Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeastiko USA:ssa ei pääse koronan tehohoitoon, jos ei ole sairausvakuutusta?

Vierailija
02.04.2020 |

Eivätkö edes ambulanssit ota kyytiin, jos ei ole vakuutuskorttia?
Vai trollaavatko Suomen vihervassarit?
Suomen Sote-uudistushan kaatui Kokoomuksen ja Kepun kiistaan yksityisestä sairaanhoidosta ja maakuntahallinnosta.
Kokkarithan halusivat sairaanhoidon yksityisille (ulkomaalaisomisteisille) lääkärifirmoille ja Kepulaiset siltarumpuja huonokulkuisille metsäautoteille.

Kommentit (285)

Vierailija
81/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trump on luvannut, että kaikki hoidetaan ja siihen pitää luottaa. Kannattaa pitää kyllä mielessä sekin, että suositus on kärsiä se covid19 kotona, eikä lähteä muita tartuttamaan ellei ole pakko.

Vierailija
82/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USAn terveydehoidosta: Koska kaikki ylimaaraainen liikkuminen on kielletty ja minulla oli parin viikon kuluttua varattu laakariaika niin sain sairaalasta soiton etta sopisisiko jos laakari huomenna soittaa sinulle klo. 3.20 PM. 

Soitti myos ja koska tama oli jatkohoitoa niin kaytiin kaikki vahaiset vaivat lapi ja pyydon varata uusi aika 6kk. kuluttua. Tanaan soitettiin ja varattiin minulle aika.

Alkaa muuten verenpaine nousta kun lukee kaikkia naita vaaria tietoja takalaisesta terveydenhoidosta. Soitteleeko suomalainen laakari potilailleen?

Kyllä soittelee, jos on varattu puhelinaika tai soittelee tuloksia jne. Mutta eihän me tyhmät ymmärretty, että SINÄ ja tilanteesi edustaa koko Yhdysvaltoja ja sen kansalaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronatapukset ilmaiseksi kirjoitti:

Normaalisti ei aina hoitoa saa, mutta nyt saa kuluitta. Tai näin on ainakin valtionjohto luvannut. Mutta vaan tähän epidemiaan liittyen.

Tai sanotaan, että hoito on ilmaista, mutta eri asia onko sitä saatavilla.

Niin, tai se ilmainen hoito on vain Trumpin lupauksissa. Joka päivä on tullut uusi ennätys tartuntojen määrissä. Eilen uusia tuli lähes 27 000 ja yli tuhat kuollutta. Tämän päivän luvut näyttää siltä, että taas mennään molemmissa uuteen ennätykseen.

Voipi olla, ettei vakuutuksettomille hoitopaikkaa löydy, kun ei niitä tahdo löytyä vakuutetuillekaan. New York on kohta jo ihan kaaoksessa. Siellä tartuntojen määrä meni jo eilen Kiinan ohi ja huomenna saattaa se mennä jo Espanjan ja Italiankin ohi. Kyllä siellä vakuutuksettomat on nyt aivan kusessa. Tämä toki parantaa Usan koronakuolleisuuslukuja, kun vakuutuksettomat kuolee kaduille ja koteihinsa, tilastoihin kun merkitään ainoastaan hoidossa kuolleet.

Vierailija
84/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USAn terveydehoidosta: Koska kaikki ylimaaraainen liikkuminen on kielletty ja minulla oli parin viikon kuluttua varattu laakariaika niin sain sairaalasta soiton etta sopisisiko jos laakari huomenna soittaa sinulle klo. 3.20 PM. 

Soitti myos ja koska tama oli jatkohoitoa niin kaytiin kaikki vahaiset vaivat lapi ja pyydon varata uusi aika 6kk. kuluttua. Tanaan soitettiin ja varattiin minulle aika.

Alkaa muuten verenpaine nousta kun lukee kaikkia naita vaaria tietoja takalaisesta terveydenhoidosta. Soitteleeko suomalainen laakari potilailleen?

Totta kai soittelee. Mulle on soitettu monen monta kertaa. Luulitko ettei soitella?

Vierailija
85/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta USAssa vero% on todella alhainen, alle 10. Siellä työnantaja maksaa vakuutusmaksut ja saa vähentää ne verotuksessaan.

Mihin tämä käsitys USAn veroprosentista perustuu? Siellä asuva veljeni (USAn kansalainen) maksaa palkastaan tuloveroa yli 20 %. Sen lisäksi hän maksaa kiinteistöveroaw perusomakotitalosta 11 000 dollaria vuodessa. Työnantaja maksaa kyllä sairasvakuutuksen, mutta siitäkin veljeni pitää maksaa omavastuuosuutena kymppitonnin vuodessa. Tosin vakuutettuna on veljeni lisäksi koko hänen nelihenkinen perheensä.

