Kauppa ei huolinut käteistä, vaan oli maksettava kortilla
Kommentit (123)
Kyllä nämä käteispelkoiset ovat idi oot teja. Ennemmin korona tarttuu ostoskorista.
Vierailija kirjoitti:
Käteinen on virallinen maksuväline Suomessa, joten jos ei oikeasti huolinut niin se on laitonta ja myyjä teki rikoksen.
Joten voisit vaikka tehdä rikosilmoituksen. Tai ainakin jatkossa uhata sellaisella, jos ei ota käteistä.
Suomi on EU maa ja täällä virallinen maksuväline on eurot. Euroja liikkeen pitää myös ottaa vastaan, eikä siinä ole mitään nokan koputtamista.
Ai että oikein rikoksen?? 🤣
Mitäs rikoslain pykälää tuossa mahdetaan rikkoa? Soitan heti poliisit ratsaamaan tuon viereisen kylmä-aseman jossa on vain korttiautomaatti 🤣🤣🤣
Myyjätär kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjätär kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saitko jotakin vammoja kortilla maksamisesta vai miksi valitat? Käteinen on tässä tilanteessa epähygieenistä, siksi käytetään korttia ja mielellään lähimaksua.
Suositellaan ehkä, mutta ei voi kieltää maksamasta käteisellä.
Itsehän työskentelen myyjänä liikkeessä, jonka IKKUNASSA LUKEE että meillä käy vain korttimaksut, mutta silti aina tulee vastaan niitä jotka suorastaan pöyristyvät kun koittavat tunkea tiskiin seteliä ja heille ystävällisesti kerrotaan että täällä käy vain kortti. Ymmärrän toki että käteistä kannattaa olla mukana jos vaikka bussilippu ei lataudu puhelimeen (normaalioloissa, nythän kuskit eivät myy lippuja ainakaan täällä Helsingissä) mutta ei siitä nyt hyvänen aika tarvitse loukkaantua jos kaupassa ei ole kassaa. Minkä se myyjä sille mahtaa! Ja ei, sinä et voi nyt maksaa sillä käteisellä vaikka kuinka olisi tasaraha. "Älä nyt viitti" ei auta. Mihin ja miten kuvittelet että se sun maksusi tilitetään?? Itse henkkoht maksan myös mieluummin ostokseni kortilla aina kun mahdollista.
Mikä vitsiliike ei ota selvää rahaa vastaan?
Muistatko muuten aikaa kun pankit halusivat 50snt "välityspalkkion" korttimaksusta?
Arvaapa palataanko tähän jos pankeille tarjotaan siihen mahdollisuus?
Jos iso kansainvälinen ketju on sun mielestä "vitsiliike" niin olkoon sitten niin :D
En kyllä muista tuollaista, mutta olenkin aika nuori kansalainen. Enkä usko että tämä siihen tulee menemään ;) Ja jos meneekin niin sitten menee, varmaan siinä vaiheessa on muutkin maksutavat myös kehittyneet pidemmälle esim se mobiilimaksu.
Pankki ryöstää kaiken minkä vain voi.
Kun pankki- ja luottokorteissa käytettiin vielä magneettiraitaa, yretettiin lanseerata sirullinen Avant-kortti.
Sille saattoi automaatilla ladata rahaa omalta tililtä.
Kauppaa pankki veloitti maksupäätteestä, tapahtumasta, kk-maksu ja %-osuus myynnistä.
Sangen reilua vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Jos kassalla joku puotipuksu sanoo minulle, että tässä kaupassa ei raha kelpaa, jätän kaikki ostokseni siihen hihnalle ja poistun rauhallisesti paikalta. Seuraavana päivänä sitten uusi yritys toivottavasti paremmalla menestyksellä.
Oletko synnynnäisesti noin tyhmä vai onko sinulle sattunut jotain matkan varrella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saitko jotakin vammoja kortilla maksamisesta vai miksi valitat? Käteinen on tässä tilanteessa epähygieenistä, siksi käytetään korttia ja mielellään lähimaksua.
Itse olen ollut pari kertaa tilanteessa, jossa kortti on hukkunut ja tarpeelliset ostokset tehty pankista henkkareilla haetulla käteisellä. Kiva kun tässä tilanteessa joutuisi olemaan kolmekin viikkoa ilman ruokaa :D
Milläs sitte maksat kun hukkaat/ joku pöllii sun käteiset?
Kortin kun hukkaa rahat säilyy tilillä, mutta kun käteiset menee ne menee sitte kanssa.
Naurattaa tuo junttijäärien käteisen palvominen.
Onko automaatti tuttu käsite?
