvakuutuksen työntekijöille tai työntekijä voi valita, ottaako vakuutuksen työnantajan kautta.
Mulla sairausvakuutuksen omavastuu oli n. $600 kuussa, kattoi myös perheenjäsenet. Tämän lisäksi siinä oli jotain muitakin kuluja, esim. joistain hoidoista olisi vakuutus maksanut kaikki $5k yli menevät kulut. Eli sen $600/kk lisäksi vielä tommonen lisäomavastuu. Aivan saakelin surkea systeemi. Tää kattoi myös jonkinlaiset psykologiset palvelut, tyyliin 10 kertaa vuodessa terapiakäyntejä, mutta kun olis ollut tilausta tälle palvelulle, oli lähes mahdotonta löytää instanssia, jonka palvelut mun vakuutus olisi kattanut. Lopulta löysin ja ajankin sain jo kuukauden päähän, mutta henkisesti täysin shittinä oli aika raskasta.
Palkka toki oli huomattavan iso, eli toi $600 ei tuntunut erityisen pahalta. Hoidon laatu välillä hyvää, välillä huonoa. Ensiavussa jonotus ihan samanlaista tuntien kärsimystä kun suomessa.Lopulta päätettiin muuttaa Suomeen, koska lapsella diagnosoitiin perussairaus, jonka lääkitseminen ja hoito olisi maksanut jenkeissä vakuutuksesta huolimatta n. $1200/kk. Suomessa täyskorvattavat lääkkeet ja hyvä asiantuntemus sairaudesta, kulut ei mene edes lähellekään tonnia vuodessa. Hetkeäkään ei olla kaduttu, edes muualta kotoisin oleva puoliso. Palkkaan tuli iso lovi, mutta täällä sillä rahalla ei ole niin paljon väliä. Jotenkin ympäristö silloin jenkeissä sai kuvittelemaan, että se jatkuva stressi, turha materia, iso tilipussi ja urakeskeisyys oli jotenkin tavoiteltavaa mutta oikeasti olen tullut onnelliseksi vasta päästyäni eroon siitä. Suomen pitkät lomat on myös mahtavia, samoin kuin palkalliset sairaspäivät. Jenkeissä mun työnantaja myönsi myös palkallista saikkua, mutta tyyliin viikko vuodessa. Lomaa palkallisena kaksi viikkoa, mutta tää ei ole siellä lakisääteistä. Muukin työlainsäädäntö on aika sekavaa ja osavaltiokohtaista. Pahimpia on osavaltiot joissa on "right-to-work" -lait.
En ihmettele enää yhtään, miksi monet vanhat kollegat ja kaverit rapakon takaa unelmoi muutosta Pohjoismaihin. Ennen mietin että miksi, täällähän(USA) tienaa paljon enemmän. Nyt osaan taas arvostaa omaa kotimaatani. Kummassakin maassa on puolensa ja puolensa, mutta meillä on oikeasti ihan saakelin hieno, pieni maa. Oltaisiin yhdessä ylpeitä siitä.
Mikseivat sitten muuta Suomeen, paratiisiin. Olisiko niin etta siellakin on kaarme?
Vierailija kirjoitti:
Palkka toki oli huomattavan iso, eli toi $600 ei tuntunut erityisen pahalta. Hoidon laatu välillä hyvää, välillä huonoa. Ensiavussa jonotus ihan samanlaista tuntien kärsimystä kun suomessa.Lopulta päätettiin muuttaa Suomeen, koska lapsella diagnosoitiin perussairaus, jonka lääkitseminen ja hoito olisi maksanut jenkeissä vakuutuksesta huolimatta n. $1200/kk. Suomessa täyskorvattavat lääkkeet ja hyvä asiantuntemus sairaudesta, kulut ei mene edes lähellekään tonnia vuodessa. Hetkeäkään ei olla kaduttu, edes muualta kotoisin oleva puoliso. Palkkaan tuli iso lovi, mutta täällä sillä rahalla ei ole niin paljon väliä. Jotenkin ympäristö silloin jenkeissä sai kuvittelemaan, että se jatkuva stressi, turha materia, iso tilipussi ja urakeskeisyys oli jotenkin tavoiteltavaa mutta oikeasti olen tullut onnelliseksi vasta päästyäni eroon siitä. Suomen pitkät lomat on myös mahtavia, samoin kuin palkalliset sairaspäivät. Jenkeissä mun työnantaja myönsi myös palkallista saikkua, mutta tyyliin viikko vuodessa. Lomaa palkallisena kaksi viikkoa, mutta tää ei ole siellä lakisääteistä. Muukin työlainsäädäntö on aika sekavaa ja osavaltiokohtaista. Pahimpia on osavaltiot joissa on "right-to-work" -lait.
Meillä on täällä ihan perusvakuutus n. $500/kk, enkä vielä 25 vuoden jälkeen näe mitään valitettavaa. Suhteellisen terveitä on oltu, mutta muutama leikkausoperaatio on tehty, ja hyvin on tehtykin. Sinä vuonna leikkauksen jälkeen kaikki hoito ja läkkeet olivat minulle ilmaisia, enkä muista että leikkauksesta olisi pitänyt mitään maksaa. Saattoi siinä olla jotakin hallinnollisia kuluja, joita piti maksaa leikkauksen järjestelemisestä (sairaala, hoitojat, nukutuslääkäri, leikkaava lääkäri). Eli valitaan facility, jossa operaatio tehdään, ja yleensä siellä on hoitajat valmiina. Sinne tulee sitten nukutuslääkäri, leikkaava lääkäri ja häntä avustavat hoitajat. Vakuutus maksaa kaiken, ja itse pitää vain mennä paikalle. Peruslääkkeet eivät maksa oikeastaan mitään itselle, pari taalaa tai jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Jo pelkkä ambulanssikyyti voi muutenkin maksaa n. 1500 dollaria. Moni ei mene sairaalaan kun ei ole varaa. Covid-testaus ja hoito tuli yhdelle maksamaan n. 35000 dollaria, eikä ollut edes teholla.
Moni soittaa paikalle Uberin ambulanssin sijaan ja yleinen ohjeistus USA:ssa on, että älä soita ambulanssia, koska se maksaa ihan helvetisti. Jotkut pitävät mukanaan lappua, jossa kielletään, että älä soita mulle ambulanssia, jos olen tajuton, soita enemmin kaveri/puoliso/Uber/taksi paikalle.
Amerikkalainen tuttavani sairasti eikä voinut mennä hoitoon, koska hänellä ei ollut vakuutusta. Kertoi pyörtyneensä kotona eikä herättyään tiennyt miten kauan oli tajuton.
Vakuutustenkin kanssa hoidot voivat maksaa kevyesti tuhansia ja taas tuhansia.
Palkka on yleensä 2-3x korkeampi kuin samoista töistä Suomessa. Lisäksi työnantaja tulee vastaan eläkesuunnittelussa (401k). Muutenkin siellä on paljon enemmän mahdollisuuksia hakea verovapauksia tai saada hyvitystä veropalautuksina.