Vierailija
86/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vääriä käsityksiähän sullakin on, jos luulet ettei tuo ole täkäläinen käytäntö meillä Suomessakin.

Vierailija
87/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö siellä sitten saa hoitoa laskulla, jos vakuutusta ei ole? Tarkistavatko siinä tilanteessa maksukyvyn ja jättävät hoitamatta, jos olisi luultavaa ettei asiakas pysty laskuaan maksamaan?

Tottakai voi maksaa osamaksuilla. Monesti kylla laakari voi hoitaa ilmaiseksi. Jokaisella sairaalalla on pro bono rahasto. On myos sairaaloiden sosiaalitoimistot jotka ovat ekspertteja loytamaan kaiken rahallisen avun mita on saatavilla. Usein se on joku hyvantekevaisyysjarjesto.

Vierailija
88/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai soittelee. Mulle on soitettu monen monta kertaa. Luulitko ettei soitella?

AVlta olen lukenut etta potilas saa soittoajan jolloin pitaa soittaa ja varata aika.

Vierailija
89/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soittaa. Joka pv soittelen. Suomessakin on puhelimia.

T. Suomalainen lääkäri

Vierailija
90/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen veroja kauhistellaan, mutta kun laskee kaiken sen, mikä USA:ssa pitää maksaa itse (mm. päivähoito, terveydenhuolto, koulutus jne), niin Suomessa jääkin enemmän käteen...

Ja keskivertsuomalaisella on varaa kahteen uuteen autoon? Ravintolassa syomiseen?

Vierailija
91/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hupaisinta on se, että USA:n vakuutuspohjainen järjestelmä on asukasta kohti paljon kalliimpi kuin Suomen kaltainen järjestelmä, vaikka Suomessa kaikki saavat hoitoa.

Mihin perustuu käsitys, että meillä kaikki saavat hoitoa? Meillähän on sekä julkinen että yksityinen puoli. Pääsy julkiseen on aika rajallista, joutuu pitkään jonoon. Jossain Kanadassa on kai yksityinen terveydenhoito kielletty, joten joutuvat käymään USA:n puolella hoidossa.

Jaa. Melkein neljäkymmentä vuotta olen täällä Kanadassa jo asunut enkä ole ikinä mennyt hoitoon Meksikoon sen paremmin kuin USAan, enkä tunne ketään muutakaan joka sinne asti olisi hoitoon lähtenyt. Meillä on ihan kelpo terveydenhoito täällä, mukaanlukien omalääkärit, ei ole tarvetta maksella kymmeniä tai satoja tuhansia jollekin jenkkilän klinikalle.

Vierailija
92/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta USAssa vero% on todella alhainen, alle 10. Siellä työnantaja maksaa vakuutusmaksut ja saa vähentää ne verotuksessaan.

Mihin tämä käsitys USAn veroprosentista perustuu? Siellä asuva veljeni (USAn kansalainen) maksaa palkastaan tuloveroa yli 20 %. Sen lisäksi hän maksaa kiinteistöveroaw perusomakotitalosta 11 000 dollaria vuodessa. Työnantaja maksaa kyllä sairasvakuutuksen, mutta siitäkin veljeni pitää maksaa omavastuuosuutena kymppitonnin vuodessa. Tosin vakuutettuna on veljeni lisäksi koko hänen nelihenkinen perheensä.

WTF? Mikä juttu tuo on? Ihan tolkuton vero.

Vierailija
93/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä USAssakaan ole nyt järkeä lähteä lääkärissä käymään, koska kaikkea liikkumista ja kontakteja muihin ihmisiin on vältettävä. Jos ihmisellä on kuitenkin jokin perussairaus tai ikänsä puolesta erityisasemassa/hoidossa, niin vakuutus edellyttää lääkärissä käyntiä + mahdollisia verikokeita ym. vähintään kerran vuodessa. Nythän se ei onnistu, joten asia hoidetaan siten, että lääkäri soittaa, ja näin saadaan mahdolliset reseptit uusittua apteekkiin. Minulle soitti ensin vastaanottovirkailija, joka "peri" käyntimaksun $30, joka maksettiin FSA-tililtä. Seuraavaksi soitti hoitaja, ja käytiin perusasiat läpi. Lopuksi soitti lääkäri. Puhelimeen tuli heti tieto uudesta käyntiajasta puolen vuoden päähän.

Vierailija
94/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja hupaisinta on se, että USA:n vakuutuspohjainen järjestelmä on asukasta kohti paljon kalliimpi kuin Suomen kaltainen järjestelmä, vaikka Suomessa kaikki saavat hoitoa.