Jaa kun mä hukkaan esim. 50 euron setelin niin mä voin mennä automaatista pyytämään/ hakemaan uuden? Missäs tälläsiä automaatteja on? kyl mä taikaseinästä olen kuullu,mut olen sitä lähinnä vitsinä pitäny. Koitas nyt saada niitä valoja sinne vintille kans.
1. Yritätkö pestä rahaa? Miksi sinulla edes on käteistä?
2. Tervetuloa vuoteen 2020
3. Kaupoilla on oikeus valita millaisia maksuvälineitä hyväksyvät
4. Koronan takia käteinen on riski
perustuslaki kirjoitti:
onko punikki hallitus jo vaihtanut euronkin ruplaksi??? perustus laki vaatii suomen valuutan käyväksi jopa toivotuksi maksu tavaksi. kun autojen (väliaikainen) käyttö maksu tuli menin forssassa maksamaan r.kioskille kolmella 5l tölkillä pennejä 5.p-10p jopa markkoja. eivät ottaneet köyhän viimeisiä rahoja vastaan. 100 markan suoritukseen. asia meni niin pitkälle että rauta kirjan tappi soitteli ja kyseli mitäs ny tehdään . minä sanoin että rauta kirja maksaa tulevat sakot. r-kirja maksoi 50mk ja minä 50mk mut siihen lopetti r-kioski lappujen myynnin . jos suomi on itsenäinen valtio on myös käteisen valuutan maksu arvo oltava
Jos nyt opettelet ensin lukemaan ja kirjoittamaan, niin katsellaan sitä perustuslakia sitten sen jälkeen. Jookoskookos?
Vierailija kirjoitti:
Omituinen kuvitelma näyttää ihmisillä olevan siitä, että kauppa olisi jotenkin velvoitettu ottamaan vastaan heidän lähmäisiä seteleitä :O
Missä ihmemaassa te elätte?
Alapeukkujen sijaan voitte myös kaivaa finlexistä sen kohdan, jossa kuvittelette kerrottavan kaupan velvollisuudesta ottaa käteistä vastaan.
Vai oliko se nyt sittenkin niin, että kauppa ihan itse päättä mitä se myy, milloin, kenelle ja millä maksuvälineellä.
Toki syrjintä, loukkaaminen jne. voi olla aasinsilta esimerkiksi apteekin palvelujen tarjontapakkoon käteisellä jossain tuppukylässä jonkun taitavan juristin mielestä, mutta ei kauppa tai mikään muukaan yritys siltikään lähtökohtaisesti ole lain mukaan pakotettu käteiskauppaan. Ihan hölmöläisen ajattelua tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Myyjätär kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän työskentelen myyjänä liikkeessä, jonka IKKUNASSA LUKEE että meillä käy vain korttimaksut, mutta silti aina tulee vastaan niitä jotka suorastaan pöyristyvät kun koittavat tunkea tiskiin seteliä ja heille ystävällisesti kerrotaan että täällä käy vain kortti. Ymmärrän toki että käteistä kannattaa olla mukana jos vaikka bussilippu ei lataudu puhelimeen (normaalioloissa, nythän kuskit eivät myy lippuja ainakaan täällä Helsingissä) mutta ei siitä nyt hyvänen aika tarvitse loukkaantua jos kaupassa ei ole kassaa. Minkä se myyjä sille mahtaa! Ja ei, sinä et voi nyt maksaa sillä käteisellä vaikka kuinka olisi tasaraha. "Älä nyt viitti" ei auta. Mihin ja miten kuvittelet että se sun maksusi tilitetään?? Itse henkkoht maksan myös mieluummin ostokseni kortilla aina kun mahdollista.
Mikä vitsiliike ei ota selvää rahaa vastaan?
Muistatko muuten aikaa kun pankit halusivat 50snt "välityspalkkion" korttimaksusta?
Arvaapa palataanko tähän jos pankeille tarjotaan siihen mahdollisuus?
Ai sinä kuvittelet että korttimaksupäätteet ja maksusopimukset ovat ilmaisia? No eivät ne ole. Ovat kuitenkin paljon, paljon edullisempia kuin käteisen käsittely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut pari kertaa tilanteessa, jossa kortti on hukkunut ja tarpeelliset ostokset tehty pankista henkkareilla haetulla käteisellä. Kiva kun tässä tilanteessa joutuisi olemaan kolmekin viikkoa ilman ruokaa :D
Kortin kun hukkaa rahat säilyy tilillä, mutta kun käteiset menee ne menee sitte kanssa.
Kannattaa huomata se kortin hukkuminen heti, jos joutuu vääriin käsiin, niin pelkällä lähimaksulla ehtii rivakka rosvo tuhota vähintään satasia.
Vierailija kirjoitti:
Oletpas sinä moderni! Kerropa vielä, mitä teet, kun yli 70-v. pyytää käymään sinua kaupassa. Hän antaa sinulle rahaa, että voit maksaa ostokset. Sanotko: vain kortti käy?
Vierailija kirjoitti:
Rotanpieru kirjoitti:
Ihan ymmärrettävää korona-aikana
No turha sitten valittaa, jos asiakaat ei käy. Monilla vanhuksilla ei ole korttia.
Kyllähän sen käteisenkin on käytävä jos muuten ei pysty maksaa
Eiks se oo laissakin?
En ymmärrä miks noin monet mulle pahastui
Ajattelin vaa, että kyllähän se rahastakin leviää
Ihan vaan riskiryhmäläisii ajatellen (kuten myös ikäihmisii)
Pahin skenaario tulevassa lamassa on, että pankkeja alkaa mennä nurin. Kansa joutuu taas kerran pelastamaan pankit, luvataan jotain helpotuksia, eikä niitä taaskaan saada.
Vierailija kirjoitti:
Korona olisi nyt hyvä keppihevonen, jolla voitaisiin poistaa setelit ja kolikot kokonaan ja pysyvästi pois käytöstä.
Kyllä! Olisi jo korkea aika luopua kokonaan käteisen käytöstä. Toinen asia, jonka voisi pysyvästi lopettaa on bussissa rahastaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpas sinä moderni! Kerropa vielä, mitä teet, kun yli 70-v. pyytää käymään sinua kaupassa. Hän antaa sinulle rahaa, että voit maksaa ostokset. Sanotko: vain kortti käy?
Pistän käteiset taskuun ja maksan ostokset kortillani.
Oikeasti, kuinka tyhmä pitää ihmisen olla ettei tätä ”vaativaa” knoppia kykene ratkaisemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa kun mä hukkaan esim. 50 euron setelin niin mä voin mennä automaatista pyytämään/ hakemaan uuden? Missäs tälläsiä automaatteja on? kyl mä taikaseinästä olen kuullu,mut olen sitä lähinnä vitsinä pitäny. Koitas nyt saada niitä valoja sinne vintille kans.
Loput rahat on siel tilil...
Miten ajattelit maksaa jos hukkaat korttisi? Voi senkin rosmo vie kiusallaan.
Rotanpieru kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rotanpieru kirjoitti:
Ihan ymmärrettävää korona-aikana
No turha sitten valittaa, jos asiakaat ei käy. Monilla vanhuksilla ei ole korttia.
Kyllähän sen käteisenkin on käytävä jos muuten ei pysty maksaa
Eiks se oo laissakin?
En ymmärrä miks noin monet mulle pahastui
Ajattelin vaa, että kyllähän se rahastakin leviää
Ihan vaan riskiryhmäläisii ajatellen (kuten myös ikäihmisii)
Kassatyöntekijä kuitenkin käsittelee ostokset ja hihna. Ei sitä jokavälissä ehdi pesemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Käteinen raha on Suomessa edelleen laillinen maksuväline ja luulenpa että käteistä suosivilla ihmisillä on vähemmän maksuhäiriöitä. Se on arkipäivän budjetointia, jolloin tulee vähän enemmän ajatelteltua minne ne setelit menevät.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/saako-kateisella-maksaa-korona-aikana-…
”Euroopan keskuspankki on aiempien epidemioiden aikana tutkituttanut seteleiden merkitystä virus- ja bakteeritartuntojen lähteenä ja asiaa tutkitaan säännöllisesti muutenkin. Aiemmat tutkimukset kertovat, että viruksien tartuntariski seteleiden välityksellä on erittäin pieni. Setelien pinta on suunniteltu siten, että ne eivät likaannu helposti päivittäisessä käytössä ja koronavirus leviää pääasiassa pisaratartuntana, eli esimerkiksi virustartunnan saaneen henkilön yskiessä”,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistän käteiset taskuun ja maksan ostokset kortillani.
Oikeasti, kuinka tyhmä pitää ihmisen olla ettei tätä ”vaativaa” knoppia kykene ratkaisemaan?
Joo, mutta sulle kuitenkin jää ne käteiset. Ja edellyttää myös, että autettava tietää tarkalleen, kuinka paljon ostokset maksavat.
Kävin itse tällä viikolla toisen puolesta kaupassa. Ostoslista oli sen verran pitkä, että tarkka loppusumma olisi ollut vaikea laskea etukäteen. Vai tarkoitatko, että sinulla on vaihtorahakassa?