Kustannuksia ei pysty mitenkään kontrolloimaan, kun ne ovat yksityisten tarjoajien hallussa. Tämähän on juuri se kauhuskenaario, miksi julkista terveydenhuoltoa ei kannata ajaa alas. Yksityiset firmat voivat pyytää mitä tahansa. Kattona on vain se, paljonko vakuutuksen jälkeen potilas itse pystyy maksamaan omavastuuosuutta. Edes synnytys sairaalassa ei ole USA:ssa ilmaista, mutta yleensä miehen työnantaja maksaa vakuutuksen ja se kattaa synnytyksetkin. Ei tuo USA kovin hyvinvointivaltiolta kuulosta.

Vierailija
95/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA on monessa suhteessa kehitysmaan tasolla.

Juurikin tuo, että hoitoon ei pääse, jos on ei ole rahaa. Opiskelemaan et pääse, jos ei ole rahaa. Asut kadulla, jos ei ole rahaa eikä työttömyysturvaa. Suomessa pääset hoitoon. Mikäli motivaatiota riittää, voit lukea itsesi vaikka lakimieheksi asti ja maksaa opinnoista 0€. Jenkeissä vastaavan hinta noin 200 000€. Eikä varmaan edes tarvitse mainita, kuinka huima taso perusopetuksenkin laadussa on. Kaikille taataan perustoimeentulo edes jollain tasolla.

Ja kaiken kukkuraksi, USA:a johtaa komediahahmo.

Vierailija
96/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

WTF? Mikä juttu tuo on? Ihan tolkuton vero.

USAssa paikallisvero kerätään kiinteistöverona. Sillä rahoitetaan esim. kunnan koulut. Senpä vuoksi kiinteistövero on iso. Suuruus kyllä vaihtelee paikkakunnittain ja osavaltioittain, ja tuo taitaa olla suurimmasta päästä, mutta monta sataa dollaria kuukaudessa on ihan normaali kiinteistövero tavallisesta omakotitalosta.

Vierailija
97/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USA:n kaksi idioottimaista käytäntöä tämän järjettömän terveydenhuoltojärjestelmän lisäksi:

- pakkotippaaminen

- hintalappujen verottomat hinnat

Namakin asiat on talla palstalla selitetty moneen kertaan mutta eivat suomalaiset vaan ymmarra ihan jarjellisia kaytantoja. 

Suomalaiset maksavat ALVia jotain 22% mutta se ei haittaa kun se on katketty hintaan. USAssa max. 10%, usein paljon alhaisempi ja on osavaltioita joissa ostoksia ei veroteta ollenkaan.

Vierailija
98/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutuksettomia ei voida hoitaa, vaikka olisi halua, koska potilas voi jälkikäteen haastaa sairaalan hoitovirheistä jättikorvauksiin.

Jenkeissä saa ihan erisummaisen laskun, kun mainitsee, ettei vakuutus korvaa. Jos loppulaskun riitauttaa, sitä saa yleensä hilattua vielä alaspäin.

Osittain koronan nopea leviäminen johtuu huonoista vakuutusehdoista eli vakuutusyhtiöt eivät korvaa puhelin- ym. etävastaanottoja vaan riskiryhmään kuuluva potilas joutuu raahautumaan suoraan sairaalaan, vaikka syynä olisi muu vaiva.

Vierailija
99/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

USA:n kaksi idioottimaista käytäntöä tämän järjettömän terveydenhuoltojärjestelmän lisäksi:

- pakkotippaaminen

Namakin asiat on talla palstalla selitetty moneen kertaan mutta eivat suomalaiset vaan ymmarra ihan jarjellisia kaytantoja. 

Suomalaiset maksavat ALVia jotain 22% mutta se ei haittaa kun se on katketty hintaan. USAssa max. 10%, usein paljon alhaisempi ja on osavaltioita joissa ostoksia ei veroteta ollenkaan.

Kyllä kaupassa asioidessa tärkeämpää on tietää se, paljonko minun pitää juuri sillä hetkellä maksaa niistä ostoksista, eikä se, paljonko kauppa joutuu maksamaan mm. vuokraa, lämmitysmaksua, sähkömaksua, vakuutusta, veroa jne. Ei minua se kiinnosta millään tavalla.

Vierailija
100/285 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- pakkotippaaminen

Kyllä kaupassa asioidessa tärkeämpää on tietää se, paljonko minun pitää juuri sillä hetkellä maksaa niistä ostoksista, eikä se, paljonko kauppa joutuu maksamaan mm. vuokraa, lämmitysmaksua, sähkömaksua, vakuutusta, veroa jne. Ei minua se kiinnosta millään tavalla.

USA:laisesta olisi varmaan kiva, kun tuotteen hinta olisi vaikka 1$, niin kassalla lisättäisiin hintaan kaikki mahdolliset kulut, jotka kauppa joutuu tukkuhinnan lisäksi maksamaan, eli mm. nuo edellä mainitut sähkölaskut ja vakuutukset ja muut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi